Prof. Dr. Hasan BACANLI Biruni Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ailede değer eğitimi Prof. Dr. Hasan BACANLI Biruni Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Aile nedir? Aile ne işe yarar? Aile bir değer midir? Nasıl bir değerdir? Kendi başına aile değerleri nelerdir? Köprüyle, ağaçla, binayla evlenenler… Evlenmeyenler….
Değer nedir? Değer nedir? Değer ne işe yarar? Değer mi, değmez mi? Değer eğitimi yapılabilir mi? Değer eğitimi yapılmayabilir mi? Tercih olarak değer Karakter olarak değer Erdem olarak değer X ne kadar değerlidir?
Ailede değer eğitimi Sakızlar Ne yapmalı? Model olmak Açıklamak Öğüt vermek Kıssalar, hisseler Ninniler Kodlar Ne yapmalı?
Değer eğitimi modelleri Değer aktarımı Değer açıklama Değer analizi Değer iletişimi
Sorunlar Değer açıklama yaklaşımı değer eğitimi yaklaşımı olarak benimsenebilir bir yaklaşım değildir. Aktarılacak değerle ilgili olarak hem aktaranların hem de aktarılanların zihinlerinde net bir anlayış bulunmamaktadır. Herkes anladığını düşünüyor, ama kimse ne anladığını bilemiyor. Saygı nedir? İnsanlar davranışlarında var olan değerlere sahip olmadıklarını düşünüyorlar. Veya tersi: Değere sahip olduklarını düşünüyorlar, ama davranışlarına yansıtamıyorlar. Tutum davranış tutarlığı konusu tartışmalı bir konudur. Ancak, genel eğilim insanların davranışları ile tutumlarının tutarlı olmasını beklemek yönündedir.
Sorunlar (devam) İnsanlar değer sahibi olduklarını düşünmektedirler, ancak onu bir gelecek olarak öngörmemektedirler. «Adil bir dünya olsa iyi olurdu, ama olmaz ki…» İnsanlar değeri daha çok başkalarını eleştirmek için kullanıyorlar. «Dürüst olmak gerekir, doğru. Ama bu durumda dürüst olunmayabilir.»
Değer Bilinçlendirme Soruna dayalı yaklaşım Bütüncül yaklaşım Aşamalar Değer analizi Değer sorgulama Değer konumlandırma Değer özneleştirme
Değer Örümceği için sorular Değer nasıl tanımlanabilir? Değer hangi kavramlarla ilişkilidir veya karıştırılmaktadır? Değerin ilişkili olduğu kişi veya nesneler nelerdir, hangi özelliklere sahip
Aile ve değer eğitimi Anne baba öncelikle model olmalıdır. Kendilerinin sahip olmadıkları değerlere çocuklarının sahip olmasını beklememelidir. Anne baba çocuk eğitimine ninnilerle başlar. Annelere ninni eğitimi verilmelidir. Onlara özgüven aşılayıcı, başa çıkma becerileri kazandırmaya yönelik, vb olumlu psikolojik nitelikler kazandıran ninniler öğretilmelidir. (Çalışmalarımız sürmektedir) Annelere ses eğitimi verilmelidir. «Güzel duyan güzel düşünür.» Anne babalar okulla işbirliği halinde olmalıdır. Okulda öğretilmeye çalışılan değerlerin evde karışlığı yoksa etkili olmayacaktır. Anne babalara değer eğitimi verilmelidir. En basitinden: Değer eğitiminin her an her yerde gerçekleşen bir eğitim olduğu unutulmamalıdır. Alışveriş merkezinde dolaşan çocuk değer kazanıyordur; hem anababasından, hem etrafından…
Sonuç olarak Aile değerlidir. Aile değerleri önemlidir. Hayatınızı aileniz biçimlendirir. Aile değerleri önemlidir. Aile ilişkilerimiz bizim her zaman desteğimizdir. Ailede değer eğitimi önemlidir. Çocuk gerçek değerleri aile yaşantıları içerisinde kazanır. Aile okuldaki değer eğitimine destek vermelidir. Aile desteğinde yürümeyen değer eğitimi verimsiz kalmaya mahkumdur. Bu yüzden: «Değer eğitimi vermek, vermemekten daha kötüdür.»