DİŞLİ ÇARKLARDA MEYDANA GELEN HASAR MEKANİZMALARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TOPRAĞIN HİKAYESİ HORİZON: Toprağı meydana getiren katmanlara horizon adı verilir. TOPRAK: Toprak taşların parçalanması ve ayrışmasıyla meydana gelen,
Advertisements

Kompozitler Farklı malzemelerin üstün özelliklerini aynı malzemede toplamak amacıyla iki veya daha fazla ana malzeme grubuna ait malzemelerin bir araya.
M AKINE B ILIMINE G IRIŞ Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL.
Mastarlar.
Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN
İMAL USULLERİ KAYNAK TEKNOLOJİSİ BÖLÜM 5 KESME. Esası? Oksijen saflığının etkileri? Kesme üfleci ve çalışma şekli? Yüzey kalitesi değerlendirmesi?
Betonarme Yapılarda Deprem Hasarları
6.SINIF FEN ÖDEVİ. Uygulanan yalıtım kalınlığına ve kullanılan malzemenin ısı iletkenliğine bağlı olarak, ısı kaybı % oranında azaltılır. Yoğuşma.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
YEDEKLEME NEDIR? Gülşen Güler. YEDEKLEME NEDIR? Yedekleme, en genel anlamıyla, bir bilgisayar sistemini işlevsel kılan temel birimlerin, üzerinde çalışan.
ELLE YÜK KALDIRMA VE TAŞIMA İŞLERİNDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
PLASTİK ŞEKİL VERME YÖNTEMİ
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
PNÖMATİK SİSTEM.
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Jominy (Uçtan Su Verme) Deneyi
BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ. BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ.
Malzeme muayenesine giriş
YAKUP KAYA SABİT BAĞLANTILAR SABİT BAĞLANTILAR 1.MEKANİKSEL EKLER 1.MEKANİKSEL EKLER 2.FÜZYON EKLER 2.FÜZYON EKLER.
GÜNEŞ SİSTEMİ VE ÖTESİ: UZAY BİLMECESİ. GÖK CİSİMLERİNİ TANIYALIM Bulutsuz bir gecede gökyüzünü gözlemlediğimizde irili ufaklı pek çok cisim görürüz.
Hidrojen Gevrekliği.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
KAYNAKLI PARÇALARDA GÖRÜLEN HATALAR
ZAMAN Ç İ ZELGELER İ İ LE VER İ ML İ L İ K ANAL İ Z İ BİTİRME ÖDEVİ.
Pazarlama İlkeleri.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Örtü Altı Yapıları Malç Örtüler
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
1. RİP Kıyıdan / Plajdan denize doğru olan bir akıntıdır.
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
İMAL USULLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
Ankara Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fizik Mühendisliği Katıların Manyetik Özellikleri Yumuşak Manyetik Malzemeler.
BARALAR.
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
STORAGE BÜŞRA KARADENİZ
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 3.hafta
NET 207 SENSÖRLER VE DÖNÜŞTÜRÜCÜLER Öğr. Gör. Taner DİNDAR
Düz hatlar, makaslar & kruvazmanlar için ivmelenme izleme sistemi
Ölçü transformatorları
PİM VE PERNO BAĞLANTILARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MAKİNE ELEMANLARI DERS SLAYTLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 10.hafta
JEM 301 PETROGRAFİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK. BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EÜT 252 ÜRETİM YÖNTEMLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME.
Gelişim ve Temel Kavramlar
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Metallere Plastik Şekil Verme
Tane sınırları Metal ve alaşımları tanelerden oluşur. Malzemenin aynı atom dizilişine sahip olan parçasına TANE denir. Ancak her tanedeki atomsal.
Sanal ve Şebeke Örgütleri
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İMALAT İŞLEMLERİ II Doç.Dr. Mustafa Kemal BİLİCİ Eposta:
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitsel Robotların Bileşenleri-2
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ TEMEL İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Sunum transkripti:

DİŞLİ ÇARKLARDA MEYDANA GELEN HASAR MEKANİZMALARI

GİRİŞ Makine sistemlerinde hareket ve güç ileten elemanların başında dişli çarklar gelmektedir. Mekanik gücün iletiminde mühendislik ve maliyet avantajlarını bir arada sunan dişli çarklar, saat mekanizmaları gibi hassas cihazlardan, otomobil, takım tezgâhları ve uçak-uzay teknolojisine kadar geniş bir alanda kullanılmaktadır Enerjinin iletimi esnasında verimin yüksek tutulmasına karşı zorlayıcı en büyük etken sürtünme ve meydana getirdiği aşınmadır. Bu olumsuz etkiler, diğer makine elemanlarında olduğu gibi dişli çarklar üzerinde de kendini göstermekte ve maddi açıdan ciddi kayıplara neden olmaktadır.

DİŞLİ ÇARKLARDA OLUŞAN HASARLAR Amerikan Dişli Üreticileri Birliği (AGMA) ulusal standardında diş bozuklukları 5 grupta incelenebilir 1-Yüzey Yorulma Hasarları 2-Aşınma 3-Plastik Akma 4-Kırılma 5-imalat Sırasında Oluşan Hasarlar

Yüzey YorulmasI HasarlarI Bu yorulma, malzemenin dayanım sınırı ötesindeki tekrarlı yüzey veya yüzey altı gerilmelerinin sonucunda oluşan bir hasar türüdür. Yetersiz yağlama sonucunda oluşan aşınma hasarlarından farklıdır. iyi yağlama şartlarında bile görülür. Aşırı basınç altında fazla sayıda yük tekrarının (çevriminin) ardından, diş yüzeyinde veya yüzey altında oluşan küçük çatlaklarının gelişip, birleşmesiyle meydana getirdikleri çatlak şebekesinin çevirdiği malzeme parçacığının kopup ayrılması sonucu ortaya çıkar.

AşInma Aşınma, sürtünme halinde bulunan yüzeylerde malzemenin, istenilmediği halde kopup ayrılmasıdır. Genel olarak aşınma, dış etkiler altında, temas yüzeylerinde oluşan fiziksel ve kimyasal değişmelerin sonucudur. Dişlilerde meydana gelen aşınma türleri genellikle çalışma şartlarına bağlı olarak değişir. Fakat temelde aşınma, temas eden iki diş yüzeyi arasında yağ filminin yetersiz veya hiç olmaması sonucu ortaya çıkmaktadır. İki yüzey arasındaki yağ filminin yetersiz olması sonucunda iki diş yüzeyi arasında direkt temas meydana gelecek ve aşınma başlayacaktır. Aşınma hasarı abrasif ve adesif aşınma olarak iki sınıfa ayrılabilir.

Abrasif (AşIndIrIcI) AşInma Bazen kesme aşınması olarak da adlandırılır. Sistem içerisinde zamanla meydana gelen kirler, dökümden gelen çapaklar dişlerden gelen veya yataklardan gelen aşınmış parçacıklar veya filtresi aşınmış parçacıkların diş yüzeyleri boyunca kayması ve yuvarlanması sonucunda ortaya çıkan aşınma türüne abrasif aşınma denir. Bu tür aşınmanın önüne geçilebilmesinin en iyi yolu çeşitli görüntüleme veya algılama cihazları ile yağ içerisindeki bu yabancı parçacıkların konumu ve miktarı tespit edilerek temizlemektir.

Adesif AşInma En çok rastlanan aşınma mekanizmasıdır.Gerçek temas yüzeyi büyüklüğü ile geometrik temas yüzeyi büyüklüğü arasında, yüzey pürüzlülüğüne ve yükleme miktarına bağlı olarak büyük fark vardır. Gerçek temas yüzeyinin küçük olması, temas noktalarındaki gerilmeleri küçük yüklemelerde dahi akma gerilmesine hatta onun da üzerinde değerlere eriştirir. Böylece moleküler yapışma kuvvetleri etkisini gösterir. Bu nedenle bir yüzeyden diğerine malzeme geçişi yani, mikro soğuk kaynaklar meydana gelir.

Plastİk Akma Plastik akma; eş çalışan diş yüzeyleri arasındaki yüksek temas basınçları ile yuvarlanma ve kayma olayları sonucu meydana gelen istem dışı soğuk şekillenmedir. Yüzey ve yüzey altı malzemesinin akarak deforme olması sonucu oluşan bir hasar tipidir. Genellikle yumuşak malzemelerde görülmesine rağmen, ağır yük altındaki semente edilmiş dişli yüzeylerinde de ortaya çıkabilir.

KIrIlma Dişlilerde kırılma olayı birçok hasar türüne göre daha tehlikeli ve daha risklidir. Özellikle bir helikopterde, asansörde veya bir vinçte çok tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Bu nedenle insan hayatının risk altında olduğu çalışma koşullarında dişlilerde kırılma için emniyet katsayısı büyük alınır. Kırılma hasar türü; klasik eğilme yorulmaları, aşırı yük, diş veya jant kırılmaları gibi farklı şekillerde karşımıza çıkabilir.

İmalat sIrasInda oluşan hasarlar Dişli çarklarda malzeme olarak genellikle sementasyon veya ıslah çeliğinden imal edilir. imalat sonrasında dişli çarkların diş yüzeyleri aşınmaya dayanımını artırmak için yüzey sertleştirme işlemi yapılır. Dişli çarklar bu imalat işlemlerinden geçerken bazı hasarlar oluşabilir. Bu hasarlar sertleştirme esnasında meydana gelen çatlaklar ve taşlama sırasında oluşan çatlaklardır.

SERTLEŞTİRME ÇATLAKLARI (SU VERME ÇATLAKLARI) Bu çatlaklar, diğer ısıl işlemler yapılırken ilerleme gösterebilir. Genellikle çıplak gözle görülmeleri mümkündür. Dişin tepe bölgesini boydan boya geçebilir veya diş kenarında radyal doğrultuda olabilirler. Isıl işlem çatlakları östenitleşme sıcaklığından soğutma sırasında ortaya çıkan aşırı gerilmeler sonucu ortaya çıkar.

Taşlama ÇatlaklarI Adından da belli olduğu üzere, diş yüzeylerinin taşlanması sırasında ortaya çıkar. Genellikle belli bir model veya şebeke şeklinde olup, birbirine paralel bir grup kısa çatlak olarak uzanırlar. Oluşma sebebi, taşlama taşının aşırı basıncı veya dişli malzemesinin çatlak oluşumuna meyilli metalografik yapısıdır. Taşlama yanığı ile birlikte görülebilirler ve bir nital dağlama ile tespit edilebilirler

SOLİDWORKS ve ANSYS DİŞLİ STATİK ANALİZLERİ

sonuç Dişlilerde meydana gelen hasarlar çok sayıda faktörün bir araya gelmesi sonucunda ortaya çıkmaktadır. çalışma koşulları, diş yüzey basıncı, yağlama rejim cinsi, yağ sıcaklığı, yağlayıcı özellikleri, sürtünme katsayısı, dişli imalatında kullanılan malzeme gibi birçok etmenler bu faktörler arasında sayılabilir. Bu parametreler arasında asıl problemi ise bakımsızlık nedeniyle dişlilerin yağsız kalmaları oluşturmaktadır. Dişlilerde en fazla görülen hasar yorulma olup, en tehlikeli hasar ise kırılma hasarı olarak karşımıza çıkmaktadır.

KAYNAKLAR 1. Đşel B., 2007, “Dişliler Đçin Yüzey Yorulması Test Cihazı Geliştirilmesi ve Yağ Sıcaklığının Etkisinin Araştırılması”, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü 2. Kızılaslan K., 2007, “Dişliler Đçin Yüzey Yorulması Test Cihazı Geliştirilmesi ve Yağ Viskozitesinin Etkisinin Araştırılması” Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü 3. http://www.ig.pwr.wroc.pl/~radzim/gear/picture 18.01.2007 4. http://www.mt-online.com/articles/01-00mpt.cfm?pf=1 18.01.2007 5. http://www.atsb.gov.au/publications/2000/tr200003399.aspx 18.01.2007 6. http://www.horsburgh-scott.com/hs/service/spall.asp 18.01.2007

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ… HAZIRLAYANLAR BURAK DAĞ 130355035 FAHRİ MURAT 130355039 AKİF ÇOLAK 120355054 AHMET İNANÇ 120355024 FATİH TORTUMLU 130355011