Sekizinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Advertisements

Mal ve Faktör Piyasaları
POST KEYNESYEN İKTİSAT
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
15 Monopol.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
Ek 2A Diferansiyel Hesaplama Teknikleri
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
MİKRO-İKTİSAT Ders 9 Tekelci Rekabet ve Oligopol
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Eksik rekabet altındaki bir firma
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
OLİGOPOL PİYASALAR: OYUN TEORİK YAKLAŞIM
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
MİKRO İKTİSAT PROBLEM ÇÖZÜMLERİ 24 Aralık 2008
Doç. Dr. Yeşim Kuştepeli İKT 5034-Bahar 2011
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
AKSAK REKABET PİYASALARI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
UluslararasI tİcaret teorİsİ Analİzlerİ
Bölüm 5 Kısım 1 Fiyat Teorisi.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. 2 FARKLI ENDÜSTRİ YAPILARINDA FİRMALAR: OLİGOPOL MODELİ Bu konuyu çalıştıktan sonra :
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. 2 ENDÜSTRİ YAPISINI BELİRLEMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLER: TALEP VE MALİYET ile ÖLÇEK EKONOMİLERİ YÖNTEMİ Bu.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
ARZ VE TALEP.
FİYAT MEKANİZMASI.
10.OLİGOPOL PİYASASI.
8. MONOPOL PİYASASI.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
Dokuzuncu Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
Oligopol.
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
OLİGOPOL VE OYUN TEORİSİ Dr. Hakan BAKKAL
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
8. MONOPOL PİYASASI.
11.OLİGOPOL PİYASASI.
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
AKSAK REKABET PİYASALARI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 6 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
8. MONOPOL PİYASASI.
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
Alternatif Makro Modeller: Keynesyen İktisat
Sunum transkripti:

Sekizinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ

Öğrenme Hedefleri Bu konuyu çalıştıktan sonra: FİRMALAR ARASINDA REKABET İLİŞKİSİ

İçindekiler ENDÜSTRİ YAPISINI BELİRLEMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLER: TALEP VE MALİYET ile ÖLÇEK EKONOMİLERİ YÖNTEMİ 3.6. FİRMALAR ARASINDA REKABET İLİŞKİSİ 3.6.1. Oligopolistik Fiyatlamada Prisoners’ Dilemma'nın Açıklaması 3.6.1.1. Fiyat Sabitliği ve Dirsekli Talep Eğrisi 3.6.1.2. Fiyat Sinyali ve Fiyat Liderliği 3.6.1.3. Hakim Firma Modeli 3.7. KARTEL 3.7.1. Kartelde Fiyatlama 3.7.2. Kartelde Kâr Maksimizasyonunun Matematiksel Açıklaması 3.8. PROBLEM ÇÖZÜMÜ

FİRMALAR ARASINDA REKABET İLİŞKİSİ (Mahkumlar Açmazı - "Prisoners' Dilemma") Firma Teorisinde denge olgusu Nash degesi ile ilgilidir. Nash dengesine göre: Her bir firmanın rakiplerinin ne yapıyor oldukları veri iken yapabildiğinin en iyisini yapması durumudur. Bir Nash dengesi, işbirliğine dayanmayan bir dengedir. Her firma rakiplerinin hareketlerini gözlemleyerek kendisine en yüksek kârı sağlayacak şekilde kararlar alır. Firmalar arasındaki işbirliği yasal olmadığından, çoğu yöneticiler bunun dışında kalmayı yeğlerler. Fakat işbirliği yüksek kârlar sağladığı için firmalar gizli işbirliğine yönelebilirler. Bunun için firma ve rakipleri birlikte kârı maksimize eden fiyatı belirleyerek her firma bu fiyatı uygular ve rakiplerinde bunu uygulayacağını bekler.

Monopol Piyasasının Oluşumunu Sağlayan Faktörler Konuyu biraz daha açmak için örnek yardımıyla açıklamalarımızı sürdürelim; firmaların 20TL’lik sabit maliyetleri bulunsun ve değişken maliyetleri bulunmasın, her bir firma için maliyet ve talep fonksiyonları şu şekilde verilmiş olsun;. Firma 1'in talep fonksiyonu: Firma 2'nin talep fonksiyonu:

Farklılaştırılmış ürünler için firmaların kâr maksimizasyonlarını hesaplarsak; Firma 1 için reaksiyon fonksiyonu: Benzer şekilde Firma 2'nin reaksiyon fonksiyonu:

Bu iki reaksiyon fonksiyonundan hareketle Nash dengesi için (bu iki fonksiyonun kesim noktasıdır). İkame metodu uygulanarak çözüm yapıldığında, ve yine bulunacaktır. Nash dengesinde iki firmada P = 4TL’yi uygulayacaklardır, her bir firmanın kârı ise

Eğer firmalar işbirliğine gitmiş olsalardı Eğer firmalar işbirliğine gitmiş olsalardı/durum daha farklı olacaktı, şöyle ki; Toplam kârı ortak fiyat uygulanacağından Kârı maksimize eden fiyat için

Böylece birlikte kâr maksimizasyonu durumunda firmalar 6TL’lik fiyatı uygulayacaklar, herbir firmanın kârı ise; olduğundan Şimdi firmalar işbirliği içinde olmadıklarında, Firma 1 rakibinin de aynı düşüncede olacağını öngörerek 6TL’lik fiyatı uyguladığını varsayalım, eğer Firma 2 de bu fiyatı uyguluyorsa 16TL’lik kârlar herbir firma tarafından elde edilecektir. Ancak Firma 2, 4TL’lik fiyat uygulaması durumunda kârlar farklı olacaktır. Şöyle ki;

Firmalarla ilgili bu farklı fiyatların olasılıklarını değerlendirebilmek için aşağıdaki Şekil düzenlenmiştir. Firma 2 Firma 1 12, 12 20, 4 4, 20 16, 16

Bu matrise göre işbirliği yapılması firmaların ikisinin de 6TL’lik fiyatı uygulamaları ve 16'şar TL’lik kâr elde etmeleridir. Sorun ise firmalardan birisinin, rakip ne yaparsa yapsın 4TL’lik fiyat uygulamakla daha yüksek kâr elde etmesinden doğmaktadır. Sonuç olarak eğer firmalar arasında zorlayıcı bir anlaşma imzalanmamışsa hiçbir firma 6TL’lik fiyatı uygulamayacaktır.

Mahkumlar Açmazı Oligopolistik firmaların karşı karşıya bulundukları problemi açıklamada oyun kuramında kullanılan örnek mahkumlar açmazı "Prisoners’ Dilemma"dır. Eğer her iki tutuklu suçu kabul etmeme konusunda anlaşmış olsalardı her ikisi de ikişer ay hapis yatacaklardır. Fakat birbirleriyle konuşamayacaklarından ve hatta konuşsalar bile birbirlerine ne derece güveneceklerdir. Eğer tutuklu-A itirafta bulunmazsa suç ortağının davranışına göre büyük risk almış olur. Dolayısıyla tutuklu-B ne yaparsa yapsın tutuklu-A için en iyisi itirafta bulunmaktır. Benzer şekilde tutuklu-B için en iyisi itirafta bulunmaktır, aksi halde 10 ay hapis yatabilir. Böylece büyük olasılıkla her iki tutuklu itirafta bulunarak 5'er ay ceza alacaklardır.

Mahkumlar Açmazı Tutuklu B İtirafta Bulunma İtirafta Bulunmama Tutuklu A -5, -5 -1, -10 -10, -1 -2, -2

Mahkumlar Açmazı Oligopolistik firmalar kendilerini sık sık prisoners’ dilemma içerisinde bulurlar. Bu firmalar piyasada rakiplerine kıyasla daha büyük paya sahip olmak için, saldırgan (aktif) bir rekabet politikası izlemek ya da işbirliğine giderek halihazırdaki mevcut piyasa paylarını koruyarak pasif bir rekabet politikası izlemek konusunda karar alırlar. Eğer firmalar pasif bir şekilde rekabet ediyorlarsa, çıktı düzeyini düşürmekle ve daha yüksek bir fiyat uygulamakla yüksek kârlar elde edebilirler.

Mahkumlar Açmazı Açıklamamıza şu soru ile başlayalım; prisoners’ dilemma acaba oligopolist firmaları aktif rekabet ve düşük kârlılık durumuyla karşı karşıya bırakır mı? Buna verilecek cevap evet olmayabilir. Çünkü Prisoners' dilemma bir defalık oyun için geçerlidir. Firmalar çoğunlukla fiyatlarını ve çıktı düzeylerini yeniden ayarlayabilirler, rakiplerin davranışlarını izleyerek ayarlamalarını yeniden yaparlar. Böylece firmalar birbirlerinin itibarları ve güvenilirliği konusunda bilgi edinmiş olur. Sonuçta oligopolistik koordinasyon ve işbirliği bazen sürdürülebilir.

Fiyat Sabitliği ve Dirsekli Talep Eğrisi (Sweezy Modeli) Firmalar arasında zımni işbirliği kolaylıkla bozulma eğiliminde olduğundan, oligopolcü firmalar istikrar için özellikle fiyat istikrarı için çok isteklidirler. Bu nedenle fiyat sabitliği oligopolcü endüstrilerin bir karakteristiği sayılabilir. Firmalar maliyetler veya talepte değişiklik olsa bile fiyatı değiştirmeye isteksizdirler. Örneğin piyasa talebi azaldığında, maliyetler düştüğünde firmalar fiyat indirimine gitmeye gönülsüzdür, çünkü bu rakiplere yanlış bir mesaj olabilir veya fiyat savaşını başlatabilir. Bu fiyat sabitliği oligopol piyasada bilinen "dirsekli talep eğrisi” veya Sweezy Modeli’nin temelini oluşturur.

Şekil 3. 12: Dirsekli Talep Eğrisi

Fiyat Sinyali ve Fiyat Liderliği Bazı endüstrilerde bir büyük firma doğal lider olarak ortaya çıkar, diğer firmalar ise rekabet yerine bu firmanın fiyatını izlerler. Talep ve maliyet koşulları değiştiği zaman, firmalar belli bir süre için sabit tutulan fiyatın değişmesinin gerekli olduğunu düşünür, lider firmanın fiyatın ne kadar değişeceği ve ne zaman değişeceği konusundaki sinyali bekler.

Hakim Firma Modeli Bazı oligopolistik piyasalarda, satışların önemli bir kısmı bir büyük firma tarafından gerçekleştirilir. Küçük firmalardan oluşan grup ise piyasanın kalanı için ürününü arz eder. Bu büyük firma kârını maksimize edecek şekilde fiyatını belirler ve hakim firma olarak piyasada hareket eder. Bireysel olarak fiyat üzerinde çok düşük bir etkiye sahip diğer firmalar ise rekabetçi piyasa çerçevesinde davranışta bulunurlar. Çünkü hakim firma tarafından belirlenen fiyatı veri kabul ederek üretimlerini buna göre düzenlerler.

Hakim Firma Tarafından Fiyat Belirlemesi P1 P* P2 QK QH QT Q MRH MCH SK DH D

KARTEL Kartelin oluşumunda, endüstrideki bir malın tüm üreticilerinin anlaşması nadiren görülebilir. Ancak toplam üretimin belli bir oranını arz eden üreticiler tarafından kartel oluşturulmasına daha sık rastlanır. Bu modeli biri başarılı bir kartel örneği oluşturan OPEC diğeri ise başarısız bir kartel örneği oluşturan CIPEC (bakır karteli) için açıkladığımızda, OPEC’in fiyat yükseltmede neden başarılı olduğunu CİPEC’in ise neden başarısız olduğunu anlamış oluruz.

OPEC Petrol Karteli QT Q QOPEC QC PC P* P MCOPEC SC DOPEC MROPEC D P2

OPEC'in talep Fonksiyonundan görüleceği üzere, bu üretim düzeyi için fiyat P* olacaktır. Bu fiyat düzeyinde diğer ülkelerin arzı ise QC olacaktır. OPEC ve CIPEC örnekleri şu gerçekleri ortaya koymaktadır. Başarılı bir kartel oluşumu için; ilk olarak ürün için toplam talep fonksiyonun fiyat esnekliği düşük olmalı, ikinci olarak kartel, dünyadaki bu ürünün üretiminin çok büyük bir kısmını gerçekleştirmeli, eğer bunun bir kısmını gerçekleştiriyorsa kartel dışındaki üreticilerin arz eğrisinin esnekliği çok düşük olmalıdır. Üst otorite (hükümetler veya düzenleyici kurullar) tarafından ağır bir cezaya çarptırılmanın beklenmemesi de üçüncü bir koşuldur.