Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Türkiye.
Advertisements

Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu: Türkiye ve Dünyadan Görüntüler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Universiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD blog.akgul.web.tr Bilgi Toplumu ve Bilişim Bilgi Toplumu ve Bilişim.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve e-devlet.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Toplumsal.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./LKD/INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet,Bilgi Toplumu ve.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
Uzaktan Eğitim Sürecinde Materyal Ortam ve Teknoloji Tasarımı Yusuf DOĞANAY.
Yeni İletişim Teknolojileri ve (E- )Demokrasi Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
Page  1 BUCAK MEHMET CADIL ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ COMENIUS PROJE TANITIMI.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Yüksek Başarımlı Hesaplama Sistemleri ve Yapılan Çalışmalar Züleyha EZBER
E- Pazarlama Nedir? Pazarlama, bir ürünün tüketici tarafından bilinmesi, talep edilmesi ve alınmasını sağlayan, bu çerçevede, birçok bileşeni bulunan planlanmış.
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
- 1 Kurumsal arşiv Açık Erişim Kurumsal Arşiv: Bir kurumun ürettiği bilimsel literatürünün dijital ortamda toplandığı, saklandığı, indekslendiği, korunduğu.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet,Bilgi Toplumu ve Açık Kaynak.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Açık Kaynak.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilişim ve Türkiye.
İnternet,Bilgi Toplumu ve Açık Kaynak
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
MÜHENDİSLİK ve MİMARLIK FAKÜLTESİ
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Avrupa 2020 Hedefleri Horizon 2020
ÖRGÜTSEL İLETİŞİM ARAÇLARI
İnternet, Bilgi Toplumu ve e-devlet
İnternet, Özgür Yazılım ve Yansımaları
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
BİLGİ TOPLUMU NEDİR? NE DEĞİLDİR? Mustafa Akgül
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
Mustafa Akgül.
Üniversitelerarası Girişimcilik ve Yenilikçilik Endeksi
UZAKTAN EĞİTİM.
Dijital kütüphanelerin değerlendirilmesi nedir?
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKİYE BİLİMSEL VE TEKNİK ARAŞTIRMA KURUMU
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Sunum transkripti:

Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler

15/05/2007 Bursa Uludag Bilişim Toplulugu 2 Özet İnterneti Nasıl Algılamalı ? Bilgi Ekonomisi ve Bilgi Toplumu Sosyal Ağlar Yatay/Dikey Sektör olarak Bilişim Katılım, Demokrasi ve İnternet İndeksler ve Türkiye

İnternet’in tarihçesi ’larda hayal edildi lab’te başladı 1983 saha deneyleri (NSF, Junet, Janet) 1990’lar wais, Gopher, web 1993 Mosaic, NCSA 1995 Java, ticarileşme 2000 dot.com balonu,... internet2,. web2

İnternet Nedir ? Bilim adamları için başladı E-kütüphane olarak öne çıktı Etkileşim, zaman ve mekanın önemi azaldı Bireysel gelişim olanakları artı Matbaa, gazete, radyo, tv, eglence reklam ortamı ticaret ortamı, çalışma ortamı, yaşamın her boyutu “ambiant sweden”

5 İnterneti Nasıl Algılamalı? Ağların Ağı: 2.0+ milyar insan, 818 M makina, 313M/70 web, 205M alan adı, 100+M video, 130+M blog, milyar sayfa devrimsel bir gelişme, bilim teknoji ile sarmal ilişki örgütsel yapı değişiyor ağ etkisi, ağ ekonomisi, ağ toplumu Birey öne çıkıyor: üretici ve tüketici Rakipler işbirligi yapıyor: rekabirlik

6 İnterneti Nasıl Algılamalı-II Sanayi devrimi: kol gücünün çoklanması Bilgi Devrimi: beyin gücünün çoklanması Bilgi/enformasyonun: üretilmesi, saklanması, işlenmesi, yayılması Katılım, saydamlık ortamı, tüm yaşamı değiş.; süreç Face: 600+(.4), twitter: 200, linkedin: 100, wp: 20M web2: soysal ağlar, sıradan insan söz sahibi wiki, rss web3: nesnelerin interneti; semantic web!

7 Sosyal Ağlar -sayılar Günde 250B e-posta, yılda 90 trilyon Kadinlar önde: %85 Twitter: 4.25 M → 1 ; günde 65M tweet (ay 2 Mi) Flicker da 4 milyar resim var Facebookta bin uygulama var Youtube da günde 1 milyar video izleniyor, %40 Youtube 1 dk = 20 saatlik video yukleniyor

million-visitors-per-day///royal.pingdom.com/2011/03/25/social- networks-one-million-visitors-per-day/

10 Sosyal Ağlar -sayılar II XING: 8, XANGA: 27, flixstar: 63 Windows Live: 120, Vkonta?(Rusca): 70, 60 Stambleupon: 9, Tagged: 70 studioVZ(alman): 15, ispanyol: 5 Qzone (cince): 200, skyrock(fr): 22 Orkut: 180, Open Diary: 5, Plaxo: 15 Myspace: 130, netlog: 60, hi5: 80 Mylife: 51, myheritage: 30, mixi: 25 last.fm: 30, macar: 6, pol: 6

11 Sosyal Ağlar- III- TR Facebook'ta 3. ülkeyiz: 24 milyon twitter moda oldu: Bersay'in araştırması: 65 firma 75 yönetici video, blog, profil oluşturma pazarlama:fb, %80 üye, %48 kullanım (pazarl/ilet) linkedin %60, twitter %54 pazarl/ilet: sosyal medya olumlu, %52 yönetilmezse zarar verir %95 tüketici üzerinde etkisi var %94, her şirket için %54

12 SosyalAğ-IV- TR+ Sosyal Ağ- izin kısıtlı - %39 izin var iletisim/pazarlamada kullanim %47 sosyal ag+online reklam %37 firmada bütçe artışı hizmet, teknoloji, GSM, hızlı tüketimde yaygın bussiness.twitter.com, nonprofit.change.org ----crowd sourcing- opendirectory dmoz.org vlib.org wikipedia, open streetmap, rechaptca open source, linux,

13 Internet ve Açık Kaynak Açık kaynak İnternet Ortamında Gelişti İnternet açık standart ve büyük ölçüde açık kaynak ürünler üzerinde çalışıyor İnternet, insanların birlikte calışmasını destekliyor Böyle gelişen yazılımlar açık kaynak Sarmal, birbirini tetikleyen bir ilişki!

14 Acik Kaynak- Sayılar Sourceforge.net: 260K proje, 2.7M kayıtlı kullanıcı, 3.5M indirme/gün Freshmeat.net: 45K proje, 400K kullanıcı? Savannah: 410 Gnu, toplam 3330, 52K kayıtlı kullanıcı FSF/Unesco: 7000+paket Dagıtım: 320 aktif, 240 bekleyen, 305 durmus,55 duraksamış; toplam 680 TR: 10+: turkuaz, gelecek, pardus, truva..

15 Bilgi Ekonomisi ve Toplumu Information soc., knowledge, knowledge based, knowledge driven, knowledge econ Bilgi üretim faktörü, zenginlik kaynağı Bilgi: bilimsel, teknoloji, ar-ge, patent, know how, inovasyon, örtük (tacit), enformasyon Bilgi işcisi: beyin işcileri, araştırmacı, eğitimli insanlar

16 Bilgi Ekonomisi/Toplumu-II Bilgiye erişebilen, kullanan, işleyen ve Bilgi Üreten! Emek ve dogal kaynak yoğundan: Bilgi yoğun ekonomi ve topluma.. Kültür : bağımsız, sorgulayan, yaratıcı, girişimci bireyler Kurumlar ve Ortam gerekir Bilgi'nin özel konumu (açlık, DEC!)

Bilgi Ekonomisi: Tekstil örneği Pamuk’a gen düzeyinde müdahele Üretim düzeyi: toprak, sulama Kumaşa nanoteknoloji... Kumaşın tasarımı Markalaşmak Moda, tasarım (zara ) Pazarlama, dağıtım, üretim

18 Bilgi Eko./Toplumu İndexleri Pek çok göstergenin ağırlıklı ortalaması Ar-ge GDP, ar-ge calışanı, patent, yayın, Eğitim seviyesi, üniversite, lise bitirme oranı, gazete, kitap sayısı, Telefon, TV, Radyo, Kablo, fax Altyapı/Kurumsal, kullanım, kapasite Bilgisayar, internet yaygınlık, derinlik Özgürlükler, örgütlenme; kurumsal yapı (girişim, buluş, ar-ge, inov.)

19 Türkiye - I milyon kull., 8 M ADSL+Mob, 4 M bilgisay. %38 kullanım ( ) eurostat Alan adı: %27-33 düzenli, %58 hiç, %25? hiç duymamış? Kırsal Kadın %15 Evlerin %42'inde internet, %34 geniş bant Serbestleşme sorunlu: pazar payları, yabancı serm Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı E-devlet: 5,5M, firma: 11.5M CV

20 Türkiye - II Uluslarasi indeksler: 40/55, /192 Gender gap: 120+, insani gelişmede: UN e-gov: 59, 76, 69/192 ITU - 57( ), 56(2007, 3.63) ITU- pricebasket: 62, 2.39 (09); sabit 1.77%, GSM 3.07%, adsl 2.34%, 9340 US$ GITR: sira: : 52/127('06),55/127, 61/134, 69/133, 71/133 Indeks: 3.96, 3.91, 3.68, 3.38 Rekabet:69/139

21 Bilişim Sektörü için: Yatay rolu çok önemli Yatay için de gelişmesi gerekir Tutarlı politikalar gerekli-sistem yaklaşımı Bilişim-internet olmazsa olmaz koşuldur Ama, Tek başına yetmez: tutarlı ulusal... Kendi özel konumuza uygun politikalar gerekli: açık kaynak gibi

22 Katılım, Demokrasi ve İnternet Anti-global hareket interneti çok etkin... Dağıtık, küçük gruplar haberleşme... Bilgilenme, alternatif oluşturma, karar... Kitleleri harekete geçirme (ventura, oba..) Yolsuzlugu önleme, yönetime katılma... Strateji oluşturma, yayma ve ikna... “Long Tail !” - herkese erişim!!

23 Katılım, Demokrasi ve İnternet II Sosyal aglar - global Geniş kitlelere ulaşım – örgütlenme Kitleler, saydamlık, yönetime katılım, bilgiye erişim Bilgilenme, denetim ve refahtay pay istiyor Internet bir araçlar topluluğu Strateji ve örgütlenme gerek

İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu 24 E-democracy Extremedemocracy.com E-democracy.org Akgul.bilkent.edu.tr Berkman center, harvard law school Oxford Internet Instıtute oii.oxford.ca.uk? Cambridge, berkeley, harvard berkman

25 E-avrupa Web.eu de çıktı, 94'te hızlı başladılar !97 girdik dediler, 98'te sayısal uçurum 99'da e-avrupa “en dinamik ve rekabetçi” 2002'de biten eylem p, “herkes için bilgi T” 2001'de, e-avrupa+, e2005 İ2010: growth and inclusion ABD, jp ve korenin gerisindeler

26 E-türkiye, e-devlet Ülkenin yeniden yapılanması: e-türkiye Devletin yeniden yapılanması: e-devlet E-devlet, e-türkiye için öncü güç Bilgisayarlaşma, internet olmazsa olmaz! Ama, felsefe, insan, organizasyon önemlidir Bu bir süreçtir Bilgi toplumu bir tercih meselesi değildir!

Sansür yasası!: donkişot, devekuşu ve harakiri 8 konu: cocuk, porno,kumar,saglik intihar, ilac, müstehcen, Atatürk + bahis Erişimi engelleme Sansür dairesi: 93 URL filtreleme Digitürk-blogspot: 14 mart karar –hala..

28 Ara Özet: Bilişim ve İnternet tercih meselesi değil Bilgi Toplumu hedefi doğru hedef Sistemik ve uyumlu politikalar gerekli Açık kaynak öncelikli, ama tek değil Katılımcı, saydam, Demokratik yapılar Kendi somut planlarımızı biz geliştirmeliyiz Tek başına bilişim değil, ama bilişim şart

29 Öneriler Ulusal strateji – uygulanan -uyumlu Siyasal sahiplenme Yapılanma: müsteşarlik/bakanlık Katılımcı yapılar: özel sek, stk, uni., basin, yurttas Mecliste komisyon Somut eylem planı Izleme, gözden geçirme, araştırma Açık ortamlarda yıllık konferans

Universiteler internet araçlarını yoğun kullanmalı wiki, blog, rss, chat, liste, forum liberal/önder: öğrenci, eleman, özgür e-öğrenme; deney, destek, karma Açık erişim, açık ders malzemeleri Topluma önderlik: stk, ticaret yaratıcı, girişimci, araştırma, inovasyon kültürü sanayi işbirliği, toplumun sorun.

Universiteler opencourse consorsium academicearth.org best video lectures acik kaynak yazilimlar: 300K gnu.org, directory.fsf.org 7K sf.net, freshmeat.net acik-kaynak.org.tr

Açık Kaynak Yansımaları linux surumu, 2 milyon gelistirici Bilişimi yeniden tanımlıyor, farklı bir model Açık erişim Acik-ders malzemeleri, OCW Wikipedia, stanford felsefe sözlüğü 100$ dizüstü, her çocuga dizüstü Acik biyoloji, acik-donanim, facebook Google, facebook, twitter, amazon, yahoo...

33 e-öğrenme... işin başındayız: ne kadar hazırız? paradigma değişikliği: aktif öğrenme zenginleştirici ---> degree program dinazor, göçmen, native “mass...”, lab, öğrenme, katılım virtual classroom, atutor, moodle opencourseware, acik-ders malzeme

34 GITR- Bilgi Toplumu Indeksi 3 kategori, 9 altkategori, 68 temel gösterge Çevresel(ç), Hazırolma(H), Kullanım(K) Ç: pazar (14), siyasal/düzen.(9), altayapı(7) H: birey(9), iş dünyası(10), devlet(4) K: birey(5), iş dünyası(5), devlet(5) Türkiye: 61 < Ç: 56; 66, 56, 62 H: 69; 64, 63, 87 K: 54; 61, 48, 60

GITR -II bürokrasi 104 vergi (k)123, 78 adalet bagim 64 egitim sist k 77 okulda inet 55 firma arge 73 e-katilim 70 egitim harca 90 basin özgür 106 adaletin etkin 82 ict önceligi 101 y.tekno alımı 106 vizyonda ict 85 edevlet haz. 70 dev ict teşvik 96 iş çalışan egit 90

36 Alan Adı Kendi Alan adınız olsun Adsoyad.com.tr Com.tr biz.tr info.tr – sirketler için Gen.tr web.tr herkes, org.tr STK Gov.tr bel.tr pol.tr k12.tr Name.tr tel.tr Av.tr dr.tr (not.tr ecz.tr muhasebe.tr).tv.tr.fm.tr medya.tr

37 web önerileri: Enformasyon/hizmet önemlidir ! Flash, büyük resim, animasyondan uzak dur Platform bagımsız! Her tarayıcı, görme özü. Ana bilgi text, html olmalıdır (pdf, word.) Navigasyon... Kurumsal bütünlük İletisim bilgileri, stil üzerine okuyun, düşünün

Tarama motorları Google, scholar.google, maps.google, print.. Acik-erisim, creative commons Meta search, A9, de.li.cious, Firefox Search tools Wikipedia, free dictionary, webmaster, yahooligans Wikipedia, yahooligans, netscout

Bazı Web adresleri Wikipedia, tr.wikipedia.org Yahooligans – k12 Netscout Dizin servisleri: directory.yahoo.com Directory.google.com, opendirectory E-posta listeleri Wiki, blog, rss!

40 Sorular Teşekkür ederim akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr Akgul-duyuru, k12, edu-net

Bilişim... Bilgisayarlar her yerde: gömülü, cep, masa, süper, santral,... Üretim aracı Kişisel/kurumsal verimlilik aracı Kişisel haberleşme, gelişme, eğlence, kültür aracı Yeni ilaç, malzeme, oto, uçak, güvenlik, bilim Elektrik gibi temel Bilgi sistemi kurmak zordur, ekip işi, insanı ikna Süreçtir, iş birliği ister

Yatay Sektör Olarak Bilişim İnternet ve Bilgisayar: “Her eve lazım!” Elektrik ve Telefon gibi! (sorgulamayın!) Verimlilik aracı: OECD doğruladı (Arrow) Tarım, KOBI, turizm, için gerekli Bilişim'in, işletme/iş nosyonları gerekli Mühendislik, inovasyon, ar-ge, pazarlama e-ticaret, e-pazaryerleri Bilgiye erişim yurttaşlık hk. Sayısal böl.

43 Dikey Sektör Olarak Bilişim Kendi içinde: yazılım, gömülü, Call center Elektronik, Telekom ile bütün - ICT Telekom -Media-eğlence – Internet yakın. Yatırım göreceli düşük: egitim gerek İhracat: yazılım, hizmet, müteathitlik İnsan gücü planlaması: meslek (lise, YO, U) Üniversiteleri yeniden yapılandırmak gerek

İ 44 Bilişim, Verimlik, tetikleyicilik Arrow'un itirazi çözüldü İ2010: %5 GDP --> 25% büyümeyi tetik. Verimligin %40'ı sağlıyor, ABD'de %60 Bilişim ar-ge 1/3 (.us,.jp,.kr), 1/5.eu Değişimi yönetmek zor, başarısızlık var Elektrik motorlarında gecikme

/55 İnsani gelişme: / 196 Digital opportunity (05): 1 dk, 2, iceland, 3.se, 4 uk, 5 no, 6, nl, 7, ch, 8 fi, 9, lu, 10 de, 11, estonya, 12slovenya, 16 fr, 22 cy, 26 gr, 31 ro, 32 tr 33 ru (Avrupa) Dünya: 58 tr, 60 rs, 53 ro, 9 nl, 7 us, us 21,3 dk, 2 jp, 1 kr Economist 07 e-readiness: 1 dj, 2, us-se, 4 hk, 5ch, 6 sgş 7 uk, 8nl,9 australya, 10 fi, 11 au, 12no, 13 ca, 14 nz, 16 kr, 30 sili, 42 tr, 43 br,44 ar, 45 ro, 48 bg İnnovation: 46 bg, 53 br, 58 tr, 60 urdun, 54 cin, Broadband indeks. itif.org (07), 1 kr, 2 jp, 3 iceland, 4 fi, 5 nl, 6 se, 7fr, 8dk,9 no, 10 ca, 12 us, 24 pl, 27 gr, 29 mx, 30 tr Global comptetition index: (07) 59 tr, 1 ch, 2 fi, 3 se, 4 dk, 5 sg, 6 us, 7 jp, 8 de, 9 nl, 1o uk, 12 no, 26 ma, 66 br