Sınıfta Zaman Yönetimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ZAMAN YÖNETİMİ.
Advertisements

Dr. Berna Bridge Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Sınıfta Zaman Yönetimi
Gösterip Yaptırma Yöntemi
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
Günlük Plan Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Verimli Ders Çalışma F.N.Ç.A.L. REHBERLİK SERVİSİ
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
BAŞARILI OLMAK İÇİN NELER YAPILMALI?
Eğitim Öğretimde Planlama
MERHABA.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ YÖNTEM SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Simülasyonların Kullanımı
İlköğretim Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Davranışları Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okul müdürlerinin okullarında eğitim teknolojilerinin sağlanması.
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
SEÇMELİ DERSLERİN UYGULANMASI
Öğretim Durumlarını Planlama
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ FORMATÖR ÖĞRETMENLERİNİN BAKIŞ AÇISI İLE OKULLARDAKİ BİLGİ TEKNOLOJİSİ SINIFLARI.
YENİ BİR DÖNEME BAŞLANGIÇ
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
EĞİTSEL YAZILIMLAR GİRİŞ Sibel SOMYÜREK.
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.). Okul Deneyimi Dersi Kaynakça: Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Editör: Yrd.Doç.Dr.
ZAMAN YÖNETİMİ.
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARLANMASI, HAZIRLANMASI VE SEÇİMİ
Danışman: Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Melike ELMEZ
ÖĞRETİMDE GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Öğretİmİn PlanlarI.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ. Gelecekte iyi bir meslek sahibi olmanın yolunun daha verimli çalışmaktan geçtiği bir gerçektir. Çok çalışmak değil, Etkili.
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
GİRİŞ Hayat bilgisi dersinde eğitim-öğretim sürecinin başarılı bir biçimde gerçekleşmesi ve kazanımların öğrencilere kazandırılması için önemli.
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
EĞİTİM / ÖĞRETİM DURUMLARI (ÖĞRETME)
Öğretim Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay İncelemesi, Problem Çözme, Proje Temelli Öğretim, İşbirliğine Dayalı Öğretim, Gösterip Yaptırma..
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
ÜNİTENİN ÖRÜNTÜSÜ FİZİKSEL ORTAMIN DEĞİŞKENLERİ FİZİKSEL ORTAMIN ÖNEMİ
OTMG KAPSAMINDA YAPTIĞIMIZ ETKİNLİKLER GELİŞİM ALANLARI EYLÜLEKİMKASIMARALIKOCAKŞUBATMARTNİSAN MESLEKİ GELİŞİM KİŞİSEL VE MESLEKİ GELİŞM Öğrencilerin.
SINIF YÖNETİMİ.
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE
ZAMAN YÖNETİMİ.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Öğretimin Planlanması
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitim programında ders kitabının yeri. Planlı, programlı olmayan hiçbir öğrenme etkinliği eğitim programının kapsam alanına giremez. Planlı, programlı.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GRUP TARTIŞMASI YÖNTEMİ
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR.
Sunum transkripti:

Sınıfta Zaman Yönetimi

Zaman Nedir? Arka arkaya dizilmiş olayların ve olguların algılanmasıdır.   Zaman Yönetimi Nedir ? Olayları ve olguları özelliklerine göre sıraya koyabilmektir.

SINIFTA ZAMAN YÖNETİMİ Zamanın etkili bir şekilde yönetimi,sınıf yönetimi açısından önemli unsurdur. Bir sınıf ortamında zamanın verimli ve etkili bir şekilde yönetilebilmesi için aşağıdaki evrelere göre hareket edilmelidir: 1. Amacın Belirlenmesi: Zamanın etkili bir şekilde yönetilmesi için öncelikle amaçların belirlenmesi gerekir. Bu çerçevede öğretmen bir dersi işlerken kendisinin,dersin ve konunun amaçlarını ve hedeflerini belirlemeli ve ortaya koymalıdır. Bu amaçlar hayata,derse,üniteye ve konuya yönelik;yani uzun ve vadeli olarak da belirlenebilir.

2. Zamanın Düzenlenmesi ve 2. Zamanın Düzenlenmesi ve Programlanması: A=çok önemli B=önemli C= önemsiz 3. Zamanı Programlanması: Programa önce A önem derecesine sahip olan maddeler ve ne kadar zaman alacağı yazılır. Daha sonra B önem derecesine sahip maddeler yerleştirilir. Eğer programda zaman kalırsa C önem derecesine sahip olan maddeler de programa konur. Bütün A’ların programa sığmaması durumunda amaçlara göre A’lar arasında seçim yapılır.

  SINIFTA ZAMAN YÖNETİMİ NEDEN ÖNEMLİDİR ? Okul ve sınıfta geçen zamanın örgütlenmesi ve amaca uygun bir biçimde kullanılması önemlidir. Etkili bir öğretmen,sınıfta geçen zamanı etkili bir biçimde kullandığı gibi öğrencilerin de etkili olarak kullanmalarını sağlar. Araştırmalara göre öğretmenler, sınıfta geçen zamanın önemli bir kısmını,genelde düzenin sağlanması ve öğretime hazırlık için harcamaktadır.

Sınıfta geçen zamanın kullanım biçimi,öğrenmenin etkililiğini doğrudan etkiler. Bu nedenle zamanın çoğunun öğrenme ve öğretme etkinliklerine ayrılması gerekir. Bu durum, dersten önce, dersle ilgili birtakım hazırlıkların yapılmasını gerektirir. Öğrencilerin dersle ilgili hazırlıklarını öğretmen sınıfa gelmeden önce yapması,kullanılacak araç- gereçlerin önceden hazırlanması,tahtaya yazılacak bazı yazıların dersten önce yazılması,zaman tasarrufu sağlayabilir. Eğer öğretmen sınıfa girdikten sonra öğrenciler,hala dersle ilgili araç-gereçlerini hazırlama çabası içinde oluyorsa,ders başladıktan sonra da belirli bir süre,derse hazırlık çalışmaları ile geçecek demektir.

Etkili sınıflarda,sınıf içinde derse hazırlık çalışmalarına,istenmeyen davranışların önlenmesine ve sınıf düzeninin sağlanmasına daha az zaman ayrıldığı;zamanın çoğunun öğrenme-öğretme etkinliklerine ayrıldığı görülmektedir. Öğretmen ,sınıfa girdikten ve derse başladıktan sonra,sınıfa öğrenci girmesi,okul yönetimi tarafından sınıflara duyuru gönderilmesi ve bu duyuruların okunması,okul yönetimi tarafından sınıftan öğrenci çağrılması,ders saatlerinde anons yapılması,okul ve sınıf dışı çevreden kaynaklanan gürültüler,sınıf içi zaman kullanımını olumsuz biçimde etkileyen faktörler arasın da yer almaktadır.

Eğer sınıf içinde,ders sırasında bir boşluk oluşursa,yapacak başka işleri olmadığından öğrenciler,bu boşluğu değişik biçimlerde,konuşarak,resim çizerek,tercih ettikleri bazı şeylerle meşgul olarak doldurmak isteyebilirler. Bunlar ,öğretmenin istemediği durumlardır. Daha çok derse başlangıç,ders içinde başka bir konuya geçiş veya ders bitimi sırasında bu tür boşluklar oluşabilir. Bu nedenle öğretmen,sınıf içinde zamanı yönetirken bu boşlukları dikkate almalı,öğrencileri meşgul edecek yollar bulmalıdır. Dersin akışını bozan istenmedik olaylar meydana geldiğinde de öğretmen,dersi bir tarafa bırakıp uzunca bir zaman bu durunla meşgul olursa ,öğrencilerin dikkati dağılabilir. Bu bakımdan öğretmen,böyle durumlara gereğinden fazla zaman ayırıp uzun öğütler verme yoluna gitmemelidir.

ZAMAN KAYBINA YOL AÇAN NEDENLERİN ANALİZİ Zamanın iyi ve etkili kullanılması bir süreç işidir. Zamanı daha iyi kullanabilmek için öncelikle zamanın geçmişte nasıl ve hangi durumlarda boşa harcandığının bilinmesi gerekir. Bu amaçla sınıfta geçmişte yaşanan ve zaman kaybına yol açan olayları aşağıdaki tablo şeklinde kaydetmek gerekir. Zaman Kaybı Analiz Tablosu Zaman kaybına yol açan olay : Saati : Nerede : Ne yaparken : Neden : Kaybedilen zamanın miktarı :   Bu çalışmanın birkaç kez yapılması durumunda öğretmen zamanını nasıl kullandığı konusunda bir fikir edinebilir ve daha etkin kullanabilmek için neler yapılması gerektiğini kestirebilir.

BİREYSEL ZAMAN NEDİR? NEDEN ÇOK ÖNEMLİDİR? VE NASIL ELDE EDİLİR ? Yoğun uyaranları bastırmada kullanılan enerji tüketimi arttıkça ,insanlar yalnız kalmak ister. Öğretmen de öğrenciler de bu duyguyu yaşar. İşte bu yalnız kalma zamanını “bireysel zaman” olarak adlandırıyoruz. Öğrenciler bu bireysel zamanı kullanamazlarsa duygusal ve sinirli olurlar;bazen de bu zamanı elde etmek için hayal kurmak,afacanlık yapmak gibi uygunsuz yollar ararlar. Sonuçta ya sınıftan atılır ya da idareye gönderilirler oysa öğretmen ve öğrencilerin bir-iki dakikalık bile olsa,yalnız kalabilecekleri,düşünebilecekleri,kendilerinden başka bir kişiye karşı sorumlu olmayacakları ve enerji depolayabilecekleri bir bireysel zamanı yakalayabilmeleri,yoğun uyaranlarla baş edebilmelerinde mucizeler meydana getirir. Böylece dikkat süresi uzar.

EN UYGUN ZAMAN NEDEN ÇOK ÖNEMLİDİR ? VE NASIL MEYDANA GETİRİLİR? İnsanlar arası etkileşim yalnızca ikili,en çok da üçlü ilişkilerde ortaya çıkar. Kalabalık bir grupta bir konferans dinlerken ya da bir gösteri izlerken tek yönlü bir iletişim kabul edilebilir. Ancak insanlar genellikle doyurucu bir iletişim ararlar. O zaman teke tek bir iletişim,güçlü bir ihtiyaç durumuna gelir. Bu ihtiyaç kalabalık bir sohbet toplantısında insanların ikili en fazla üçlü gruplar oluşturmalarıyla kendini gösterir. Sınıfta öğrenciler için teke tek ilişkide en önemli kişi öğretmendir. Öğretmen sorunsuz zamanda oldukları için çocukların bu ihtiyaçlarını yok sayarsa,öğrenciler uygun olmayan yollardan;örneğin yaramazlık yaparak öğretmenin dikkatini çekmeye onunla teke tek ilişkiye girmeye çalışır. Öğretmenlerin çoğu öğrencilerle tek tek ilgilenecek zamanlarının olmadığını söyler. Oysa onlarla ilgili bir görüşme planı yapıp zamanını öğrencilerine bildiren öğretmenler,onların teke tek ilişkiye girmek için daha sabırlı olacaklarını görecektir. Böyle bir plan yapmadan öğretim yapmaya çalışanlarsa,sürekli olarak ilgi çekmek isteyen öğrencileri tarafından rahatsız edilecek ve durumda öğretim ve ilişkiler doyurucu olamayacağı için kendilerini çaresizlik içinde bulacaktır. Böyle durumlarda öğretmenin çocuklarla ilişkilerini ciddi şekilde bozmamış olması,umulan en iyi durum olacaktır.

ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI İÇİN ÖNERİLER Zamanı boşa harcayan konuşma ve eylemlere karşı hazırlıklı olunmalı,bu amaçla zamanı çalmaya yönelik tavırlara baştan imkan tanınmalıdır. Dersin daha önceden planlanan süresinin her an değişebileceğine hazırlıklı olmak gerekir. Sunulacak bir konu için önceden ayrılan zaman iki katına çıkabilir veya yarısına indirilebilir. Ders veya sunun çoğu kez zamandan önce bitmesi bir zaman yönetimi sorunu olarak düşünülebilir. Böyle durumlarda konunun sonuna soru-cevap etkinlikleri yapılarak zaman iyi kullanılabilir,ayrıca yedek etkinlikler planlanmalıdır. Bunun dışında,dersin akışı içerisinde herhangi bir şekilde ortaya boş bir zaman diliminin çıkması durumunda o zamanı dolduracak etkinliklerde tasarlanmalıdır. Sınıfa giriş ve çıkışların belirli ilkeler dahilinde gerçekleşmesi gerekir.

Yoklama,devamsızlık ve geç kalma gibi durumlarla ilgili olarak belirli ilkeler geliştirilmelidir. Öğrencilerin,ders için ayrılan zamanı boşa harcayacak şekilde sınıfta dolaşmalarına ve kendi aralarında konuşmalarına izin verilmemelidir. Dersin kesintiye uğraması da zaman kaybına yol açan önemli bir sorundur. Bu yüzden dersin kesintiye uğramasına yol açacak davranışlar önlenmelidir. Dersin geç başlaması ve erken bitmesi de önemli bir zaman kaybıdır bu nedenle derse zamanında başlanmalı ve dersi zamanında bitirmelidir. Sınıfa belirli materyaller getirilirken ve bu materyaller kullanılırken belirli bir plan dahilinde hareket edilmelidir. Ders anında söz alma ,öğretmenden veya bir başkasından yardım isteme gibi davranışlar konusunda belirli ilkeler ve prosedürler geliştirilmelidir. Ders anında verilecek bir ödevin veya alıştırmanın ne kadar zamanda bitmesi gerektiği belirlenmelidir.

Etkili zaman kullanma alışkanlığının gelişmesi için,ders sonunda,zamanın kullanılmasına yönelik olarak bir değerlendirmenin yapılması faydalı olabilir. Bu amaçla bir dersi baz alarak aşağıdaki sorular cevaplanmalıdır : 1. Ders süresince ne yapılacaktı ? 2. Ne kadarı yapıldı ? 3. Ne kadarı yapılabilirdi ? 4. Aradaki farkın nedenleri nelerdir ?   Etkili zaman kullanma alışkanlığının geliştirilmesi için bu soruların cevaplanması ile elde edilen cevaplar göz önünde bulundurulmalıdır.

KAYNAKLAR [1]-ERDOĞAN;DOÇ.DR.İRFAN,SINIF YÖNETİMİ,SİSTEM YAYINCILIK,İSTANBUL,2000 [2]-ŞİŞMAN;DOÇ.DR.MEHMET,ÖĞRETMENLİĞE GİRİŞ,PEGEM YAYINCILIK,ANKARA,2002 [3]-ERDOĞAN;DOÇ.DR.İRFAN, SINIF YÖNETİMİ,SİSTEM YAYINCILIK,İSTANBUL,2000 [4]-GORDON;DR. THOMAS,ETKİLİ ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ,SİSTEM YAYINCILIK [5]-ERDOĞAN;DOÇ.DR.İRFAN,SINIF YÖNETİMİ,SİSTEM YAYINCILIK,İSTANBUL,2000