Bölüm 2 Girişimci Zihnine Giriş: Fikirden Gerçeğe.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yrd.Doç.Dr.Mustafa EVREN OMÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
Advertisements

“Hedefi olmayan gemiye hiçbir rüzgar yardım etmez”
NÖRO LİNGUİSTİK PROGRAMLAMA
GİRİŞİMCİLİK Ahmet AYDIN.
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
İşletmeler ve Girişimcilik
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
İŞ PLANI İŞ PLANI NEDİR? İşin kurulacağı güne kadar hazırlanan kapsamın ortaya çıkarılması için bir çok aktivite sıralı ve önceden belirlenen niteliklerde.
Ünite Ürün Dosyası Sunumu
Yaratıcı Düşünme.
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Etkin Çalışma Yöntemleri.
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI UYGULAMALI DANIŞMANLIK EĞİTİMİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
İşletme ve Girişimci Fikirden..... Gerçeğe.
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği Edward De Bono'nun 1985'te yayınlanan kitabıdır. Yazar ,insanların düşünme alışkanlıkları ile kendilerini kısıtlayarak, sadece.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
ÇATIŞMA ÇÖZME ve İLETİŞİM STRATEJİLERİ
İYİ ANTRENÖR OLMANIN SIRLARI (BAŞARILI ANTRENÖRLÜK İÇİN 50 İPUCU)
VERİMLİ DERS ÇALIŞMAK NEDİR?
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Problem Çözme Stratejileri
ROL OYNAMA ve DRAMA.
OYUN ÖRNEKLERİ NAZAN ÜNAL.
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
H.Ö.G.1 PERSONEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ. H.Ö.G TEKNİĞİN ÖZELLİKLERİ  EKİP BAZLI  PROJE BAZLI  KATILIMCI  İNNOVATİF  SÜREÇLERE YÖNELİK  ETKİN PLANLAMA.
Verimli Ders Çalışma Teknikleri MEHMET EKİCİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Sistem Analizi Sistem Analisti
ŞEKİL 13.1 “Temel Dönüşüm” “İmalat Şirketine Yönelik Süreç”
Yaratıcı Düşünme ve Eğitimi
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
GİRİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
 Fikir  Girişimcilik  Yatırım almak  Fikirden Girişime  Misyon, takım, liderlik  Internette Markalaşmak ?  İş Modelleme Zamanı  Planlama ve Analiz.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Zekâ Oyunları.
İş Fikri Nedir? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Girİşİmcİ Kİmdİr? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
EĞİTMEN: GENÇ OSMAN İLHAN ADALET TANRIVERDİ. NASIL UYGULANIR? Katılımcılara üzerinde görüşme yapacakları konu verilir. Tüm katılımcılardan konuya yaklaşırken.
EĞİTMEN: GENÇ OSMAN İLHAN ADALET TANRIVERDİ. NASIL UYGULANIR? Katılımcılara üzerinde görüşme yapacakları konu verilir. Tüm katılımcılardan konuya yaklaşırken.
VERİMLİ VE ETKİLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ CUMHURİYET İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
Girişimcilik: Yaratıcılık ve Yenilik
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
ROL OYNAMA ve DRAMA.
Dündar UYAR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yardımcısı
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
Dündar UYAR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yardımcısı
Yaratıcılık Oturumu Sunuyu Yapanın Adı.
21. YY BECERİLERİ.
GİRİŞİMCİ ÖZELLİKLERİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
HAZIRLAYAN VE SUNAN HALE ALTAY: SEDEF ERMİŞ: LEYLA KAYA:
Zekâ Oyunları. Zekâ oyunları, boş zamanlarını değerlendirmek için aktivite arayanların, günlük yaşamın stresinden kurtulmak için biraz olsun soluk almak.
Sunum transkripti:

Bölüm 2 Girişimci Zihnine Giriş: Fikirden Gerçeğe

Yaratıcılık ve Yenilik Yaratıcılık– Yeni fikirler geliştirme ve sorunlarla fırsatlara karşı yeni bir bakış açısı kazanma becerisidir. Yenilik – İnsanların hayatlarını geliştirmek ve zenginleştirmek için ortaya çıkan yaratıcı çözümler üretme becerisidir.

Girişimcilik Girişimcilik– piyasadaki ihtiyaç ve fırsatlara yaratıcılık ve yeniliğin uygulanmasını ilgilendiren disiplinli ve sistemli bir sürecin sonucudur. Girişimci, yaratıcı fikirlerini bir amaç için olan eyleme ve şirkete döken kişidir.

Başarısızlık: Yaratıcı Sürecin Bir Parçasıdır! Yeni ürünlere yönelik her 3000 fikirden: 4 tanesi geliştirme aşamasına ulaşır Bunlardan 2 tanesi uygulanır Sadece 1 tanesi piyasada başarı elde eder Yeni ürünler şirket satışlarının ortalama yüzde 40’ını oluşturmaktadır!! Yaratıcılık, rekabetçi bir yön oluşturmak için çok önemli kaynaktır.

Yaratıcı olmayı öğrenebilir miyiz? EVET!! Yeni ve farklı alternatifler bulana kadar ve geleneksel düşünme yöntemlerini ve paradigmaları bir süreliğine kenara bırakarak!

Ne Kadar Yaratıcısınız ? (1-2)

Ne Kadar Yaratıcısınız ? (2-2)

Beynin Sağ-Tarafı, Yaratıcı Düşünürler (1-3) Her zaman “Daha iyi bir yolu var mı?” sorusunu sorarlar Alışkanlıklara, rutinlere ve geleneklere karşı çıkarlar. Derin düşünürler. Verimli düşünürler. Zihin oyunları oynarlar.

Beynin Sağ-Tarafı, Yaratıcı Düşünürler (2-3) Sadece bir ‘doğru cevaptan’ daha fazlasının olduğunun farkındadırlar. Hataları başarıya giden yolda sadece birer ‘durak’ olarak görürler. Sorunlara yeni fikirler için sıçrama tahtası gözüyle bakarlar.

Beynin Sağ-Tarafı, Yaratıcı Düşünürler (3-3) Başarısızlığın yaratıcılığın bir parçası olduğunu bilirler. Bir soruna dair alakasız fikirler öne sürerek yenilikçi çözümler üretirler. “Helikopter becerilerine” sahiptirler.

Beynin Sağ-Tarafı mı Sol Tarafı mı ? Başarılı girişimcilikte hem sağ hem de sol beynin düşünmesi gerekir. Sağ taraf, çoklu orijinal ve çeşitli fikir üretme becerisi olan aykırı düşünme gücüne dayanır. Sol taraf ise bir sorunla alakalı en iyi çözüme karar vermek için pek çok fikri değerlendirme becerisi olan yakınsak düşünmeye odaklanır.

Yaratıcılığın Önündeki Engeller (1-2) Tek “doğru” cevabı bulmaya çalışmak “Mantıklı olmaya” odaklanmak Kurallara körü körüne bağlanmak Her durumda kullanışlı olmak Oyun oynamayı önemsiz görmek

Yaratıcılığın Önündeki Engeller (2-2) Aşırı uzmanlaşmış hale gelmek Belirsizlikten kaçınmak Aptal gibi görünmekten korkmak Hatalardan korkmak “Yaratıcı değilim” diye düşünmek

Hayal Gücünüzü Harekete Geçirecek Sorular (1-3) Bunu yapmak için yeni bir yol var mı? Bunu ödünç mü alırsın uyarlar mısın? Buna yeni bir perspektif ekleyebilir misin? Aynısının daha fazlasına mı ihtiyacın var? Aynısının daha azına mı?

Hayal Gücünüzü Harekete Geçirecek Sorular (2-3) Bunun yerine başka bir şey kullanılır mı? Parçaları yeniden düzenleyebilir misin? Ya tam tersini yaparsan? Fikirlerini birleştirebilir misin? Başka yerlerde kullanabilir misin?

Hayal Gücünüzü Harekete Geçirecek Sorular (3-3) Bundan başka neler çıkarabiliriz? Başka pazarlarda bulunuyor mu? Tam tersine çevirebilir misin? Yeniden düzenleyebilir misin? Başka bir alanda kullanabilir misin? Eğer uygulamaya konursa işinizde devrim etkisi olacak imkansız fikirler nelerdir?

Örgütsel Yaratıcılığı Geliştirme Yolları (1-4) Yaratıcılığı şirketin çekirdek değerlerinden sayın Çeşitliliğe kucak açın Yaratıcılık beklentiniz olsun Başarısızlık beklentisi ve tahammülünüz olsun Yaratıcılığı destekleyen örgütsel yapılar oluşturun

Örgütsel Yaratıcılığı Geliştirme Yolları (2-4) Merakı teşvik edin Sorunları fırsat olarak görün Yaratıcılık eğitimi verin Destek sağlayın Fikirleri saptamak için bir prosedür geliştirin

Örgütsel Yaratıcılığı Geliştirme Yolları (3-4) Müşterilerle konuşun ya da daha iyisi etkileşim sağlayın Yaratıcılığı ödüllendirin Yaratıcı davranış modeli oluşturun Yeni çıkan eğilimleri yakalayın ve şirketinizin bunlardan istifade edeceği yolları bulun Yaratıcılık için işe alın

Örgütsel Yaratıcılığı Geliştirme Yolları (4-4) Sorunları fırsat olarak değerlendirin Çalışma alanını eğlence ile birleştirin Yaratıcılığı teşvik eden çalışma alanı oluşturun Şirketinizin ürün ve hizmetlerini farklı pazarlarda kullanma yollarını araştırın

Bireysel Yaratıcılığı Geliştirme Yolları (1-4) Yaratıcı olmanıza müsaade edin Kuralları unutun Her gün zihninize taze fikirler verin Gezin ve gözlemleyin Özellikle farklı pazarlarda yer alan şirketlerin ürün ve hizmetlerini inceleyin Hata ve kazaların yaratıcı gücünü kabullenin Eksik olanları bulun

Bireysel Yaratıcılığı Geliştirme Yolları (2-4) Düşünce ve fikirlerinizi not etmek için defter taşıyın Diğer insanları dinleyin Müşterileri dinleyin Film izleyin Bir çocukla konuşun Sıradan bir şeyi sıra dışı şekilde yapın

Bireysel Yaratıcılığı Geliştirme Yolları (3-4) Ofisinizde bir oyuncak kutusu bulundurun “Kötü” gibi duran fikirlerinizi çöpe atmayın “Ağrılı noktaları” not edin Yaratıcılığı geliştiren kitaplar okuyun veya yaratıcılık dersleri alın Biraz ara verin Israrcı olun

Yaratıcı Sürecin Yedi Aşaması Hazırlık Araştırma Değiştirme Tasarlama Aydınlanma Doğrulama Uygulama

Hazırlık (1-2) Bu adımda zihin yaratıcı düşünmeye hazır hale getirilir. Hayatınız boyunca öğrenci gibi davranın. Çok okuyun ama sadece uzmanlık alanınızla ilgili kitapları değil. İlginizi çeken makaleleri kesip bir dosyada toplayın. Dinleme becerilerinizi geliştirin.

Hazırlık (2-2) Bu adımda zihin yaratıcı düşünmeye hazır hale getirilir. Bazı ticari birliklere üye olup toplantılarına katılın. Yaratıcılığı engelleyen faktörleri ortadan kaldırın. Fikirlerinizi alanında uzman olan veya olmayan farklı kişilerle paylaşın.

Araştırma Bu adımda kişinin somut bir sorunu, durumu veya kararı önceden anlaması gerekir. Öncelikle sorunun incelenip temel bileşenlerinin anlaşılması. Çevrenin dikkatli bir şekilde gözlemlenmesi

Değiştirme (1-2) Bu adımda toplanan bilgiler arasındaki benzerlikler ve farklılıkların gözlemlenmesi yer alır. Bu aşamada iki türlü düşünme vardır: Yakınsak– çeşitli veri ve olaylardaki benzerlikleri ve bağlantıları görebilme becerisidir. Iraksak– çeşitli veri ve olaylardaki farklılıkları görebilme becerisidir.

Değiştirme (2-2) Toplanan bilgileri amacı olan bir fikre dönüştürme becerilerinizi nasıl geliştirebilirsiniz? Durumun parçalarını birkaç kere değerlendirip “büyük resmi” yakalamayı çalışın. Durumun bileşenlerini yeniden düzenleyin. Sinetiği kullanın, yani anlamsız gelen iki fikri birleştirmeye çalışın. Bir duruma tek bir yolla yaklaşmadan önce çeşitli yaklaşımların başarılı olabileceğini unutmayın.

Tasarlama Bilinçaltımızın toplanan bilgileri ölçüp biçmesine izin verin. Durumdan uzaklaşın. Hayal kurmak için kendinize zaman verin. Sakinleşin ve sık sık oyun oynayın. Sorun ve fırsatlar hakkında rüyalar görün. Sorun veya fırsat üzerinde farklı bir çevrede çalışın.

Aydınlanma Yaratıcılık sürecinin bu aşaması, tasarım aşamasının bir anında, kendiliğinden gerçekleşir. Aydınlanma aşamasında ilk dört adım da bir araya gelerek “Buldum!” faktörünü üretir.

Doğrulama Fikrin gerçekçi ve faydalı olarak değerlendirildiği aşamadır. Bu aşamada sorulacak bazı sorular: Gerçekten daha iyi bir çözüm mü? İşe yarayacak mı? Buna ihtiyaç var mı? Eğer ihtiyaç varsa, bu fikir piyasaya nasıl uyum sağlayabilir? Bu ürün veya hizmet fikri temel yetkinliklerimize uygun mudur? Üretmek ve sunmanın ne kadar maliyeti olacak? Yeterli satış, kâr ve yatırımımız karşılık uygun bir fiyata satışa sunabilecek miyiz?

Yaratıcılık Sürecini Geliştirme Teknikleri (1-5) Beyin Fırtınası: Küçük bir insan grubunun çok az bir yapıyla birbirleriyle etkileşim sağladığı ve çok fazla yeni ve yaratıcı fikir üretme amacı olan süreçtir.

Beyin Fırtınası Kuralları (1-3) Grup kalabalık olmamalıdır- “iki pizza kuralı”. Grupta mümkün mertebe çeşitlilik sağlayın. Her bireyin konumunun eşit olduğunu vurgulayın. Gruba tanımlanmış bir problem sunun. Seansın 40-60 dakika arasında olmasını sağlayın. Saha gezisi yapın.

Beyin Fırtınası Kuralları (2-3) Mantığı kapı dışarı edin. Takımdan çılgınca ve aşırılar dahil tüm fikirlere açık olun. Fikir kalitesi değil çokluğuna önem verin. Beyin fırtınası esnasında eleştiriyi yasaklayın. Katılımcıları “fikir gezintisi” yapmaları konusunda teşvik edin Mantıksız olanı hayal etmekten çekinmeyin. Katılımcı olmayan birini kaydedici olarak görevlendirin.

Beyin Fırtınası Kuralları (3-3) Katılımcılardan beyin fırtınası seansından önce e- posta ile en az 3 fikir sunmalarını isteyin. Katılımcıları seanslardan önce aerobik egzersizi yapmak için teşvik edin. İletişim ve etkileşim olanağı sunan bir oturma planı yapın.

Yaratıcılık Sürecini Geliştirme Teknikleri (2-5) Zihin Haritası Beynin her iki tarafını düşünmeye iten, fikirler arasındaki ilişkileri görselleştiren ve bir sorunu farklı yönleriyle ele alma becerilerini geliştiren çizgisel bir tekniktir.

Zihin Haritası Süreci Boş bir sayfanın üzerine sorun veya konuyu gösteren bir resim çizerek veya açıklama yaparak başlayın. Hızlı bir şekilde, en fazla 20 dakika boyunca aklınıza gelen fikir selini yakalamaya çalışın ve aklınıza gelen her fikri kalitesini sorgulamadan çizdiğiniz resim veya yazıyla bağlantı kurarak sadece kağıda dökmeye çalışın. Yaratıcılığa kendinizi zorlamayın. Birkaç dakika zihninizi dinlendirdikten sonra fikirlerinizi bütünleştirip bir zihin haritası oluşturun.

Yaratıcılık Sürecini Geliştirme Teknikleri (3-5) Saha Takımı Analizi Önerilen bir değişime destek veren veya karşı çıkan güçleri değerlendirmek için faydalı bir tekniktir. Üç sütun: Merkez sütun: Sorun Sol sütun: İtici güçler Sağ sütun: Sınırlayıcı güçler İtici ve sınırlayıcı güçler (-1 ve +4) arasında değerlendirilir. Toplam skor ne kadar yüksekse fikir de o kadar uygundur.

Saha Takımı Analizi Örneği

Yaratıcılık Sürecini Geliştirme Teknikleri (4-5) TRIZ Teknik sorunları çözmeye yardımcı olacak şekilde tasarlanan sistemli bir yaklaşımdır. Beynin sol tarafıyla düşününerek sorunları çözmeye yarayan 40 prensibe dayanmaktadır.

TRIZ Çelişki Matrisi

Yaratıcılık Sürecini Geliştirme Teknikleri (5-5) Hızlı Prototipleştirme Fikrin modelini üretmeyi; girişimciye fikrin kusurlarını görmesine ve tasarımında geliştirmeler yapmasını sağlayan süreçtir.