1. 2  Krizler belirtiler vermekle birlikte çoğu zaman tahmin edilmesi zor süreçlerdir; aniden ortaya çıkarlar.  Krizleri önceden önlem alabilmekle.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Advertisements

4857 SAYILI İŞ KANUNU MADDE 77 İşverenler işyerinde alınan iş sağlığı ve güvenliği önlemlerine uyulup uyulmadığını denetlemek, işçileri karşı karşıya bulundukları.
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
Amaç Bu Kanunun amacı, afet ve acil durumlar ile sivil savunmaya ilişkin hizmetleri yürütmek üzere, Başbakanlığa bağlı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının.
ACİL DURUM VE EYLEM PLANI
İZMİR HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ Çalışan Sağlığı Şube Müdürlüğü
Prof.Dr.Hilmi SABUNCU YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ TEMEL TIP BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Bahtiyar ÇETİN Endüstri Mühendisi Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezi
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI
 Hastane Yönetimi.  İzdihamın önlenmesi ve sağlık personelinin emniyeti için gerekli güvenlik tedbirleri alınır,  Sağlık Bakanlığı ve Emniyet Teşkilatı.
3 Sağlık örgütlenmesi ve sağlık bakanlığı
Bingöl Kamu Hastaneleri Birliği
KRİZ YÖNETİMİ ÖDEVİ HAZIRLAYANLAR: MURAT KOÇ
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
AFETLERDE YÖNETİM Prof.Dr. Recep AKDUR.
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
ACİL EYLEM PLANI HAZIRLIĞI
KARTAL BELEDİYE BAŞKANLIĞI SİVİL SAVUNMA UZMANLIĞI 2010 YILI FAALİYETLERİ Kartal Belediyesi
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
AFET/KAZA NEDİR? İnsan ya da doğal kaynaklı, yaşam, doğal kaynak ya da mülk kaybına yol açan; Yol açtığı zararın azaltılabilmesi için yardım personeli.
Hedef A.1. : Deprem Bilgi Altyapısının Geliştirilmesi; Deprem bilgi altyapısının geliştirilmesi, güçlendirilmesi, sürdürülebilirliğinin sağlanması bu altyapıyı.
RİSK VE YÖNETİMİ.
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI VE KBRN HİZMET GRUBU PLANI
İşletmeyi neden kurarız ?
KALİTE GÜVENCE VE GELİŞTİRME PROGRAMI
DEPREM.
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
6331 sayılı İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU BİLGİLENDİRME SUNUSU
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
T. C. DENİZLİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İşyeri Sağlığı ve Güvenliği İlçe Milli Eğitim Müdürleri Bilgilendirme/Değerlendirme Toplantısı 20/10/2015 DENİZLİ.
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026) Ulusal Deprem Stratejisi Eylem Planı (UDSEP ) Prof. Dr. Levent Gülen Ofis: M-1 No:1303.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
GZFT(SWOT) ANALİZİ.
ÇEVREMİZDEKİ RESMİ KURUMLAR
Denetim Faaliyetlerinde İklim Değişikliği Ersin Çelik - Mustafa Keleş Yasama Uzmanları Kanunlar ve Kararlar Başkanlığı – Denetim Bürosu.
YATIRIM PROJE TEKLİFİ NASIL HAZIRLACAK?
İŞYERLERİNDE ACİL DURUM PLANLARI
Amaç Katılımcıların, işyerlerinde acil durumlarda uygulanacak planlar ve bu planlamanın yapılması hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. 2.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
İnsanlar ve yönetim ARDA KIRTASİYE. Yerel yönetimler İnsanların beslenme,barınma ve sağlık gibi temel ihtiyaçları vardır.İnsanlar bu ihtiyaçlarını karşılamak.
1. 2 RİSK YÖNETİMİ (Olay öncesi /Proaktif davranış)  Risk değerlendirme / Olası riskler  Kabul edilemez risk/ Risk yok etme/ Risk azaltma çalışmaları.
1.  2  Afet durumları için uluslar arası bir tıbbi ağı organize etme ihtiyacı bulunmaktadır.  Bu ağda yer alacak sağlık servislerinin çeşitli tıbbi.
1 MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE KRİZ VE AFET YÖNETİMİ
2008 KÜRESEL FİNANSAL KRİZİ VE TÜRKİYE DIŞ TİCARETİNE ETKİSİ
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
AFETE HAZIRLIK VE BİLGİ DURUM DEĞERLENDİRMESİ
Hatice Şimşek Keskin***
Afet Zararlarının Azaltılmasında Türkiye’deki Yerel Yönetimlerin Rolü
OKUL VE ÇEVRE GÜVENLİĞİ SEMİNER KONUSU
AFET YÖNETİMİ YRD.DOÇ.DR. NEHİR VAROL KAYNAK: ANONİM.
AFETLERLE İLGİLİ OLAYLARIN SAFHALARI
Kadın Girişimciler.
Üniversite Hastanelerinin Finansal Sürdürülebilirliği
KALABALIK RİSK YÖNETİMİ VE ACİL DURUM PLANLAMASI
Tarım sektörünün önemi
Sunum transkripti:

1

2

 Krizler belirtiler vermekle birlikte çoğu zaman tahmin edilmesi zor süreçlerdir; aniden ortaya çıkarlar.  Krizleri önceden önlem alabilmekle birlikte tümüyle engellemek çok zordur.  Kriz durumunun ortaya koyduğu gerilim ve eksikliklerin tespiti, kuruluşların silkelenip kendilerine gelmelerine yol açarak değişime ayak uydurmada hızlandırıcı etki yapar. 3

 Olağan durumlarda yapılması düşünülen yenilikleri engelleyen direnç ve sorunlar kriz durumunun ortaya koyduğu şartlar içinde ortadan kaldırılır. Yine krizlerde asıl kayıp itibarda olur.  Kriz dönemleri iyi yönetilebilirse ve değerlendirilebilirse kamu kuruluşlarının güven tazeledikleri ve itibarlarını toplumun her kesimine yansıttıkları dönemler olabilir. 4

 Ayrıca krizlerin itibara olan olumlu ya da olumsuz katkısı daha sonraki kriz dönemlerinde krizlerin aşılmasını da olumlu ya da olumsuz olarak etkileyecektir.  Konfüçyüs’ün “Değişim rüzgârları estiği zaman akıllılar yel değirmeni yapar, aptallar duvar örer.” özdeyişi kriz yönetimi ve fırsat ilişkisini çok iyi özetlemektedir. 5

 Bir yöneticinin değişimin hızına ayak uyduramaması, yöneticilerin sezgi gücü yetersizliği ve öngörü eksikliği, krizleri algılayamama veya kriz olarak kabul etmeme, yeni problemleri eski problemlere göre çözmeye çalışma, üst düzey yönetimin rollerini algılamadaki yetersizliği gibi yönetimin niteliğinden kaynaklanan etkenler krize sebep olmaktadır. 6

 Muhtemel Krizler:  Grev,  Yangın, patlama,sızma problemi, kirlilik problemi,  Ham- madde veren firmaların grevi,  Taşımacılık grevleri,  Hükümet yasaları, sınırlamalar,  Vergi değişiklikleri, büyük ihracat pazarlarında kayıp,  Hisse senetlerinde düşüş, maliyet artışı (örn. hammadde) 7

 Sabotaj,  Ayaklanma hasarı, (sivil itaatsizlik eylemleri vb)  Deprem,  Holding yöneticilerinin rehin alınması yada kaçırılması, öldürülmesi  Sivil Toplum Liderine suikast, sansasyonel gazete ve TV haberleri,  Hükümet komisyonları tarafından araştırmalar,  Yöneticilere yönelik skandallar, 8

 Uçak düşmesi, fırtına, sel, yoğun kar yağışı  Endüstriyel casusluk: plan, desen, bilgisayar kayıtlarının çalınması,  Rakiplerin benzer yada ikame ürünle pazarda fiyat kırması,  Bir hizmetin, ürünün illegal olması,  Piyasaya sürülen bir ürünün beklenmeyen yan etkiye neden olması. 9

 I-Örgütlenme :  Her sessiz dönemde adeta ileride bir kriz olacakmış gibi hazırlık yapmak bir sağlık yöneticisinin görevidir.  Sağlık yöneticisi için ilk yapılacak iş sağlık kurumlarının afete karşı örgütlenmesidir.  Sorumlu olduğu birimin tüm dönemlerindeki afet işlerinin yönetimini ve afete ilişkin hizmetleri yürütecek kurumlar ve birimler bu dönemde kurar. Kurumların görev ve sorumlulukları ile bunların yetkileri belirler. 10

 Sağlık yöneticisi görev yetki ve sorumlulukları belirlemeli, birim ve birey düzeyine inecek şekilde ayrıntılandırılmalıdır.  Örgütlenmesini, diğer kurum ve kuruluşlarla eşgüdümünü, sessiz dönemde tamamlayamayan kurumlar afet esnasında hızlı toparlanırlar.  Başta Sağlık Bakanlığı olmak üzere; sağlıkla ilgili tüm kurum ve kuruluşlar, afetle ilgili örgütlenmesini sessiz dönemde tamamlamalı ve bir araya gelerek bir afet halinde nasıl haberleşeceklerini ve işbirliği yapacaklarını kararlaştırmalıdır. 11

 Afete ilişkin sağlık hizmetleri planların yapılması yerel, merkezi yöneticilerle birlikte sağlık yöneticisinin işidir.  Bu amaçla risk altındaki toplum belirlenir, afet haritaları çizilir. Bu bulgu ve bilgilerden hareketle çeşitli / seçenekli afet senaryoları oluşturulur.  Bu senaryolara dayalı olarak afette gereksinimler, bu gereksinimlerin karşılanabileceği ulusal kaynaklar ve olanakların durumu, ikmal kaynak ve yolları, yerel kaynakların yetmemesi halinde alternatif dış kaynaklar  belirlenir. 12

 BİR ÜST (KENT BÖLGE ÜLKE) VE DAHA ÜST DÜZLEMDEKİ PLANLARIN BİRER PARÇASIDIR. 13

HASTALARA İLİŞKİN (K1)  TAHLİYE (K1-İŞ1)  KURTARMA (K1-İŞ2)  YERLEŞTİRME (K1- İŞ3iç/dış)  BAKIM İDAMESİ (K1- İŞ4)  ÇALIŞANLARA İLİŞKİN (K2)  TAHLİYE (K2-İŞ1)  KURTARMA (K2-İŞ2)  Gerekirse tıbbi bakım (K2-İŞ3)  İŞE YERLEŞTİRME (K2-İŞ4) ARAÇ GEREÇ (K3)  KURTARMA  YERLEŞTİRME  KULLANIMA SOKMA OLAY- FİZİK YAPILAR (K4)  DURDURMA  İZOLASYON  SAVMA 14

15

 Planların gerçekçi ve uygulanabilir olması için, her yerleşim birimi (köy, ilçe, il), kurum ve kuruluşun kendi planını kendisinin oluşturması çok önemlidir.  Ulusal ya da merkezi plan bu planların birleştirilmesi ile oluşturulur.  Gerek sağlık hizmetleri ve gerekse diğer hizmetler için, önceden ve eş büyüklükteki yakın yerleşim birimlerinin birbirine yardımcı olarak seçilmesi ve görevlendirilmesinde büyük yarar vardır. 16

17

 Günümüzde deprem gibi bazı afetlerin zamanının önceden tahmin edilmesi olanaksız iken bazılarının (kasırga, sel) önceden haber alınması ve afet bölgesinden halkın tahliye edilmesi olanaklı olabilmektedir.  Yasal düzenlemeler : Afet yönetimine, imar ve yapılara, örgütlenmeye ilişkin yasal düzenlemeler bu kapsamda değerlendirilir. 18

 Toplumun afete karşı hazırlıklı ve bilinçli hale getirilmesi için düzenlenecek her türden eğitimin bu dönemde yapılması gerekir. Afetlere karşı sektörde çalışanların bilinçli ve hazır hale getirilmesi, afet planlarında görev verilen kadroların sürekli eğitilerek olaya hazırlıklı olmaları sağlanmalıdır.  Sağlık hizmetlerini ilgilendiren sektörlerin ve toplumun da katıldığı tatbikatlar yapılmalıdır. 19

 Afet yönetimine ilişkin tüm yasal düzenlemelerin sessiz dönemde yapılması gerekir.  Sağlık hizmetleri yönetiminde afete uyum, reaksiyon verme ve afetle baş etme konularına ilişkin yasal alt yapı bu dönemde oluşturulmalıdır.  Ayrıca ilgili mevzuatlar sağlık çalışanlarının rahatlıkla anlayacağı şekilde yönergeler şeklinde yazılmalıdır. Aksi takdirde hukuk terminolojisine aşina olmayan sağlık görevlileri konuyu kavramakta sıkıntı çekeceklerdir. 20

 Alt yapının güçlü hale getirilmesi: Özellikle ulaştırma, haberleşme ve binaların alt yapısı güçlü hale getirilerek hem afetin zararları en aza indirilmeye hem de afet sonrasında müdahale yeteneğinin geliştirilmesine çalışılır.  Sağlık kurum ve kuruluşlarının binalarının yapısı ve dayanırlığı afet açısından gözden geçirilerek afete uygun olmayanların değiştirilmesi, düzenlenerek güçlü hale getirilmesi bu başlık altında toplanan işlemlerdir. 21

 Hastane ve benzeri yerlerin elektrik, su, gazın kesileceği, merkezi oksijen ve sistemlerinde arıza çıkabileceği göz önünde bulundurulmalı ve bu gibi durumlara karşı gerekli önlemlerle donatılmalıdır.  Jeneratör,  Yedek su tankı,  Yedek ısıtma düzeneği  Çeşitli çelik ve dayanıklı poliüretan depolar vb.) 22

OLGU / OLAY INCIDENT 1İVEDİ DURUM EMERGENCY 2FELAKETDISASTER 3AFETCATASTROPHE 23