Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İnternet, Bilgi Toplumu ve e-devlet

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İnternet, Bilgi Toplumu ve e-devlet"— Sunum transkripti:

1 İnternet, Bilgi Toplumu ve e-devlet
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ , akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr

2 Özet İnterneti Nasıl Algılamalı ? Bilgi Ekonomisi ve Bilgi Toplumu
Sosyal Ağlar İndeksler ve Türkiye e-devlet 16/04/2009 2

3 İnternet’in tarihçesi
’larda hayal edildi lab’te başladı 1983 saha deneyleri (NSF, Junet, Janet) 1990’lar wais, Gopher, web 1993 Mosaic, NCSA 1995 Java, ticarileşme 2000 dot.com balonu,... internet2,. web2

4 İnternet Nedir ? Bilim adamları için başladı
E-kütüphane olarak öne çıktı Etkileşim, zaman ve mekanın önemi azaldı Bireysel gelişim olanakları artı Matbaa, gazete, radyo, tv, eglence reklam ortamı ticaret ortamı, çalışma ortamı, yaşamın her boyutu “ambiant sweden”

5 İnterneti Nasıl Algılamalı?
Ağların Ağı: 1.73 milyar insan, 730 M makina, 242M/70 web, 192M alan adı, 100+M video, 130M blog, 127 milyar sayfa devrimsel bir gelişme, bilim teknoji ile sarmal ilişki örgütsel yapı değişiyor ağ etkisi, ağ ekonomisi, ağ toplumu Birey öne çıkıyor: üretici ve tüketici Rakipler işbirligi yapıyor: rekabirlik 5

6 İnterneti Nasıl Algılamalı-II
Sanayi devrimi: kol gücünün çoklanması Bilgi Devrimi: beyin gücünün çoklanması Bilgi/enformasyonun: üretilmesi, saklanması, işlenmesi, yayılması Katılım, saydamlık ortamı, tüm yaşamı değiş.; süreç Face: 400, twitter: 100, linkedin: 60, wp: 10M web2: soysal ağlar, sıradan insan söz sahibi web3: nesnelerin interneti; wiki, rss semantic web! 6

7 Sosyal Ağlar -sayılar Günde 250B e-posta, yılda 90 trilyon
Kadinlar önde: %85 Twitter: M → 1 ; günde 25M tweet Flicker da 4 milyar resim var Facebookta 500 bin uygulama var Youtube da günde 1 milyar video izleniyor, %40 Youtube 1 dk = 20 saatlik video yukleniyor 7

8 Sosyal Ağlar -sayılar II
XING: 8, XANGA: 27, flixstar: 63 Windows Live: 120, Vkonta?(Rusca): 70, 60 Stambleupon: 9, Tagged: 70 studioVZ(alman): 15, ispanyol: 5 Qzone (cince): 200, skyrock(fr): 22 Orkut: 180, Open Diary: 5, Plaxo: 15 Myspace: 130, netlog: 60, hi5: 80 Mylife: 51, myheritage: 30, mixi: 25 last.fm: 30, macar: 6, pol: 6 8

9 Bilgi Ekonomisi ve Toplumu
Information soc., knowledge, knowledge based, knowledge driven, knowledge econ Bilgi üretim faktörü, zenginlik kaynağı Bilgi: bilimsel, teknoloji, ar-ge, patent, know how, inovasyon, örtük (tacit), enformasyon Bilgi işcisi: beyin işcileri, araştırmacı, eğitimli insanlar 9

10 Bilgi Ekonomisi/Toplumu-II
Bilgiye erişebilen, kullanan, işleyen ve Bilgi Üreten! Emek ve dogal kaynak yoğundan: Bilgi yoğun ekonomi ve topluma .. Kültür : bağımsız, sorgulayan, yaratıcı, girişimci bireyler Kurumlar ve Ortam gerekir Bilgi'nin özel konumu (açlık, DEC!) 10

11 Bilgi Ekonomisi: Tekstil örneği
Pamuk’a gen düzeyinde müdahele Üretim düzeyi: toprak, sulama Kumaşa nanoteknoloji ... Kumaşın tasarımı Markalaşmak Moda, tasarım (zara ) Pazarlama, dağıtım, üretim

12 Bilgi Eko./Toplumu İndexleri
Pek çok göstergenin ağırlıklı ortalaması Ar-ge GDP, ar-ge calışanı, patent, yayın, Eğitim seviyesi, üniversite, lise bitirme oranı, gazete, kitap sayısı, Telefon, TV, Radyo, Kablo, fax Altyapı/Kurumsal, kullanım, kapasite Bilgisayar, internet yaygınlık, derinlik Özgürlükler, örgütlenme; kurumsal yapı (girişim, buluş, ar-ge, inov.) 12

13 Türkiye - I 26-30 milyon kull., 6 M ADSL, 3.1 M bilgisayar
Alan adı: %27 düzenli, %67 hiç, %25? hiç duymamış? Kullanmayan: %80, kırsal %90 Evlerin %80'inde internet yok Serbestleşme sorunlu: pazar payları, yabancı serm Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı 13

14 Türkiye - II Uluslarasi indeksler: 40/55, 55-70 /192
Gender gap: 120+, insani gelişmede: 80-90 UN e-gov: 59, 76, 69 ITU - 57( ), 56(2007, 3.63) ITU- pricebasket: 62, 2.39 (09); sabit 1.77%, GSM 3.07%, adsl 2.34%, 9340 US$ GITR: sira: (07,08,09): 55, 61, 69 Indeks: 3.96, 3.91, 3.68 14

15 GITR- Bilgi Toplumu Indeksi
3 kategori, 9 altkategori, 68 temel gösterge Çevresel(ç), Hazırolma(H), Kullanım(K) Ç: pazar (14), siyasal/düzen.(9), altayapı(7) H: birey(9), iş dünyası(10), devlet(4) K: birey(5), iş dünyası(5), devlet(5) Türkiye: 61 <--- 55 Ç: 56; 66, 56, 62 H: 69; 64, 63, 87 K: 54; 61, 48, 60 15

16 e-devlet E-devlet, m-devlet, t(v)-devlet, tel-devlet: modern d
Devletin gelişen teknoloji ve kavramlar ışığında yapı. Değişimin yönetilmesi: felsefe, yöntem/süreç, insan G2b, g2c: devlet-iş dünyası, devlet-yurttaş, devlet-stk G2b : (kamu) kurumlar arası işleyiş Açıklık, saydamlık, katılım, hesap verme Yönetime katılma / demokrasi Süreç – döngü: planlama, görüş alma, pilot, yapma, geri besleme, ve düzeltme 16

17 E-devlet - infodev.org E-devlet: proje, süreç, müzakere, iş yapma biçimi Teknolojiden çok yönetim/yönetişim meselesi g2g,g2b,g2c: kolay, rahat, ucuz, saydam ve 2 yönlü Bilgi sunma, iletişim, işlem, dönüşüm 20 işlem: ehliyet baş., araç, tapu kayıtı, doğum kayıt, e- ihale, e-fatura, e-oylama, is başvurusu(iş kur), meslek içi eğitim, emekli hizmetleri, e-sağlık, vergi, gümrük, sınır /pasaport, e-tarım 17

18 Obama: open Government
Transparency, public participation, collaboration Blog; kültür, çerceve, daha kaliteli bilgi Saydam: data.gov, 47 → 118K veriseti, +3 (45 gün); not verme, isteme; harcamayı izleme recovery.gov, USAspending.gov, IT.USAspen.. recovery.org, beyazsaray log (3 org), FedThread.org, GovPulse.org, public.resource.org 18

19 Obama: katılım, işbirligi
Katilim: youtube da görüş alma, IdeaScale Yerel yönetim: newark/twitter Fed: nasıl çerçeye (GreenGov) recovery.gov, USAspending.gov, IT.USAspen.. recovery.org, beyazsaray log (3 org), FedThread.org, GovPulse.org, public.resource.org Iş birliği: flu önleme için video seçimi, 2500$ Tools for job seekers; 600 tools kişi inceledi 19

20 Bilişim Sektörü için: Yatay rolu çok önemli
Yatay için de gelişmesi gerekir Tutarlı politikalar gerekli-sistem yaklaşımı Bilişim-internet olmazsa olmaz koşuldur Ama, Tek başına yetmez: tutarlı ulusal ... Kendi özel konumuza uygun politikalar gerekli: açık kaynak gibi 20

21 Katılım, Demokrasi ve İnternet
Anti-global hareket interneti çok etkin ... Dağıtık, küçük gruplar haberleşme ... Bilgilenme, alternatif oluşturma, karar ... Kitleleri harekete geçirme (ventura, oba..) Yolsuzlugu önleme, yönetime katılma ... Strateji oluşturma, yayma ve ikna ... “Long Tail !” - herkese erişim!! 21

22 İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu
E-democracy Extremedemocracy.com E-democracy.org Akgul.bilkent.edu.tr Berkman center, harvard law school Oxford Internet Instıtute oii.oxford.ca.uk? Cambridge, berkeley, harvard berkman İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu 22

23 E-avrupa Web .eu de çıktı, 94'te hızlı başladılar
!97 girdik dediler, 98'te sayısal uçurum 99'da e-avrupa “en dinamik ve rekabetçi” 2002'de biten eylem p, “herkes için bilgi T” 2001'de, e-avrupa+, e2005 İ2010: growth and inclusion ABD, jp ve korenin gerisindeler 23

24 E-türkiye, e-devlet Ülkenin yeniden yapılanması: e-türkiye
Devletin yeniden yapılanması: e-devlet E-devlet, e-türkiye için öncü güç Bilgisayarlaşma, internet olmazsa olmaz! Ama, felsefe, insan, organizasyon önemlidir Bu bir süreçtir Bilgi toplumu bir tercih meselesi değildir! 24

25 Sansür yasası!: donkişot, devekuşu ve harakiri
8 konu: cocuk, porno,kumar,saglik intihar, ilac, müstehcen, Atatürk + bahis Erişimi engelleme Sansür dairesi: 93 URL filtreleme

26 Ara Özet: Bilişim ve İnternet tercih meselesi değil
Bilgi Toplumu hedefi doğru hedef Sistemik ve uyumlu politikalar gerekli Açık kaynak öncelikli, ama tek değil Katılımcı, saydam, Demokratik yapılar Kendi somut planlarımızı biz geliştirmeliyiz Tek başına bilişim değil, ama bilişim şart 26

27 e-öğrenme ... işin başındayız: ne kadar hazırız?
paradigma değişikliği: aktif öğrenme zenginleştirici ---> degree program dinazor, göçmen, native “mass ...”, lab, öğrenme, katılım virtual classroom, atutor, moodle opencourseware, acik-ders malzeme 27

28 Türkiye Ne durumda ? Dünya ortalaması civarında
AB aday ülkelerin sonunda 40/55, 50/110 E-devlet hizmet türü/kalitesinde iyi, yaygınlıkta %33, %24 kadın, %19 kırsal K M alan adı, 2,6 M bilgisayar 9M Blog/web, 26 MSN

29 GITR -II bürokrasi 104 vergi (k)123, 78 adalet bagim 64
egitim sist k 77 okulda inet 55 firma arge 73 e-katilim 70 egitim harca 90 basin özgür 106 adaletin etkin 82 ict önceligi 101 y.tekno alımı 106 vizyonda ict 85 edevlet haz. 70 dev ict teşvik 96 iş çalışan egit 90

30 Universiteler internet araçlarını yoğun kullanmalı
wiki, blog, rss, chat, liste, forum liberal/önder: öğrenci, eleman, özgür e-öğrenme; deney, destek, karma Açık erişim, açık ders malzemeleri Topluma önderlik: stk, ticaret yaratıcı, girişimci, araştırma , inovasyon kültürü sanayi işbirliği, toplumun sorun.

31 Universiteler opencourse consorsium academicearth.org
best video lectures acik kaynak yazilimlar: 250K gnu.org, directoruy.fsf.org sf.net, freshmeat.net acik-kaynak.org.tr

32 Alan Adı Kendi Alan adınız olsun Adsoyad.com.tr
Com.tr biz.tr info.tr – sirketler için Gen.tr web.tr herkes, org.tr STK Gov.tr bel.tr pol.tr k12.tr Name.tr tel.tr Av.tr dr.tr (not.tr ecz.tr muhasebe.tr) .tv.tr .fm.tr medya.tr 32

33 web önerileri: Enformasyon/hizmet önemlidir !
Flash, büyük resim, animasyondan uzak dur Platform bagımsız! Her tarayıcı, görme özü. Ana bilgi text, html olmalıdır (pdf, word.) Navigasyon ... Kurumsal bütünlük İletisim bilgileri, stil üzerine okuyun, düşünün 33

34 Tarama motorları Google, scholar.google, maps.google, print..
Acik-erisim, creative commons Meta search , A9, de.li.cious, Firefox Search tools Wikipedia, free dictionary, webmaster, yahooligans Wikipedia, yahooligans, netscout

35 Bazı Web adresleri Wikipedia, tr.wikipedia.org Yahooligans – k12
Netscout Dizin servisleri: directory.yahoo.com Directory.google.com, opendirectory E-posta listeleri Wiki, blog, rss!

36 Sorular Teşekkür ederim akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr
Akgul-duyuru, k12, edu-net 36

37 Bilişim ... Bilgisayarlar her yerde: gömülü, cep, masa, süper, santral, ... Üretim aracı Kişisel/kurumsal verimlilik aracı Kişisel haberleşme, gelişme, eğlence, kültür aracı Yeni ilaç, malzeme, oto, uçak, güvenlik, bilim Elektrik gibi temel Bilgi sistemi kurmak zordur, ekip işi, insanı ikna Süreçtir, iş birliği ister

38 Yatay Sektör Olarak Bilişim
İnternet ve Bilgisayar: “Her eve lazım!” Elektrik ve Telefon gibi! (sorgulamayın!) Verimlilik aracı: OECD doğruladı (Arrow) Tarım, KOBI, turizm, için gerekli Bilişim'in, işletme/iş nosyonları gerekli Mühendislik, inovasyon, ar-ge, pazarlama e-ticaret, e-pazaryerleri Bilgiye erişim yurttaşlık hk. Sayısal böl.

39 Dikey Sektör Olarak Bilişim
Kendi içinde: yazılım, gömülü, Call center Elektronik, Telekom ile bütün - ICT Telekom -Media-eğlence – Internet yakın. Yatırım göreceli düşük: egitim gerek İhracat: yazılım, hizmet, müteathitlik İnsan gücü planlaması: meslek (lise, YO, U) Üniversiteleri yeniden yapılandırmak gerek 39

40 Bilişim, Verimlik, tetikleyicilik
Arrow'un itirazi çözüldü İ2010: %5 GDP --> 25% büyümeyi tetik. Verimligin %40'ı sağlıyor, ABD'de %60 Bilişim ar-ge 1/3 (.us, .jp, .kr), 1/5 .eu Değişimi yönetmek zor, başarısızlık var Elektrik motorlarında gecikme İ 40

41 /55 İnsani gelişme: / 196 Digital opportunity (05): 1 dk, 2, iceland, 3.se, 4 uk, 5 no, 6, nl, 7, ch, 8 fi, 9, lu, 10 de, 11, estonya, 12slovenya, 16 fr, 22 cy, 26 gr, 31 ro, 32 tr 33 ru (Avrupa) Dünya: 58 tr, 60 rs, 53 ro, 9 nl, 7 us, us 21,3 dk, 2 jp, 1 kr Economist 07 e-readiness: 1 dj, 2, us-se, 4 hk, 5ch, 6 sgş 7 uk, 8nl,9 australya, 10 fi, 11 au, 12no, 13 ca, 14 nz, 16 kr, 30 sili, 42 tr, 43 br,44 ar, 45 ro, 48 bg İnnovation: 46 bg, 53 br, 58 tr, 60 urdun, 54 cin, Broadband indeks. itif.org (07), 1 kr, 2 jp, 3 iceland, 4 fi, 5 nl, 6 se, 7fr, 8dk,9 no, 10 ca, 12 us, 24 pl, 27 gr, 29 mx, 30 tr Global comptetition index: (07) 59 tr, 1 ch, 2 fi, 3 se, 4 dk, 5 sg, 6 us, 7 jp, 8 de, 9 nl, 1o uk, 12 no, 26 ma, 66 br

42 İndeksler II UN e-goverment readiness 2008:
1 se (.9157), 2 dk, 3 no, 4 us, 5, nl, 6 kr(.8317), 7 a, 8 australya, 9 fr, 10 uk (.7703), 11 jp, 12ch, 13 estonya (.7600), 14 lu, 15 fi, 17 il, 19 ir, 20 es (.7228), 35 cr, 44 gr, 45 br (.5679), 50 urdun, 70 saudi (.4935), tr 76 (.4834), 182 chad (


"İnternet, Bilgi Toplumu ve e-devlet" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları