İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

TARİHTE ZAMAN VE TAKVİM ÇEŞİTLERİ.
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
RAMAZAN AYI VE ORUÇ İslam dininde ramazan ayına niçin önem verilmektedir? İmsak, İftar, Sahur, Mukabele, Teravih namazı ve Fitre kavramlarının anlamlarını.
SENETTEKİ KOPUKLUĞA GÖRE ZAYIF HADİS ÇEŞİTLERİ
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ (6 Saat). Bu SEMİNERDE vaazlarda hadis seçimi ve kullanımına ilişkin esaslar ile bir konu ile ilgili hadislerin hangi kaynaklardan.
Semavi Kitaplara İman Hilal DEMİRTAŞ.
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
GÖKLERİN VE YERİN SAYISI. GÖKLERİN SAYISI  Kuran göklerin sayısını yedi olarak zikreder. Bu konuya yer veren dokuz ayetteki (Bakara 2/29; İsra 17/74;
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
İSLAM’ DİNİNDE FIKHİ MEZHEPLERE NEDEN İHTİYAÇ DUYULDU?
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla MÜŞRİKLERLE İLİŞKİLER BEDR-UHUD ARASINDA.
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
HADİS ÇEŞİTLERİ/TÜRLERİ
HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI
MEZHEPLER.
Hicret Olayı.
Sıhhat Derecesine Göre
7. BÖLÜM KAVRAM, BECERİ ve SOSYAL BECERİ ÖĞRETİMİ ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK.
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
KIRAAT İLMİ Kur’ân-ı kerîmin nasıl okunacağını bildiren ilim. Kıraat ilmi, Kur’ân-ı kerîmin yazıldığı gibi okunmasından ve tevatür yâni sağlam ve güvenilir.
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
C – Tabiûn ve Tebeü’t-tabiîn Dönemi
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Son Dönem 9. Ders.
Son Dönem -devam 10. Ders.
NOT TUTMA.
Son Dönem -devam 11. Ders.
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
Rivayet Dönemi 2. Ders.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
(İsnad Modelleri) Sunum 4 Doç. Dr. Halis AYDEMİR.
(Ravi Güvenirlik Katsayısı) Sunum 1 Doç. Dr. Halis AYDEMİR.
KURAN (İNDİRİLİŞ SÜRECİ, İÇ YAPISI)
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
Hz. Muhammed.
SÜNNETE ÇAĞDAŞÇI YAKLAŞIMIN TARİHİ ve FİKRİ ARKA PLANI
Zayıf Hadis Sahih ve Hasen hadis şartlarını taşımayan hadistir.
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
Pozitivizm A. Comte.
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
Oryantalistlerin Yöntemleri ve Eleştirisi
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
Hadis Alimlerin Uydurma Hadislerin Cazibesine Katıldıkları İddiası ve Eleştirisi
EĞiTiMDE iLETiŞİM VE EĞiTiM ARAÇLARI
OLASILIK HAZIRLAYAN : MUSTAFA ÖZÇELİK.
RİVAYET DÖNEMİ HİCRİ ASIRLAR ÖZELLİKLERİ.
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
Hicret Olayı. Akabe biatları: Peygamberimiz şehir dışından Mekke'ye gelen yabancılara da İslam'ı tebliğ ediyordu.
-Güven Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi-
 Suffe sözlükte "sofa, revak, üzeri örtülü geniş ve yüksek yer" anlamlarına gelir. Medine'de bulunan Mescid-i Nebi etrafındaki odalara "suffe" denir.
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
Sunum transkripti:

İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi

Schacht ve Juynbol’e göre isnadlar, hadislerin ortaya çıkış tarihlerini tespitte önemli ipuçları vermektedir. Schacht, isnad incelemelerinde Müslümanların kullandıkları tekniklerden farklı bir yol benimsemiş ve bu alanda müşterek ravi (the common link) terimini icat etmiştir. Schacht’ın öncülük ettiği bu araştırma metodunu Juynboll, daha da geliştirmiş ve o da yeni terimler ve teoriler ortaya atmıştır. Kısmi müşterek ravi (the partial common link), Tersten müşterek ravi (the inverted common link), Dalma isnad (diving isnad), Tek ravili rivayet zinciri (the single strand), isnad kümesi (the isnad bundle), isnad ağı (the spider), düğüm (the knot) terimleri bunlardır.

Müşterek Ravi

Şekilde görüldüğü gibi rivayet, Hz Şekilde görüldüğü gibi rivayet, Hz. Peygamber’den bir sahabi, ondan bir tabii, ondan başka bir tabii yoluyla bir kişiden bir kişeye nakledilmektedir. İkinci tabiiden sonra rivayet yaygınlaşmaktadır. Rivayetin yaygınlaştığı noktadaki ravi müşterek ravi olarak isimlendirilmektedir. Schacht’a göre belirli bir hadis, müşterek ravi tarafından veya onun adını kullanan biri tarafından tedavüle çıkarılmıştır. Müşterek ravi, ortaya attığı hadise, Hz. Peygamber’e kadar ulaşan bir isnad eklemiştir.

Müşterek ravi, hem hadis metninin hem de kendisiyle Hz Müşterek ravi, hem hadis metninin hem de kendisiyle Hz. Peygamber arasındaki isnad zincirinin gerçek sahibidir. Juynboll bu teoriyi geliştirmiş ve bununla ilgili yeni teoriler ortaya atmıştır. Ona göre müşterek ravi ile Hz. Peygamber arasında ismi verilen ravilerin çoğunluğu hayali kimselerdir. Sözde Müşterek Ravi (seeming common link) : Bir müşterek ravi, ne kadar kısmi müşterek raviye sahipse, bir hadisin ona ait olması o kadar kuvvetlidir. Eğer kısmi müşterek ravisi yoksa, o gerçek değil, sözde müşterek ravidir. Müşterek raviye uğramadan bir kişinin bir kişiye rivayeti biçiminde senedler de bulunmaktadır. Juynboll buna Dalma isnad (The diving isnad) ismini verir. Bunların gerçekliği tarihsel olarak imkansızdır.

Dalma isnad çeşitleri

Tekli isnadlar bir ravi isminde kümelenmişse Juynboll buna isnad ağı (spider) adını vermektedir. Müşterek ravi olarak nitelendirilen raviler, genel olarak vefat tarihi 104 ile 198 arasında değişmektedir. Juynboll bunlardan bir bölümünü kısmi müşterek ravi olarak nitelendirir. Juynboll, önceki Müslüman alimler tarafından kullanılan «Medar» kavramının müşterek veya kısmi müşterek ravi anlamına gelebileceğini söylemektedir.

Müşterek Ravi Teriminin Eleştirisi Müşterek ravi teorisinin iki önemli iddiası bulunmaktadır. Bunlardan birincisi, müşterek ravi ile Hz. Peygamber arasındaki isnadın tekli olduğu, diğeri de hadislerin müşterek ravi tarafından uydurulduğudur. Müşterek ravi ile Hz. Peygamber arasındaki zincir: İlk dönem müdevvinleri, kendilerine kadar ulaşan zincirlerden en beğendiklerini alıp diğerlerini bıraktıkları için rivayetlerin çoğunluğu ahad haberdir. Bununla birlikte hicri üçüncü asır alimleri, şevahid ve mütebaat türünden rivayetlerin de değerli olduğunu görüp, onları da kitaplarına almışlardır. Juynboll, ikinci türden rivayetlerin tamamen uydurma olduğu görüşündedir.

Bunun dışında bazı olayları yalnızca bir sahabinin rivayet etmiş olmasının farklı nedenleri bulunmaktadır. Her sahabi, her zaman Hz. Peygamber’in yanında olamıyordu. Ayrıca sahabe arasında hadisleri öğrenmeye ve öğretmeye diğerlerinden daha meraklı kimseler vardı. Bunlar bir taraftan Hz. Peygamber’den bizzat duyduklarını veya bir başka sahabiden öğrendiklerini zihinlerinde tutuyor, hatta bazıları notlar halinde kayda geçiriyor, diğer yandan bunları diğerlerine aktarıyorlardı. Dolayısıyla rivayetler bu birkaç sahabide kümeleniyordu. Bununla birlikte birkaç veya daha fazla sahabiden rivayet edilmiş olan hadisler de bulunmaktadır.

Müşterek ravi ile Hz. Peygamber arasındaki zincirin uydurulmuş olduğu iddiası: Bu iddiaye göre hadisleri tedavüle sokan ve Hz. Peygamber’e kadar varan isnad zincirini uyduran kişi, müşterek ravilerdir. Oysa müşterek ravi olarak isimlendirilen kişiler aynı zamanda hadis rivayeti için isnadı şart koşan, kusurlu senedleri kabul etmeyen kimselerdir. Eğer bu kimseler hadis uydurma amacında olsalardı, kendi işlerini zorlaştıracak bu tür önlemler almakla uğraşmazlardı. Müşterek ravi ve Medar kavramı: Bu ikisi arasındaki önemli farklardan biri, Müslüman alimler hadiste medar olan ravileri hiçbir zaman hadis uyduran kimseler olarak görmemiş olmalarıdır. Müslümanlar bu kavramı, hadislerin rivayetinde merkezi konumda olan, ilgili dönemde herkesin hadis almak istediği kimseler için kullanmışlardır. İkincisi müşterek ravi teorisinde, ondan önceki sened zinciri tekli olmaktadır. Oysa medar kavramında böyle bir anlam bulunmamaktadır.