Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BAZI SORULAR VARDIR ÇÖZMENİZ GEREKEN…..
Advertisements

RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Mezhepler Tarihinin Kaynakaları. Genel özellikleri ve sorunları
Hadis Usûlü 11. Ders (13. hafta)
Hadis Usûlü 3. Ders (3. hafta)
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، قَالَ (R7)
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
حَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى التُّجِيبِيُّ، (R7)
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
Tedavi olduğunuz şeylerin en hayırlısı hacamat olmaktır
Ünlü Türk Matematikçilerden Bazıları
MEZHEPLER.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VE ÇUKUROVA İLİM VAKFI SUNUMU HAZIRLAYAN MEHMET AVCI.
FATİH SULTAN MEHMET Tarihte idari yönü yanında ilmî yönü
FERGÂNİ Ebu el-Abbas Ahmed bin Muhammed bin Kesir el-Ferganidir.
HADİS İLİMLERİ.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
C – Tabiûn ve Tebeü’t-tabiîn Dönemi
SINIF İÇİ GRUPLAR ARASI YARIŞMA SORULARI
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
Son Dönem 9. Ders.
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
Son Dönem -devam 10. Ders.
Son Dönem -devam 11. Ders.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
Ali er-Rıza: .
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
HADİSLERİN BİZLERE ULAŞMA MACERASİ. حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ شُعْبَةَ، حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ، مِنْ وَلَدِ عُمَرَ بْنِ
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
Behçet Gündüz İzmir Kur’an-ı Kerim Allah tarafından vahiy meleği cebrail’e, ondan peygamberimize ve onun şahsında tüm insanlık alemine.
Kuran-ı kerimin ilk ayeti 610 yılında hira sultanlığında inen Alak suresinin ilk beş ayetidir.
17. yüzyılın önemli yeniçeri şairlerindendir. Şiirlerinde çağının önemli tarihsel olaylarını yansıtmıştır. Kahramanca şiirleriyle tanınmıştır. “Genç Osman”
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
Hint Alt Kıtasında Sünnet
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
Hadis Alimlerin Uydurma Hadislerin Cazibesine Katıldıkları İddiası ve Eleştirisi
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
Bilişim Teknolojileri Dersi
Neymar Gururla Sunar……..
HZ. Muhammed’in Hayatı Performans görevi. Peygamberimizin sağlığı korumak ile ilgili örnek almamız gereken sünnetleri KONU.
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
RİVAYET DÖNEMİ HİCRİ ASIRLAR ÖZELLİKLERİ.
GİZEM KÖSE AYSİMA AŞIK AYŞE UZUN
Türklerin Bilime Katkıları
muhammed pulat
TECVİD İLMİ SIFATLAR LAZIMÎ SIFATLAR ARIZÎ SIFATLAR MAHRECLER
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
G. Yeni İlmi Kelâm Dönemi
HADİS Mİ DEĞİL Mİ?. “Vatan sevgisi imandandır.” Bu sözün halk arasında Peygamber Aleyhisselam’a nispeti pek yaygındır. Fakat kaynaklarda bunun hadis olmadığı.
Hz. Muhammed’in Hayatı.
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
İSLAM HUKUK USULÜ ASLİ KAYNAKLAR: KİTAP/KUR’AN, SÜNNET, İCMA + KIYAS
Hz. Osman Dönemi.
EMEVİLER Hz. ALİ TARAFTARLARI.
Sunum transkripti:

Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri

Hadis Tarihinin Konusu Hadis Tarihinin konusu, hadisler çevresinde gelişen ilmin geçirdiği tarihsel süreci, o ilme katkıda bulunan ilim adamları ve literatürü incelemektir. Hadis Tarihi, genel itibariyle ilk kaynağı olan Hz. Peygamber’le başlayıp günümüze kadar devam eden yaklaşık on beş asırlık zaman dilimini kapsamaktadır.

Hadis Tarihinin Dönemleri Hadis ilminin gelişimini önceki alimler tabakalar halinde incelemişlerdir. Örneğin İbn Sa’d’ın (ö. 230) et-Tabakâtü’l-kübrâ’sı, Halife Hayyât’ın (ö. 240) Kitâbü’t-tabakât’ı, hadis ravilerini tabakalara göre sıralar. Hadislerin naklinde ve Hz. Peygamber’e aidiyetini tespit etmede senedin çok önemli olduğunu düşünen ilk dönem hadis alimleri, ravileri nesillere ve hoca talebe ilişkisine göre taksim etmişlerdir.

Sened incelemesinde bu usul yararlı olmakla birlikte hadislerin ortaya çıkışını ve gelişimini bu yolla incelemek başarılı sonuç vermemektedir. Bu nedenle birçok alim mütekaddimûn (öncekiler) ve müteahhirûn (sonrakiler) şeklinde ayrım yapmışlardır. Bu ayrıma göre hicri yaklaşık ilk dört asırlık dönem mütekaddimûn dönemi, sonrası ise müteahhirûn dönemidir. İki dönem arasındaki en belirleyici fark, mütekaddimûn döneminde hadislerin senedleriyle birlikte rivayet edilmesidir.

Bu ikili ayrım da zaman ilerledikçe yetersiz kalmıştır Bu ikili ayrım da zaman ilerledikçe yetersiz kalmıştır. Bu nedenle Hadis Tarihini üç grupta inceleyeceğiz: Rivayet Dönemi: Hz. Peygamber’le başlayıp hicri beşinci asrın sonlarına kadar devam etmektedir. İkili ayrıma göre mütekaddimûn dönemine karşılık gelmektedir. Nakil Dönemi: Hicri altıncı asrın başlarından itibaren Miladi 18. asrın başlarına kadar olan süreyi kapsamaktadır. İkili ayrımda bu dönem müteahhirûn dönemine karşılık gelmektedir. Son Dönem: Miladi 18. asırdan günümüze kadar gelen süreyi kapsamaktadır.

Bazı Hadis Tarihi Kitapları 20. yüzyıla kadar hadis ilminin gelişimini tarihsel süreç içinde anlatan müstakil çalışmalar bulunmamaktaydı. Hadis Tarihini ilgilendiren konular ulûmü’l-hadis kitaplarında hadis usulü konularının aralarında yer almaktaydı. Bu konuda ilk müstakil eserin İzmirli İsmail Hakkı’nın Tarih-i Hadis’i olduğu söylenir, ancak bu kitapta da Hadis usulü konuları yer almaktadır.

Arapça yazılmış olan Muhammed Abdülaziz el-Hûli’nin Miftâhu’s-sünne ev Tarihu funûni’l-hadîs adlı eser (Beyrut 1921), bu alandaki ilk eserlerden sayılabilir. Diğer önemli eserlerden bazıları şunlardır: Talat Koçyiğit: Hadis Tarihi Abdülfettah Ebû Gudde: Lemehât min tarihi’s-sünne ve ulûmi’l-hadîs Ali Osman Koçkuzu: Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi Muhammed Ebû Zehv: el-Hadîs ve’l-muhaddisûn