Boğazın Gerdanlığı Boğaziçi Köprüsünün Yapılış Hikayesi Mümkünse Sesli İzleyebilirsiniz. Lütfen İleri-Geri Lınklerini Kullanınız.
Temel Atma Töreni (Beylerbeyi) 20 Şubat 1970 Temel Atma Töreni (Beylerbeyi)
ayaklarının kazısı başladı. Hemen ardından da Beylerbeyi ayaklarının Mart 1970’de Ortaköy ayaklarının kazısı başladı. Hemen ardından da Beylerbeyi ayaklarının kazısı başladı...
çelik kulelerinin montajına başlandı. Mayıs 1971’de Ortaköy çelik kulelerinin montajına başlandı. Beylerbeyi kulelerinin montajına ise Temmuz 1971’de başlandı. 1972’nin Ocak ayında her iki çelik kule de yükseldi.
4 Ağustos 1971 Kule montajı
17 Ağustos 1971 Kule Montajı
Kuleler tamamlanınca Ortaköy’den Beylerbeyi’ne kadar denizin yüzeyine, birbirine paralel 2 adet kılavuz halat serildi ve bunlar kulelerden aynı anda çekilerek, ilk birleşim sağlandı. Ocak 1972
Taşıyıcı çelik halatların çekilmesi
Taşıyıcı halatlarla ilk bağlantı …
Beylerbeyi Kulesi
Kuleler (henüz tabliyesiz)
Kılavuz halatlar çekildi 21 Şubat 1972 Kılavuz halatlar çekildi
Tabliye Dikey Kesiti
köprüye gerilen çelik halatlara, salıncak sistemiyle monte Aralık 1972’de ilk tabliye köprüye gerilen çelik halatlara, salıncak sistemiyle monte edilmeye başlandı. Kulelerin tepesindeki vinçler yardımıyla ve palangalar vasıtasıyla içi bos tabliyeler askı halatlarına bağlandılar.
Tabliyelerin yukarı çekilmesine köprünün ortasından başlandı ve sırasıyla iki uca doğru eşit sayıda çekildi.
Son Tabliyenin Montajı 26 Mart 1973 Son Tabliyenin Montajı tamamlanmak üzere…
kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının Nisan 1973’de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının dökümüne başlandı.
Son tabliye de montajlandı. Ardından 60 adet tabliye 26 Mart 1973 Son tabliye de montajlandı. Ardından 60 adet tabliye birbirine kaynaklandı. Böylece, ilk kez yürüyerek Asya’dan Avrupa’ya geçildi...
Yaklaşım viyadüklerinin inşasına (Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen) Şubat 1973’de başladı ve Mayıs 1973’de bitirildi.
İlk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı. 8 Haziran 1973 İlk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı.
Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, köprüdeki genleşmeye 23 Temmuz 1973 Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, köprüdeki genleşmeye uyum sağlaması amacıyla dönen levhalar (rolling leaf) monte edildi.
Ortaköy Yaklaşım viyadüğü inşaatı (Lido’nun yanı)
Yaklaşım viyadüğü inşaatı… 20 Temmuz 1973 Yaklaşım viyadüğü inşaatı…
Tüm çalışmalar tamamlandı ve köprü açılışa hazırlandı...
Açılış günü hazırlıkları mobil şeref tribünü araçları gidiyorlar … 30 Ekim 1973 Açılış günü hazırlıkları mobil şeref tribünü araçları gidiyorlar …
Yeni alınan Büssingler misafirleri getirmişler ve beklemedeler. Açılış töreni Yeni alınan Büssingler misafirleri getirmişler ve beklemedeler.
Yayaların Yürüyüşü Başladı... 30 Ekim 1973 Tören Alanı Yayaların Yürüyüşü Başladı...
(Cumhuriyet’in 50. Yıldönümü) Ve Köprü 30 Ekim 1973’de törenle açıldı... (Cumhuriyet’in 50. Yıldönümü)
Köprünün açıldığı gün halk o kadar yoğun bir ilgi gösterdi ki, on binlerce kişi aynı anda her iki yakaya doğru karşılıklı yürümeye başladı. Yoğunluk nedeniyle gazeteler köprünün çökme tehlikesi geçirdiğini yazdı.
Köprünün açıldığı hafta Araçlar tek tük ve bu kadar büyük köprüye ne gerek vardı tartışmaları …
Çevre yolunun önemli geçişlerinden olan; Haliç Köprüsü’nün iki yakası 15 Mart 1974 Çevre yolunun önemli geçişlerinden olan; Haliç Köprüsü’nün iki yakası birleştirildi ve yaya olarak geçildi. 10 Eylül 1974’de de Haliç Köprüsü açıldı.
Boğazın gerdanlığı Boğaziçi Köprüsü'nün ilginç hikayesi işte böyle … Hazırlayan : Fatih Kendirli e-mail : kendirli@superonline.com © fatih kendirli 2007