Bir Eğitimcinin Telif Hakkı Yasası ve “Adil Kullanım” Kılavuzu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Presented By Harry Mills / PRESENTATIONPRO Telif Hakkı  2008 Intel Firması. T ü m hakları saklıdır. Intel, Intel logosu (the Intel Logo), Intel Eğitim.
Advertisements

Slide # 1 Programs of the Intel Education Initiative are funded by the Intel Foundation and Intel Corporation. Copyright © 2007 Intel Corporation. All.
Programs of the Intel Education Initiative are funded by the Intel Foundation and Intel Corporation. Copyright © 2007 Intel Corporation. All rights reserved.
Telif Hakkı  2008 Intel Firması. Tüm hakları saklıdır. Intel, Intel logosu (the Intel Logo), Intel Eğitim Girişimi (Intel Education Initiative) ve Intel.
Programs of the Intel Education Initiative are funded by the Intel Foundation and Intel Corporation. Copyright © 2007 Intel Corporation. All rights reserved.
Telif Hakları Karmaşası
EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
İŞLETİM SİSTEMİ İşletim Sistemi Nedir İşletim Sisteminin Görevleri Kullanıldığı Yerler Örnekler Düzenleyen: Mehhmet Akif BARIŞ.
BİBLİYOGRAFYA (Bibliography) Tanım: Kitapları, özellikle fiziksel özellikleri ve içeriklerine göre niteleme sanatı; kitapların fiziksel nesneler ve.
Algılayanın Özellikleri 1. Beklentiler 2. İlgiler 3. Gereksinimleri 4. Bilişsel stilleri 5. İnançları 6. Bireysel değerleri.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
1 DynEd DynEd (Dynamic Education) İNGİLİZCE DİL EĞİTİM SİSTEMİ Sanko Holding A.Ş. tarafından bağışlanmıştır.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Fikri haklar nedir Fikri hak fikir ürünlerini koruyan haklara verilen genel addır.Bu ürünler insan zekası ile ortaya çıkan edebiyat ve sanat eserleri.
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 7-Ö ğ retim Üyesi Yeti ş tirme Programı YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
Weblog! Eğitimde Günlük Uygulaması. İçerik »Weblog »Kavramsal Tanımlama »Sınıflandırma »Eğitimde Weblog Uygulaması »Eğitim Sisteminde Yaygınlaşmamasının.
Şahin GÖKÇEARSLAN. Yazılım Türleri Bilgisayar Yazılımları Yazılım türleri (İşletim sistemleri, paket programlar, programlama dilleri) Yazılım lisans türleri.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DAİRE BAŞKANLIĞI KATALOGLAMA VE SINIFLAMA EĞİTİM SEMİNERİ.
Prof. Dr. Feral OGAN-BEKİROĞLU Yrd. Doç. Dr. Kürşad DURU
MATHS: REAL OR FICTION (MATEMATİK: GERÇEK YA DA KURGU)
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
İnternet Nedir Bilgisayar Ağları Ağ Çeşitleri
İnternet Nedir Bilgisayar Ağları Ağ Çeşitleri
WEB TABANLI ÖĞRENME.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metin Tabanlı İçerik Oluşturma Araçları (Microsoft Word Programı)
Bilgiye Ulaşma ve Biçimlendirme
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
İNTERNET ORTAMINDA AKADEMİK ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR?
EBA Nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
EBA Nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
TELİF HAKKI.
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Temel Bilgisayar Bilgileri
TELİF HAKKI.
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Bu konudaki her şeyi okuyun Microsoft SharePoint Haberler
UZAKTAN EĞİTİM.
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖĞRENME STİLLERİ.
Piyasa destek tedbirleri
Tezin Olası Bölümleri.
Bilgi Teknolojileri Hafta 01
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
Eğitim Önemlidir İKS kadrosunun ve çiftçilerin eğitimi İKS sürecinin önemli bir bölümüdür. Hedef çiftçilerin, ve proje çalışanlarının organik çiftçiliğin.
Nitel Araştırmalar.
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Üniversite ve Akademik Dürüstlük Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
POSTER BOYUTLARI: Genişlik: 50 cm, Yükseklik: 70 cm
Sunum transkripti:

Bir Eğitimcinin Telif Hakkı Yasası ve “Adil Kullanım” Kılavuzu Telif Hakkı Kaosu Bir Eğitimcinin Telif Hakkı Yasası ve “Adil Kullanım” Kılavuzu Bu sunu Intel® Öğretmen Programı Temel Kursu için hazırlanmıştır

Telif Hakkı Telif hakkı nedir? “Özgün bir edebi yada sanat eserini üretmede, çoğaltmada(kopyalamada), umuma açık olarak sergilemede yada yayınlamada bir kimse veya zümreye özgü haktır .” Duhaime Yasalar Sözlüğü 1 Mart 1989’dan itibaren kişisel ve özgün olarak hazırlanan hemen hemen her şeyin üzerinde yazmasa da telif hakkı vardır ve korunmaktadır.

Telif Hakkı Gerektirmeyen Durumlar Telif hakkı gerektirmeyen durumlara örnekler Yazıya dökülmemiş yada kaydedilmemiş eserler Bir tanımdan, açıklamadan yada örnekten ayırt edilmiş olan fikirler, prosedürler, yöntemler, keşifler vb. Tümüyle yaygın bilgiler yada derlemelerden oluşan eserler (örnek:standart takvimler,mezura ve cetveller, telefon rehberi vb.) Halkın kullanımına açık kalemler (1923’ten önce yaratılan eserlerin tümü ve 1923-1963 arasındakilerin çoğu) Birleşik Devletler hükümeti materyallerinin çoğu (yüklenici firmaların hükümet için hazırladığı bazı şeylerin telif hakkı olabilir) Gerçekler

Adil Kullanım Maddesi Adil kullanım Birleşik Devletler telif hakkı yasasının bir parçasıdır.Eğer aşağıdaki amaçlar için kullanılıyorlarsa adil kullanım insanların telif haklı eserleri kullanmasına ve çoğaltmasına izin verir: Eleştirme Yorum Haber aktarma Öğretme Bilim Araştırma (Telif hakkı kanununun adil kullanım şartının 107.maddesi)

Adil Kullanımı Belirlemeye Yardım Eden Dört Etmen Kullanımın ticari amaçla mı yoksa kar amacı gütmeyen eğitim amaçları için mi yapıldığını belirleyen kullanımın amacı ve özelliği Sadece okul ortamında değil, eğitim için kullanıyor olmalısınız Telif haklı eserin doğası Adil kullanım, doğası gereği daha çok gerçek tabanlı eserlere oranla daha dar kapsamlı olarak hayli yaratıcı eserler için geçerlidir Telif haklı eserin tümüyle ilişkili olarak kullanılan bölümün miktarı ve değeri Niceliğin ve niteliğin düşünülmesi… eserin özü değil sadece gerekli olanın kullanımı Kullanımın Pazar üzerindeki etkisi yada telif haklı eserin değeri Çoğaltma özgün eserin pazarına zarar vermemelidir Ders kitapları gibi tüketilir materyallerin çoğaltılması adil kullanıma oldukça ters düşmektedir

Adil Kullanım Kuralları Eğitim Amaçlı Çoklu Ortamın Adil Kullanım Kuralları nelerin adil kullanım kapsamına girdiğini göstermede bir rehber olması için hazırlanmıştır Ancak, adil kullanım kuralları Resmi bir belge değildir Yasanın sadece bir yorumudur Sadece çoklu ortam hazırlayan eğitimciler için geçerlidir

Öğrencileri İlgilendiren Kurallar Öğrenciler ve eğitimciler için ayrı kurallar vardır. Öğrenciler; Belli bir ders için kendi eğitim amaçlı çoklu ortam projelerini hazırlarken kanuna uygun olarak alınmış telif haklı eserlerin bölümlerini kullanabilirler; Hazırladıkları projelerini derste sunabilir ve göstere bilirler; ve İleride iş görüşmeleri ve okul başvuruları gibi kişisel amaçlarda kullanabilecekleri akademik çalışmalarına örnek olarak bunları kendi portfolyolarına koyabilirler.

Eğitimcileri İlgilendiren Kurallar Belli bir ders için kendi eğitim amaçlı çoklu ortam projelerini hazırlarken kanuna uygun olarak alınmış telif haklı eserlerin bölümlerini kullanabilirler Projelerini aşağıdaki amaçlar için süresiz olarak kullanabilirler: Projelerini arkadaşlarına yapacakları sunularda sergileme; örneğin,çalıştaylarda ve konferanslarda Terfi ve iş görüşmelerinde kullanabilecekleri kişisel kullanımları için bunları kişisel portfolyolarında saklama Projelerini, bir sınıfla öğretim amaçlı ilk kullanımdan itibaren iki yıla kadar kullanabilirler. İki yıldan sonrası öğretim amaçlı kullanım, üründe kullanılan her telif haklı bölüm için izin gerektirir.

Adil Kullanımın Dışına Çıkmamayı Sağlayan Kurallar Telif haklı eserin en küçük miktarını kullanın: Hareketli Medya 10% yada 3 dakika Metin 10% yada 1000 kelime Şiir 250 kelime; aynı şairden en fazla 3 şiir; tek bir antolojiden en fazla 5 şiir Müzik, Şarkı Sözü, Video 10% yada 30 saniye Fotoğraflar ve Resimler Bir yazardan 5 görüntü; tek bir basılı eserin en fazla 10% yada 15 görüntü Sayısal Veri Kümeleri 2500 alanın yada hücrenin 10%

Atfetme ve Teşekkür Kaynaklarınızı yazın ve telif hakkı işareti © ve telif hakkı sahipliği bilgisini gösterin. Kaynağı yazma: Mevcut bilgilerle (yazar, başlık, yayınevi, yayın yeri ve tarihi) tam bir bibliyografik tanımlama verin. Telif hakkı işaretini gösterme: Telif hakkı sahipliği bilgisini resimlerin altına ekleyin: © (telif hakkı işareti) İlk yayın tarihi Telif hakkı sahibinin ismi Örnek: © 2001 Şirket/Kişinin İsmi

Adil Kullanımdan Başka Gelecek Kullanımları Eğer projenizin daha geniş kapsamlı bir şekilde yayınlanma olasılığı var ise (örneğin,Internette yayınlanması): projeniz için izinleri bitirdikten sonra değil hazırlarken alın. Örnek izin dilekçeleri Öğretim Programı Kaynak CD’sinde vardır Kaynaklar klasörü, Telif Hakkı Kaynakları Telif hakkı sahiplerine gönderilecek izin dilekçeleri Öğrenci çalışmalarının yayınlanması için ailelere gönderilecek izin dilekçeleri Bu kursta kullanılacak örnek dilekçe

Kurallar Unutmayın… bunlar kanun değil kuraldırlar. Ancak, bu kuralları ne kadar riske atarsanız ”adil kullanımdan” o kadar uzaklaşırsınız.

Yazılım Telif Hakkı Peki ya yazılım? Yazılım kullanımı adil kullanım kapsamına girmez! Eğer telif hakkı sahibinden belirli izinleri almadıysanız… Aşağıdakileri yapmak yasal değildir: Tek bir kullanıcı lisansı almak ve bunu birden çok bilgisayara yada sunucuya yüklemek Internetten yada bülten tahtalarından telif haklı yazılım transfer etmek Okulunuzun satın aldığı yazılımı evinizdeki bilgisayara yüklemek

Telif Hakkı ve Adil Kullanım Kaynakları

Kaynaklar Sizin ve öğrencilerinizin telif hakkı yasasını ve adil kullanım kurallarını anlayıp uygulamanıza yardımcı olacak ilave kaynaklar Öğretim Programı Kaynak CD’sindeki, Kaynaklar, Telif Hakkı Kaynakları klasöründe bulunmaktadır. “Eğitsel Çokluortam Materyallerinin Adil Kullanımına İlişkin İlkeler” Prepared by the Educational Multimedia Fair Use Guidelines Development Committee, July 17, 1996 www.utsystem.edu/ogc/intellectualproperty/ccmcguid.htm “Telif Hakkı Bulunan Materyallerin Adil Kullanımı” by Georgia Harper, University of Texas www.utsystem.edu/OGC/IntellectualProperty/copypol2.htm “Telif Haklarına İlişkin Temel Bilgiler” by the U.S. Copyright Office www.copyright.gov/circs/circ1.html “Telif Hakları Web sitesi” by Benedict O’Mahoney www.benedict.com “Elektronik Ortamlarda Telif Hakkı Yasası” by Georgia Harper, University of Texas www.utsystem.edu/OGC/IntellectualProperty/faculty.htm

Kaynaklar “Telif Hakları Konusunda 10 Büyük Efsane” by Brad Templeton www.templetons.com/brad/copymyths.html “Duhaime‘in Yasal Sözlüğü” by Lloyd Duhaime www.duhaime.org/diction.htm “Birleşik Devletlerde telif Hakkı Kavramı ve Kamuya Açık Alanlar” by Peter B. Hirtle, Cornell Institute for Digital Collection www.copyright.cornell.edu/training/Hirtle_Public_Domain.htm “Diğer Kişilerin Çokluortamlarda Bulunan Çalışmalarını Eğitim Amaçlı Sayısallaştırma ve Kullanmaya Yönelik Temel Kurallar” by Georgia Harper, University of Texas www.utsystem.edu/ogc/intellectualproperty/copypol2.htm#mm

Kaynaklar “Ders Paketlerine Yönelik Temel Kurallar” by Georgia Harper, University of Texas www.utsystem.edu/ogc/intellectualproperty/copypol2.htm#course “Sayısal Görüntüler için Adil Kullanım İlkelerine Yönelik Bir Öneri” by Georgia Harper, University of Texas www.utsystem.edu/OGC/IntellectualProperty/imagguid.htm “Diğer Telif Hakları Sitelerine ilişkin Linklerin Listesi” by Georgia Harper, University of Texas www.utsystem.edu/OGC/IntellectualProperty/offsite.htm “Çokluortamlar için Adil Kullanım Temel Kuralları” by Intel® Education www.intel.com/education/newtotech/fair_use_multimedia.htm

Yazılım Telif Hakkıyla İlgili Bilgiler “Okul Yazılım Kullanımına Yönelik Gerçekler Sayfası” by Software & Information Industry Association (SIIA) www.siia.net/piracy/pubs/SchoolSoftwareUse.pdf “Sayısal Anarşi: Yazılım Korsanlığına Yönelik Çözümlemenin Birinci Bölümü” by David Laprad www.avault.com/articles/getarticle.asp?name=warez1&page=1 “Yazılım Hırsızlığına Karşı Federasyon (FAST)” (United Kingdom organization) www.fast.org.uk “Anti-Korsan FAQ” by Software & Information Industry Association (SIIA) www.siia.net/piracy/faq.asp “Yazılımların İzinli Kopyalanması” by Georgia Harper, University of Texas www.utsystem.edu/OGC/IntellectualProperty/mono2.htm

Bu sununun kullanın hakkı Intel’e aittir. Bu Sununun Kullanımı Bu sununun kullanın hakkı Intel’e aittir. Kar amacı gütmeyen eğitim amaçları için telif hakkı kuralları eksiksiz yerine getirilerek kullanılabilir.

Programs of the Intel Education Initiative are funded by the Intel Foundation and Intel Corporation.  Copyright © 2007 Intel Corporation. All rights reserved. Intel and Intel Education are trademarks or registered trademarks of Intel Corporation or its subsidiaries in the United States and other countries.  *Other names and brands may be claimed as the property of others.