DERS 8: Ölçüt Bağımlı Değerlendirmeler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
BEP-BÖP HAZIRLAMA.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİLERE KAVRAM ÖĞRETİMİ
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROĞRAMI
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
BEP HAZIRLAYACAK EKİBİN OLUŞTURULMASI
EĞİTİM SİSTEMİ VE ÖLÇMENİN SİSTEMDEKİ YERİ
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Proje, Performans Değerlendirme
BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
BEP GELİŞTİRME BASAMAKLARI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
KISA DÖNEMLİ HEDEFLER.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
BEP GELİŞTİRME BİRİMİNİN GÖREVLERİ
Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
YÜKSEKOVA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
Ders 14: Eğitsel ve Davranışsal Değerlendirme
İŞLEM KAVRAMI.
Ders 3 Kavramların sunulması
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
Ders 2 Kavram Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 1: Değerlendirme Basamakları Gönderme Öncesi Süreç Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
BEP-BÖP HAZIRLAMA BİTLİS/ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖZEL EĞİTİM BİRİMİ.
Erken çocukluk döneminde matematik eğitimi: Erken matematik becerileri
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme ve Değerlendirme
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
2. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
Spor Psikolojisi Psikolojik Beceri Antrenmanı.
BE BEP NEDİR ?.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
İŞLEM KAVRAMI.
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Dereceli Puanlama Anahtarı
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

DERS 8: Ölçüt Bağımlı Değerlendirmeler Prof. Dr. Tevhide Kargın

Standartlaştırılmış değerlendirmeler, bireysel farklılıklar ya da bireyler arası farklılıklar üzerinde yoğunlaşırken, ölçüt bağımlı değerlendirmeler bireyin kendi içindeki farklılıklara önem verir. Ölçüt bağımlı değerlendirme öğrencinin performansını başka öğrencilerin performansı ile karşılaştırmak yerine, öğrencinin ölçülen alanda listelenen amaçların yeterliğini belirlemeye hizmet eder. Genel eğitim hizmetlerinden yeteri kadar yararlanamayan öğrenciler için ölçüt bağımlı değerlendirme bir alternatif değerlendirme olarak düşünülebilir. Ölçüt bağımlı testler, değerlendirme ve öğretim arasında sıkı bir bağlantının kurulmasına yardımcı olur.

Öğretmen yapımı ölçüt bağımlı testler genelde öğrencilerin programında yer alan beceri ve kavramlara dayandırılır. Ölçüt bağımlı testlerin pek çok olumlu özellikleri bulunmaktadır. Öncelikle, belirli amaç ve becerilerin değerlendirilmesine izin verir. Ölçüt bağımlı testler öğrencinin belirli bir alandaki yeterliklerini ve yetersizliklerini açıklar. İkinci olarak, bir öğrencinin performansı başka bir öğrencinin performansı ile karşılaştırılmaz.

Üçüncü olarak, bir öğrencinin gelişimini devamlı izlemeye izin verirler. Dördüncü olarak, bu değerlendirme araçları öğrencinin gereksinimlerine göre değiştirilmiş davranışların değerlendirilmesine izin verirler. Son olarak, ölçüt bağımlı ölçme araçları öğrencinin uygulanan eğitim programı sonrasında ilerlemenin değerlendirilmesine yardım ederler..

Nerede Kullanılır? ÖBT Öğretim Öncesi Öğretim Sonu Öğretim Anı

Ölçüt bağımlı bir aracın geliştirilmesindeki ilkeler şöyle özetlenebilir: Ele alınan beceri sınırları belirlenerek açıkça tanımlanmalıdır. Öğretimsel hedefler davranışçı (performans) terimlerle açıkça tanımlanmalıdır. Performansın standardı açıkça belirlenmelidir. Performansın her bir alanına ilişkin öğrencinin performansı yani neler yapması gerektiği uygun biçimde örneklendirilmelidir. Belirlenen alanlara ilişkin test maddelerine öğrencinin nasıl tepkide bulunacağı belirtilmelidir. Tanımlanan öğrenme becerisine ilişkin öğrencinin sergilediği performansın nasıl kaydedileceği ve puanlanacağı belirtilmelidir.

İlke 1: Becerinin Boyutları Açıkça Tanımlanmalı ve Sınırlandırılmalıdır Ölçüt bağımlı ölçüm belirli öğretimsel hedeflere odaklanıldığında en etkili değerlendirme yöntemidir. Beceri ya da becerilerin belirlenmesi eğer birkaç temel kural akılda tutulursa oldukça basittir; *Beceriler kontrol edilebilir küçük parçalara ayrılmalıdır. Bu ayırma işi genellikle değerlendirilecek olan öğretimsel hedeflere beceri analizi ile yapılması ile başarılır.

Beceri analizi bir becerinin tamamlanabilmesi için kendisini oluşturan alt becerilere ayrılması işidir. Beceri analizinde beceriyi oluşturan alt basamaklar kendi içinde anlamlı bir bütün oluşturacak şekilde sıralanır. İlki; Becerilerin kaç alt basamağa ayrılacağıdır. Bu sorunun cevabını birey belirler. İleri derecede zihinsel engelli bir öğrenci, öğrenme güçlüğü olan öğrenciye göre daha fazla alt adımlara gereksinim duyabilir. İkincisi; Ele alınan becerilerin çeşididir. Akademik olmayan becerilere, akademik becerilere göre beceri analizi yapmak çok daha kolaydır.

İlke 2: Amaçları Davranışçı Terimlerle Tanımlamak: Amaçlar ölçülebilir terimlerle tanımlanmalı ve koşullar ile standartları içermelidirler. İlke 3: Performansın Standardını Belirlemek: Ölçüt bağımlı test geliştirmede önemli bir nokta kriterin ne olacağıdır. Kriter belirlemede zaman zaman bir keyfilik söz konusu olabilir. Örneğin bir öğretmen matematik problemleri için %90 başarı beklerken, bir başka öğretmen %95 bir başarı bekleyebilir. İlke 4: Öğrenci Performansının Yeterince Örneklendirilmesi: Kural olarak bir konudaki daha fazla sayıdaki madde, o alandaki öğrencinin yeteneği hakkında daha iyi bir bilgi verir. Ne kadar maddenin yer alacağını belirlemede kuşkusuz pratik olması önemlidir.

İlke 5: Öğretimsel Amaçlarda Belirlenen Davranışları Yansıtacak Test Maddelerinin Geliştirilmesi: Ölçüt bağımlı değerlendirmede bilgi toplamada doğrudan bir yaklaşım izlenir. Test maddelerinin geliştirilmesinde davranışa yönelik amaçlar belirlenir ve bu amaçlardan maddeler oluşturulur. İlke 6: Belirli Bir Beceriye İlişkin Öğrenci Performansının Nasıl Puanlanacağının Belirlenmesi: Testin uygulanmasının ardından nasıl puanlanacağının belirlenmesi gerekmektedir. Adım 7. Testin Yorumlanması ÖBT’nin hedefi öğretimsel amaç için spesifik bilgi sağlamaktır. Elde edilen bilgilerden öğrencinin bildiği ilk maddeleri program hedefleri dışında tutmak bir yol olabilir.

Ölçüt Bağımlı Ölçü Aracının (ÖBT) Hazırlanması ve Uygulanması ÖBT hazırlamak için ilk olarak ele alınan kavram, beceri ya da konu analizini yapmalısınız. Bildiğiniz gibi beceri analizi, kavram analizi ve konu analizi, disiplin alanının daha küçük alt basamaklara ayrılması işidir. ÖBT; bildirimler, ölçüt, sorular/yönergeler ve sonuç bölümlerinden oluşur. Analizi yapılan beceri, kavram ya da konunun basamakları ölçü aracının bildirimler bölümünü oluşturur. Aracınızın sorular/yönergeler bölümüne beceriye ilişkin bir araç hazırlamışsanız yönergeyi (makası tut gibi), kavram ya da disiplin alanına ilişkin ise soruları (önündeki nesneler arasında yeşil olan hangisi gibi) yazınız.

Beceri basamakları oluşturulduktan sonra öğrencinin ele alınan becerideki beklenen düzeyini belirlemek için bir ölçüt kararlaştırmanız gerekmektedir. Performans belirleme ölçütünüzü, üzerinde çalıştığınız beceri, kavram ya da konunun özelliğine ve ölçüt belirleme ilkelerine göre belirleyiniz. Sonuç bölümüne ise değerlendirme sistemine göre öğrencinin her bir soruyu ya da yönergeyi nasıl yerine getirdiğini işaretleyiniz. Aşağıda örneğini gördüğünüz gibi ÖBT çizelgeleri oluşturabilirsiniz.

Ölçüt Bağımlı Ölçü Aracının (ÖBT) Hazırlanması ve Uygulanması

BİLDİRİMLER YÖNERGE ÖLÇÜT SONUÇ 1.Öğrenciye 5’den başlayarak, 100’e kadar 5’er ritmik say denildiğinde sayar. 5’den başlayarak 10( 20 30 40 50 60 70 80 90 100)’e kadar 5’er ritmik say. 3/4 2.Öğrenciye 5’in katı olan her hangi bir sayıdan başlayarak 100’e kadar 5’er ritmik say denildiğinde sayar. 20’den başlayarak (30 40 50 60 70 80 90 100)’e kadar 5’er ritmik say. 3. Öğrenciye 5 den başlayarak 100’e kadar nesnelerle 5’er ritmik say denildiğinde sayar. 5’den başlayarak nesnelerle 10( 20 30 40 50 60 70 80 90 100)’e kadar 5’er ritmik say. 4. Öğrenciye 5 den başlayarak 100’e kadar nesne kartlarıyla 5’er ritmik say denildiğinde sayar. 5’den başlayarak nesne kartlarıyla 10(20 30 40 50 60 70 80 90 100)’e kadar 5’er ritmik say. 5. Öğrenciye; 100 e kadar olan 10( 20 30 … 90 100) bir sayıdan geriye doğru 5’er ritmik say denildiğinde sayar. 20 (30 40 50 60 70 80 90 100) den geriye doğru 5’er ritmik say. 6. Öğrenciye; 5’in katı olan bir sayıdan başlayarak geriye doğru 5’er ritmik say denildiğinde sayar. 5’in katı olan bir sayıdan başlayarak, geriye doğru 5’er ritmik say.

KISA KAVRAMI EŞLEME DÜZEYİ ÖBT’ Sİ BİLDİRİMLER ÖLÇÜT YÖNERGE / MATERYALLER ( Buna bak bununla aynı uzunlukta olanı göster.) DEĞERLENDİRME SONUÇ 1) 2 farklı uzunlukta ,aynı cins, aynı tipte(renk,malzeme) her bir uzunluktan birer tane nesne arasından kısa olan gösterilip “bununla aynı uzunlukta olanı göster” denildiğinde aynı uzunlukta olanı gösterir. ¾ a)Kırmızı uzun cam bardak,kırmızı kısa cam bardak b)Sarı uzun plastik kova , sarı kısa plastik kova c)Mavi uzun tahta kalem, mavi kısa tahta kalem 2) 3 farklı uzunlukta, aynı cins, aynı tipte(renk,malzeme) her bir uzunluktan birer tane nesne arasından kısa olan gösterilip “ bununla aynı uzunlukta olanı göster” denildiğinde aynı uzunlukta olanı gösterir. a)Mavi uzun metal kaşık, mavi orta metal kaşık , mavi kısa metal kaşık b)Kırmızı uzun tahta fırça , kırmızı orta tahta fırça , kırmızı kısa tahta fırça c) Sarı uzun plastik saç , sarı orta plastik saç , sarı kısa plastik saç 3) 4 farklı uzunlukta, aynı cins, aynı tipte(renk,malzeme) her bir uzunluktan birer tane nesne arasından kısa gösterilip” bununla aynı uzunlukta olanı göster” denildiğinde aynı uzunlukta olanı gösterir. a)Kırmızı en uzun plastik pipet , kırmızı uzun plastik pipet , kırmızı orta plastik pipet , kırmızı kısa plastik pipet. b)Sarı en uzun tebeşir ,sarı uzun tebeşir ,sarı orta tebeşir ,sarı kısa tebeşir. c)Mavi en uzun cam şişe , mavi uzun cam şişe , mavi orta cam şişe ,mavi kısa cam şişe. 4) 4 farklı uzunlukta, aynı cins, 2 farklı renkte, aynı malzemede her bir uzunluktan ikişer tane nesne arasından kısa olanı gösterip” bununla aynı uzunlukta olanı göster” denildiğinde aynı uzunlukta olanı gösterir. a) Kırmızı uzun yün ip\ Mavi uzun yün ip Kırmızı orta yün ip \ Mavi orta yün ip Kırmızı kısa yün ip \ Mavi kısa yün ip Kırmızı en kısa ip\ Mavi en kısa ip

¾ BİLDİRİMLER ÖLÇÜT MATERYAL/YÖNERGE DEĞERLENDİRME SONUÇ (buna bak bununla aynı uzunlukta olanı göster.) DEĞERLENDİRME SONUÇ 5) 4 farklı uzunlukta, aynı cins, 3 farklı renkte, aynı malzemede her bir uzunluktan 3 er tane nesne arasından belli kısa olan gösterilip ” bununla aynı uzunlukta olanı göster” denildiğinde aynı uzunlukta olanı gösterir. ¾ a)Sarı uzun cam bardak Yeşil orta cam bardak Kırmızı kısa cam bardak Kırmızı en kısa cam bardak 6) 4 farklı uzunlukta, aynı cins, 4 farklı renkte, aynı malzemede her bir uzunluktan 4 er tane nesne arasında kısa olan gösterilip ” bununla aynı uzunlukta olanı göster” denildiğinde aynı uzunlukta olanı gösterir. a)Yeşil uzun plastik makara Sarı orta plastik makara Mavi kısa plastik makara Kırmızı en kısa plastik makara 7) 4 farklı uzunlukta, aynı cins, 4 faklı renkte, 2 farklı malzemede her bir uzunluktan 4’er tane nesne arasından kısa olanı gösterip “ bununla aynı uzunlukta olanı göster” denildiğinde aynı uzunlukta olanı gösterir. a)Sarı uzun plastik merdane Yeşil orta tahta merdane Kırmızı kısa plastik merdane Mavi en kısa tahta merdane 8) 4 farklı uzunlukta, aynı cins, 4 faklı renkte, 3 farklı malzemede her bir uzunluktan 4’er tane nesne arasından kısa olanı gösterip “ bununla aynı uzunlukta olanı göster” denildiğinde aynı uzunlukta olanı gösterir. a)Kırmızı uzun plastik kutu Yeşil orta karton kutu Mavi kısa tahta kutu Sarı en kısa tahta kutu 9) 4 farklı uzunlukta, aynı cins, 4 faklı renkte, 4 farklı malzemede her bir uzunluktan 4’er tane nesne arasından kısa olanı gösterip “ bununla aynı uzunlukta olanı göster” denildiğinde aynı uzunlukta olanı gösterir. a)Yeşil uzun plastik sopa Sarı orta metal sopa Mavi kısa cam sopa Kırmızı en kısa tahta sopa