KRONİK HASTALIKLI ÇOCUK VE AİLESİNE YAKLAŞIM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE KURUM ve AİLENİN ÖNEMİ
Advertisements

FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Şİddet Muhammet GÜLER.
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİM Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da esaret ve sefalete terk eder.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
DÜNYADA ÖZÜRLÜLERİN DURUMU BOLU İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM ŞUBESİ İL EĞİTİMCİLERİ HÜMEYRA ERTOK NAGİHAN KARAL.
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
REHBERLİK DERSİ III.
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
Çocuğun gelişim dönemine uygun bilgilendirme yapılmalıdır.
HEMOFİLİLİ ÇOCUĞUN BAKIMI
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
OTİZM.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Kişisel Rehberlik.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
1-3 DÖNEMİ BÜYÜME VE GELİŞME
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Okul Öncesi Eğitim Dr. Burcu Çabuk.
ÇOCUK SAĞLIĞININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Hastaneye Yatmanın Çocuk ve Aile Üzerine Etkileri Yrd. Doç. Dr
TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
ÇOCUKLUK ÇAĞI KANSERLERİNDE PALYATİF BAKIM
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE (3-6 YAŞ) BÜYÜME GELİŞME
HOSPİTALİZASYONA (Hastanede yatma) KARŞI GÖRÜLEN TEPKİLER
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ
Zeka Gerilikleri.
ÇOCUK SAĞLIĞI KAVRAMI VE ÖNEMİ ÇOCUK SAĞLIĞINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER BEBEK VE ÇOCUK SAĞLIĞINA İLİŞKİN GÖSTERGELER Doç. Dr. Ender DURUALP.
ANA BABA VE ERGENLİK.
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
AİLEDE İLETİŞİM.
REHBERLİK DERSİ III.
Sunum transkripti:

KRONİK HASTALIKLI ÇOCUK VE AİLESİNE YAKLAŞIM DOÇ. DR. ENDER DURUALP

Uzun süre devam eden, ilerleyici ve fetal olabilen, fiziksel ya da mental fonksiyon bozukluklarına karşın, göreceli olarak normal yaşama eşlik eden bir bozukluktur” Mattson “Bir çocuğun günlük olağan aktivitelerini en az 3 ay süreyle engelleyen, yılda en az 1 ay süreyle ya da tanı anında hastanede yatmaya neden olan bir sağlık sorunudur” Pless-Pinkerton

Mayo’nun tanımına göre; Süreklidir Kalıcı yetersizlikler ve sakatlıklar bırakır Geri dönüşsüz patolojik değişikliklere neden olur Uzun süreli gözlem, kontrol ve bakım gerektirir Rehabilitasyon için hasta bireyin ya da ailesinin özel eğitimi gerekebilir

Kronik Hastalığın Ebeveynler Üzerine Etkisi Kronik hastalık aile yaşamını maddi, sosyal, duygusal, davranışsal yönlerden etkiler. Sık hastaneye yatma/ tanı-tedavi yöntemleri/ ilaç masrafları Çocuk ve ailenin sosyalleşmesini azaltır. Çevrede korku ve anksiyete yaratır. Acıma duyguları ile karşılaşırlar.

Kendilerini suçlayabilirler. Toplumun tepkileri kronik hastalığı olan çocukla nasıl ilişki kuracaklarını bilmediklerinden kaynaklanır. Stres altındaki aileler için sosyal destek sistemleri yardımcı olabilir. Aile normal fonksiyonları ile çocuğun özel gereksinimlerini dengede tutmalıdır.

Bebeklik dönemi;(0-1 yaş) Tüm evli çiftler sağlıklı bebek beklerler. Sağlıksız bebeğe sahip olma benlik kavramının ve benlik saygısının kaybına neden olur. Doğumdan hemen sonra bebeğin durumu hakkında kısa, açık ve temel bilgiler verilmesi önemlidir. Bebek uzun süre hastanede kalacağından aile kendini engellenmiş hisseder.

Ebeveyn-bebek ilişkisinin sürdürülmesi sağlanmalıdır Ebeveyn-bebek ilişkisinin sürdürülmesi sağlanmalıdır. Bebeğin ismiyle seslenerek, kucağına alarak aileye model olmalıdır. Bakıma katılımları sağlanmalıdır. Bebeğin psikolojik ve fiziksel gereksinimlerinin sağlanması güven duygusunun gelişmesi açısından önemlidir. Bunu sağlamak için primer hemşirelik uygulanmalıdır.

Aile kendini güçsüz ve çaresiz hissedebilir Aile kendini güçsüz ve çaresiz hissedebilir. Yaşamları boyunca devam edeceğini anlamaları sorunlara neden olabilir. Bu dönemde gerekli yardımın ve desteğin rolü büyüktür.

Oyun dönemi;(1-3 yaş) Bu dönemde çocuğun çevresini keşfetme ve bağımsız olmasını sağlayan otonomi duygusunun gelişmesi önemlidir. Kronik hastalık nedeniyle benlik gelişimi ve kendilerini birey olarak görme güçleşir. Ebeveyn çocuğun bağımsız hareket etmesini sağlayacak fırsatlar vermelidir.

Ebeveynlerin çocuk büyüdükçe kendi bakımında giderek bağımsız olmasına izin vermeleri gerekir. Aksi taktirde ebeveynlerin koruyucu tutumu otonomi gelişmesini engeller. Bu dönemdeki çocuklar hastalığa ve hospitalizasyona kendilerinin neden olduğunu düşünürler. Bazı girişimleri, ilaç yutmayı protesto edebilirler. Ebeveynlerin stresli işlemler yapılırken olabildiğince yanlarında olmalarına izin verilir.

Çocuğun engellenme duygularını azaltmak için, oyun ve oyuncak seçiminde yardımcı olunur. Dokunma, sakin konuşma, dikkati başka yöne çekme engellenme duygularını azaltabilir. Ebeveynler çocuğun yanından kısa bir süre bile ayrılmayı güç bulurlar ve suçlu hissederler. Hemşire yararlanabilecekleri kuruluşlar hakkında bilgi verebilir. Benzer durumdaki ailelerle tanıştırabilir.

Okul öncesi dönem;(3-6 yaş) Çocuğun arkadaşları ile birlikte olması gelişmesine yardım eder. Ancak bazı aileler hasta çocuğun evde kalmasını isterler, sonuçta çocuk yaşına uygun davranış geliştiremez. Çocukta sosyal izolasyon ve yalnızlık görülebilir. Çocukta aşağılık duygusu gelişebilir.

Hastalığa bağlı fiziksel kısıtlıklar, çocuğun motor ve sosyal becerilerinin gelişimini engeller. Bu da çocukların ebeveynlere bağımlı olmasını ve sosyal olarak az kabulüne neden olur. Bu yaştaki çocuklar tedavi, yapılan işlemler ve hastalıkları konusunda meraklıdırlar. Ancak nedensel ilişkileri anlama kapasiteleri düşüktür. Hemşire oyunu kullanarak çocuğun duygularını öğrenebilir.

Kronik hastalığı çocuk kendine bakım becerileri geliştiremez ve ebeveynin zamanını alır. Sonuçta çocuğun bakımını reddedebilir veya başka birine bırakabilir. Ebeveynler kendi gereksinimleri ile çocuğun gereksinimlerini dengede tutması gerekir.

Okul dönemi;(6-12 yaş) Bu dönemde yaşıtların etkisi önem kazanır. Akranlar çocuğun kendini algılayışını ve benlik saygısını etkilerler. Sosyal ilişkilerden uzak durarak yetersizliklerini saklamaya çalışır. Yalnızlık ve izolasyon duyguları gelişir. Çocuğun akademik ve sosyal faaliyetlerde başarılı olamaması aşağılık duygusuna neden olur.

Kronik hastalık sürekli bir olay olduğu için, arkadaşlık yapma ve sürdürme değişiklik gösterir. Okul döneminde çocuğun farklılığı görülebilir duruma gelir.diğer çocukların korkmasına ve kaçmasına neden olabilir. Bu çocuklarda iletişim becerilerinin eksikliği, tedaviyi reddetme, agresyon,kendine bakımda yetersizlik ve intihar olayları görülebilir.

Eğitimcinin çocuğun hastalığına ait yeterli bilgi sahibi olması gereklidir. Kronik hastalıklı çocuk için uygun okul seçimi önemlidir. Çocukların olabildiğince kendi bakım ve kararlara katılımının sağlanması gereklidir.

Adolesan dönemi;(13-18 yaş) Adolesan dönemi kimlik geliştirme, fiziksel değişimlere uyum, geleceğe yönelik planlar yapma ve bağımsızlığın kazanılması ile karakterizedir. Bu dönemdeki fiziksel değişiklikler farklı yaşanabilir. Fiziksel yetersizlikleri, değişen benlik kavramına entegre etme sorunu ile karşılaşırlar.

Bu dönemde fiziksel görünüm, beceriler ve yetenekler akranlar için önemlidir. Hastalık nedeniyle genç gruptan soyutlanmış hisseder. Vücut bütünlüğündeki değişiklerin benlik kavramı ve kimlik gelişim üzerine yıkıcı etkileri vardır. Gözle görülmeyen rahatsızlıklar daha az etki eder. Hastalığı ve tedaviyi inkar etme sık rastlanılan bir tepkidir.

Kronik hastalığı olan adolesan kendini aşağılanmış, değersiz ve çirkin hisseder. Önlemek için sadece hasta akranlarla değil sağlıklı akranlarla da iletişimde olması desteklenmelidir. Adolesanlarda yaşam tarzlarından dolayı depresyon gelişebilir.

Kaynaklar Çavuşoğlu, H. (2015). Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt I-II. (12. Baskı). Ankara: Sistem Ofset Basımevi. Durualp, E. (2016). Anne Çocuk sağlığı ve İlk Yardım. İçinde Öğretmenlik Alan Bilgisi Okul Öncesi Öğretmenliği. (2. Baskı). (Ed: N. Aral, Ü. Deniz ve A. Kan), 107-158, Ankara: Kısayol Yayıncılık. Törüner, E.K. ve Büyükgönenç, L. (2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara: Göktuğ Yayıncılık. Erdem, Y. (2015). Çocuk Hastalıkları. Ankara: Vize Yayıncılık. Deniz, Ü. ve Önder, Ö.R. (2015). Anne Çocuk Sağlığı ve İlk Yardım. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.