ORTOPEDİK ENGELLİ ÇOCUKLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
Advertisements

EĞİTİM PSİKOLOJİSİ EĞİTİM PSİKOLOJİSİ.
HEMİPLEJİ VE TEDAVİ PROGRAMI
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
ERKEN ÇOCUKLUK VE OKUL ÖNCESİ DÖNEMLERİNDE ÖZEL EĞİTİM
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
ENGELLİ BİREYLERE BAKIM
SAĞLIK BAKANLIĞI T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ.
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
VÜCUDUMUZ BİLMECESİNİ ÇÖZELİM İSKELETİMİZ VE BÖLÜMLERİ İSKELETİMİZ VE BÖLÜMLERİ.
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
ORTOPEDİK ÖZÜRLÜLER.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst.
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ZİHİNSEL ENGELLİĞİN NEDENLERİ
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
KARESİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde anlamlı sınırlılıklar görülen yetersizlik durumudur
DURMUŞ ÇAVDAR (Rehber Öğretmen)
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN,
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Zihinsel Yetersizlik Tanım ve Sınıflandırma
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
ANAMNEZ ALMA Yrd. Doç. Dr. Pembe Hare Yiğitoğlu Çeto
Zekâ zihinsel bir gücü, bir genel yeteneği ifade etmektedir.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 12 KAYGI VE İLİŞKİLİ BOZUKLUKLAR KAYGI BOZUKLUKLARI Kaygı ve kaygıyla ilişkili bozuklukları tartışmak için gruplandırmak sorunlu bir iştir çünkü.
İşitme engelliler.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
TANILAMA.
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
Görme Engelliler.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
  Özel eğitim gerektiren bireylerin, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim görme haklarını kullanabilmelerini.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
Çocuk Felci Multible Siklerozis Kas Erimesi
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK
ERKEN ÇOCUKLUK VE OKUL ÖNCESİ DÖNEMLERİNDE ÖZEL EĞİTİM
Spor hareketleri dönemi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ENGELLİLER İÇİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR
TANIMLAR EĞİTİM «Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, «kasıtlı (amaçlı-bilinçli) olarak istendik (toplumca uygun görülen-istenilen yönde)
Sunum transkripti:

ORTOPEDİK ENGELLİ ÇOCUKLAR

Ortopedik Engelin Tanımı Milli Eğitim Bakanlığınca çıkarılan Özel Eğitim Okulları Yönetmeliği’nde ise ortopedik engelliler, bütün düzeltmelere rağmen iskelet, sinir sistemi, kas ve eklemlerdeki bozukluk nedeniyle normal eğitim öğretim çalışmalarından yeterince yararlanamayan engelliler şeklinde tanımlamaktadır.

Ortopedik Engelin Nedenleri Ortopedik engelin nedenlerinin bilinmesi, korunma prensiplerinin belirlenmesi açısından önemlidir. Belirtiler çok erken dönemde ortaya çıktığına göre koruyucu önlemlerin de doğum öncesi, doğum anı ve doğumdan hemen sonra alınması gerekmektedir. Ortopedik engelin nedenleri doğum öncesi, doğum anı ve doğum sonrası olmak üzere üç grupta toplanabilir.

Ortopedik Engelli Çocukların Sınıflandırılması Ortopedik Engelin Derecesine Göre Sınıflandırma Hafif derecede yetersizlik Orta derecede yetersizlik Ağır derecede yetersizlik

Ortopedik Engelli Çocukların Sınıflandırılması Ortopedik Engelin Oluştuğu Yere Göre Sınıflandırma Merkezi sinir sistemi ile ilgili yetersizlikler, Kas iskelet sistemi ile ilgili yetersizlikler Sağlık ile ilgili yetersizlikler

Ortopedik Engelli Çocukların Sınıflandırılması Merkezi sinir sistemi ile ilgili yetersizlikler Merkezi sinir sisteminin, boyun ve omuriliğin zedelenmesi sonucu, bireyin bazı vücut parçalarını hareket ettirme, hissetme ve kontrol etme becerilerinde yetersizlik oluşmakta ve zihinsel gerilik, algısal problemler, işitme ve görme problemleri, el göz koordinasyonunda bozukluk, dikkat dağınıklığı ve konuşma bozukluğu şeklinde kendini göstermektedir.

Ortopedik Engelli Çocukların Sınıflandırılması Kas İskelet sistemi İle İlgili Yetersizlikler Kas iskelet sistemi ile ilgili yetersizlikler kemik, eklem ve kaslarla ilgili yetersizlikleri içermektedir. Kas iskelet problemleri çocuğun ayaklarını, kollarını, eklemlerini ya da omurlarını etkilemesi nedeni ile çocuğun yürümesi, ayakta durması, konuşması ya da ellerini kullanması güç olmaktadır. Kas iskelet sistemi ilgili yetersizlikler arasında; kas hastalığı, kol bacak eksikliği, kalça çıkıklığı, eklem iltihabı, ateşli romatizma sayılabilir .

Ortopedik Engelli Çocukların Sınıflandırılması Sağlıkla İlgili Yetersizlikler Çocuklarda uzun süre görülen halsizlik, yorgunluk, bitkinlik, iştahsızlık, günlük aktivitelerini yerine getirmede yetersizlik, sağlıkla ilgili yetersizliklerin belirtileri arasında yer almaktadır. Sağlıkla ilgili yetersizliklerden epilepsi, astım, şeker hastalığı, kistik fibrosiz, yanıklar, kanser, lösemi ve AİDS en yaygın hastalıklar arasında yer almaktadır.

Ortopedik Engelli Çocukların Özellikleri Psikomotor Gelişim Bu çocukların motor yetenekleri bireysel farklılıklara, kazanıldığı yaşa ve engelin derecesine bağlı olarak değişmektedir. Ortopedik engelli ve süreğen hastalığı olan çocukların motor gelişimleri oturma, emekleme, yürüme, koşma gibi yetenekleri içeren büyük kas ve el, göz koordinasyonu gibi yetenekleri içeren küçük kas olmak üzere iki alanda ele alınabilir. Bireysel farklılıklar ve engelin derecesi nedeniyle bu çocukların bazıları ayakta durma becerisini bile kazanamamaktadır.

Ortopedik Engelli Çocukların Özellikleri Zihinsel Gelişim Ortopedik engelli çocukların bazılarında herhangi bir zihinsel nedene rastlanmazken, bazılarında zihinsel engel derecesi hafiften ağır dereceye kadar değişmektedir. Serebral palsili çocukların en az %50’sinin ağır derecede zeka engeline sahip olduğu, %25’inin ise normal ve normalin üstünde bir zekaya sahip olduğu vurgulanmaktadır. En fazla zeka engelinin spastik ve atoid grupta olduğu belirlenmektedir.

Ortopedik Engelli Çocukların Özellikleri Dil Gelişimi Ortopedik engeli olan çocukların dil gelişim alanında yaşadıkları problemler engellerin tipine bağlı olarak farklılık göstermektedir. Merkezi sinir siteminde oluşan bu problem sonucu çocuk alıcı dil ve ifade edici dil ile ilgili sorun yaşarken, bel çatlağı felci ya da kaslarla ilgili problemleri olan çocukların sözel becerilerinde sorun yaşamadıkları görülmektedir.

Ortopedik Engelli Çocukların Özellikleri Sosyal Gelişim Ortopedik engelli olan çocuklarda; kendine güvensizlik, kaygı, korku ve endişe, çocuksu davranışlar, inatçılık, ve öfke nöbetleri, sık sık kabus görme, ebeveyne ve çevreye karşı küskünlük, kendi durumundan sürekli şikayet etme gibi davranış problemlerini görmek mümkündür. Bu davranışlara her ortopedik engeli olan çocukta rastlanmadığı gibi, bu davranışlar engelin türüne, derecesine, çocuğun yaşına ve çocuğun çevresindeki kişilerin tutumuna bağlı olarak değişmektedir .

Ortopedik Engelli Çocukların Özellikleri Okul Başarısı Ortopedik engelli çocukların kontrol amacıyla sık sık doktora gitmeleri, hastanede veya evde yatmaları nedeniyle okula devam etmede problem yaşadıkları görülmektedir. Bu çocuklardan bazıları olağan motivasyona ve zeka düzeyine sahip olmalarına rağmen, okula devam edememelerinden dolayı, akademik disiplin yönünden arkadaşlarından geri kalmaktadırlar.

Ortopedik Engelli Çocuklarda Tanı ve Değerlendirme Ortopedik engelli çocukların tanılanması tıbbi ve psikometrik verilere göre olmakta ve tanılama doktor tarafından yapılmaktadır. Tıbbi veriler, yetersizliği oluşturan nedenler, yetersizliğin oluş zamanı, yeri ve derecesi, nasıl bir gelişim göstereceğine ilişkin verilerden oluşmaktadır. Bu verilere bağlı olarak çocukta oluşabilecek yetersizlikleri en aza indirecek tıbbi önleme yolları ağırlık kazanmakta ve bu tanı rehabilitasyon hizmetlerine de yol gösterici olmaktadır. Tanı süreci çocuğun zeka ve uyum düzeyi belirlenerek sona erdirilmelidir.

Ortopedik Engelli Çocuklarda Tanı ve Değerlendirme Değerlendirmenin amacı, çocuğun mevcut durumunu belirleme, çocuğun eğitiminde ne derece ilerlediğini ölçebilme, sonraki dönemlerde ne tip eğitimin çocuğa yararlı olabileceği konusunda önerilerde bulunabilme ve çocuğa uygun eğitim programlarını hazırlayabilmedir. Değerlendirme sonunda çocuğun eğitim ve gelişimi hakkında bilgiler elde edilmektedir.

Ortopedik Engelli Çocukların Eğitimleri Ortopedik engelli çocukların eğitimle ilgili gereksinimleri birbirinden farklılık göstermektedir. Bazı çocuklar özel yardıma ihtiyaç duyarken bazıları özel eğitim hizmetine gereksinim duymakta, bazılarında da ortamda küçük değişiklik yapmak yeterli olmaktadır.

Ortopedik Engelli Çocukların Eğitimleri Ortopedik engelli çocukların eğitiminde dikkat edilmesi gereken noktalar şu şekilde sıralanabilir: Çocuğun engeli erken dönemde tanınmalı ve çocuk psikolojik ve tıbbi açıdan değerlendirilmelidir. Çocuğun engelinin zamanı ve nedeni saptanmalıdır. Ortopedik engelli çocuğun yetenek ve becerileri belirlenmelidir. Çocuğun eğitimine erken başlanmalı ve aile ile iş birliği yapılmalıdır. Çocukların eğitimleri için gerekli olabilecek malzemeler sağlanmalıdır.

Ortopedik Engelli Çocukların Eğitimleri Ortopedik engelli çocukların eğitiminde disiplinler arası (doktor, psikolog, fizyoterapist, konuşma terapisti, öğretmen) çalışma yapmalıdır. Ortopedik engelli çocuklara yönelik okul binasının donanımında da bazı değişiklikler yapılmalıdır. Bunlar şu şekilde sıralanabilir: Engelli çocukların tekerlekli sandalye veya koltuk değnekleri ile yürümelerini sağlayacak kısa rampalar konulmalıdır. Tekerlekli sandalye ve korse takılan çocuklar için sınıf ve sıralar düzenlenmelidir. Zeminlerin kayganlığının önlenmesi için yerler kaymayan bir malzeme ile kaplanmalıdır