Afetlerde Uluslararası Müdahale Organizasyonu Olarak INSARAG (International Search And Rescue Advisory Group) Vedat Laçiner 1 , Çağla Karakaş 2 1 Çanakkale.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
OLAY KOMUTA SİSTEMİ (OKS)
Advertisements

Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
AFETLER VE ULUSLARARASI ÖRGÜTLER
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Vaka Çalışması Su ve Atık Su Altyapısı Kuzey İrlanda Martin.
ACİL DURUM VE EYLEM PLANI
Prof.Dr.Hilmi SABUNCU YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ TEMEL TIP BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
ETCF is funded by the European Union EU–TURKEY ODALAR FORMU TİCARET ODALARININ HİZMET KALİTELERİNİN GELİŞTİRİLMESİYLE GÜNEY MARMARA BÖLGESİNDEKİ KOBİ’LERİN.
Mahalle Afet Gönüllüleri Uygulaması
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
YEREL ACİL DURUM OTORİTELERİNİN DEPREM MÜDAHALE PLANLAMALARININ ULUSLARARASI SAHA KOORDİNASYON ARAÇLARINA ENTEGRASYONU Nihan Erdoğan Alper Şengül Dr. Hikmet.
UNCCD COP HAZIRLIK TOPLANTISI 8 Eylül New York Toplantısı 20 Eylül 2011 Salı günü New York’ta Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda “Sürdürülebilir.
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI
T.C. ORMAN GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü E Ğİ T İ M DA İ RES İ BAŞKANLI Ğ I “ULUSLARARASI VE BÖLGESEL KURULUŞLARLA İ L İ ŞK İ LER Eylül-Ekim 2010” Gülşen DURSUN Bilgisayar.
Afetlere müdahalenin, etkili ve işbirliği içinde yapılabilmesi için
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI BOLU İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BÖLÜMÜ PROJELER KOORDİNASYON EKİBİ LdV Mesleki Eğitim Programı Ortaklık Projeleri (
Bingöl Kamu Hastaneleri Birliği
Birleşmiş Kentler ve Yerel Yönetimler Orta Doğu ve Batı Asya Teşkilatı
ULUSLARARASI HUKUKTA İNSANİ MÜDAHALE
KARTAL BELEDİYE BAŞKANLIĞI SİVİL SAVUNMA UZMANLIĞI 2010 YILI FAALİYETLERİ Kartal Belediyesi
Doç. Dr. Hikmet Yavaş Arş. Gör. Ömer Yavuz
Öznur OKAY Mali Hizmetler Uzmanı
Hedef A.1. : Deprem Bilgi Altyapısının Geliştirilmesi; Deprem bilgi altyapısının geliştirilmesi, güçlendirilmesi, sürdürülebilirliğinin sağlanması bu altyapıyı.
ULUSLARARASI SİVİL HAVACILIK KURULUŞLARI
1) İşveren veya vekili (okul/kurum müdürü)
TİKA: Türkiye’nin Küresel Dış Politika Enstrümanı
ULUSLARARASI SAĞLIK KURULUŞLARI
Uluslararası Ukrayna ÇalıştayıSuriye’nin Yeniden Yapılandırılması: Devlet İnşası Çalıştayı II ETKİNLİKLER.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK ARAŞTIRMALAR MERKEZİ SENATO SUNUMU
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
Türkiye’de Okul Hibeleri : Ekonomik Krize Yenilikçi bir Cevap Milli Eğitim Bakanlığı Çalıştayı 8 Mart 2010 Maureen McLaughlin Dünya Bankası.
İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü
Kongre ve Fuar Organizasyonu (4.Hafta)
Dr. Mehtap Türkay Ankara SÇS Akdeniz Üniversitesi İşyeri Sağlık Birimi.
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
AFETLER VE ULUSLARARASI ÖRGÜTLER Prof. Dr. Recep AKDUR.
PROGRAM GENEL TANITIMI PROGRAMI. T.C. AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI TÜRK ULUSAL AJANSI AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı HAYATBOYUÖĞRENME.
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
1.  2  Afet durumları için uluslar arası bir tıbbi ağı organize etme ihtiyacı bulunmaktadır.  Bu ağda yer alacak sağlık servislerinin çeşitli tıbbi.
ULUSLARARASI ÖRGÜTLER
DÖVİZ KAZANDIRICI HİZMET TİCARETİNİN DESTEKLENMESİ
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
Acil Yardım ve Afet Yöneticileri Derneği
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
SABANCI VAKFI 14 Kasım 2016.
KURUMLARARASI ANLAŞMALAR
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
Afetlerde Sağlık Hizmetleri ve Yönetimi Açısından Sendai Çerçeve Eylem Planının ( ) Getirdikleri Arş. Gör. Hüseyin KOÇAK ÇOMÜ Sağlık Yüksekokulu.
AFETE HAZIRLIK VE BİLGİ DURUM DEĞERLENDİRMESİ
Yerel ve Bölgesel Yönetimler
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
AFET YÖNETİMİ YRD.DOÇ.DR. NEHİR VAROL KAYNAK: ANONİM.
Sürdürülebilir Uyum Rana İzci Marmara Üniversitesi, AB Enstitüsü
AFETLERLE İLGİLİ OLAYLARIN SAFHALARI
TEHLİKE, ZARAR GÖREBİLİRLİK, RİSK VE AFET İLİŞKİSİ
IATA VE ICAO.
R.Gazete No R.G. Tarihi: İşyeri hekimi: İş sağlığı ve güvenliği alanında görev yapmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş işyeri hekimliği.
Afetlerde Uluslararası Müdahale Organizasyonu Olarak INSARAG
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Düzce Üniversitesi Gümüşova MYO
AKUT 1994 senesinde Bolkar Dağlarında kaybolan 2 üniversite öğrencisinin 14 gün arandığı ve sonuçsuz kalan arama çalışmalarının akabinde, dağları iyi.
SİBER GÜVENLİK BÖLÜM 6.
ARAMA VE KURTARMA HİZMETLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Afetlerde Uluslararası Müdahale Organizasyonu Olarak INSARAG (International Search And Rescue Advisory Group) Vedat Laçiner 1 , Çağla Karakaş 2 1 Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, İİBF, Çanakkale 2 Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doğal Afetlerin Risk Yönetimi ABD, Çanakkale ULUSLARARASI AFET VE ACİL TIP KONGRESİ 13-15 MAYIS CONGRESIUM ANKARA

Amaç Büyük bir afete maruz kalan ülkenin mevcut afete müdahale kapasitesi, afetin büyüklüğüne zaman zaman yetersiz kalabilmektedir. Böyle durumlarda diğer ülkelerin veya uluslararası kuruluşların yardımlarına ihtiyaç doğar. Çalışmada Afetlerde uluslararası müdahale organizasyonu olarak INSARAG’ın yapısı incelenmiştir.

Araştırma Yöntemi Çalışma da INSARAG ile ilgili makale, kitap ve kılavuzlardan yararlanılmış olup, alan yazın taramasına dayalı olarak yapılmıştır.

INSARAG TARİHÇESİ Afetler sadece etkilenen ülke ile sınırlı kalmayıp bütün dünyada milyarlarca insanın olumsuz etkilendiği küresel olaylardır. Afet risklerinin azaltılması, zarar azaltma ve müdahale kapsamında yer alan faaliyetlerinin birlikte ele alınması yönünde uluslararası politikalar ve bir takım organizasyonlardan söz etmek mümkündür. Ülkelerin mevcut kapasitesini aşan afetlerde, etkilenen ülkenin de yardım talebinde bulunması halinde uluslararası organizasyonlarca yardım talebine cevap verilir.

Uluslararası Arama Kurtarma Danışma Grubu (INSARAG) 1985 Meksika ve 1988 Ermenistan depremlerinde alınan derslerden sonra 1991 yılında kurulmuştur. INSARAG kentsel arama ve kurtarma (Urban Search and Rescue- USAR) maksadıyla faaliyet gösteren müdahale ekipleri ile birlikte yardım talep eden ve yardım sağlayan ülkeler arasında koordinasyon ağı görevi görmektedir. İnsanî İlişkiler Koordinasyon Ofisi'nin (OCHA) Cenevre'deki Acil Hizmetler Bölümü'ne (ESB) bağlıdır. Bölümdeki Koordinasyon Destek Birimi (FCSS), INSARAG sekreterliği olarak çalışmaktadır.

Uluslararası Düzenlemeler 27 Şubat 2003 tarihli A/RES/57/150 sayılı BM Kararı, uluslararası kentsel arama-kurtarma yardımlarının koordinasyon ve etkinliğinin güçlendirilmesine ilişkindir. A/RES/42/169 ve A/RES/46/182 sayılı kararlarında belirtildiği üzere afetten etkilenen ülke afetzedelere her türlü yardımı yapmakta öncelikli olarak sorumludur. Afete Müdahalede Asgari Standartlar ve İnsani Yardım Sözleşmesi (Sphere Projesi) ‘ne göre: Afetin meydana geldiği ülke hükümeti afetzedelerin gereksinimlerini karşılayamaz ise diğer ülkelerin ve uluslararası yardım kuruluşlarının yardımlarına izin vermek zorundadır.

HEDEF Bu işi sistematik içinde yapmak Afeti yaşayan Ülkeye yük olmamak Başka bir sorun olarak ülkenin karşısına çıkmadan sorunlarını kendi kaynaklarını kullanıma sunarak yardımcı olmak

INSARAG ÖRGÜTLENMESİ Americas Asia/Pacific INSARAG Secretariat Ad-hoc Working Groups Steering Committee Regional Group Africa/Euro Asia/Pacific Americas INSARAG Secretariat UN OCHA Geneva IFRC Representative International USAR Team Leaders Regional Office INSARAG Guidlenes and Methodology

INSARAG Afrika / Avrupa / Orta Doğu Bölgesi, Amerika Bölgesi ve Asya / Pasifik Bölgesi olmak üzere üç bölgesel gruplar halinde düzenlenmiştir. Bölgesel Gruplar kendi bölgedeki bütün ülkelerin katılımını teşvik eder. USAR ile ilgili konularda, bölgesel işbirliği ve kapasite geliştirme için yılda 1 kez toplantı yapar. INSARAG Guidlenes Volume II: Preparedness and Response

INSARAG’in sekretaryası BM OCHA’nin Cenevre Merkez ofisindedir INSARAG’in sekretaryası BM OCHA’nin Cenevre Merkez ofisindedir. Bugün Türkiye dâhil 80’den fazla ülke ve kuruluş INSARAG üyesidir. Bu ülke ve kuruluşların uluslararası kentsel arama ve kurtarma çalışmalarına dâhil olmaları halinde INSARAG Kılavuzu’nda belirtilen yöntemleri kullanmaları gerekir. Bunların yanı sıra INSARAG bir sınıflandırma sistemine sahiptir.

Arama Kurtarma (USAR) Ekiplerinin Kategorileri Hafif Sınıf Arama Kurtarma Ekibi: (Light USAR Teams): Yalnızca yüzey arama ve kurtarma yeteneğinde olan ekiplerdir. Yerel yada yakın komşu ülkeden gelirler. Bunların uluslararası SAR yapması önerilmez. Orta Sınıf Arama Kurtarma Ekibi: (Medium USAR Teams): Beton yapı yıkıklarında teknik arama kurtarma yapabilen ekiplerdir. Kırma, parçalama ve kesme araçları ile donanmıştır. 32 saat içinde afet bölgesine ulaşabilirler Ağır Sınıf Arama Kurtarma Ekibi: (Heavy USAR Teams):Betonarme ya da demir ve çelik ile güçlendirilmiş yapı yıkıklarında teknik arama kurtarma yapabilecek ekiplerdir. 48 Saat içinde müdahaleye başlayabilirler.

INSARAG SINIFLANDIRMASINDA KÜRESEL BOYUT INSARAG Guidlenes Volme I: Policy INSARAG'ın Afrika, Avrupa ve Ortadoğu bölgesinde 32, Amerika bölgesinde 7, Asya ve Pasifik bölgesinde 12 olmak üzere toplam 51 ülkeden en az 7369 personel ile 81 üyesi bulunmaktadır

Afet yaşandığında Birleşmiş Milletler organizasyonunda isteyen ülkeler yardım yapabileceklerini ve ellerindeki imkan ve kabiliyetlerini bildiriler. Afeti yaşayan ülke kendi kaynaklarıyla afetle başa çıkabileceğini düşünüyorsa yardım çağrısı yapmaz bu durumda uluslararası organizasyon işlevini tamamlar. Eğer yardım isterse yardıma hazır ülkeler harekete geçerler ve afet ülkesine intikale başlarlar.

Kargaşaya mahal vermemek için ilk kullanılan VOSOCC dur.

Afet ülkesine intikalini tamamlandıktan sonra ilk olarak RDC departmanına kayıtlarını yaptırırlar. Gelen ekiplerin hangileri olduğu kaç personel ve hangi ekipmanlarla geldikleri sistem içinde kayıt altına alınmaya başlar. İlk gelen ekip RDC’yi oluşturur afet ülkesi afet yönetim koordinasyon merkezi ile (LEMA) ile irtibat kurarak son gelişmeleri ve yardıma gelecek ekiplerin çalışması için yönlendirileceği bölgeler, onlara ayrılan toplanma alanları vb. bilgileri alırlar sektörleme için haritalar temin ederek gelen diğer yardım ekiplerini yönlendirirler

OSOCC un nerede kurulacağı belirlenir İlk gelen yardım ekibi bu iş ve işlemleri UNDAC yetkililerinin afet ülkesine henüz gelmemesi durumunda onlar adına yaparlar ve OSOCC çadırını kurarak işletmeye başlarlar. Eğer UNDAC ekibi gelmişse yukarıdaki sistemi kurmak RDC kurmak, LEMA’yla görüşmek ve OSOCC çadırını işleterek gelen ekipleri yönlendirmek onların görevidir.

Çalışan ekipler günlük çalışmalarının raporlamasını OSOCC’a yaparlar Çalışan ekipler günlük çalışmalarının raporlamasını OSOCC’a yaparlar. LEMA ve UNDAC yetkililerinin kurtarma çalışmasının sonlandırılmasına ilişkin görüşmeleri sonucunda durum ekiplere bildirilir ve kurtarma operasyonları sonlandırılarak geri dönüş prosedürleri başlatılır. Geri dönüşün de yine geliş gibi koordinasyon içinde yapılması standart formların doldurularak OSOCC’a bildirilmesi istenilen bir durumdur. UN ERC = Genellikle OCHA Genel sekreteri görevlendirilir OCHA IASC LHAC - LEM FCSS UNDAC OSOCC Virtual OSOCC UN ERC RDC

Yararlanılan Kaynaklar UNDHA, Glossary (Internationally Agreed Glossary of Basic Terms Related to Disaster Management), Geneva, 1992. Ömer Yavuz, Afetler Sonrası Yapılan Sosyal Yardımlar ve Hizmetler, İdeal Yayıncılık, İstanbul, 2014. Hikmet YAVAŞ, Doğal Afetler Yönüyle Türkiye’de Belediyelerde Kriz Yönetimi, Orion Yayınevi, Ankara, 2005. http://www.unocha.org/what-we-do/coordination-tools/undac/membership. (10.03.2016) INSARAG Guidelines V3, Operational Field Guide. TEŞEKKÜRLER..