FİYAT MEKANİZMASI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Advertisements

Mal ve Faktör Piyasaları
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
15 Monopol.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
İşletme ve Ekonomi Copyright S.K.Mirze.
ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4
İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ
YENİ TİCARET TEORİLERİ
ÜRETİM VE FİRMA TEORİSİ
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
9. Bölüm FİYATLANDIRMA.
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Klasik ve Keynesçi İktisat
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
GÜMRÜK KIYMETİNİN TESPİTİ
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
Eksik rekabetçi bir firma
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Faiz Oranlarının Davranışı
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Devletin Piyasaya Müdahalesi ve Fiyat Kontrolleri
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
AKSAK REKABET PİYASALARI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
PİYASA DENGESİ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
UluslararasI tİcaret teorİsİ Analİzlerİ
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
ARZ VE TALEP.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
10.OLİGOPOL PİYASASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
PİYASA DENGESİ Doç.Dr.Gülbiye Y. YAŞAR.
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
8. TAM REKABET PİYASASI.
Toplam Arz, Toplam Talep ve Ekonomik Denge*
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
11.OLİGOPOL PİYASASI.
İçerik PARA (PARANIN ÖZELLİKLERİ, FONKSİYONLARI, ÇEŞİTLERİ, PARANIN KIYMETİNİN ÖLÇÜLMESİ, ENFLASYON, DEFLASYON, DEVELÜASYON, REVALÜASYON, PARA POLİTİKASI)
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
Esnek Döviz Kuru Sisteminde Para Politikası
AKSAK REKABET PİYASALARI
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BİLGİ EKONOMİSİNİN MALİYETLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN TEORİK ANALİZİ
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Alternatif Makro Modeller: Keynesyen İktisat
Sunum transkripti:

FİYAT MEKANİZMASI

Fiyat Mekanizmasının İşlevi İktisadi faaliyetlerin temel amacı insanoğlunun sınırsız ihtiyaçlarını mevcut kıt kaynaklarla karşılamaya çalışmaktır. Diğer bir ifadeyle, talebe göre arzın tayin edilmesidir. Arz ve talep arasındaki denge, paraya dayalı ekonomilerde fiyat mekanizması ile sağlanmaktadır. Fiyat, arz ve talep miktarındaki değişmelere anında cevap verebilmektedir. Diğer taraftan arz, talep ve fiyat üzerinde, talep de arz ve fiyat üzerinde etkili olmaktadır. Bu karşılıklı etkileşim sonucunda belirli bir noktada arz ve talep miktarları dengeye ulaşmaktadır. Bu noktaya denge noktası, ve bu noktada oluşan fiyata da denge fiyatı adı verilir.

Şekil 10'da arz ve talep eğrileriyle K denge noktası ve F denge fiyatı gösterilmiştir

Denge fiyatı kısa dönemde, farkedilebilir değişme eğilimi göstermeyen ve piyasadaki arz miktarı ile talep miktarını biribirine eşitleyen bir fiyattır. Piyasa fiyatı ise, arz ve talebin karşılaşmasıyla kesinleşen kısa dönemde geçerli olan ve piyasa koşulları içerisinde dalgalanma eğilimi bulunan bir fiyattır. Arz ve talep koşullarında bir değişme olmadıkça denge fiyatındadır ve değişme olmaz. Ancak zaman içerisinde arzda, talepte yada her ikisinde birlikte oluşacak değişiklikler piyasa fiyatını değiştirecektir. Buna göre oluşacak değişiklikler şu şekilde özetlenebilir. Arzda bir değişme yokken herhangi bir nedenle talepte bir artış olursa fiyat artar. Talepte bir değişme yokken herhangi bir nedenle arz artarsa malın fiyatı düşer. Hem arz hem de talebin birlikte değişmesinin fiyat üzerinde yaratacağı etki; meydana gelen değişmenin yönüne ve büyüklüğüne bağlı olarak fiyat artabilir, azalabilir yada sabit kalabilir.

Bir iktisadi malın fiyat seviyesini belirleyen faktörler: Kıt olması Üretim maliyeti Gereksinimleri içerisindeki yeri ve önemi. Bunlardan ilk ikisi arz açısından, üçüncüsü ise talep açısından önem taşımaktadır. Fiyat ile değer arasında önemli bir ilişki vardır.Bir bakıma fiyat teorisi aynı zamanda değer teorisi demektir. Bir iktisadi malın kıymetli olabilmesi için kıt ve faydalı olması gereklidir. İki faktörü bir arada içermeyen mal, iktisat bilimi açısından mal niteliği taşımaz. Örneğin biyolojik açıdan hayati bir önemi olan hava, ekonomik açıdan bir değer taşımaz. Maliyet masraflarıyla değer arasında da bir ilişki vardır. Maliyeti üretimde kullanılan tüm üretim faktörlerinin miktar ve oranıyla açıklayan teoriye objektif kıymet teorisi adı verilmektedir. Bir iktisadi malın değerini, onu elde etmek için harcanan emek miktarıyla açıklamaya çalışan teoriye de emek-değer teorisi adı verilmektedir.

1. Alınan ve satılan mallar arasında kalite farklılığı olmamalı Tam Rekabet Piyasası Klasik iktisatçılara göre rekabet, piyasa faaliyetlerinin, resmi veya özel kuruluşlarca fiilen denetim ve kontrol altında tutulmadığı durumlarda gerçekleşir Bir piyasada tam rekabet koşullarının gerçekleşebilmesi için; 1. Alınan ve satılan mallar arasında kalite farklılığı olmamalı Alıcılar Satıcılar 2. Arz ve talep o kadar küçük (atomize) olmalı ki başlangıçta teşekkül eden fiyatı etkileyememeli, 3. Üretici ve tüketicinin piyasa ve iktisadi mallar hakkında eksiksiz bilgisi olmalıdır.

T A L E P ARZ Tek satıcı MONOPOL Birkaç satıcı Birçok satıcı ARZ TUTUKLUĞU ARZ AKICILIĞI Tek alıcı MONOPSON İki taraflı Monopol Piyasası Monopson şartların tahdide uğraması Monopson şartların tutukluğu akıcılığı Birkaç alıcı Monopol şartların mukavemete maruz kalması İki taraflı oligopol Piyasası Oligopson şartların tutukluğu Çok sayıda alıcı TALEP TUTUKLUĞU Oligopol şartların tahdide uğraması Eksik Rekabet Piyasası Alıcılar arasında eksik rekabet TALEP AKICILIĞI Oligopol şartların Satıcılar arasında TAM REKABET Piyasası

Eksik Rekabet Piyasaları Monopol, duopol, ve oligopol satış tekelleridir Tam rekabet ve monopol gerçek hayatta çok zor rastlanabilecek piyasalar iken, oligopol ve monopollü rekabet gerçek hayattaki piyasaların büyük bir çoğunluğunu meydana getirir Oligopolcü piyasada firmaların sattığı mallar birbirlerinin aynı olabilir veya bir ölçüde birbirlerinden farklı olabilirler. Mallar birbirlerinin aynı ise bu piyasaya saf oligopol, birbirlerinden farklı ise farklılaştırılmış oligopol adı verilir. Çelik üreten birkaç firma saf oligopole, otomobil üreten az sayıda firma da farklılaştırılmış oligopole örnek olarak verilebilir. Monopson, duopson, ve oligopson ise alım tekelleridir. Bir iktisadi malın alımının tek kişi elinde olmasına monopson, iki kişinin elinde olmasına duopson, ikiden fazla kişinin elinde olmasına oligopson denir.

Yukarıdaki piyasa çeşitlerine ilaveten piyasada fiyatın oluşumuna etki eden iki özel ekonomik oluşumdan söz edilebilir. Bunlar Tröst ve Kartellerdir. Kartel; benzer malı üreten firmaların hukuki ve ekonomik bağımsızlıklarını koruyarak belirli bir pazar üzerinde tekel durumlarını korumak üzere aralarında menfaat birliği sağlamalarıdır. Tröst; kartelde olduğu gibi sadece bir anlaşma değil aynı zamanda teşebbüslerin belirli bir hukuki çatı altında ekonomik bünyelerinin de kaynaşmasıdır. Karteli tröstlerden ayıran temel fark “bağımsızlıklarını kaybetmek bir yana” bu birleşmenin geçici bir nitelik taşımasıdır. Kartele giren bir firma ortak bir fiyat ve üretim politikasını kabullenmek zorundadır.