Okul öncesi dönemde; Beslenmenin önemi ve beslenmedeki aile faktörü, Enerji gereksinimi, Besin grupları ve yararları, Karşılaşılabilecek beslenme sorunları, Davranış bozukluğuna yol açan yiyecekler, Sağlıklı beslenme alışkanlığı kazandırmada dikkat edilmesi gerekenler,
Beslenmenin önemi; * Bu yaş grubunda beslenmedeki en önemli husus, çocuğa iyi bir yemek yeme alışkanlığının kazandırılmasıdır. * Çocuklukta edinilen beslenme alışkanlıklarının yetişkinlik dönemindeki beslenme düzeni üzerindeki etkisi büyüktür.
* Çocuk beslenmesi ile ilgili olarak yapılan birçok araştırmada yeni beslenme alışkanlıklarının kazanıldığı, yeni besinlerle tanışıldığı bu dönemin beslenme bozukluğu riski en yüksek grup olarak değerlendirilmektedir.
* Süt çocuğuna oranla bu dönem çocuklarında büyüme hızı daha yavaştır. * Dik durma ve yürüme becerileri geliştiği için hareket fazladır.
* Bu bakımdan çocukların yemek yeme alışkanlığını kazanmasında ailedeki büyüklerin ÖZELLİKLE DE ANNENİN TUTUMUNUN çok önemli bir yeri vardır.
Beslenmede anne faktörü; * Bazı anneler, çocuklarının günlük besin ihtiyaçlarını bilmediklerinden ve beslenmeyi karın doyurma olarak düşündüklerinden çocuğu genellikle tek tip besinlerle beslemektedir. * Bunun sonucunda büyüme ve gelişme yavaşlamakta ve durmaktadır.
* Çocuğun şiddetle yemek istemediği yiyecekleri vermekte ısrar etmek doğru değildir. * Çocuğun önüne daima yaşına uygun gıdalar verilmelidir. * Reddedilen gıdalar azar azar verilerek alıştırılmalıdır. * Her cins gıdaya sofrada yer verilmelidir.
* Bu dönemde çocuğun büyüme ve gelişmesi izlenmeli, 3-4 ayda bir tartılıp, boyu ölçülmelidir. * Bu yaşlardaki yetersiz ve dengesiz beslenme durumunda fiziksel gelişimin yanı sıra zekâ gelişimi ve öğrenme yeteneklerinin de olumsuz yönde etkilendiği görülmektedir.
* Günlük enerji, miktarı 80-90kkaldir. *Çocukların enerji gereksinimi hesaplanırken dinlenme,hastalık, metabolik hızı, fiziksel aktivite ve büyüme hızı göz önüne alınır. * Bu yaşlarda enerji gereksinimi hesaplarken cinsiyet ayrımı yapılmaz.
Süt ve Süt Ürünleri * Süt ve Süt Ürünleri Et Yumurta Kurubaklagiller * Et Yumurta Kurubaklagiller * Taze Sebze ve Meyveler Tahıllar ve Tahıl Ürünler * Tahıllar ve Tahıl Ürünler Şeker ve yağlar * Şeker ve yağlar
* Çocuğun menüsünde bu grup yiyeceklerden günde ortalama 2,5 porsiyon yer almalıdır. * Bunun için 2 su bardağı süt, 1 kibrit kutusu peynir verilir. * Bu orandan fazla süt vermeye gerek yoktur. Yoksa kalsiyum diğer minerallerin vücuttaki emilimini olumsuz etkiler.
* Her gün ya da gün aşırı bir yumurta yedirilmelidir. * Yumurta verilmediğinde et ya da kuru baklagil miktarı artırılmalıdır. * Etler:köfte yapılarak, haşlanarak, sebze yemekleri ya da çorbalara katılarak yedirilebilir. * Haftalık menüde en az bir kez balık yer almalıdır.
* Bu grupta yer alan yiyecekler, mevsimine göre değişiklik gösterir. * Çocuklara verilecek sebze, meyvelerin mevsimlik ve taze olmasına, çok iyi temizlenmesine dikkat edilmelidir.
* Çocuğun menüsünde bu gruptan ortalama olarak 2 porsiyon yer almalıdır. * Her gün en az üç kez sebze ve meyve vermeye özen gösterilmelidir. * Bunlardan biri çiğ tüketilecek türde, ikincisi yeşil yapraklı sebzelerden seçilmelidir. Üçüncü öğün ise karışık olabileceği gibi meyve suyu, ezme şeklinde olabilir.
*Buğday, pirinç, mısır, arpa, yulaf vb. yiyecek grubuna girer. * Bu grup yiyecekler, karbonhidrat açısından zengindir. * Günde 3 orta dilim ekmek, 5-6 yemek kaşığı makarna, pilav vb. verilebilir.
- Doymuş yağ= Sağlığa zararlı yağlar (Hayvansal yağlar, tereyağı, iç yağ, bisküviler ve keklerde bulunur) - Doymamış yağlar= Sağlığa yararlı yağlar (Zeytinyağı, mısır, ayçiçeği, soya, susam, pamuk çekirdeği, fındık, keten tohumu)
* Çocuğun alacağı günlük şeker ve tatlı miktarı ortalama 2-4 yemek kaşığı, yağ miktarı ise 1 yemek kaşığı olmalıdır. * Yağlar yemeklere yakılmadan eklenmelidir.
Besin Grupları1-5 Yaş Grubu Besleyici Değerleri 1.Et, yumurta 1 köfte kadar Protein,B vitaminleri kurubaklagiller et/1 adet yumurta ve kan yapıcı mineraller 2/3 porsiyon açısından zengindirler ve k.baklagil enerji verirler. 2.Süt ve süt2-2.5 su bardağı Kalsiyumdan yönünden ürünleri 2/3-1 kibrit kutusu zengindir. B vitaminleri peynir A vitamini kaliteli protein sağlar.
Besin Grupları 1-5 Yaş GrubuBesleyici Değerleri 3.Sebze ve meyve 1/2 porsiyon C vit., A vit. ve 2/3 porsiyon B vitaminlerince zengindir. 4.Tahıllar, ekmek 1-2 Orta dilim, Enerji verirler. 2/3-1 Porsiyon Protein ve B vitaminleri sağlarlar. 5.Yağlar ve şekerler yemek Enerji verirler. kaşığı yağ, 5 yemek kaşığı şeker
Yemek seçme Aşırı yemek yeme Demir eksikliği anemisi Kabızlık Besin alerjileri Besin zehirlenmeleri vb
Katkı Öğesi Monosodyum Glutemat Et suyu, tavuksuyu tab. Sodyum Glutemat Hazır çorbalar ve pilav Nitratlar, Nitritler Salam, sucuk Butilat Hidroksianisol Margarinler Butilat Hidroksitoluen Vanilya Sodyum benzoate Kekler, şekerlemeler, sütlü tatlılar, pudingler ve dondurmalar Gazozlar, meyve suları, bisküvi
*Okul öncesi dönem çocuklarına yemek konusunda ısrarlı davranmak onların yemeği tümden reddetmesine yol açabilir bu yüzden ısrar edilmemelidir. * Enerji gereksinimi yeterince karşılanamayan çocuklarda zayıflık yanında halsizlik-güçsüzlük oluşabileceği unutulmamalıdır.
* Çocuğun yemekleri zevkli biçimde hazırlanmalıdır. Yemeğin besleyici olması kadar görünüşü de çocuğu yemeğe yöneltir. * Çocuk kendi kendine yemeğe alıştırılmalı ve yerken de yetişkinler kadar becerikli olması beklenmemelidir. Etrafa üstüne başına dökebilir önlem olarak koruyucu önlük vb. konulmalıdır.
* Yemek yedirmek için çocuğun peşinden koşmak, televizyon izlettirmek, ilgisini başka yöne çekmek doğru değildir. * Yemek yerken çocuk acele ettirilmemeli ya da oyalanmasına göz yumulmamalıdır.
* Çocukların sağlıklı büyüme ve gelişme gösterebilmeleri için proteinden zengin besinleri yeterince tüketmeleri gerekir. * Vitaminler için en iyi kaynakların sebze ve meyveler olduğu unutulmamalıdır.
* Gazoz, şeker,sakız, çikolata vb. yiyeceklerin hem besin değeri yoktur, hem de sağlığa zararlıdır. * Ayrıca hamur işleri ve yağlardan da kısıtlama yapılabilir.
* Sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazandırırken kişisel temizlik alışkanlıkları da kazandırılmalıdır. * Yemekten önce ve sonra elleri yıkama, dişleri fırçalama, çiğ yiyecekleri yıkamadan yememe gibi alışkanlıklar kazandırılırken, yetişkinler de bu konularda çocuklara örnek olmalıdırlar.
* Çocuklar başka çocuklarla kıyaslanmamalıdır. * Çocuklar arasında bireysel farklılıklar olduğu unutulmamalıdır.
Ş İ MD İ KEND İ M İ Z İ DE Ğ ERLEND İ REL İ M