Yaşlara Göre Oyunda Görülen Değişim Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Yaşlara Göre Oyunda Görülen Değişim Tek başına oyun 1-2 yaş arasında çocuklar yalnız oynarlar ve oynayan çocukları seyrederler Oyun açısından tek başına etkinlik dönemi olan bu dönemde çevrelerindeki obje ve oyun malzemeleriyle baş başa kalmayı yeğlerler
Yaşlara Göre Oyunda Görülen Değişim Paralel oyun Parelel oyun, aynı oyun malzemesini kullanan çocukların yan yana oynamalarına karşın faaliyetlerini bağımsız sürdürmeleridir. 2-3 yaş arasında çocuklar yan yana kendi oyuncakları ile oynarlar ve oyuncaklarını paylaşırlar
Yaşlara Göre Oyunda Görülen Değişim Dramatik (yaratıcı) oyun 3-4 yaş arasında öykü ve düş gücü önemli Bu döneme özgü evcilik, doktorculuk, kovboyculuk gibi oyunlar Bu dönemde çocuk çeşitli giysiler giyip kılıktan kılığa giymeyi çok sever.
Yaşlara Göre Oyunda Görülen Değişim İşbirliğine dayalı oyun Çocuklar zaman zaman birbirlerinin fikirlerinden yararlandıkları gibi, oyuncak alış verişinde de bulunurlar Amaç topluca organize olarak belli bir amaca varmaktır. 4-5 yaş arasında çocuklar işbirliğine dayalı oyun oynayabilirler
Kurallı oyun 5-6 yaş arasında çocuklar kurallı oyunlar oynamaya başlar. Bu oyun ya futbol, istop gibi belli kuralları olan oyunlara girişmek şeklinde olur ya da çocuk kurallarını kendisi oluşturur
Oyun Ve Oyuncak Konusunda Anne Babalara Düşen Görevler Küçük çocuklar için ev içinde bir oyun odası veya yeri ayrılmalıdır: Havadar, aydınlık tehlike yaratmayan Çocukların çok oynamalarından rahatsız olunmamalıdır Çocuk oyunları gereksiz olarak kesilmemelidir: Kesilirse oyunları da gelişimleri de yüzeysel olur
Oyun Ve Oyuncak Konusunda Anne Babalara Düşen Görevler Çocuklar oyuncak yığını arasında oturup kalmamalıdırlar Onur ve Demir’in anasınıfı, 1. ve 2. sınıf öğrencisi olan çocukların sahip oldukları oyuncaklarla ilgili çalışmada; çocukların %29’unun 50’den fazla oyuncağı olduğu saptanmıştır Çocuklardan, gelişim düzeylerinin üstünde şeyler istenmemelidir: Tepki ve isteksizliğe neden olur
Oyun Ve Oyuncak Konusunda Anne Babalara Düşen Görevler Anne-baba çocuğun oyun oynamasını cesaretlendirmeli, yeni oyunlar öğretmeli ve çocuğa oyun oynarken eşlik etmelidir: Yumuşak ses tonu ve göz teması Temel alışkanlıklarda oyun yoluyla öğretilebilir Çocuklar kendi başlarına da oyun oynamalıdırlar Çocuk oyunlarında her şeyin mükemmel olması beklenilmemeli, her yanlışa dikkat çekilmemelidir Beceriksiz, başarısız hisseder Hendine has buluşları olmaz Oyunda pasif olur
Oyun ve Oyuncak Konusunda Anne Babalara Düşen Görevler Çocukların yaptıkları tarafsız olarak değerlendirilmelidir fazla övgü yapıldığında karşısındaki kişiye güvensizlik gelişir Diğer çocuklarla ortak oyunlar oynamalarına yardım edilmelidir oyuncak kavgası yaparlar anlaşmazlıkları çözmede yakın çevresindeki yetişkinleri örnek alırlar
Oyun ve Oyuncak Konusunda Anne Babalara Düşen Görevler Çocukların oyuncaklarına saygı göstermelidir Çocukları, ortalığı toplayıp düzenlemeye alıştırmalıdır "Oyuncaklarını toplasana" demek yerine, çocuğun dikkatini çekerek oyuncakları birlikte toplamak Çocuğa sokakta oyun oynaması için belirli bir süre verilmelidir
TEŞEKKÜRLER…