İhmal ve İstismar Kavramları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ERGENLIK, STRES VE AILE Büşra ATICI Rehber Öğretmen.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
STRES YÖNETİMİ.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
EĞİTİMDE DRAMA.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist. Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist.
Teröre maruziyet sonrası krize müdahale
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
HOŞGELDİNİZ.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Kişisel-Sosyal Rehberlik
İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ I
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Hazırlayanlar Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
ENGELLİ PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SINAV KAYGISI.
CEYLANPINAR ANADOLU LİSESİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Program Tasarım Modelleri
İLETİŞİM ENGELLERİ Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuklarda Mahremiyet Eğitimi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Eğitsel Rehberlik.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
TEST DIŞI TEKNİKLER.
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
Çocuk Ruh Sağlığı Risk / Koruyucu Etkenler
ÖĞRETİM İLKELERİ.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
AİLE TUTUMLARI.
Gelişim ve Temel Kavramlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
DUYGUSAL ETKİLKEŞİM EKSİKLİĞİ ve DAĞILMIŞ AİLE
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

İhmal ve İstismar Kavramları

İstismar Nedir?-III Dünya Sağlık Örgütü [DSÖ] çocuk istismarını, bir yetişkin, toplum ya da devlet tarafından bilerek ya da bilmeyerek çocuğun sağlığını, fiziksel ve psiko-sosyal gelişimini olumsuz etkileyen tüm davranışlar olarak ifade etmektedir.

İstismar Türleri İhmal Fiziksel istismar Duygusal/psikolojik istismar Cinsel İstismar

İHMAL İhmalin Fiziksel Göstergeleri Çocuğun yeterli derecede denetlenmemesi Çocuğun eğitiminin aksaması Tıbbi bakım ve hijyen koşullarının yerine getirilmemesi

İhmalin Davranışsal Göstergeleri Konuşurken sürekli sözünün kesilmesi Konuştuklarının önemsenmemesi Çocuğun aşırı saldırgan ya da içe kapanık olması, Parmak emme, Altını ıslatma gibi yaşına ve gelişim düzeyine uygun olmayan davranışlar sergilemesi, İletişim kurmada zorlanması, Öğrenme güçlüğü yaşaması, sevgi ve ilgiye aç olması, Madde bağımlısı olması, En ufak bir hatasından dolayı cezalandırılacağını düşünmesi

Eğitim Ortamında İhmal Örnekleri Öğretmenin ders sırasında öğrencileri sınıfta yalnız bırakıp uzun süre sınıfa geri dönmemesi Öğretmenin derse zamanında girmemesi Öğretmenin dersten erken çıkması Öğretmenin teneffüs zili çaldığı halde ders işlemeye devam etmesi Öğretmenin sosyal içerikli derslerde başka dersler yapması Öğretmenin derse hazırlık yapmadan girmesi Öğretmeninin dersi haftalık programa göre işlememesi

Fiziksel İstismar

Fiziksel istismar; ‘bir kaza olmaksızın, fiziksel travma ya da yaralanmalarla sonuçlanan herhangi bir davranış biçimi’ olarak tanımlanır ve istismarın en iyi bilinen türüdür.

Anne baba, öğretmen, bakıcı gibi çocuğa bakıp yetiştirmekle yükümlü kişiler tarafından gerçekleştirilebileceği gibi çocuğu “terbiye etmek” amacıyla ya da öfke ile yetişkinin kontrolünü kaybetmesi sonucunda da gerçekleşebilir.

Fiziksel istismar yaralanmaları Isırma, Vurma, Tekmeleme, Yakma, Ağzı kapatarak boğmaya teşebbüs etme, Çocuğu şiddetli bir şekilde sarsma Herhangi bir şekilde çocuğun bedenine zarar verme.

FİZİKSEL İSTİSMARIN SONUÇLARI Kısa dönem sonuçları, Uzun dönem sonuçları,

Kısa dönem sonuçları, Morluklar, yaralanmalar, kırıklar söz konusudur.

Uzun dönem sonuçları; Öfke ve intikam duyguları: İletişim kuramama: Düşük benlik saygısı: Davranışlardaki aşırılık: Okul sorunları ve başarısızlık: Madde bağımlılığı: Kaygı, korku, Kabuslar, Evden kaçma, Mutsuzluk ya da depresyonun diğer belirtileri

Fiziksel olarak istismar edilen bir çocuğun ileride istismar eden bir eş ya da ebeveyn olma olasılığı çok yüksektir.

Duygusal istismar, ebeveynlerin veya bakıcıların çocuklarda ciddi davranışsal, duygusal veya zihinsel rahatsızlıklara yol açabilecek olan davranışlarını ya da ihmallerini içerir.

Öğretmenden utandıran not! T….Z ilçesinde bağlı bir köyde eğitim gören ana sınıfı öğrencisinin önlüğünün üzerine koli bandı ile yapıştırılan not dikkat çekti. Evren Köy İlköğretim okulu anasınıfına giden 6 yaşındaki Halime isimli öğrencinin önlüğünün ön tarafına koli bandı ile yapıştırılmıış olan "İhtiyaç listesinde alamadığınız eksiklikleri lütfen biran önce temin edip gönderin' şeklindeki not dikkat çekti. Halime, annesine göstermesi için öğretmenin not kağıdı yapıştırdığını söyledi (http://www.memurlar.net).

Duygusal İstismarın Çocuklardaki Olası Göstergeleri-I Depresyon, Geri çekilme, Düşük benlik saygısı, Yüksek kaygı düzeyi, Korku dolu olma, Fiziksel, ruhsal ve duygusal gelişimde gecikmeler, Saldırganlık,

Duygusal İstismarın Çocuklardaki Olası Göstergeleri-II Kendine zarar verici davranışlar, Uyku bozukluğu, Yaşa ve gelişime uygun olmayan davranışlar, Tıbbi temelli olmayan fiziksel şikayetler ve Aşırı derecede bağımlı olma vb.

Cinsel İstismar Nedir? Henüz olgunlaşmamış, onay verme yetisi olmayan bireyin cinsel davranışa zorlanması veya en az 5 yaş büyük bir insanın istekleri doğrultusunda onunla cinsel davranışta bulunmasıdır.

Cinsel İstismarın Ortaya Çıkarılması Güçtür Çocuk üzerindeki etkisinin zamanla ortaya çıkması, İstismarcının yakın konumu, İstismarın çocuk ve ailesince toplumsal etkenler ve yaptırımlar etkisiyle gizlenmesi nedeniyle ortaya çıkarılması zordur.

Cinsel İstismarın Çocuk Üzerindeki Etkileri Duygusal tepkiler İlişki problemleri İnançların sarsılması

Duygusal Tepkiler Nelerdir? Aldatılmışlık Kızgınlık Suçluluk Utanç Korku Kendini suçlama Güçsüzlük Çaresizlik Kendi duygu ve algılarına güvenememe, Duygusal açıdan içe kapanma Kendine ilişkin olumlu yanlarını görememe Düşük benlik saygısı Mükemmeliyetçilik Sevgi verme ve almada zorluk Ne olduğuna ve istismarcıya ilişkin olumsuz algılar Kirlenmişlik hissi Güvensizlik Kaygı Başına gelenlerden dolayı gizlice zevk aldığından endişelenme İyiymiş gibi görünme

İlişki problemleri Nelerdir? “Hayır” diyememe Başkalarına karşı güvensizlik besleme Kendini/veya başkalarını idealize etme Kendini değersiz görme Kendini yakın çevreden yalıtma/ aşırı bağımlı hale

İnançların Sarsılması Nedir? Bir daha asla güvende olamayacağı”, Kendi evi ya da başka herhangi bir yerin kendisi için güvenli olmadığı Dünyanın acımasız olduğunu ve bu dünyada neler olacağını önceden kestirmenin mümkün olmadığı Kimsenin kendisiyle ilgilenmediği Kendisinin artık yalnız olduğu Tehlikelerden korunmanın mümkün olmadığı İyi bir insan olmadığı için başına böylesi bir şey geldiği

Cinsel İstismara İlişkin Yanlış İnançlar-I İlki, istismarın çocuğun tanımadığı kişiler tarafından yapıldığıdır. İkincisi, çocukların cinsel istismarı hayal güçlerinin genişliği nedeniyle uydurduğu yönündedir. Üçüncüsü, şirin ve cazip kız çocuklarının, evden kaçan çocukların, ihmal edilmiş olan çocukların potansiyel kurban olduklarıdır.

Cinsel İstismara İlişkin Yanlış İnançlar-II Dördüncüsü, parkların, genel tuvaletlerin, ıssız sokakların, karanlık yerlerin, boş inşaat sahalarının tehlikeli bölgeler olduğudur . Beşincisi, çocukların olan bitenleri çabuk unuttukları yönündedir. Bununla birlikte, cinsel istismar çocuğu zihinsel, psikolojik ve davranışsal olarak derinden etkilemektedir.