Ders 3 Kavramların sunulması

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Çevremizde gördüğümüz, dokunduğumuz,
Advertisements

MADDENİN ÖZELLİKLERİ Yunus Emre KARAKUŞ Fen ve Teknoloji.
Maddelerin Işık Geçirgenliği
bu özellik çiftlerinden bazılarını inceleyelim.
Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
Resimlerin Kullanımı.
MADDENİN HALLERİ.
4.SINIF KİMYA KONULARI.
SIFATLAR ÖN AD.
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
TÜRKÇE SIFAT (ÖN AD).
TAMLAMALAR.
Gülsel KARABAŞ Zihin Engelliler Sınıf Öğretmeni
MADDEYİ TANIYALIM.
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
*Kırmızı rengi öğreniyorum
RENKLER. RENKLER ŞİMDİ TABLOMUZA BİR GÖZ ATALIM.
MEYVELER HAZIRLAYANLAR MELTEM METİN EDA KARACA
EVİNİZDEKİ EŞYALARI TANIYOR MUSUNUZ?
ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİLERE KAVRAM ÖĞRETİMİ
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
KAN İDRAR BALGAM VE DİĞER VUCUT SIVILARI VE BULAŞILARI OLAN MALZEMELERİ LÜTFEN BU ATIK BİDONUNA ATINIZ.
MADDEYİ TANIYALIM.
Aynı-Farklı Kavramı Dilek Selek
ZİHİN ENGELLİ BİREYLERLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MODEL VE YÖNTEMLER
SOSYAL BECERİ ÖĞRETİMLERİ
Kaynaştırma Ortamında Kavram Öğretimi ve Öğretimsel Uyarlamalar
MADDE VE ÖZELLİKLERİ.
MADDEYİ TANIYALIM.
Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
IŞIK VE RENK Doğada temel olarak yedi renk vardır.Yedi rengin üçü ana, dördü ara renktir. Ana renkler; kırmızı, mavi ve sarıdır. Ara renkler; yeşil, kahverengi,beyaz.
SINIF YÖNETİMİ.
DOĞAL VE YAPAY MADDELER İnsanlar kendi ihtiyaçlarını karşılayabilmek için yeryüzünde ve yeraltında bulunana maddeleri çeşitli işlemlerden geçirerek değişikliğe.
4.SINIF FEN VE TEKNOLOJİ KİMYA KONULARI
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
CİNS İSİMLER.
Sıfatlar.
Renk Kavramı.
GÖKKUŞAĞINA BAKIN!.
2.Ünite: Maddeyi Tanıyalım 1.Bölüm
CİSİMLERİ RENKLİ NASIL GÖRÜRÜZ.
Var – Yok © 2010 Study Turkish Study Turkish
KAVRAM HARİTALARI. 1. Kavramın kendisi, resmi ya da temsili sınıfa getirilmelidir. Örneğin, sınıfta bir çiçeğin bölümleri incelenecekse, sınıfa çeşitli.
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
DERS 8: Ölçüt Bağımlı Değerlendirmeler
Ders 2 Kavram Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Eşleştirme Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘birebir eşleme’ denir. Piaget’e göre eşleştirme becerisinin temeli sayı.
Ders 4 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
KAVRAM ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
OLGU ÖĞRETİMİ - Bir olgu her zaman belirli özel bir durumu yansıttığı için,olguların genellemesi yoktur.Bu nedenle öğretmenin olguyla ilgili bir genelleme.
Maddeyi Tanıyalım.
Kaynaştırma Ortamında Kavram Öğretimi ve Öğretimsel Uyarlamalar
Öğrenme Psikolojisi Giriş.
Eşleme becerilerinin özellikleri ve önemi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sıfat(Ön Ad) Varlık adlarından önce gelerek onları niteleyen, biçimlerini, sayılarını, yerlerini belirten sözcüklere SIFAT(ÖN AD)denir.
Yazı Tahtası Hem öğrencinin hem de öğretmenin aynı anda aynı konu üzerinde çalışabilmesine olanak sağlayan en etkili sınıf içi iletişim aracıdır. Her öğretmen,
Eşleştirme Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘birebir eşleme’ denir. Piaget’e göre eşleştirme becerisinin temeli sayı.
Sunum transkripti:

Ders 3 Kavramların sunulması Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

2. Kavramın Sunulmasına İlişkin Özellikler: Kavram örneklerinin benzerliği, Kavramın olumlu ve olumsuz örnekleri, Örneklerin sırası ve Öğretmen yönergelerinin kontrol edilmesi, Kavramın farklı yöntemlerle sunumudur. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

2. Kavramın Sunulmasına İlişkin Özellikler a) Kavram Örneklerinin Benzerliği: Benzerlik , aynı anda sunulan farklı kavramların birbirine yakınlığıdır. Aynı anda bir kavramın yakın örnekleri sunulursa , örneklerin benzerliği yüksek olur. Örneğin; kırmızı kavramı sunulurken aynı büyüklük ve malzemedeki kırmızı boncuk- sarı boncuk sunulduğunda örneklerin benzerliği yüksek olur. “karışık olmayan sunu “ denir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Aynı anda birden fazla kavram sunulduğunda ise örneklerin benzerliği azalmaktadır. Örneğin bir kırmızı kavramı sunulurken benzer örneklere yer verilmesi kavramın öğrenilmesini kolaylaştırır ( Özyürek, 1984). Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Örneğin, kırmızı kare-yeşil kare gibi. Özetle, öncelikle kavramlar öğrenilirken benzer ve yakın örneklere yer verilmesi gerekmektedir.‬ ‪Kavramı öğretirken ilişkisiz niteliklerin sistematik olarak farklılaştırılması gerekmektedir.‬ Örneğin, kırmızı kavramını öğretirken, iki farklı, üç farklı ve dört farklı renkte gruplamalar yapılır. Grubun içinde yer alan araçlar da kağıttan, kumaştan, tahtadan yapılan araçlar olarak değiştirilir.‬ Örneğin, kırmızı kare-yeşil kare gibi. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Daha sonra ilişkisiz niteliğinden boyut kısmını farklılaştırılır. Örneğin, büyük karton kırmızı kare-küçük karton kırmızı kare gibi. Daha sonra da kullanılan malzeme değiştirilir.‬ Örneğin, büyük tahta kırmızı kare- küçük kırmızı kumaş kare gibi.‬ Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

2. Kavramın Sunulmasına İlişkin Özellikler b) Kavramın Olumlu ve Olumsuz Örnekleri: Kavramın öğrenilmesi, kavramı tanımlayan niteliklerin, tanımlamayan niteliklerden ayırt edilmesini ve kavramın olumlu olumsuz örneklerinin birlikte sunulmasını gerektirir. Örneğin; taşıt kavramının olumlu örnekleri otobüs, tren, kayık, uçak ve tır gibi taşıt örnekleridir. Kapı, yol, sac plaka, patika ve direksiyon, tekerlek gibi varlıklar ise taşıt kavramlarının örnekleri değildirler. Olumsuz örnekleridir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Olumlu örnekler: Kavramı tanımlayan farklı türleri temsil eder. Kırmızı kavramının olumlu örnekleri kırmızı plastik boncuk, kırmızı tahta silindir, kırmızı el işi kağıdıdır. Olumsuz örnekler: Kavramı tanımlamayan nitelikleri göstermektedir. Sarı plastik boncuk, mavi tahta silindir, sarı el işi kağıdı gibi. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavramın olumlu ve olumsuz örnekleri somutlaştırılarak aynı biçim içinde ve karışık olarak sunulduğunda, öğrencinin kavramı tanımlayan nitelikleri daha kolay bulması nedeniyle kavramı öğrenmesi kolaylaşmaktadır. Kavram sunumunda, kavramın olumlu ve olumsuz örneklerinin seçimi ve sıralanışı, öğrencilerin kavramı tanımlayan ilişkili nitelikleri görmesi bakımından önemlidir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Yeşil cam sürahi Olumlu örnek Mavi cam kaşık Örneğin Cam Kavramı Sarı cam bardak Yeşil cam sürahi Olumlu örnek Mavi cam kaşık Sarı plastik bardak Beyaz tahta sürahi Olumsuz örnek Çelik kaşık Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

•‪Olumlu Örnekler: Elma, muz, karpuz, erik (meyve örnekleri)‬ Kavram: Meyve •‪Olumlu Örnekler: Elma, muz, karpuz, erik (meyve örnekleri)‬ •‪Olumsuz Örnekler: Papağan, masa, resim, patlıcan (meyve olmayan örnekler)‬ Kavram: Yazlık giysi •‪Olumlu Örnekler: Şort, mayo, askılı bluz, bikini, terlik, bandana‬ •‪Olumsuz Örnekler: Çanta, ağaç, masa, çatal, kedi •‪Öğrenciye önceki olumlu ve olumsuz örnekleri görme fırsatı verilerek öğrenmesi pekiştirilir.‬ Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

İlişkili nitelikten sadece OLUMLU örnek oluşturmada, Önemli not!!! İlişkili nitelikten sadece OLUMLU örnek oluşturmada, İlişkisiz nitelikten hem OLUMLU hem de OLUMSUZ örnek oluşturmada yararlanılır. Hiçbir olumsuz örnek kavramın ilişkili niteliğini içermez. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

İLİŞKİLİ NİTELİK İLİŞKİSİZ NİTELİK Kırmızı Kavramı İLİŞKİLİ NİTELİK İLİŞKİSİZ NİTELİK Renginin kırmızı oluşu Nesnenin ne olduğu (büyüklüğü, malzemesi) OLUMLU ÖRNEK OLUMSUZ ÖRNEK Kırmızı yün kazak Mavi yün kazak Kırmızı balon Sarı balon Kırmızı elma Yeşil büyük elma Kırmızı kumaş bayrak Siyah kumaş bardak Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

3. Kavramın Sunulmasına İlişkin Özellikler c) Örneklerin Sırası: Kavramın olumlu ve olumsuz örnekleri kolaydan- zora doğru sunulmalı, Öğrenciden tepki alındıktan sonra örnekler geri çekilmelidir. Öğrencide tepki yoksa tepki verinceye kadar öğrencinin örnekleri incelemesine fırsat verilmeli, tepki sonrası sunuma başlanılmalıdır. Sunumda öğrencinin önceki örnekleri de görmesine fırsat verilmelidir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavramın olumlu ve olumsuz örnekleri tek tek gösterilebileceği gibi tümü aynı anda birlikte de gösterilebilir.‬ ‪Örneklerin tek tek gösterilmesinde olumlu ya da olumsuz örnek gösterilir, tepki alındıktan sonra geri çekilir. Sonra bir başka olumlu ya da olumsuz örneğe yer verilir.‬ ‪Tüm örneklerin bir arada verilmesinde ise, öğrenci tüm olumlu ve olumsuz örneklere tepkide bulununcaya kadar örneklerden hiçbiri geri çekilmez.‬ Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

2. Kavramın Sunulmasına İlişkin Özellikler d) Öğretmen Yönergelerinin Kontrol Edilmesi Kavram öğretirken kullandığımız örnekleri seçmek kadar önemli olan bir başka nokta da kullandığımız ifadeleri ve yönergeleri kontrol etmektir.‬ Öğretmenin kavram öğretimi sırasında kullandığı ifade ve yönergeler, öğrencinin dikkatini öğretimde kullanılan araçlara ve daha da önemlisi öğretilmek istenen kavrama çekmelidir.‬  Öğretim sırasında öğretmenin kullandığı sözcükler, öğrencinin dikkatini dağıtmayacak  ya da kafasını karıştırmayacak şekilde olmalı ve öğretmen tarafından sürekli kontrol edilmelidir. Öğretmenin söyledikleri, öğrenciyi kavramın önemli özellikleri konusunda uyarıcı özellikte olmalıdır. Kavram öğretilirken öğretmen sunumu  açıklama üzerinde değil, örnekler üzerinde odaklanmalıdır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret