EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
573 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname. Madde 3 “Kaynaştırma”, özel eğitim gerektiren bireylerin diğer bireylerle karşılıklı etkileşim içinde bulunmalarını.
Advertisements

ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ. ÖZEL EĞİTİMİN TANIMI Özel eğitim nedir? Özel eğitim; özel eğitim gerektiren bireylerin eğitim gereksinimlerini karşılamak için.
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
 1 – 5 Yaş Grubu  6 Yaş Anaokulu  7 – 16 Yaş İlk öğretim  Lise Eğitimi İSVEÇ EĞİTİM SİSTEMİ.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ MADDE ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin okul öncesi eğitimi zorunludur. Ancak,
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
* Her aşamadaki tanılamada, bireyin eğitsel performans düzeyi belirlenir, gelişim alanlarındaki özellikleri değerlendirilir ve bu değerlendirme sonuçları.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
ÖZEL EĞİTİM SEMİNERİ Özkan YAVUZ NARMAN MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLER VE ÖZEL EĞİTİM
1. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİM SÜRECİ.
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Bu bölüm; Aral,N., Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma, İstanbul: Morpa Yayınları. Aral, N. ve Gürsoy, F Özel eğitim gerektiren çocuklar ve özel.
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
Mehmet halil ibrahim hekimoğlu mesleki ve tEknik anadolu lisesi 2016 / 2017 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ALAN – DAL TANITIM ÇALIŞMALARI kONYA – 2017 Hazırlayan.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
ÖZEL YETENEKLİ BİREYLERİN EĞİTİMİ
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Öğretimin Uyarlanması
NOT VERME VE MEZUNİYET.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Bütünleştirme uygulamaları
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Drama etkinlikleri planlanırken;
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hüseyin Temizel Ortaokulu BEP ve özel eğitim hizmetleri
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI
AİLE EĞİTİMİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
DEĞERLENDİRME ve BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
İSTASYON YÖNTEMİ.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
Okul Öncesi Eğitim.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Örgüt yapısı ve özel eğitim
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası. DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası.
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR ve ÖZEL EĞİTİM
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
ENGELLİ ÇOCUKLARIN KAYNAŞTIRILMASINDA DRAMANIN KULLANIMI
Sunum transkripti:

EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ

Bu bölüm; Aral,N., 2011. Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma, İstanbul: Morpa Yayınları. Aral, N. ve Gürsoy, F. 2007. Özel eğitim gerektiren çocuklar ve özel eğitime giriş. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. kaynağından aynen alınmıştır.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Türkiye’de özel eğitim hizmetleri engel gruplarına göre oluşturulmuş özel eğitim okul ve kurumlarında gerçekleştirilmektedir. Özel eğitime gereksinim duyan çocukların normal okullarda akranlarıyla birlikte eğitim görmelerine de önem verilmektedir.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Eğitim ortamları en fazla bütünleştirici en az sınırlayıcı ortam olan normal sınıflardan en az bütünleştirici en fazla sınırlayıcı ortam olan yatılı özel eğitim kurumlarına doğru sıralanmaktadır.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Normal sınıf: En fazla bütünleştirmeyi sağlayan ve en az sınırlayıcı olan ortamlardır. Engelli çocuklar eğitimlerini normal sınıf ortamlarında akranlarıyla birlikte sürdürürler. Çocukların akranlarıyla birlikte olması, onların topluma kabullerinde önemli bir basamaktır. Engelli çocuklar zamanlarının % 21’inde özel eğitim hizmetinden yararlanırlar.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Kaynak oda: Yarı zamanlı kaynaştırma olarak da adlandırılan bu uygulamada çocuklar okul zamanlarının en az % 21’inde, en çok % 60’ında destek özel eğitim hizmetinden yararlanırlar. Alt özel sınıf: Bu uygulamada çocuklar kendileri için düzenlenmiş özel sınıflarda tam zamanlı olarak zamanlarının % 60’ından fazlasını geçirmekte ve özel eğitim hizmetlerinden yararlanmaktadır. Alt özel sınıflara dahil olan çocuklar boş zamanlarında normal sınıflarındaki arkadaşları ile kaynaşmaktadır.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Ayrı okul: Bu uygulamada engelli çocuklar okuldaki zamanlarının % 60’ından fazlasında özel eğitime gereksinim duyan çocuklara yönelik ayrı gündüz hizmet veren özel eğitim ve destek hizmetinden yararlanır. Bu kurumların tek dezavantajı engelli çocukların normal çocuklarla bir arada bulunmamalarıdır. Fakat bu çocuklar okuldan çıkıp evlerine gidince sosyal çevrelerinin içine girmektedirler.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Yatılı okul: Bu okullar derecesi çok ağır olan dolayısıyla zamanlarının tümünde (% 100) özel eğitime gereksinim duyan çocukların devam ettikleri yatılı kurumlardır. Bu okullarda özel geliştirilmiş program uygulanmakta ve özel olarak yetiştirilmiş personel görev yapmaktadır.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Ev-hastane programları: Bu programda engelli çocuklara hastane ve ev ortamında özel eğitim hizmeti verilmektedir. Engelli bazı çocuklar için uygun eğitim programları bulunmadığından bu çocuklar evden dışarı çıkamadıkları için hiçbir yaşıtı ile beraber olma olanağına da sahip olamazlar. Bu da onlar için sınırlayıcıdır. Bu çocuklar için uygun ev programları hazırlanarak program evde uygulanır.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Türkiye’deki özel eğitim okul ve kurumlarında engel gruplarına göre şu şekilde yürütülmektedir: Görme engellilerin eğitimi: Özel eğitim okullarında görme engellilere okul öncesi dönemde gündüzlü, ilköğretim düzeyinde yatılı ve gündüzlü eğitim verilmektedir. Bu okullarda Braille (Kabartma) yazı ile yazılmış kitaplar kullanılmakta ve normal ilköğretim programları aynen uygulanmaktadır.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI İşitme engellilerin eğitimi: Özel eğitim okullarında işitme engellilere okul öncesi, ilköğretim ve orta öğretim düzeyinde eğitim verilmektedir. Okul öncesi eğitim dışındaki diğer kademelerde işitme engelli çocuklar yatılı olarak eğitim görmektedir.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Ortopedik engellilerin eğitimi: Özel eğitim okullarında ortopedik engelli çocuklara yönelik yatılı ve gündüzlü olmak üzere okul öncesi, ilköğretim ve meslek lisesi (cilt ve serigrafi, dekoratif el sanatları v.b) düzeyinde eğitim imkanları sunulmaktadır.Bu okullarda tıbbi rehabilitasyon ile eğitim iç içe yürütülmektedir.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Zihinsel engellilerin eğitimi: Zihinsel engellilere yönelik eğitim hizmetleri eğitilebilir ve öğretilebilir düzeydeki zihinsel engelli çocukların yeterlilikleri dikkate alınarak planlanmakta ve yürütülmektedir. Eğitilebilir zihinsel engelli çocukların okul öncesi ve ilköğretimde kaynaştırma yoluyla (özel eğitim sınıfı, yarı zamanlı yada tam zamanlı kaynaştırma) normal okullarda tamamlamaları teşvik edilmektedir

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI İlköğretim programını tamamlayan eğitilebilir zihinsel engelli çocuklar meslek okullarına yönlendirilmektedir. Meslek okulları, sekiz yıllık zorunlu eğitimlerini tamamlayan eğitilebilir düzeydeki zihinsel engellilere hizmet veren ve beceri kazandırmaya yönelik olan okullardır.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Öğretilebilir düzeyde olan altı- on dört yaş grubundaki çocukların eğitim gördüğü eğitim-uygulama okullarında ilköğretim okulları düzeyinin altında eğitim yapılmakta ve çocuklara yaşamlarını bağımsız sürdürebilmelerine yönelik beceriler kazandırmayı amaçlayan programlar uygulanmaktadır.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların eğitimi: Dil ve konuşma bozukluğu gösteren çocukların ayrıştırılmış bir ortamda problemlerinin düzeltilmesi oldukça güç olmaktadır. Bu nedenle dil ve konuşma bozukluğu olan çocuklara yönelik özel eğitim önlemleri alınarak, bu çocukların normal okullarda kaynaştırma yoluyla eğitimleri sürdürülmektedir.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Üstün zekalı ve üstün yeteneklilerin eğitimi: Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocuklara yönelik çocukların bireysel yeteneklerinin farkında olmalarını ve kapasitelerini geliştirmelerini amaçlayan projeler hazırlanmıştır. Bu amaçla ‘Bilim ve Sanat Merkezleri’ açılmış ve bu çocukların örgün eğitimleri dışında eğitim almaları sağlanmıştır.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Uyum güçlüğü olan çocukların eğitimi: Uyum güçlüğü olan çocuklara eğitim hizmeti vermek amacıyla çalışmalar devam etmektedir. Uyum güçlüğü gösteren çocukların bir kısmı kaynaştırma eğitimi yoluyla eğitimlerine devam etmektedir.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Kaynaştırma ve özel sınıflarda eğitim: Özel eğitime gereksinimi olan çocukların akranlarıyla aynı sınıfta ve aynı okulda eğitim görmelerini kapsamaktadır. Bu uygulamada durumu uygun olan çocuklar, normal sınıflarda kaynaştırma uygulamalarına dahil edilmektedir.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Özel eğitim ile ilgili yapılan yasal düzenlemelerde, özel gereksinimli bireylerin en az kısıtlayıcı ortam ilkesine göre eğitilmeleri öngörülmektedir. Bu ilke özel gereksinimli çocuğun hem normal gelişim gösteren akranları ile bir arada bulunmasını, hem de eğitim gereksinimlerini en iyi şekilde karşılayacak ortama yerleştirilmesini ifade eder.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI özel gereksinimli çocuklar için eğitim ortamları görüldüğü gibi en fazla kısıtlayıcı yatılı/gündüzlü özel eğitim okullarından, en az kısıtlayıcı genel eğitim sınıflarına doğru sıralanmaktadır Akranlarından farklı eğitim gereksinimleri olan çocukların etkinliklere katılımını arttırmak için eğitim ortamında düzenlemeler yapılmalıdır

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Çok Az Destekli ya da Desteksiz Tam Zamanlı Genel Eğitim Sınıfı En fazla bütünleştirmeyi sağlayan ve en az kısıtlayıcı ortamdır. Özel gereksinimli çocuklar eğitimlerini genel eğitim sınıflarında akranlarıyla birlikte sürdürürler. Çocukların akranlarıyla birlikte olması, onların topluma kabullerinde önemli bir basamaktır

Çok Az Destekli ya da Desteksiz Tam Zamanlı Genel Eğitim Sınıfı Bu uygulamada öğretmen özel gereksinimli çocuğu sınıfa alırken istekli olmalı ve ona yardımcı olabileceğine inanmalı ve çocuklara kendi istek ve çabalarıyla destek olmalıdır. Öğretmeninde destek alabileceği birimler okulda yer almalıdır.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Danışman/Yardımcı Öğretmen/Destek Eğitim Odası Destekli Tam Zamanlı Genel Eğitim Sınıfı: Öğretmen öğretimi uyarlama, davranış problemleri ile başa çıkma gibi konularda danışmandan yardım alabilir ya da yardımcı öğretmenle birlikte çocukların eğitimlerini sürdürebilir. Bu uygulamada da özel gereksinimli çocuklar akranları ile birlikte eğitimlerini sürdürürler, ihtiyaçları doğrultusunda destek eğitim odasından yararlanırlar.

Yarı Zamanlı Genel Eğitim Sınıfı ve Yarı Zamanlı Özel Eğitim Sınıfı Özel gereksinimli çocuğun kaydı özel eğitim sınıfında olup, çocuk ihtiyacı doğrultusunda kaynaştırma uygulaması yapılan sınıfların etkinliklerine katılır. Çocuklar için gerekli düzenlemeler yapılır Kaynaştırmaya yarı zamanlı katılan özel gereksinimli çocuklar özeliklerine göre hazırlanan özel eğitim programını takip ederler. Yarı zamanlı kaynaştırmada çocuklar okul zamanlarının en az % 21’inde, en çok % 60’ında destek özel eğitim hizmetinden yararlanırlar.

Tam Zamanlı Özel Eğitim Sınıfı Genel eğitim okullarının ya da özel eğitim okullarının bünyesinde açılan belirli bir yetersizlik grubundaki çocukların birlikte eğitim aldıkları sınıflardır. Bu uygulamada çocuklar kendileri için düzenlenmiş özel sınıflarda tam zamanlı olarak zamanlarının % 60’ından fazlasını geçirerek özel eğitim hizmetlerinden yararlanırlar.

Özel eğitim sınıflarına dahil olan çocuklar boş zamanlarında normal sınıflarındaki arkadaşları ile kaynaşabilir Tam Zamanlı Özel Eğitim Okulu: Bu uygulamada özel gereksinimli çocuklar okuldaki zamanlarının % 60’ından fazlasını özel eğitime gereksinim duyan çocuklara yönelik ayrı gündüz hizmet veren özel eğitim ve destek hizmetinden yararlanarak geçirir.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Bu kurumların dezavantajı özel gereksinimli çocukların normal çocuklarla bir arada bulunmamasıdır. Tam zamanlı özel eğitim okulu en fazla kısıtlayıcı ortamlar arasında yer almaktadır. Tam zamanlı özel eğitim okuluna devam eden çocuklar okuldan çıkıp evlerine giderken sosyal çevrenin içine çok az da olsa girebilirler.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Tam Zamanlı Yatılı Özel Eğitim Okulu Yatılı özel eğitim okulunda, özel gereksinimli çocuklar aynı engel grubundan çocuklarla birlikte eğitim alır ve geceleri de okulun yatakhanesinde kalır. Bu okullarda özel geliştirilmiş program uygulanır ve özel olarak yetiştirilmiş personel görev yapar.

ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİM ORTAMLARI Evde / Hastanede Bakım: Bu uygulamada özel gereksinimli çocuklara hastane ve ev ortamında özel eğitim hizmeti verilmektedir. Bu çocuklar evden dışarı çıkarılmaz ve hiçbir akranı ile beraber olma olanağına da sahip olamazlar. Bu çocuklar için uygun ev programları hazırlanarak program evde uygulanır.