SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Beceri öğrencilerde, öğrenme süreci içerisinde kazanılması, geliştirilmesi ve yaşama aktarılması tasarlanan kabiliyetlerdir.
Sosyal Bilgiler Programı, ilköğretim 4 - 8 Sosyal Bilgiler Programı, ilköğretim 4 - 8. sınıf düzeyinde diğer derslerle birlikte ilk 9 beceriyi kazandırmanın yanında, kendine özgü 6 beceriyi kazandırmayı da amaçlamaktadır. Bu becerilerin bazılarına ya da aşamalarına, üniteler göz önünde bulundurularak, doğrudan verilecek beceri olarak programda yer verilmektedir.
9 BECERİ Eleştirel Düşünme Becerisi Yaratıcı Düşünme Becerisi İletişim Becerisi Araştırma Becerisi Problem Çözme Becerisi Karar Verme Becerisi Bilgi Teknolojilerini Kullanma Becerisi Girişimcilik Becerisi Türkçeyi Doğru, Güzel ve Etkili Kullanma Becerisi
DİĞER 6 BECERİ (Dersin Kendisine Özgü Olan) Gözlem Becerisi Mekânı Algılama Becerisi Zaman ve Kronolojiyi Algılama Becerisi Değişim ve Sürekliliği Algılama Becerisi Sosyal Katılım Becerisi Empati Becerisi
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİSİ
Bir kanıtı kullanma ya da referansa dayanma Sebep-sonuç ilişkisini belirleme İlkeleri türetme Genelleme yapma Farklı bakış açılarını açıklama Kararları sorgulama Sınıflama yapma Değerlendirme (ölçüt belirleme) Karşılaştırma yapma İlgili ve ilgisiz bilgiyi ayırt etme Kalıp yargıları fark etme Çıkarımda bulunma
YARATICI DÜŞÜNME BECERİSİ
Esnek ve orijinal olma İmgeleme (?) Analiz, sentez, değerlendirme yapma Sıra dışı bağlantılar kurma
İmgeleme Düşünülen durum ya da olayın imgesinin (hayalinin – görüntüsünün) zihinde canlandırılmasıdır. Örneğin, çalışma odanızı düzenlemeyi düşündüğünüzde çalışma masanızın, kitaplığınızın önce nerede daha iyi duracağını gözünüzün önüne getirir, sonra yerlerini değiştirirsiniz.
İLETİŞİM BECERİSİ
Dinleme Sözlü ya da yazılı olarak kendini ifade etme Tartışma Bağlantı kurma Farklı perspektiften bakma Açık fikirli olma Başkalarının düşünce ve duygularını anlama Farklılıklara saygı duyma Görüşlerini gerekçelendirme Ortak bir amaç çevresinde toplanma
ARAŞTIRMA BECERİSİ
1. Okuduğunu Anlama Ana fikri çıkarmak için okuma Ana fikri bulmak için bölüm ve konu başlıklarını kullanma Okuduğunu yorumlama Kelime anlamına ulaşmak için uygun kaynakları kullanma Artan sosyal bilimler kavramlarını tanıma ve anlama Olgu ve fikirleri ayırma, propagandayı tanıma Yazarın yargısını tanıma Metni anlamaya yardımcı olan resimlerdeki ipuçlarını ve açıklamaları kullanma. Değişik amaçlar için okuma (eleştirel, analitik, soru cevaplamak için, fikir oluşturmak için…) Değişik şekillerde basılmış materyalleri okuma ( kitap, gazete, dergi…) Anlamı zenginleştirmek için edebi metinleri inceleme (tarihi roman, hikâye…)
2. Bilgiyi Bulma, Kullanılabilir Biçimde Planlama ve Yazma Kütüphane kullanma (Bilgisayarda katalog tarama, kitap fiş katalogu kullanma) Basılı ve görsel kaynaklardaki bilgilere ulaşma (gazete, dergi, televizyon, radyo, video kaset…) Kitabın farklı bölümlerini kullanma (dizin, içindekiler…) Anahtar sözcükleri, ciltlerdeki rakam ve harfleri, indeksi ve referansları kullanma Uygun bilgi kaynağı kullanma Kaynak olarak toplumu kullanma ve bireylerle görüşmeler yapma (sözlü tarih çalışmaları) Bilgiyi kullanılabilir biçimlerde planlama ve yazma (Konunun ana fikrini çıkarma, özet hazırlama, not alma, bilgiyi kaydetme, dipnot, italik kullanma, bilgi için dinleme, yönergeyi kullanma, rapor yazma). Yararlandığı kaynakları “Kaynakça”da titizlikle gösterme.