Juhani Pallasmaa (1936 - ) Finlandiyalı mimar ve mimarlık kuramcısı
The Architecture of Image : Existential Space in Cinema
Lived Space in Architecture and Cinema
Rem Koolhaas Jean Nouvel Bernard Tschumi
Rem Koolhaas (1944- ) Hollandalı Mimar ve mimarlık kuramcısı
Maison a Borduaux Koolhas Houselife Ia Beka-Louise Lemonie
Bernard Tschumi (1944 - ) Mimar, Yazar ve Öğretim Görevlisi
Parc De La Villette - Paris Tschumi bu parkı 1982’de sinemadaki montaj tekniğinden etkilenerek tasarlamıştır. Tasarım 35 tane kırmızı follie’den oluşur.
Jean Nouvel (1945 - ) Frech achitect
Mimarlığı bir imgeler dizisi değil de, sekansların bir araya gelmesi olarak gören Nouvel , mekanın hareket halinde deneyimlenmesi üzerinde durur. Sinema ona göre insanlara, imgeleri zamana bağlı olarak görmeyi öğretir.
Mimarlık, sinema gibi zaman ve hareket boyutunda var olur Mimarlık, sinema gibi zaman ve hareket boyutunda var olur. Bir yapı belirli sekansların bir araya gelmesiyle tasarlanıp, bu yaklaşıma göre okunabilir. Bir bina tasarlamak, insanların dolaştıkları yerde, karşıtlıklardan ve bağlantılardan dolayı oluşacak etkileşimleri öngörmek ve aramaktır ... Mimar kesmeyi, kurguyu kullanarak, bazı sahneleri çerçeveleyip, bazı açıklıklar oluşturarak sürekli çekime benzeyen bir yapı oluşturur ... Alan derinliği yaratarak, bir mekanı derinliğiyle okuyarak tasarım yapmayı seviyorum. Bütün yapılarımda birbirine eklemlenmiş farklı sahnelere, değişik, rastgele geçişlerle oluşmuş düzlemlere rastlanabilir .
Terry Gilliam, Brazil, 1985, Wim Wenders, Paris, Texas, 1984
Lyon Opera House – Jean Nouvel
Jean Nouvel, Hotel Lucerne, 2000 Lucerne’de 1907 yılında inşa edilmiş bir yapının iç düzenlemesini yaparken, otel olarak kullanılacak yapıda her odanın tavanına, aralarında Greenaway’in The Pillow Book’u, Almodovar’ın Matador’u, Fassbinder’in Querelle’i, Fellini’nin Casanova’sı, Bertolucci’nin The Sheltering Sky’ı da bulunan en sevdiği 25 filmden görüntüler yansıtarak insanların mekan deneyimlerini yoğunlaştırmayı amaçlar Jean Nouvel, Hotel Lucerne, 2000
Torre Agbar, Barcelona
Reina Sofía Museum
Reina Sofía Museum
Architecture in Cinema – Cinema in Architecture
Jean – Luc Godard (1930 - ) Fransız yönetmen, senarist ve sinema eleştirmeni. Fransız yeni dalga akımının en önemli temsilcilerinden
Jean Luc Godard, Le Mépris adlı filminde Capri adasındaki Casa Malaparte’yi olayların geçtiği yerlerden biri olarak kullanır (Şekil 3.17). Kayaların üzerine yerleşmiş olan yapı, İtalyan bir yazar olan Curzio Malaparte tarafından 1941-43 yılları arasında yaptırılmıştır.
Le Mépris’ye baktığımız zaman, Godard’ın bu etkileyici yapıyı kullanmasının nedeninin, hem yapının imgesinin yarattığı güçlü mekan duygusunu açığa çıkarmak, hem de film yapımında baskın olan maddi değerlerin her şeyi dönüştüren yapısını göstermek olduğunu görürüz.
Casa Malaparte
Farklı yönetmenler bir şehri nasıl betimliyor? Berlin : Symhony of a Great City ( by Martin Ruttman, 1927 ) Metropolis ( by Fritz Lang, 1927 )
Berlin : Symphony of a Great City directed by Walter Ruttman in 1927
Metropolis Fritz Lang in 1927
Paul Nelson – Maison Suspendue (1936-1938)
Things to Come William Cameron Menzies -1936 from the book : Shape of Things to Come
John Portman’s hotel is JWMarriot Francisco It is like the atrium in ‘Things to Come’
Bir mekanı nasıl deneyimleriz?
Eğer deneyimlerimiz, bilgilerimiz, okuduğumuz kitaplar, hayal ettiğimiz şeylerin karışımından oluşmuyorsak biz kimiz, her birimiz kimiz? Italo Calvino ( italian writer )
The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction – Walter Benjamin
References: https://www. youtube. com/watch. v=Dqwv9XkHOpk http://www