FARKLI YAŞLARA GÖRE OYUN MATERYALLERİ VE OYUNCAKLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
Advertisements

EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ÇOCUKLUK ÇAĞINDA ZİHİNSEL GELİŞİMİ DESTEKLEYİCİ OYUNCAKLAR
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
OTİZM.
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
OKULÖNCESİ DÖNEMDE MATEMATİK EĞİTİMİ
3-5 Yaş Oyun Ve Oyuncak Seçimi
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
3-4 Yaş Gelişim Özellikleri
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
0-6 YAŞ ARASI ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR.
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
OYUN ve OYUNCAK SEÇİMİ.
ÇOCUĞUMLA EVDE NELER YAPABİLİRİM?
OYUN ÖRNEKLERİ NAZAN ÜNAL.
Motor Gelişim.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
ZİHİNSEL ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILANABİLECEK MATERYALLER
PSİKOMOTOR AKTİVİTELER
SANAT TARİHİ Nurdan Gül Kökten.
BÖLÜM 11 YAŞLARA GÖRE OYUNCAK SEÇİMİ
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
FİZİKSEL GELİŞİM  Fiziksel gelişim bedensel ve psiko-motor (devimsel) gelişim olmak üzere iki başlık altında incelenebilir.  Bedensel gelişim, vücudun.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
BİLİŞSEL GELİŞİM.
DEDEMİN NİNEMİN OYUNLARI
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR.
OYUN MATERYALLERİ VE OYUNCAK SEÇİMİNDE AİLELERE VE EĞİTİMCİLERE ÖNERİLER Doç. Dr. Ender DURUALP.
OYUNUN GELİŞİMİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
OYUN VE OYUNUN ÖNEMİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
1-3 DÖNEMİ BÜYÜME VE GELİŞME
OYUN MATERYALLERİ VE OYUNCAKLAR
OYUNUN TARİHÇESİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
Sembolik Düşünce Nedir
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
ÇOCUK EĞİTİMİNDE TEKNOLOJİNİN KULLANIMI
GÖRME ENGELLİLER.
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMİ ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
DRAMANIN NORMAL ÇOCUK AÇISINDAN SAĞLADIĞI YARARLAR
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
0 – 6 YAŞ GRUBUNDAKİ ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ.
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
ÇOCUĞUN GELİŞİMİNE BAĞLI OYUN AŞAMALARI
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
DOÇ. DR. MÜDRİYE YILDIZ BIÇAKÇI
TEMEL HAREKETLER DÖNEMİ
Sunum transkripti:

FARKLI YAŞLARA GÖRE OYUN MATERYALLERİ VE OYUNCAKLAR Doç. Dr. Ender DURUALP

0-6 ay arası çocuklar Yeni doğan bebek için en değerli oyuncak kendi bedenidir. Örneğin bebek ayağını ağzına getirmeye çalışarak kendi kendine eğlenir. Çıkardığı birtakım seslerle birlikte hareket eder ve kendini oyalar. Ses, şekil ve renge hassastır. Duyularını uyaran her nesne, onda ilgi uyandırır. İlk aylarda çocuğun beşiğinin üzerine asılabilen, yatağının kenarına tutturulabilen, sallanınca hareket eden ve ses çıkaran, hareketli, sesli ve canlı renkli oyuncaklar ilgi kaynağıdır.

7-12 ay arası çocuklar Çocuk uzanabileceği, her eşyayı yakalamaya çalışır. 6-7. aylardan itibaren, çocuğun eline, avucuna sığabilen oyuncaklar tercih edilmelidir. Çocuğun bir elinden diğerine rahatlıkla geçirebileceği renkli halkalar, ağzına götürdüğünde emebildiği kauçuk küpler, kurcalandığı zaman hemen bozulmayan plastik bebekler ve hayvancıklar, bu dönemin sevilen oyuncaklarıdır. Çocuk 10-12. aydan itibaren tutunarak da olsa, ayağa kalkabildiği andan itibaren, eline geçirdiği her şeyi atmaktan zevk alır.

12-18 ay arası çocuklar 13. aydan itibaren yürümeye, bir yerden bir yere gitmeye başlayınca, çocuğun oyuncak tercihinde bir yenilik görülür. ipinden çektiği zaman ses çıkaran, hareket eden, kendisi ile birlikte yer değiştiren oyuncakları arar. 15-18 aylık çocuk, yürüme koordinasyonunun artması ile birlikte eşyaları, bir odadan diğerine taşımaktan zevk alır. Boyuna uygun olan her türlü eşyanın üzerine çıkar, tırmanabileceği her yere tırmanmaya çalışır.

18-24 ay arası çocuklar Doldurma-boşaltma, açma- kapama çocuğun en sık yaptığı işlerdendir. Kule yapmak, köprü yapmak, oyuncağın parçalarını üst üste koymak veya yan yana dizmek, kutuları iç içe yerleştirmek ilgi uyandıran etkinliklerdir.

ÖRNEK OYUNCAKLAR 12- 24 ay

24- 36 ay arası çocuklar Anne ve babasını taklit etmeye başlayan çocuğun, mutfak eşyalarını oyun aracı olarak kullandığı bunun yanı sıra tamir aletlerinden, bahçe materyallerinden (kova, kürek vb) zevk aldığı görülür.

ÖRNEK OYUNCAKLAR 24-36 ay

36-48 ay arası çocuklar Çocuğun hareketlerinde kararlılık vardır. Tırmanmak, inip çıkmak, üç tekerlekli bisiklete binmek, bu yaşlarda en çok sevilen faaliyetlerdir. Yapı-inşa malzeleri ilgi alanlarına girer. Küçükten büyüğe doğru giden küpler, tahta parçaları, büyük bloklar gibi. Su, kum, kil, çamur, hamur gibi oyun materyalleri yaratıcılıklarının gelişiminde oldukça yaralıdır.

ÖRNEK OYUNCAKLAR 36-48 ay

48- 72 ay arası çocuklar Bu dönemde çocuk, masa başı faaliyetlerine ilgi duymaya başlar. Resim yapma, boyama, kesme vb. Bu arada evcilik, bakkalcılık, doktorculuk, hırsız-polis oyunları, bu dönemin en yaygın oyunlar arasındadır. Çocuklar grup oyunlarına ilgi duymaya başlarlar. Zihinsel çaba gerektiren materyaller bu dönemde (resim ve sayı eşleme oyunları, domino, sayı kartları gibi) gözdedir.

ÖRNEK OYUNCAKLAR 48- 72 ay

6-9 yaş arası çocuklar Çocuklar bu dönemde toplumsal gelişim ve işbirliği ile ilgili (top, seksek, dama, minyatür arabalar), bilişsel beceriler ve algısal hareket becerilerini sağlayan (maketler, yap-boz oyunları) ve yaratıcı anlatım oyuncakları (parmak boyası, kağıt hamuru, karakalem-suluboya ya da pastel boyalarla resimler, oyun hamurları, sessiz sinema gibi oyunlar) ile oynamayı tercih ederler.

9-11 yaş arası çocuklar 9-11 yaşları arasında sorun çözme yetenekleri (karmaşık masa üstü oyunları ve video oyunları), ince-ayrıntılı hareket becerileri (küçük parçalı, karmaşık yap-boz oyunları, üç boyutlu model uçaklar, uzaktan kumandalı araçlar, kumaş boyama, ağaç işleme ve akvaryum bakımı) ve stratejik yeteneklere yönelik oyun ve oyuncaklar (sözcük türetme, monopol,tenis,ping-pong ve atari gibi) ilgi alanlarına girmektedir.

12 yaş üzeri çocuklar Bu dönemde çocuklar soyut düşünme ve akıl yürütmeye yönelik oyun ve oyuncaklar (basit mikroskop ya da teleskop, kimya ya da elektronik setleri gibi) ile bağımsız yaşam becerileri kazanmaya yönelik (yürüyüş, bisiklete binme ve kamplar gibi) oyuncakları tercih ederler.

Yaşlara göre oyuncak örnekleri http://www.fisher-price.com/tr_TR/playtime/joyoflearning/index.html

Kaynaklar Anonim (2013). Eğitici oyuncaklar. Ankara: MEB Aral, N., Gürsoy, F. ve Köksal, A. (2001). Okul öncesi eğitimde oyun. İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama San. ve Tic. A.Ş., Kaptan Ofset. Kandır, A. ve Tezel-Şahin, F. (2011). Eğitici oyuncaklar. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Maden-Ellialtıoğlu, F. (2005). Okul öncesi dönemde oyun ve oyun örnekleri. İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama San. ve Tic. A.Ş. Sevinç, M. (2004). Erken çocukluk gelişimi ve eğitiminde oyun. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Seyrek, H. ve Sun, M. (2005). Okul öncesi eğitimde oyun. İzmir: Müzik Eserleri Yayınları. Tuğrul, B. (2014). Oyunun gücü. Oyun. (Ed: A.B. Aksoy), (3-24), Ankara: Hedef Yayıncılık.