Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sözlü Anlatım Sınavının Amaçları
Advertisements

BORUSAN ASIM KOCABIYIK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ 2013/2014
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
İÇİMİZDEKİ ÇOCUK DOĞAN CÜCELOĞLU.
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
STRESİ ÖNLEME STRESİN TANIMI STRESİN ŞEKİLLERİ STRESİN KAYNAKLARI
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ROL OYNAMA.
Problem Çözme Süreci.
REHBERLİK.
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
2. BİLGİ TOPLAMA VE SUNMA HİZMETİ
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
PEER SUPPORT TEAM.
GÖRÜŞME AŞAMALARI.
HOŞGELDİNİZ.
FENBİLGİSİ DERSİNİN ÖNEMİ
Çözüm Odaklı Kısa Süreli Psikolojik Danışma
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
Aile İçi İletişim.
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
Kişilerarası iletişim çatışmaları
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ
ÇOCUĞUMUN DAVRANIŞLARINI KONTROL ETMESİNİ NASIL SAĞLAYABİLİRİM?
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Patolojik Teknoloji Kullanımı
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
DİĞER TUTUMLAR.
Danışmanlık Modelleri Alan Uzmanlığı Modeli Hasta-Doktor Modeli Süreç Yönelimli Danışmanlık Modelleri * Sistem Danışmanlığı *
Bölüm 3 Karşı Gelme Bozukluğu
Probleme Dayalı Öğrenme
Çatışma Çözme ve Arabuluculuk
Kişisel Rehberlik.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BİREY VE MESLEK İNSANI OLARAK PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
HUYSUZ HASTA Hasta-sağlık personeli etkileşimlerinin “zor” geçmesine sebep olan hastalara literatürde, hastanın saldırganlığını vurgulamak için “difficult.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
STRES YÖNETİMİ
MUTLULUK KURAMLARI Ezgi Akıncı.
GRUP İLETİŞİMİ.
KURUMSAL İLETİŞİM.
GRUP İLETİŞİMİ.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
DİYALEKTİK DAVRANIŞ TERAPİSİ BECERİLERİ: DUYGU REGÜLASYONU Yağmur TÜRKYILMAZ- Gözde PEHLİVANTÜRK.
21. YY BECERİLERİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri Dr. Nazlı Balkır

PD sıklıkla bir süreç (process) olarak tanımlanmaktadır Süreç aşamalı olarak ilerler ve nihai bir hedefe varmasıyla son bulur… İlk adımda verilecek olan kararlar: Süreç ilerleme potansiyeline sahip mi? Danışma sürecine başlanılacak mı? Evet ise… Problem nedir? Danışman/terapist bu problemin çözümlerine nasıl katkıda bulunur? Ne tür faaliyetler değişimi harekete geçirir? Süreç ne zaman sonlanır?

PD Sürecinin Basamakları

Danışanla İlk İlişkinin Kurulması Kaynaşma (Rapport) Saygı, güven, rahat olma, ortak bir amaca hizmet etme (mutual purpuse)… Terapötik İlişki (Alliance) Danışanınızla aranızdaki etkileşim sonucu meydana gelen psikolojik ortam…

Danışanla İlk İlişkinin Kurulması Olası dirençler… Bir başkasından yardım alma fikri çoğu kişinin hoşuna gitmeyebilir… Bu fikir temelde 2 duyguya neden olabilmektedir: Yardıma ihtiyacım olduğunu biliyorum ve yardım aldığımda kendimi daha iyi hissedeceğim Keşke burada olmak durumunda kalmasaydım

Danışanla İlk İlişkinin Kurulması Aktarım (transference) Karşıt aktarım (countertransference) Olumlu (istendik karşılaştırma) Olumsuz (istenmeyen karşılaştırma) şeklinde olabilir…

Danışanla İlk İlişkinin Kurulması İlk karşılaşma: Karşılama, tanışma, rahatlatma… Sözel olmayan mesajlara dikkat etme Gelme nedenini açıklamak için cesaretlendirme Yeterli zaman tanıma… Tutarlı bir tarz sürdürmek Terapistin hal ve tavrı, zamanı kullanması, görüşleri, ayrıntılara önem verişi, kişisel ve kültürel özelliklerine verdiğiniz önem farkedilmektedir…

Danışanla İlk İlişkinin Kurulması Tüm bunlar yeterli sosyal becerileri gerektirir…

Danışanla İlk İlişkinin Kurulması

Problemin Tanımlanması… Assessment 4 farklı yöntemle kavramsallaştırılabilir 1. İhtiyaçlar: Hayatımda bazı şeyler eksik ve bu eksiklik yaşamımın doğal akışını etkilemekte 2. Stres yaratıcılar: Hoş olmayan bir durumla karşı karşıyayım ve bu durum dikkatimin dağılmasına neden oluyor 3. Yaşam koşulları: Kontrolüm dışındaki koşullar benim potansiyel mutluluğumu ve başarımı etkiliyor 4. Yanlış yorumlamalar: Bazılarıyla olan iletişimim diğerlerinden daha kötü. Bu durum beni üzüyor ve mutsuz ediyor.

Problemin Tanımlanması… Sorunlar 4 temel öğe içerir 1. Duygu temelli 2. Davranış temelli 3. Düşünce temelli 4. İlişki temelli Bu sorunlar: Duygular, endişeler, istenmeyen sonuçlar, korku, kişiler arası problemler, davranış eksiklik veya fazlalıkları olarak ortaya çıkar…

Problemin Tanımlanması… Değerlendirme bir plana belirli bir yapıya sahip olmalıdır… Gözlem yapabilme, soru sorma 8açık, kapalı9, olgular arası bağlantı kurabilme, bilgiyi kaydetme, hipotezler kurma ve klinik önseziler oluşturma gibi becerileri içerir (hedefler için temel).

Amaç Oluşturma… Bir dizi durum, etkinlik ya da sonucun elde edilmesine yönelik yapılan taahhüt… 1. Danışmanın açıklayıcı becerileri Ör: Artık böyle hissetmek istemiyorum… 2. Genel hedefleri (nihai hedef) ve ara hedefleri(6 ay sonra… Önümüzdeki hafta…) birbirinden ayırmak… 3. Danışana orta ve kısa vadede gerçekçi düşünebilmeyi öğretmek. Danışana ulaşılabilir hedefler seçmek konusunda yardımcı olmak. *Hedefler yeni bilgiler öngörüler çıktığında değişebilir.

Amaç Oluşturma… Danışanın şüphesi: PD’den şüphelenme gibi bir eğilim aslında yoktur. Şüphe aslında sorunun çözülemeyeceği, içinde bulunan durumun değişemeyeceği, iyileşemeyeceği korkusudur. Değişim korkutucudur/ homeostatis Hiçbir işe kalkışmazsan hiçbir şeyi de kaybetmezsin (bu düşünce dirence sebep olabilir) Bazı başarılar elde edildiğinde bu şüphe de yavaş yavaş ortadan kalkar

Problemin Tanımlanması… Danışanın deneyimleri Problemlerinin doğası ve büyüklüğü ile ilgili sık sık doğrulanma ihtiyacı Problemlere kim veya ne sebep oldu? (oysaki çözüm nadiren problemin sebebinden oluşur)

Müdahalede Bulunma… Çeşitli psikoterapötik kuramlara göre bilginin düzenlenmesi, problemin tanımlanması ve müdahale stratejilerinin seçimi… Taahhüt edilen değişimin nasıl gerçekleşeceğidir… Problem ile hedefin arasında bağlantı kurmak Bu hedefleri nasıl gerçekleştireceğiz?

Müdahalede Bulunma… Belirli bir müdahaleyi uygulayabilme konusunda yetkinlik Belirli bir müdahalenin uygun kullanım alanlarını bilmek Verilecek tepkiler hakkında bilgi sahibi olmak