OYUN VE OYUNUN ÖNEMİ Doç. Dr. Ender DURUALP.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitim İçeriğinin Sunumu
Advertisements

Yaratıcı Drama Atölyesi
Öğrenci Merkezli Eğitim
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
Okul öncesİ Eğİtİmde Günlük Program AkIşI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINA AİLE KATILIMININ ÖNEMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
“Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Yükseltin”
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
Philips 66 Tartışma Tekniği (1/6)
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
DRAMA 7.HAFTA ÖZ DÜZENLEMEYE DAYALI ÖĞRENME VE EĞİTİCİ DRAMA
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
ÇOCUKLARDA OYUN Psk.Dan.Mehmet Turgut.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
TÜRKİYEDE UYGULANAN EĞİTİM PROGRAMLARI
KREŞ MÜDÜRLÜĞÜ 2014 YILI SUNUMU. *Atatürk İlke ve İnkılaplarını Hayata Geçirebilen, *Bilgi Toplumunun İnsanını Yetiştirmeyi Amaçlayan, *Farklılıkları.
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Temel Kavramlar ve İlkeler
Oyunun Özellikleri ve Önemi
ÇOCUKTA OYUN GELİŞİMİ Oyunun Tarihçesi ve Oyun Kuramları
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Probleme Dayalı Öğrenme
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
Çocuklar niçin spor yapmalı? Spor büyüyen çocuğun fiziksel gelişiminin yanında psikolojik, sosyal yönden gelişimine katkıda bulunur.
OYUNUN GELİŞİM ALANLARINA ETKİSİ VE ÇEŞİTLİ ÖRNEKLER
BİLİŞSEL GELİŞİM.
SANAT FELSEFESİ.
OKUL ÖNCESİNDE EĞİTİCİ DRAMA
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
FARKLI YAŞLARA GÖRE OYUN MATERYALLERİ VE OYUNCAKLAR
OYUN MATERYALLERİ VE OYUNCAK SEÇİMİNDE AİLELERE VE EĞİTİMCİLERE ÖNERİLER Doç. Dr. Ender DURUALP.
OYUNUN GELİŞİMİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
OYUNUN TARİHÇESİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Montessori Eğitiminin Tarihçesi Felsefesi, İlkeleri ve Materyalleri Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI.
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ
DRAMANIN NORMAL ÇOCUK AÇISINDAN SAĞLADIĞI YARARLAR
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
DRAMA UYGULAMALARI, DRAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
ÇOCUĞUN GELİŞİMİNE BAĞLI OYUN AŞAMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı AOÖ-207 Çocukta Oyun Gelişimi
DOÇ. DR. MÜDRİYE YILDIZ BIÇAKÇI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

OYUN VE OYUNUN ÖNEMİ Doç. Dr. Ender DURUALP

«Çocuğun Dünyasına Girebilmenin En Önemli Yolu: OYUN»

Küçük çocuğu olan, onun hatırı için onunla çocuklaşsın. (Hadis) Çocuk oyunla büyümelidir . (Eflatun ) Oyun oynamayan bir çocuk, yalnızca çocukluğun eğlencesini kaçırmakla kalmaz, aynı zamanda tam anlamıyla gelişmiş bir yetişkin de olamaz. (Whitley) Oyun, hayatın özüdür ve bebeğin her şeyi öğrenebileceği tek yoldur. (Tudor-Hart)

“Oyun iyi olan her şeyin kaynağıdır.” “Oyun, çocuğun tüm yaşamını belirleyen çekirdektir. Tüm insanlar orada gelişir, orada oluşur.” F.L. Jahn “Çocuğun oyunu, düşler ve sinirsel belirtiler gibi anlamı olan davranışlardır.” S. Freud “Çocuğun bedenini her zaman işletiniz, bedenen güçlü ve sağlıklı olan bir çocuk fikren de gelişir ve akıllı olur.” J.J. Rousseau

Lazarus “kendiliğinden ortaya çıkan, hedefi olmayan, mutluluk getiren bir aktivite” olarak, Montaigne “çocuğun en gerçek uğraşı” olarak, Montessori ise “çocuğun en önemli işi” olarak tanımlar. Huizinga’ya göre oyun belli bir zaman ve belli sınırlar içinde, görünür bir düzende, serbestçe kabul edilen kurallara göre süregelen bir etkinliktir. Piaget’ye göre “dış dünyadan alınan uyaranları özümleme ve uyum sistemine yerleştirme yolu”dur.

Oyun Nedir? Belli bir amaca yönelik olan veya olmayan, kurallı yada kuralsız gerçekleştirilen fakat her durumda çocuğun isteyerek ve hoşlanarak yer aldığı fiziksel, bilişsel, dilsel, duygusal ve sosyal gelişimin temeli olan, gerçek hayatın bir parçası ve çocuk için en etkin öğrenme sürecidir.

Oyunun özellikleri Oyun çok hareketli, yaratıcı ve esnek bir ortam teşkil eder. Oyun kuralları değişebilir; ancak bunu oyun oynayanların kabul etmesi gereklidir. Oyun günlük işlerin dışında yapılan ve maddi bir sonuç beklenmeden yapılan etkinliklerdir. Oyun, iş’in karşıtı olarak ifade edilmektedir. Sınırlandırılmış bir zaman ve belli bir mekan içerisinde yapılmaktadır.

Oyuncunun oyunda yer alması için zorunluluk yoktur Oyuncunun oyunda yer alması için zorunluluk yoktur. Bu özelliğini kaybettiğinde çekici ve keyif verici olmaktan çıkar. Önceden belirlenmiş kuralları ve zaman sınırları vardır. Oyunun nasıl gelişeceği ve nasıl sonuçlanacağı önceden belli değildir. Kurallı bir oyunda yeni bir şey üretilmez. Oyunda yaşamdan farklı bir konumda bulunma durumu vardır.

Oyunda aktif katılım şarttır. Oyunun, oynayanlar üzerinde olumlu etkisi vardır. Oyun bazı hallerde çok yoğun dikkat gerektirir. Oyun özgür ve rahat bir ortam içerir. Oyun deney ve araştırma içerir. Oyun zihni ve bedeni çalıştırır. Oyun farklı kişilerle (çocuklarla) sosyal kaynaşmayı sağlar. Oyun her zaman kişinin (çocuğun) ilgisini çeken ve beyni uyaran bir araçtır.

Oyunda birey mutluluk ve heyecan duyar. Oyun üretimi,yaratıcılığı, özgüveni, empati duygusunu geliştirir. Oyunda birey kurallara uymayı, paylaşmayı, hoşgörüyü, problemlere çözüm getirmeyi, belli bir disiplin içinde düşünmeyi, toplumsal rolleri, araştırmayı, uzlaşmayı, sorumluluk almayı, kendini ifade etmeyi, karar vermeyi ve sonuçlarına katlanmayı öğrenir.

Oyun içten güdümlü bir davranıştır. Kendi içinde bütünlüğü vardır Oyun içten güdümlü bir davranıştır. Kendi içinde bütünlüğü vardır. Belirli amaca yönelik olmayıp etkinliğin kendisi önemlidir. Oyuna katılmak çocuğun özgür seçimidir. Oyun etkinliğinde, oyun başkaları tarafından yönlendirilmez, çocuğun kendi seçimi önemlidir. Çocuk oyun oynarken eğlenmeli, hoş vakit geçirmelidir.

Oyun gerçek hayatın taklidi olmayıp çocuğun yaşantısına uygun düşecek şekilde çarpıtılmış, sanki öyleymiş gibi değiştirilmiş şeklidir. Çocuk oyunda aktif bir rol oynar. Bütünüyle kendini yaşar, başkaları tarafından yönlendirilemez.

Oyun çocuğu tanımada en önemli yollardan biridir Oyun çocuğu tanımada en önemli yollardan biridir. Çünkü çocuk oyun içerisinde özgürdür, her türlü yapmacıktan uzaktır, içindeki duygu, düşüncelerini rahatça oyununa yansıtır. Bu yüzden çocuğun nasıl bir ruhsal durumda bulunduğunu, olaylara ne tür tepkiler verdiği oyun içerisindeki davranışları dikkatli bir şekilde gözlemlenerek ortaya çıkarılabilir.

Oyun, çocuğun yaratıcılığını en özgür şekilde ortaya koyduğu ortamdır Oyun, çocuğun yaratıcılığını en özgür şekilde ortaya koyduğu ortamdır. Çocuk oyun sayesinde kendini tanımaya başlar, kendi güçlerini sınayarak bazı alanlarda girişimlerde bulunmaya doğru yol alır.(Haluk Yavuzer)

Kaynaklar Aral, N., Gürsoy, F. ve Köksal, A. (2001). Okul öncesi eğitimde oyun. İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama San. ve Tic. A.Ş., Kaptan Ofset. Durualp, E. ve Aral, N. (2014). Oyunun gelişimi ve türleri. Her yönüyle okul öncesi eğitim 3. (Ed: A.B. Aksoy), (s. 231-254). Ankara: Hedef CS Basın Yayın. Maden-Ellialtıoğlu, F. (2005). Okul öncesi dönemde oyun ve oyun örnekleri. İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama San. ve Tic. A.Ş. Sevinç, M. (2004). Erken çocukluk gelişimi ve eğitiminde oyun. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Seyrek, H. ve Sun, M. (2005). Okul öncesi eğitimde oyun. İzmir: Müzik Eserleri Yayınları. Tuğrul, B. (2014). Oyunun gücü. Oyun. (Ed: A.B. Aksoy), (3-24), Ankara: Hedef Yayıncılık.