SU KİRLİLİĞİ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEHLİKELİ ATIK BEYAN SİSTEMİ (TABS)
Advertisements

ÇEVRE YÖNETİMİ VE ÇEVRE MEVZUATI
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
EVSEL SU KULLANIMI Prof.Dr.Ayşenur Uğurlu.
ATIK SUYUN ARITILMASI VE KİMYASAL ANALİZLER
SU KALİTESİ YÖNETİMİ T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI
ATIKSU YÖNETİMİ T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI
Çevre HUKUKU Doç. Dr. Erkan ŞAHİNKAYA.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
ÇEVRE SAĞLIĞI İLE İLGİLİ ŞİKAYETLER
KENTSEL ATIKSU ARITMA YÖNERGESİ
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Arıtma Teknolojileri Şubesi
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
ATIKSU YÖNETİMİ Çevre ve Orman Bakanlığı ÇYGM-Su ve Toprak Yönetimi
ATIKSU ARITIMINDA TESİS TASARIMI
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
KONU: SAĞLIK KURULUŞLARINDA TIBBİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PERSONELİ İZİN YÖNERGESİ
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI
TOPRAK KİRLİLİĞİNİN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Arıtılmış Evsel Atıksuların Tarımsal Sulamada Kullanılması Çalıştayı
BÖLÜM 9 ÇEVRE MEVZUATI UYGULAMALARI. Mevcut Bilinen Uygulamalar Kirlilik Kontrol Programları Çevresel Sorumluluk Sistemi Tesislerin tasarım, yapım ve.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
ÇEVRE KİRLİLİĞİ Hadi!Anlatıma geçelim.
SU KİRLİLİĞİ VE ÖNLEMLERİ
2015/06 sayılı Atıksu Arıtma Tesisi Kimlik Belgesi Genelgesi
ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
SU ARITIM SÜRECİ.
UYGULAMALAR. UYGULAMALAR Atıksuların Arıtılması Parktaki Tuvaletler, Illinois Somon Balığı, Kuzey Pasifik.
MARMARA BÖLGESİNDEKİ HAVZA KORUMA EYLEM PLANI
BÖLÜM 15 SU ARITIMI ESNASINDA ORTAYA ÇIKAN ATIKLARIN YÖNETİMİ.
BÖLÜM 26 ÜÇÜNCÜL ARITMA. BÖLÜM 26 ÜÇÜNCÜL ARITMA.
SUNUM PLANI YASAL YAPILANMA KURUMSAL YAPILANMA ANAYASA
ÖZEL HÜKÜM BELİRLEME ÇALIŞMALARINDA MODELLEME Ertuğrul Kahveci Uzman Kasım 2015 ANTALYA T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
SUNUM İÇERİĞİ Şubenin Görevleri Mevzuat Çalışmaları Projeler.
ÜLKEMİZDE ATIKSU SEKTÖRÜNDE PLANLAMA, KALİTE İZLEMESİ, DENETİM VE İŞLETMEYE İLİŞKİN YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Hatice DUMAN Uzman Yardımcısı Kasım 2015.
ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Boğazköy Barajı; ha alanın sulanması amacıyla inşa edilmiştir. Toplam drenaj alanı 1196,97 km 2 olup, 2010 yılında su tutulmaya başlanmıştır.
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI MARMARA DENİZİ KİRLİLİK RAPORU
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI Su Yönetimi Genel Müdürlüğü
ARITILMIŞ EVSEL ATIKSULARIN YENİDEN KULLANIMI PROJESİ
S U Ç ERÇEVE D IREKTIFI KAPSAMINDA ÇEVRESEL HEDEFLER VE ÖNLEMLER PROGRAMI Özge Hande SAHTİYANCI ÖZDEMİR Uluslararası 3. Su Kongresi Havza Yönetimi.
BÖLÜM 2 TASARIM VE İNŞAAT SÜREÇLERİ. BÖLÜM 2 TASARIM VE İNŞAAT SÜREÇLERİ.
Boğazköy Barajı; ha alanın sulanması amacıyla inşa edilmiştir. Toplam drenaj alanı 1196,97 km 2 olup, 2010 yılında su tutulmaya başlanmıştır.
Endüstriyel Atıksu Debisi (m 3 /gün) Evsel Atıksu Debisi (m 3 /gün) Nehrin Doğal Debisi (m 3 /gün) Toplam Debi (m 3 /gün) Gaziantep OSB90000.
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Başkanlığı Ahmet DOĞAN Uzman.
Adıyaman Güzel Sanatlar Lisesi
ARITILMIŞ SULARIN ENDÜSTRİ VE TARIMDA KULLANILABİLİRLİĞİ - ARITILMIŞ SUYUN KALİTE KONTROL ANALİZLERİ İZÇEV A.Ş. Çevre Laboratuvarı Sulama Suyu Kalite Kriterleri.
İZLEME DAİRESİ BAŞKANLIĞI Şubat-2013 Genel Müdürlük Makamına SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ LABORATUVARLAR ŞUBESİ.
SU KALİTESİ KİMYASAL İZLEME EBRU DOĞANAY EYLÜL 2015 Daire İçi Eğitim.
Dr. Muhammed Ernur AKINER Harran Üniversitesi – Mühendislik Fakültesi Çevre Mühendisliği Bölümü Osmanbey Kampüsü, Şanlıurfa
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
3-fazlı üretim prosesi: Bu üretim sisteminde proses suyu kullanılmaktadır. Proses sonrasında yağ, atıksu (karasu) ve katı kısım (pirina) olmak üzere.
BİTKİSEL ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ. 2 ÜLKEMİZDE HER YIL YAKLAŞIK 1,5 MİLYON TON SIVI YAĞ TÜKETİLMEKTEDİR. BU YAĞIN HEM ÜRETİMİ HEM DE TÜKETİMİ.
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Ergene Havzası Yeraltı Suyu İzleme Noktalarının Belirlenmesi Çalışması İzleme ve Su Bilgi Sistemi.
Yasal Mevzuatla Belirlenmiş Sınır Değerlere Dayalı Çevre Yönetimi Anlayışı (Command and Control) 13 Nisan 2016 Ortolano 1996, 8.Bölüm pp
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
Kompost Sızıntı Suyu Karakterizasyonu
ATIKSU YÖNETİMİ GÜRSEL ERUL ŞUBE MÜD.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İSU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ BELEDİYELERİN ATIKSU VE TEMİZ SU TESİSLERİNDE KULLANILAN ONLINE ÖLÇÜM CİHAZLARI Murat SÖNMEZ Mart 2019.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

SU KİRLİLİĞİ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ

Bu yönetmelik 31. 12. 2004 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanmıştır Bu yönetmelik 31.12.2004 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanmıştır. Madde 1’e göre bu yönetmeliğin amacı, ülkemizin yeraltı ve yerüstü su kaynaklarının korunması ve bu su kaynaklarının etkili şekilde kullanılması için su kirliliğini engellemektir. Bu yönetmelikte geçen bakanlık, Çevre ve Orman Bakanlığıdır ve Çevre Kanununun 8, 9, 11, 12, 15 ve 20. maddeleri ile Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 9. maddesi bu yönetmeliğin hukuki dayanaklarıdır.

Madde 5’te ise Havza Planı, Havza Koruma Planı belirtilmiştir Madde 5’te ise Havza Planı, Havza Koruma Planı belirtilmiştir. Buna göre havza planı Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünce yapılır. Madde 6’da Suların Korunacağı Kirletici Etkenler belirtilmiştir. Buna göre kirlenmeye neden olan başlıca etkenler; fekal atıklar, organik atıklar, kimyasal atıklar, aşırı üretim artışına neden olan besin maddelerinin aşırı boşaltımı, atık ısı, radyoaktif atıklar vb. maddelerdir. Yönetmeliğin 4. Bölümünde Su Kalitesine İlişkin Planlama Esasları ve Yasaklar belirlenmiştir. Buna göre su kaynaklarının korunmasında şu ilkeler geçerlidir: İçme ve kullanma suyu rezervuarına atıksuların karışımına izin verilmez. Katı atık ve artıklar su kaynaklarına atılamaz. Akaryakıt ile çalışan araçların kullanılmasına izin verilmez. Yüzme, balık tutma, avlanma, piknik yapmaya, su alma noktasına 300 metreden daha yakın olan yerlerde izin verilemez. Derelerden kum ve çakıl çıkarılması amacıyla kum ocağı açılmasına izin verilmez. İçme ve kullanma suyu temin edilen rezervuarlarda su ürünleri avcılığı ve yetiştiriciliğinin yapılması yasaktır.

Aynı bölümde yer alan Madde 17’de mutlak koruma alanı tanımlanmıştır ve mutlak koruma alanı, içme ve kullanma suyu rezervuarının maksimum su seviyesinden itibaren 300 metre genişliğindeki şerittir. Madde 18’de ise kısa mesafeli koruma alanı tanımlanmıştır ve kısa mesafeli koruma alanı, içme ve kullanma suyu rezervuarlarının mutlak koruma alanı sınırından itibaren 700 metre genişliğindeki şerittir. Kısa mesafeli koruma alanı içinde; turizm, iskan ve sanayi yerleşmelerine izin verilemez, her türlü katı atık ve artıkların depolanmasına ve atılmasına izin verilemez, sıvı ve katı yakıt depolarına izin verilemez vb. kurallar vardır. Madde 19’da ise orta mesafeli koruma alanı tanımlanmıştır ve orta mesafeli koruma alanı, içme ve kullanma suyu rezervuarlarının kısa mesafeli koruma alanı sınırından itibaren 1 kilometre genişliğindeki şerittir.

Bu alandaki koruma tedbirleriyse; Bu alanda hiçbir sanayi kuruluşuna ve iskana izin verilemez, bu alanda yapılacak ifrazlardan (bir araziyi parsellere bölme) sonra elde edilecek her parsel 5000 m2 den küçük olamaz Bu alanda bulunan parsellerde parsel sathının %5 inden fazla yer işgal etmemektir. Madde 20’deyse uzun mesafeli koruma alanı tanımlanmıştır ve uzun mesafeli koruma alanı, içme ve kullanma suyu rezervuarının az önce tanımladığımız koruma alanlarının dışında kalan su toplama havzasının tümüdür. Madde 21 göllerle ilgili bir maddedir. Buna göre, göl ve göletlere, arıtılmamış evsel ve endüstriyel atıksular verilemez. Ayrıca göllere, derin deniz deşarjı kriterleri uygulanamaz. Madde 22, denizlerle ilgili kirletme yasakları ile ilgilidir. Madde 24’te deniz dibi taraması faaliyetlerinin kontrolü ile ilgili olarak bu faaliyet için bakanlığın görüşünün alınmasının zorunlu olduğundan bahsediliyor.

Beşinci bölüm, atıksuların boşaltım ilkeleri ile ilgilidir. 25. Madde’ye göre kanalizasyon sistemlerine atıksu boşaltımı için uygulanacak temel ilkeler şunlardır; Her türlü atıksular kanalizasyon şebekesine bağlanmalıdır, kanalizasyon sistemleri tahrip edilemez Atıksu oluşumuna sebep olan kişiler bütün harcamaları karşılamakla yükümlüdür. Alıcı ortama doğrudan boşaltımda Madde 26’te yer alan şu esaslar geçerlidir: Atıksu altyapı tesisi bulunan yöreler atıksularını kentsel kanalizasyon sistemine deşarj edebilirler Atıksuların yağmur suları, soğutma suları, az kirli yıkama suları ve buna benzer az kirli sularla seyreltilmesi yasaktır Arıtma çamurları ve fosseptik çamurlarının alıcı su ortamlarına boşaltılmaları yasaktır.

Madde 28’de, arıtılmış atıksuların sulamada kullanılmasıyla ilgili arıtılmış atıksuların, sulama suyu olarak kullanılmasının teşvik edildiğinden bahsediliyor. Madde 33’te derin deniz deşarjlarıyla alıcı ortamlara boşaltım ile ilgili olarak, arıtılmamış evsel nitelikli atıksuların koy ve körfezlere derin deniz deşarjı yapılması zorunlu olursa ve gerekli şartlar sağlanırsa, buna izin verilebileceğinden bahsediliyor. Madde 34’te derin deniz deşarjına izin verilebilecek atıksuların özellikleri belirtilmiş ve bazı sınırlandırmalar ortaya konmuştur. Bunlar; atıksuların belirtilen sınır değerleri sağlaması ve sınır değerlerden fazla kirletici özellikler içeren suların denize boşaltımına izin verilmemesidir. Madde 35’te yer alan derin deniz deşarj kriterleri ise tablo 23’te belirtilen sıcaklık, en muhtemel sayı (EMS) olarak toplam ve fekal koliformlar, katı ve yüzen maddeler ve diğer parametrelerdir. Altıncı bölümde, çevre izni alınması ile ilgili hükümler belirtilmiştir. Yedinci bölümde ise, atıksu altyapı tesislerindeki uygulamalardan bahsedilmiştir.

TABLO 23: DERİN DENİZ DEŞARJLARI İÇİN UYGULANACAK KRİTERLER   PARAMETRE LIMIT Sıcaklık Deniz ortamının seyreltme kapasitesi ne olursa olsun, denize deşarj edilecek suların sıcaklığı 35 ˚C yi aşamaz. Sıcak su deşarjları difüzörün fiziksel olarak sağladığı birinci seyrelme (S1) sonucun da karıştığı deniz suyunun sıcaklığını Haziran-Eylül aylarını kapsayan yaz döneminde 1 ˚C’den, diğer aylarda ise 2 ˚C den fazla arttıramaz. Ancak, deniz suyu sıcaklığının 28 0 C’nin üzerinde olduğu durumlarda, soğutma amaçlı olarak kullanılan deniz suyunun deşarj sıçaklığına herhangi bir sınırlama getirilmeksizin alıcı ortam sıcaklığını 3 0 C’den fazla artırmayacak şekilde deşarjına izin verilebilir. En muhtemel sayı (EMS) olarak toplam ve fekal koliformlar Derin deniz deşarjıyla sağlanacak olan toplam seyrelme sonucunda insan teması olan koruma bölgesinde, zamanın % 90’ında, EMS olarak toplam koliform seviyesi 1000 TC/100 ml ve fekal koliform seviyesi 200 FC/100 ml’den az olmalıdır. Katı ve yüzen maddeler Difüzör çıkışı üzerinde, toplam genişliği o noktadaki deniz suyu derinliğine eşit olan bir şerit dışında gözle izlenebilecek katı ve yüzer maddeler bulunmayacaktır. Diğer parametreler Tablo 4 te verilen limitlere uyulacaktır.

Bu bölümde yer alan 43. Madde, atıksu toplama ve bertaraf yükümlülüğü ile ilgilidir. Buna göre, atıksu altyapı tesisleri yönetimleri, atıksuların toplanması, iletilmesi ve bertaraf edilmesi işlemlerini yerine getirirler. Atıksu altyapı tesisleri yönetimleri, bu amaçlar için atıksu arıtma tesislerini kurmak zorundadırlar. Madde 46’ya göre atıksu toplama sistemine verilemeyecek maddeler; arıtma tesisinin arıtma verimini, çamur tesislerinin işletilmesini olumsuz yönde etkileyen maddeler, atıksu tesislerini tahrip eden, fonkisyonlarını ve bakımlarını engelleyen, zorlaştıran, tehlikeye sokan veya tesislerde çalışan personele zarar veren maddelerdir. Atıksu altyapı tesislerine bağlanabilecek atıksuların özellikleri ise Madde 47’de belirtilmiştir. Burada gözetilen özellikler sıcaklık, pH, yağ ve gres, katran ve petrol kökenli yağlar, kimyasal oksijen ihtiyacı, sülfat, toplam sülfür, toplam azot, toplam fostor, toplam krom, cıva, bakır vb. maddelerdir. (Tablo 25’te belirtilmiştir.)

TABLO 25: ATIKSULARIN ATIKSU ALTYAPI TESİSLERİNE DEŞARJINDA ÖNGÖRÜLEN ATIKSU STANDARTLARI   PARAMETRE KANALIZASYON SISTEMLERI TAM ARITMA ILE SONUÇLANAN ATIKSU ALTYAPI TESISLERINDE KANALIZASYON SISTEMLERI DERIN DENIZ DEŞARJI ILE SONUÇLANAN ATIKSU ALTYAPI TESISLERINDE Sıcaklık (˚C) 40 pH 6.5-10.0 6.0-10.0 Askıda katı madde (mg/L) 500 350 Yağ ve gres (mg/L) 250 50 Katran ve petrol kökenli yağlar (mg/L) 10 Kimyasal oksijen ihtiyacı (KOİ) (mg/L) 4000 600 Biyokimyasal Oksijen İhtiyacı (BOİ5) (mg/L) - 400 Sülfat (SO4=) (mg/L) 1700

Toplam sülfür (S) (mg/L) 2 Fenol (mg/L) 20 10 Serbest klor (mg/L) 5 Toplam azot (N) (mg/L) - (a) 40 Toplam fosfor (P) (mg/L) Arsenik (As) (mg/L) 3 Toplam siyanür (Toplam CNˉ) (mg/L) Toplam kurşun (Pb) (mg/L) Toplam kadmiyum (Cd) (mg/L) Toplam krom (Cr) (mg/L) Toplam civa (Hg) (mg/L)  0.2 Toplam bakır (Cu) (mg/L)

Madde 50’de atıksu altyapı tesisleri kullanımı çerçevesinde yönetmeliğin ihlali kapsamına giren davranışlar belirtilmiştir ve bu davranışlar şunlardır: Bağlantısı yasaklanan atıksuların veya maddelerin atıksu sistemine boşaltılması. Atıksuların, ön arıtmasız olarak atıksu altyapı sistemine verilmesi. Yeraltı sularının veya arıtılmasına gerek olmayan suların onay alınmadan atıksu altyapı tesisine verilmesi vb. Bu davranışları gerçekleştiren kişiler hakkında ilgili idare gerekli işlemleri yapmalıdır.

Yönetmeliğin sekizinci bölümünde çeşitli hükümler yer alıyor Yönetmeliğin sekizinci bölümünde çeşitli hükümler yer alıyor. Denetim konusunda her türlü atıksu deşarj denetiminde “bakanlık” sorumludur. Bu yetki taşrada İl Çevre ve Orman Müdürlüklerince kullanılır. Büyükşehirlerde su kaynakları havzalarındaki denetim faaliyetlerinden Büyükşehir Belediyeleri sorumludur. Büyükşehir Belediyeleri haricindeki yerleşimlerde İl Çevre ve Orman Müdürlüğü sorumludur. Haber verme yükümlülüğü ile ilgili olarak ise; arıtma tesisi olmayanlar, arızalananlar, çalıştığı halde standartları sağlayamayanlar ilgili idareye derhal haber vermekle yükümlüdürler. Atıksu arıtma tesisi projeleriyle ilgili olarak ise; tesisler için kurulacak atıksu arıtım sistemleri projelerinin onaylanmasında Bakanlık yetkilidir, proje onaylanmasına ilişkin esasları Bakanlık belirler. Ayrıca aynı bölümdaki Madde 54’e göre atıksu arıtma tesisi işletmecileri, arıtma tesislerinin verimli olarak çalıştığının izlenmesinden ve kayıtlarının tutulmasından sorumludur. Son olarak Madde 55’e göre, bu yönetmelikteki yasaklara aykırı hareket edenlere veya belirtilen hükümleri yerine getirmeyenlere ek süre verilir, bu süre sonunda da yerine getirilmezse faaliyetleri durdurulur ve belirtilen cezalar verilir.

Emre İNCE/ 15180539 Salih KÖSE/ 15180540 Odyometri