SPK Kurumsal Yönetime Uyulmamasının Hukuki Sonuçları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
5766 SAYILI KANUN İLE 6183 SAYILI AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULÜ HAKKINDA KANUNUN ÇEŞİTLİ MADDELERİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER VE ANILAN KANUNA EKLENEN.
Advertisements

EKİZELDEN Hukuk Bürosu
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
ULUTEK A.Ş TEKNOLOJİ GELİŞTİRME
Sermaye Piyasası Kanununda Örtülü Kazanç Aktarımı
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
BANKA VE SERMAYE PİYASASI HUKUKU
BANKANIN ORGANLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
SERİ:IV NO:41 TEBLİĞİ NE DEĞİŞTİ?
ÖNEMLİ NİTELİKTEKİ İŞLEMLER
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
TÜRK TİCARET KANUNU’NDA ŞİRKETLERİN YENİDEN YAPILANDIRMALARI
Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi/Sayısı: /28750
DOÇ.DR. YILDIZ AYANOĞLU 1969 yılında Bulgaristan'da doğdu. İlk ve orta eğitimini tamamladıktan sonra Razgrad Ticaret Lisesinin Sanayi İşletmelerinde Muhasebe.
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
Bağımsız Denetim : Finansal Tabloların önceden belirlenmiş muhasebe ve raporlama kriterlerine (muhasebe standartları) uygun bir biçimde hazırlanıp hazırlanmadığının.
Menkul kıymetler Kişilerin yatırım amacı ile edindikleri ortaklık ve alacak hakkı sağlayan ve çıkarılması için sermaye piyasası kurulundan izin alınan.
Mükelleflerin İzahat Talepleri
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
6102 SAYILI TÜRK TİCARET KANUNU UYARINCA
Slide 1 Kurumsal Mali Sorumluluk ve Muhasebe Standartları « Dördüncü Yönerge » - yıllık hesaplar 1978 « Yedinci Yönerge » - konsolide hesaplar 1983 – Değişiklikler.
Gümrük Vergilerinin Tahakkuku, Tebliği ve Ödenmesi
SERMAYE PİYASASINDA FAALİYET GÖSTERMESİNE İZİN VERİLEN DİĞER KURUMLAR
SERMAYE PİYASASI HUKUKUNA GİRİŞ
Harcama Yetkilileri.
Slide 1 Yasal Denetim ile İlgili 8. Şirketler Hukuku Direktifi : Denetim mesleğine giriş, karşılıklı tanıma ve firmaların serbest dolaşımı ile ilgili.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
ANONİM ŞİRKETLER (PAY)
Borsa İstanbul Piyasaları İşlem Görmeye Başlama ve Sonraki Süreçler
6183 SAYILI KANUNLA İLGİLİ DEĞİŞİKLİK ÖNERİLERİ HAZİRAN 2003 ANKARA.
Bankalarda Kurumsal Yönetim
Menkul Kıymet Borsaları
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Ali AFACAN Merkez Döner Sermaye Saymanlığı KAYNAKLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE NEMALANDIRMA Kamu Haznedarlığı Uygulaması Kamu Haznedarlığı Uygulamasının.
ELEKTRONİK TEBLİGAT ve UNVAN DEĞİŞİKLİĞİ TEBLİĞLERİ.
Kasım 2015 VERGİDE ELEKTRONİK TEBLİGAT DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR.
İŞVERENİN BORÇLARI Ücretin Belirlenmesi
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
Halka Açık Anonim Şirketler
YATIRIM FONLARI - Menkul Kıymet Yatırım FonlarıMenkul Kıymet Yatırım Fonları - Borsa Yatırım FonlarıBorsa Yatırım Fonları - Serbest Yatırım FonlarıSerbest.
TOPLU İŞ HUKUKU SENDİKA İŞYERİ TEMSİLCİĞİ
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Bazı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması.
Av. Bilge Aydın Temiz BİLGE AYDIN TEMİZ
Devlet Muhasebe Standartları
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
FİNANSAL KİRALAMA İŞLEMİ VE MUHASEBE KAYDI
İnceleme Dairesi Başkanlığı
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
6102 SAYILI TTK’YA GÖRE ORTAKLARIN KİŞİSEL ALACAKLILARININ DURUMU. Yrd
KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİ ÇERÇEVESİNDE PAY SAHİPLERİNE İLİŞKİN İLKELER
PORTFÖY YÖNETİM ŞİRKETLERİ
YENİ SAYIŞTAY KANUNUNDA ÖNGÖRÜLEN HESAP YARGILAMASI VE KANUN YOLLARI
DERNEĞİN KENDİLİĞİNDEN SONA ERMESİ (İNFİSAH)
MEDENİ HUKUK.
İŞ MAHKEMELERİ.
Kişiler Hukuku-11. Hafta.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
III. Bireysel Başvurunun Kapsamı ve Nitelikleri
9.BASININ MANEVÎ ZARARDAN SORUMLULUĞU
Sunum transkripti:

SPK Kurumsal Yönetime Uyulmamasının Hukuki Sonuçları TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİM DALI SPK Kurumsal Yönetime Uyulmamasının Hukuki Sonuçları

GİRİŞ Bir ülkenin kurumsal yönetim ortamını, ülkenin içinde bulunduğu genel şartlar, sermaye piyasasının gelişmişlik düzeyi ve şirket uygulamaları belirlemektedir. Ülke ile ilgili faktörler genel olarak, ekonomik durum, finansal ortam, rekabetin yoğunluğu, bankacılık sistemi, mülkiyet haklarının gelişmişliği ve benzeri faktörlerden oluşmaktadır. Sermaye piyasası ile ilgili faktörleri ise; piyasaya ilişkin düzenlemeler ve piyasanın alt yapısı, piyasa likiditesi, gelişmiş bir yatırımcı topluluğunun varlığı ve başta muhasebe standartları olmak üzere, uluslararası standartların uygulanma düzeyi oluşturmaktadır. Şirket uygulamalarında öne çıkan konular ise; finansal ve finansal olmayan bilgilerin kamuya açıklanması, pay sahiplerinin eşitliği, yönetim kurullarının uygulamaları, yönetim kurullarının bağımsızlığı ve bunlara sağlanan maddi menfaatler, sermaye yapısı, halka açıklık oranları, hisse senetlerinin likiditesi, menfaat sahiplerinin alınan kararlara katılım düzeyi, şirketin çevreye duyarlılığı ve sosyal sorumluluk düzeyidir. Kurumsal Yönetim İlkeleri halka açık anonim ortaklıklar açısından ulusal ve uluslararası platformda rekabet gücünü artırıcı bir etken olması nedeniyle tüm halka açık anonim ortaklıklar açısından uygulanması üzerinde hassasiyetle durmayı gerektirmektedir.

GİRİŞ Ülkemizde de 2001 yılında yaşanan mali kriz sonrasında kurumsal yönetim kavramı önem kazanmış ve bu çerçevede Sermaye Piyasası Kurulunca ilk defa 2003 yılında yayımlanan ve daha sonra günün şartlarına uygun olarak güncellenen Kurumsal Yönetim İlkelerinin Belirlenmesine Ve Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Seri: IV, No: 56) ile düzenlemeler yapılmış, uyulmaması halinde gerekli hukuki yaptırımlar bizzat Sermaye Piyasası Kuruluna verilmiş, böylece piyasaya güven ve istikrar kazandırılmak istenmiştir. Bu çalışmamızla hali hazırda uygulanmakta olan bu ilkeler, hukuki çerçevede gerek 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu ile gerekse 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu ile irdelenmiştir.

UYULMASI ZORUNLU OLAN KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİ Tebliğin 5. maddesinin 1. fıkrasında, "11/8/1989 tarihli 20249 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 sayılı kararda tanımlanan dışarıda yerleşik ortaklıklar hariç olmak üzere, Borsa Şirketleri bu Tebliğ ekinde yer alan Kurumsal Yönetim İlkelerinden 1.3.1, 1.3.2, 1.3.7, 1.3.10, 4.3.1, 4.3.2, 4.3.3, 4.3.4, 4.3.5, 4.3.6, 4.3.7, 4.3.8, 4.3.9, 4.4.7, 4.5.1, 4.5.2, 4.5.3, 4.5.4, 4.6.2, 4.6.4 numaralı maddeleri uygulamakla yükümlüdürler. .

UYULMASI ZORUNLU OLAN KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİ Diğer ilkelere uyulmaması halinde, bu durum gerekçesiyle birlikte Kurumsal Yönetim İlkelerine Uyum Raporu ile kamuya açıklanır." denilmektedir. Bu madde hükmü gereğince borsa şirketleri özellikle genel kurul ve yönetim kurulu (bağımsız yönetim kurulu üyesi atama) ile ilgili konularda mutlaka bu ilkelere uymak zorundadırlar. Diğer düzenlenen ilkelere ise Kurumsal Yönetim İlkeleri Uyum Raporu ile açıklık getirmek zorundadırlar.

GENEL KURULA VE YÖNETİM KURULUNA İLİŞKİN UYULMASI ZORUNLU OLAN İLKELER Sermaye Piyasası Kurulu tarafından yayımlanan Kurumsal Yönetim İlkelerinin Belirlenmesine Ve Uygulanmasına İlişkin Tebliğ ile halka açık borsa şirketlerinin şeffaf, güvenilir, hesap verilebilir, pay sahiplerine ve hissedarlara karşı sorumluluklarını daha etkin yerine getirebilmeleri için, şirket genel kurul ve yönetim kurulu tarafından uyulması zorunlu olan kurumsal yönetim ilkeleri şu şekilde sıralanmıştır.

1.Genel Kurula İlişkin İlkeler GENEL KURULA VE YÖNETİM KURULUNA İLİŞKİN UYULMASI ZORUNLU OLAN İLKELER 1.Genel Kurula İlişkin İlkeler 56 nolu tebliğin 1.3.1, 1.3.2, 1.3.7, 1.3.10 maddeleriyle düzenlenmiştir. 2.Yönetim Kuruluna İlişkin İlkeler 56 nolu tebliğin , 4.3.1, 4.3.2, 4.3.3, 4.3.4, 4.3.5, 4.3.6, 4.3.7, 4.3.8, 4.3.9, 4.4.7, 4.5.1, 4.5.2, 4.5.3, 4.5.4, 4.6.2, 4.6.4 maddeleriyle düzenlenmiştir.

Yönetim Kuruluna İlişkin İlkeler: Yönetim Kurulunun Yapısı GENEL KURULA VE YÖNETİM KURULUNA İLİŞKİN UYULMASI ZORUNLU OLAN İLKELER Yönetim Kuruluna İlişkin İlkeler: Yönetim Kurulunun Yapısı Yönetim Kurulu Toplantılarının Şekli Yönetim Kurulu Bünyesinde Oluşturulan Komiteler Yönetim Kurulu Üyelerine ve Üst Düzey Yöneticilere Sağlanan Mali Haklar

KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI Borsa şirketleri için Kurumsal Yönetim İlkeleri Tebliğinin 5. maddesinin 2. fıkrasında, bu tebliğin ekinde yer alan Kurumsal Yönetim İlkelerinden zorunlu olarak uygulanacak olanlar belirlenmiştir. Bu çerçevede ilgili mevzuata aykırı hareket edenler hakkında aşağıda belirtilen yaptırımlar uygulanmaktadır.

KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 1529. maddesi ile "(1) Halka açık anonim şirketlerde kurumsal yönetim ilkeleri, yönetim kurulunun buna ilişkin açıklamasının esasları ve şirketlerin bu yönden derecelendirme kural ve sonuçları Sermaye Piyasası Kurulu tarafından belirlenir. (2) Sermaye Piyasası Kurulunun uygun görüşü alınmak şartıyla, diğer kamu kurum ve kuruluşları, sadece kendi alanları için geçerli olabilecek kurumsal yönetim ilkeleriyle ilgili, ayrıntıya ilişkin sınırlı düzenlemeler yapabilirler." ifadesi ile Kurumsal Yönetim İlkeleri hüküm altına alınmıştır.

KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI Ayrıca 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu'nun 17. maddesinde "Halka açık ortaklıklarda kurumsal yönetim ilkeleri ile kurumsal yönetim uyum raporlarının içeriğine, yayımlanmasına, ortaklıkların kurumsal yönetim ilkelerine uyumlarının derecelendirilmesine ve bağımsız yönetim kurulu üyeliklerine ilişkin usul ve esaslar Kurulca belirlenir. Kurul bu yetkilerini halka açık şirketler arasında haksız rekabet ile sonuçlanmayacak şekilde ve eşit koşullardaki şirketlere eşit kuralların uygulanması prensibini göz önünde bulundurarak kullanır." ifadesi yer almaktadır.

KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI Sermaye Piyasası Kurulu, zorunlu Kurumsal Yönetim İlkelerine aykırı durumlarda gerekirse ihtiyati tedbir kararı ile birlikte mevzuata aykırılığının tespiti ve işlemlerin iptalini asliye ticaret mahkemesinden talep eder. Talebe, Kurumsal Yönetim İlkelerine uyum sağlamak üzere Kurulca yapılması gerektiği sonucuna varılan işlemleri içeren bir uyum önerisi eklenir. Uyum önerisi, Borsa şirketlerinin faaliyetlerine ve esas sözleşmesi ile belirlenen yönetim yapısına asgari müdahalede bulunulması esası çerçevesinde hazırlanır.

KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI 1.Genel Kurul Tebliğde belirtilen genel kurula katılım hakkı maddelerine aykırı hareket eden şirketlere 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 103. maddesin de yer alan "(1) Bu Kanuna dayanılarak yapılan düzenlemelere, belirlenen standart ve formlara ve Kurulca alınan genel ve özel nitelikteki kararlara aykırı hareket eden kişilere Kurul tarafından yirmi bin Türk Lirasından iki yüz elli bin Türk Lirasına kadar idari para cezası verilir. Ancak, yükümlülüğe aykırılık dolayısıyla menfaat temin edilmiş olması hâlinde verilecek idari para cezasının miktarı bu menfaatin iki katından az olamaz." şeklinde yapılan düzenleme ile idari para cezası öngörülmüştür.

Ayrıca 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 447. maddesinde düzenlenen KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI Ayrıca 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 447. maddesinde düzenlenen "(1) Genel kurulun, özellikle; a) Pay sahibinin, genel kurula katılma, asgari oy, dava ve kanundan kaynaklanan vazgeçilemez nitelikteki haklarını sınırlandıran veya ortadan kaldıran, b) Pay sahibinin bilgi alma, inceleme ve denetleme haklarını, kanunen izin verilen ölçü dışında sınırlandıran, c) Anonim şirketin temel yapısını bozan veya sermayenin korunması hükümlerine aykırı olan, kararları batıldır." hükmü gereğince batıl olacağı tabidir.

a) Eşit işlem ilkesine aykırı olan, KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI 2. Yönetim Kurulu: 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanununun "Batıl Kararlar" başlıklı 391. maddesinde; "Yönetim kurulunun kararının batıl olduğunun tespiti mahkemeden istenebilir. Özellikle; a) Eşit işlem ilkesine aykırı olan, b) Anonim şirketin temel yapısına uymayan veya sermayenin korunması ilkesini gözetmeyen, c) Pay sahiplerinin, özellikle vazgeçilmez nitelikteki haklarını ihlal eden veya bunların kullanılmalarını kısıtlayan ya da güçleştiren, d) Diğer organların devredilemez yetkilerine giren ve bu yetkilerin devrine ilişkin, kararlar batıldır." şeklinde hüküm altına alınmıştır.

Ayrıca tebliğe eklenen fıkra ile; KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI Ayrıca tebliğe eklenen fıkra ile; i) Yönetim kurulunun, üyelerinin tamamının veya bir kısmının görev süresinin dolması veya üyeliğin boşalması ve uyulması zorunlu kurumsal yönetim ilkelerinin uygulanmasını sağlamak üzere karar alamaması, ii) Borsa Şirketlerinin, uyulması zorunlu kurumsal yönetim ilkelerinin uygulanmasını sağlamak üzere işlem yapmak ve karar almak için yeterli sayıda yönetim kurulu üyesinin bulunmasına karşın yönetim kurulunun veya genel kurulun bu doğrultuda gerekli işlemleri yapmaması veya kararları almaması hallerinde, Kurul, SPK’nun 17. maddesi gereği resen işlem tesis eder.

KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI Şirketlerin bağımsız yönetim kurulu üyesi seçiminin Sermaye Piyasası Kurulu'nun uyarılarına rağmen yerine getirilmemesi halinde uygulanacak yasal yaptırım Turkcell İletişim Hizmetleri A.Ş. hakkında uygulanmıştır. Buna göre Sermaye Piyasası Kurulu; - Yönetim kurulu üyeliğine atanan kişilerin, yerlerine usulüne uygun olarak yeni bağımsız üyeler seçilip göreve başlayana ya da Kurulca bu konuda yeni bir karar alınıncaya kadar görev yapmalarına, - Esas sözleşmesini Kurulun Seri:IV, No:56 sayılı Tebliğ’i hükümlerine uygun olarak değiştirmesi için Şirket’in uyarılmasına, karar vermiştir.

3. Kamuyu Aydınlatma Ve Şeffaflık KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI 3. Kamuyu Aydınlatma Ve Şeffaflık Tebliğe göre, Kamuyu Aydınlatma ve Şeffaflık kapsamında, kamuya açıklanacak bilgilerin, açıklamadan yararlanacak kişi ve kuruluşların karar vermelerine yardımcı olacak şekilde, zamanında, doğru, eksiksiz, anlaşılabilir, yorumlanabilir ve düşük maliyetle kolay erişilebilir biçimde “Kamuyu Aydınlatma Platformu” (www.kap.gov.tr) ve şirketin internet sitesinde kamunun kullanımına sunulmalıdır.

KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI Geleceğe yönelik bilgilerin kamuya açıklanması durumunda, varsayımlar ve varsayımların dayandığı veriler de açıklanmalıdır. Bilgiler, dayanağı olmayan, abartılı öngörüler içeremez, yanıltıcı olamaz. Ayrıca, varsayımlar şirketin finansal durumu ve faaliyet sonuçları ile uyumlu olmalıdır. Kamuya açıklanan geleceğe yönelik bilgilerde yer alan tahminlerin ve dayanakların gerçekleşmemesi veya gerçekleşmeyeceğinin anlaşılması halinde, güncellenen bilgiler derhal gerekçeleri ile birlikte kamuya açıklanmalıdır.

- İhtiyati tedbir ve ihtiyati haciz isteme - Hak sahiplerine iade KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI Bu çerçevede yukarıdaki tebliğ hükümlerine aykırı hareket eden şirketlere 6362 Sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 91. maddesinde belirtilen müeyyideler uygulanır. - İhtiyati tedbir ve ihtiyati haciz isteme - Hak sahiplerine iade - Gerekli uyarılara rağmen, ihraçcı tarafından işlem tesis edilmemesi halinde hak sahiplerine iadesi veya ortaklığın tasfiyesi için dava açma

Ayrıca kanunun 92. maddesi ile; KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI Ayrıca kanunun 92. maddesi ile; " Bu Kanuna tabi ihraççıların, kanuna, sermaye piyasası mevzuatına, esas sözleşme ve fon iç tüzüğü hükümlerine veya işletme maksat ve mevzuuna aykırı görülen durum ve işlemleri sebebiyle sermayenin veya mal varlığının azalmasına veya kaybına yol açtığının Kurulca tespit edilmesi hâlinde, Kurul; a) aykırılıkların giderilmesi için tedbir almaya, öngörülen işlemleri yapmasını istemeye ve gerektiğinde durumu ilgili mercilere intikal ettirmeye,

KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI b) iptal davası ve beş yıl içinde butlan veya yokluğun tespiti davası açmaya, c) imza yetkilerini kaldırmaya, ilgililer hakkında suç duyurusunda bulunulması hâlinde, yargılama sonuçlanıncaya kadar ilgilileri görevden almaya ve yapılacak ilk genel kurul toplantısına kadar görevden alınan yönetim kurulu üyelerinin yerine yenilerini atamaya, yetkilidir." şeklinde düzenlenmiştir.

KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI Ayrıca kamuyu aydınlatma ve şeffaflık ilkesine aykırı hareket eden şirketlere 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 103. maddesi ile idari para cezası öngörülmüştür.

KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI 4. Menfaat Sahipleri Şirketin alacaklıları, kredi sağlayan finansal kurumlar, şirket çalışanları, tedarikçiler, müşteriler ve vergi otoritesi en önemli menfaat sahipleri arasında sayılabilir. Yeni Türk Ticaret Kanunu ile kurumsal yönetim anlayışına sadece pay sahipleri açısından değil şeffaflık çerçevesinde, daha geniş bir açıdan menfaat sahipleri yönünden de yaklaşılmıştır. Yukarıda bahsedilen menfaat sahiplerinin hakları her ne kadar Türk Ticaret Kanunu'nun şeffaflık yaklaşımı ile düzenlenmiş olsa da her bir menfaat sahibi hukuk sistemi içerisinde kendi özel hukuku ile koruma altına alınmıştır.

KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI Örneğin şirketin alacaklıları, tedarikçiler, müşteriler ve kredi sağlayan finansal kurumlar; Türk Ticaret Kanunu, Borçlar Kanunu, İcra İflas Kanunu çerçevesinde, şirket çalışanları İş Kanunu ve Sosyal Güvenlik Kanunu çerçevesinde, son olarak da kamu otoritesi verginin tahakkuk ve tahsilatının zamanında ve doğru yapılabilmesini sağlamak adına; Vergi Usul Kanunu , Gelir Vergisi Kanunu, KDV, Kurumlar Vergisi Kanunu ve Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkında Kanun v.s. gibi hukuki yollarla koruma ve güvence altına alınmıştır.

KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ YAPTIRIMLARI Borsa şirketleri için Kurumsal Yönetim İlkeleri Tebliğinin 5. maddesinin 2. fıkrasında, bu tebliğin ekinde yer alan Kurumsal Yönetim İlkelerinden zorunlu olarak uygulanacak olanlar belirlenmiştir. Bu çerçevede ilgili mevzuata aykırı hareket edenler hakkında aşağıda belirtilen yaptırımlar uygulanmaktadır.

SERMAYE PİYASASI KURULU KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARI SPK YAPTIRIMI Haklı gerekçelerin varlığı halinde, yatırımcı haklarının korumasını teminen, Kurul’un uygun görüşü ile azami bir yıla kadar geçici bir süreyle sınırlı olmak üzere, bağımsızlık kriterlerinden bir veya birkaçını sağlamayanlar bağımsız yönetim kurulu üyesi olarak genel kurul tarafından seçilebilir. Aday Gösterme Komitesi, yönetim ve pay sahipleri de dahil olmak üzere bağımsız üyelik için aday tekliflerini, adayın bağımsızlık ölçütlerini taşıyıp taşımaması hususunu dikkate alarak değerlendirir ve buna ilişkin değerlendirmesini bir rapora bağlayarak yönetim kurulu onayına sunar.

SERMAYE PİYASASI KURULU KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARI SPK YAPTIRIMI Bağımsız yönetim kurulu üye adayı, mevzuat, esas sözleşme ve yukarıda yer alan kriterler çerçevesinde bağımsız olduğuna ilişkin yazılı bir beyanı aday gösterildiği esnada Aday Gösterme Komitesine verir. Yönetim kurulu, Aday Gösterme Komitesi’nin raporu çerçevesinde bağımsız üye aday listesini hazırlayarak genel kurul toplantısından en az 60 gün önce SPK’ya gönderir. SPK’da belirtilen bağımsızlık kriterleri çerçevesinde yaptığı inceleme sonucunda varsa liste hakkında olumsuz görüşünü 30 gün içerisinde şirkete bildirir. SPK’nın olumsuz görüş bildirmiş olduğu kişi genel kurula bağımsız üye adayı olarak sunulamaz.

SERMAYE PİYASASI KURULU KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARI SPK YAPTIRIMI Şirket, kesinleşmiş bağımsız üye aday listesini genel kurul toplantı ilanı ile birlikte kamuya açıklar. Bağımsız yönetim kurulu üyesi atamasına ilişkin genel kurul kararı, karşı oylar ve gerekçeleri ile birlikte şirketin internet sitesinde açıklanır. Sermayenin % 1 ini temsil eden pay sahiplerinin, seçilmesi konusunda olumsuz oy kullandıkları bağımsız yönetim kurulu üyesi adaylarının bağımsız üye olarak seçilmeleri durumunda, genel kurul toplantı tarihinden itibaren 30 gün içinde yapacakları başvuru üzerine, bağımsız üyelerin bağımsızlık kriterlerini sağlayıp sağlamadığı SPK tarafından değerlendirilir ve karara bağlanır.

SERMAYE PİYASASI KURULU KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARI ÖRNEK : Turkcell İletişim Hizmetleri A.Ş.’nin (Şirket), Kurulumuzun Seri: IV, No: 56 sayılı “Kurumsal Yönetim İlkelerinin Belirlenmesine ve Uygulanmasına İlişkin Tebliğ”i ile belirlenen Kurumsal Yönetim İlkelerine uyum amacıyla, bağımsız yönetim kurulu üye atanması ile esas sözleşme değişikliklerini yapmamış olması, söz konusu gerekliliklerin yerine getirilebilmesi için Şirket’e gerekli sürenin verilmiş, bilgilendirme ve uyarı yazılarının gönderilmiş olmasına karşın Şirket tarafından gerekli yükümlülüklerin yerine getirilmemiş olması nedeniyle, 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun 17. maddesinin ikinci fıkrası hükmü uyarınca, Kurumsal Yönetim İlkelerinden bağımsız yönetim kurulu üyesi seçimine ilişkin uyum zorunluluğunun yerine getirilmesini teminen;

SERMAYE PİYASASI KURULU KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARI Şirket’in yönetim kurulu üyelerinden Mehmet Bülent ERGİN, Tero Erkki KIVISAARI ve Oleg Adolfoviç MALIS’in 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun 17. maddesinin ikinci fıkrası uyarınca yönetim kurulu üyeliği görevinden alınarak yerlerine Ahmet AKÇA, Atilla KOÇ ve Mehmet Hilmi GÜLER’in atanmasına, Yönetim kurulu üyeliğine atanan kişilerin, yerlerine usulüne uygun olarak yeni bağımsız üyeler seçilip göreve başlayana ya da Kurulumuzca bu konuda yeni bir karar alınıncaya kadar görev yapmalarına, Esas sözleşmesini Kurulumuzun Seri:IV, No:56 sayılı Tebliğ’i hükümlerine uygun olarak değiştirmesi için Şirket’in uyarılmasına, karar verilmiştir.

SERMAYE PİYASASI KURULU KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARI SPK YAPTIRIMI Bağımsızlığı ortadan kaldıran bir durum ortaya çıktığı takdirde, değişiklik bağımsız üye tarafından kamuya duyurulmak üzere derhal yönetim kuruluna iletilir. Bu durumda bağımsızlığını kaybeden yönetim kurulu üyesi ilke olarak istifa eder. Asgari bağımsız yönetim kurulu üye sayısının yeniden sağlanmasını teminen, Aday Gösterme Komitesi yapılacak ilk genel kurul toplantısına kadar görev yapmak üzere boşalan üyeliklere bağımsız üye seçimi için değerlendirme yapar ve değerlendirme sonucunu yazılı olarak yönetim kuruluna bildirir Yönetim kurulu Aday Gösterme Komitesi’nin raporu çerçevesinde aday listesini SPK’ya gönderir. SPK liste hakkında varsa olumsuz görüşünü 30 gün içerisinde şirkete bildirir. SPK’nın olumsuz görüş bildirmiş olduğu kişi bağımsız üye olarak belirlenemez.

SERMAYE PİYASASI KURULU KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARI Bu çerçevede yönetim kurulu tarafından belirlenecek üyeler ilk genel kurula kadar görev yapar.Bu maddede yer alan hükümler, bağımsız yönetim kurulu üyesinin istifa etmesi veya görevini yerine getiremeyecek duruma gelmesi halinde de geçerlidir.

MAHKEME SÜRECİ (Ek: Seri: IV, No: 61 sayılı Tebliğ ile) SERMAYE PİYASASI KURULU KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARI MAHKEME SÜRECİ (Ek: Seri: IV, No: 61 sayılı Tebliğ ile) GEÇİCİ MADDE 2: Borsa şirketlerinin 30/6/2012 tarihine kadar bağımsız yönetim kurulu üyesi seçmemesi veya ilgili düzenlemelere aykırı olarak seçmesi veya kurumsal yönetim ilkelerine ilişkin uyum amacıyla esas sözleşme değişikliği yapmaması halinde Kurulca, somut olayın özellikleri ve tasarruf sahiplerinin hak ve yararlarının korunması ilkesi çerçevesinde, uyum zorunluluğunun yerine getirilmesi sonucunu doğuracak içerikte karar verilmesi talebiyle, 31/12/2012 tarihine kadar asliye ticaret mahkemesine başvurulur. Başvuruya, Kurumsal Yönetim İlkelerine uyum sağlamak üzere Kurulca yapılması gerektiği sonucuna varılan işlemleri içeren bir uyum önerisi eklenir.

SERMAYE PİYASASI KURULU KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARI Esas sözleşme değişikliğine ilişkin ilkelere uyum sağlanması gereken hallerde, şirketlerin esas sözleşme yapısına asgari müdahalede bulunulması esası çerçevesinde hazırlanan tadil tasarılarına uyum önerisinde yer verilir. Bağımsız yönetim kurulu üyesi seçimine ilişkin ilkelere uyum sağlanması gereken hallerde, bulunması gereken asgari bağımsız üye sayısının en az iki katı kadar adayı içeren, kriterlere uygun bağımsız yönetim kurulu üyesi aday listesi uyum önerisine eklenir. Mahkemece atanan ve tesciline karar verilen bağımsız yönetim kurulu üyeleri, şirket genel kurulunca mevzuata uygun bağımsız üyeler seçilinceye kadar veya Kurulun başvurusu üzerine haklarında mahkemece yeni bir karar alınıncaya kadar görev yaparlar.

SERMAYE PİYASASI KURULU KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYULMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARI 6362 SAYILI SPK KANUNU İLE GETİRİLEN İDARİ PARA CEZASI GEREKTİREN FİİLLER  Yeni SPK Kanunu ile düzenleme getirilen hususlara riayet edilmemesi halinde 103. maddede yer alan – "(1) Bu Kanuna dayanılarak yapılan düzenlemelere, belirlenen standart ve formlara ve Kurulca alınan genel ve özel nitelikteki kararlara aykırı hareket eden kişilere Kurul tarafından yirmi bin Türk Lirasından iki yüz elli bin Türk Lirasına kadar idari para cezası verilir. Ancak, yükümlülüğe aykırılık dolayısıyla menfaat temin edilmiş olması hâlinde verilecek idari para cezasının miktarı bu menfaatin iki katından az olamaz." hükmü getirilmiştir.