HEMŞİRELİĞİN TARİHÇESİ ve DOĞASINI OLUŞTURAN KAVRAMSAL ÇERÇEVE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaratıcı Drama Atölyesi
Advertisements

Rehberliğin Amacı ve Eğitimdeki Yeri
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
Karşılaştırmalı Eğitim
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Klinik Hasta Bakımına Farklı ve Modern Bir Yaklaşım BÜTÜNLEŞİK BAKIM Uzm. Dr Orhan KOÇ SADEF Yönetim Kurulu Başkanı Ulus Devlet Hastanesi Başhekimi.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
Roma Rakamları - Sayıları I = 1 II = 2 III = 3 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = Önce gelen küçük sayı, sonra gelen büyükten çıkartılır. IV.
MERHABA.
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
Yapısal Kişilik Kuramı
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Eğitimde Program Geliştirme
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
DİN ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. Rehberlik kavramından ne anlıyorsunuz?
7. SINIF 7. ÜNİTE ÜLKELERARASI KÖPRÜLER KAVRAMLARI ÖĞRENELİM.
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
HEMŞİRENİN EĞİTİMCİ ROLÜ
TOPLUM VE SOSYAL KURUMLAR
Klİnİk öğretİmde etİk.
GİRİŞ.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
HEM Şİ RE L İ DERLER İ M İ Z YRD. DOÇ. DR. SEV İ M ÇEL İ K.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ VE BAKIMDAKİ DEĞİŞİMLER
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
SAĞLIK VE HASTALIK KAVRAMI Yrd.Doç.Dr. Müge SEVAL
HEMŞİRELİKTE KAVRAM HARİTASI KULLANIMI VE KAVRAM HARİTASI OLUŞTURMA
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
SINIFLAMA SİSTEMLERİ YRD. DOÇ. DR. Müge SEVAL.
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sağlık Psikolojisi Doç.Dr. Gonca POLAT.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
İLETİŞİMİN TANIMI ÖNEMİ VE İLKELERİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
İNSAN KAVRAMI Yrd.Doç.Dr. Müge SEVAL
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)
Giriş Yrd. Doç. Dr. Ege Akgün.
1. Hafta: Tanışma ve dersin içeriğinin tanıtılması
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
Çevre ve Toplum Kavramı Yrd.Doç.Dr. Müge SEVAL
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
GRUP İLETİŞİMİ.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gruplarla Sosyal Hizmet Dersi (Sosyal Çalışma Mesleğinin Yöntemleri)
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
III. SİYASAL İKTİDAR.
Sunum transkripti:

HEMŞİRELİĞİN TARİHÇESİ ve DOĞASINI OLUŞTURAN KAVRAMSAL ÇERÇEVE Yrd. Doç.Dr. Müge SEVAL

Profesyonel bir disiplinin temel amacı, mesleğin uygulamalarında kullanabilecek bilimsel bilgi içeriğini ortaya koymaktır. Bu bilgileri kavramsal bir çerçeve içinde örgütlemek, ilişki kurmak öğrenilmesini kolaylaştırır.

Hemşirelik eğitimi ve uygulamalarını belirleyen ve etkileyen temel kavramlar; İnsan Çevre Sağlık/ Hastalık Hemşirelik

Bu kavramlardan herhangi biri olmaksızın hemşirelik bir bilim ya da profesyonel uygulama alanı olarak düşünülemez.

Biyo-psiko-sosyo-kültürel bir varlık Bu kavramların temelini insan oluşturmaktadır. İNSAN Biyo-psiko-sosyo-kültürel bir varlık

Tüm hemşirelik uygulamalarının ve kuramlarının temelini insan, insanın doğası, tepkileri ve gereksinimleri oluşturmaktadır. İnsan diğer kavramlarla ilişkili olduğu kadar, diğer kavramları da etkileyen bir kavramdır. Çünkü insan, çevre içinde yaşayan, çevreyi kendine uyumlu hale getirebilen, sağlık/hastalık çizgisi içinde hareket eden, sağlığı geliştirme ve hastalıkların iyileşmesinde hemşirenin yardım ve desteğine gereksinim duyan bir varlıktır.

Bilim ve sanattan oluşan hemşirelik mesleğinin temel amacı insana yardım etmektir.

Bu yardım, hemşireliğin bilimsel bazını oluşturan pozitif bilimler, sosyal ve davranış bilimleri ile mesleki bilgileri bütünleştiren hümanist bir yaklaşımla sağlanır.

HEMŞİRE SAĞLIK/HASTALIK Hizmet odağı insan olan hemşirelik disiplini, insan yaşamının tüm evrelerinde sağlık sorunlarını ve sorunların kaynağındaki etmenleri anlamaya ve sorunun çözümünü bulmada bireyle karar vererek çözüm yollarını uygulamaya temellenmiştir. İNSAN HEMŞİRE SAĞLIK/HASTALIK

Hemşirenin insana iyi ve bilimsel bir bakım verebilmesi de, onun insanı biyofizyolojik, psikolojik, sosyal, kültürel yönleri ile bir bütün olarak ele alması ve gereksinimleri doğrultusunda bilimsel bir yaklaşımda bulunması ile mümkün olabilmektedir.

HEMŞİRE SAĞLIK/HASTALIK İnsan, biyolojik, fiziksel, sosyal ve kültürel bir çevre içinde, etkileşim içinde yaşar. Çevre ve sağlık ilişkisi iki yönlü düşünülmelidir. Uygun olmayan çevre bireyin sağlığı için tehdit oluştururken, insanlar da çevrelerini sağlık için olumsuz biçimde değiştirebilirler. ÇEVRE İNSAN HEMŞİRE SAĞLIK/HASTALIK

Sağlık ve insan toplumsal etkilere açıktır Sağlık ve insan toplumsal etkilere açıktır. Toplum içindeki birimler hakkında bilgi sahibi olmak, bireylerin temel gereksinimlerini karşılarken verilen hizmette önemlidir. Diğer bir deyişle toplumdan soyutlanmış insan ya da hemşirelik düşünülemez.

Bu kavramlar arasındaki ilişki sonucu hemşirelik bakımının temellendiği hemşirelik kuramları ortaya çıkar. ÇEVRE İNSAN HEMŞİRE SAĞLIK/HASTALIK Kavramların Karşılıklı İlişkisi HEMŞİRELİK KURAMI

KAYNAKLAR Ocakçı A.F, Alpar Ş.E. Hemşirelikte kavram, Kuram ve Model Örnekleri.İstanbul Tıp Kitabevi, 1. baskı,2013, İstanbul. Pektekin Ç. Hemşirelik Felsefesi Kuramlar- Bakım Modelleri ve Politik Yaklaşımlar. İstanbul Tıp Kitabevi, 1. baskı, 2013, İstanbul Velioğlu P. Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Alaş Ofset, 1999, İstanbul. Birol L. Hemşirelik Süreci: Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. 3.Baskı Etki Matbaacılık,2004, İzmir. Öztürk C, Okumuş H, Yenal K. Bakımın Planlanması Hemşire ve Öğrenciler İçin Rehber, Palme Yayıncılık, 2014, Ankara.