GÖKHÖYÜK TARIM MESLEK LİSESİ NURULLAH DÜZENLİ 11\A 205 ÖĞRETMEN:MESUT TORUN KONU: ÇİFLİK GÜBRE DAĞITMA MAKİNESİ
T İ G E M KG- 13 KATI GÜBRE ATMA VAGONU Gübre Atma Vagonun genel tanımı: KG -13 Katı Gübre Atma Vagonu 13 m³ katı gübre alabilme kapasitesine sahiptir. Katı formdaki hayvan gübresini araziye taşımak ve homojen bir şekilde dağıtmak üzere dizayn edilmiştir. Gübre atma vagonu çekilir tip tek akslı kuyruk milinden ve hidrolik motorlar yardımıyla çalışmaktadır.
Gübre Atma Vagonu ana hatlarıyla 3 ayrı üniteden oluşmaktadır; 1- Götürücü ünite: Makinenin arka sağ tarafında bulunan bir hidromotorlu redüktörden hareketini alır. Buna bağlı bir mil ve üzerindeki zincir dişliler yardımı ile hareketi makinenin tabanında bulunan 4 sıra zincir ve 40 Adet paletten oluşan ünite üzerindeki, katı hayvan gübresini arka dağıtıcı disklere doğru götürür. herhangi bir tıkanma söz konusu olduğunda zincirleri ters yönde hareket ettirmek mümkündür. Götürücü paletler vagonun ön tarafındaki bir yön valfi ve buna bağlı olan hız ayarlayıcı ile kumanda edilir. 2- Parçalayıcı ünite: Makinenin arka tarafında yere paralel iki sıra halinde yerleştirilmiş helezon mil ve üzerindeki bıçakları yardımıyla götürücü ünitenin getirmiş olduğu katı gübreyi dönen parçalayıcı bıçaklar vasıtasıyla parçalayıp dağıtıcı disklere iletir.Parçalayıcı ünite hareketini traktörün kuyruk milinden alır, hareket uzun bir şaft yardımıyla dağıtıcı disklerin altındaki üç çıkışlı şanzıman kutusuna ve oradan da vagonun sol tarafında bulunan zincir dişlileri ve zincir grubuna iletilir. 3- Dağıtıcı ünite: Vagonun arkasında yere paralel şekilde yerleştirilmiş 2 adet 1200 mm çapında diskten oluşur. Diskler üzerinde 4’er adet fırlatıcı kanat vardır. Hareketini traktörün kuyruk milinden alır, hareket uzun bir şaft yardımıyla dağıtıcı disklerin altındaki 2 adet üç çıkışlı ve 2 adette 2 çıkışlı şanzıman kutusundan geçerek dağıtıcı disklere iletilir.
TİGEM KG-13 KATI GÜBRE ATMA VAGONUN SAĞLADIĞI AVANTAJLAR ► Katı formdaki hayvan gübresini homojen bir şekilde tarlaya dağıtılmasını sağlar. ► Katı hayvan gübresinin toprağa homojen olarak atılmasını sağlar. ► Toprak verimliliğinin 3- 4 yıl devam etmesini sağlar. ► Toprağın asit kalitesini yükseltir. ► Toprağa uzun süreli azot kaynağı sağlar. ► Suni gübre kullanım miktarını azaltır. ► Römork yüksek kapasiteli olması nedeniyle zamandan, işçilikten ve yakıttan tasarruf sağlar.
BAĞLANTI ŞEKİLLERİ 1.1 Vagonun traktöre bağlanması TİGEM Katı gübre atma vagonunu traktörün üst çeki okunu ve şaftı kuyruk miline aşağıdaki resimde görüldüğü gibi bağlayınız. Çeki ucu ve şaft bağlantısı
Park destek ayağı Aşağıdaki şekilde görülen park destek ayağı vagon park halindeyken vagon şasesi yere paralel konuma gelinceye kadar açılır, vagon traktöre bağlandıktan sonra destek ayağının altı yerden 30 cm yukarıda olacak şekilde şekilde kapatılır.
1.2 Vagonun hidrolik hortumlarının traktör bağlanması Vagonda bir adet hidromotor, iki adet çift tesirli piston ve iki adet tek tesirli piston bulunmaktadır. Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi pistonlara ve hidromotora hodrolik yağ akışını sağlayan bir adet hız ayar kumandalı valf ve 6 adet hidrolik hortumu vardır. Hız ayar kumandalı valf 6 adet hidrolik hortumu
Hidrolik hortumlarından renklerine göre kullanım yerleri Beyaz renkli 1 adet hidrolik hortum parçalayıcı helezonların muhafaza kapağına Yeşil renkli 2 adet hidrolik hortum dozaj kapağına Kırmızı renkli 1 adet hidrolik hortum hidromotora (götürücü paletlerin vagonun arkasına doğru hareketi için) Mavi renkli 1 adet hidrolik hortum hidromotora (götürücü paletlerin vagonun önüne doğru hareketi için) Siyah renkli 1 adet hidrolik hortumu hidrolik frene hidrolik yağ akışı sağlamaktadır.
Hidrolik hortumları traktörün uzaktan kumanda valfine aşağıdaki resimde görüldüğü gibi renkler karşılıklı denk gelecek şekilde takılır.
Katı Gübre Atma Vagonunun Çalıştırılması Vagonun çeki ucu, şaftı ve hidrolik hortumları traktöre bağlandıktan sonra katı formdaki gübre kepçe ile yüklenip gübrenin atılacağı tarlaya gidilir bu esnada aşağıdaki şekillerde görüldüğü gibi dozaj ünitesi kapağı kapalı olmalıdır. Dozaj ünitesi kapağı ve pistonun kapalı konum
Vagonun ilk önce 1000 d/d ayarlanmış kuyruk mili ve şaftı çalıştırılarak hareket vagonun arkasında bulunan aşağıdaki şekillerde görüldüğü gibi şanzımanlardan geçerek 2 Adet dağıtıcı disk ve vagonun arka sağ tarafındaki zincir dişli grubu yardımıyla hareket iletilen 2 adet yere paralel olarak monte edilmiş gübre parçalayıcı helezonlar, dağıtıcı disklerle beraber çalışmaya başlar. Dağıtıcı diskler ve gübre parçalayıcı helezonlara hareket veren şanzıman grubu
Dağıtıcı disklerin devri 750 d/d olup iş genişliği 24 mt’dir Dağıtıcı disklerin devri 750 d/d olup iş genişliği 24 mt’dir. Şanzıman grubunun yağları 200 saatte bir kontrol edilmeli ve eksikse SEA 90 numara şanzıman yağı ile tamamlanmalıdır.
TEKNİK ÖZELLİKLERİ KAPASİTESİ : 13 m3 GÜÇ İHTİYACI : 120 – 140 BG BOŞ AĞIRLIĞI : 4350 Kg GÜBRE ATMA GENİŞLİĞİ : 24 mt KASA ÖLÇÜLERİ : 5000 x 2200 x 2850 mm DAĞITICI DİSK SAYISI : 2 Adet DAĞITICI DİSK ÇAPI : 1200 mm PARÇALAYICI TAMBUR SAYISI : 2 Adet LASTİK ÖLÇÜSÜ : 550 x 60 x 22,5 JATN ÖLÇÜSÜ : 22,5 – 16.00 TRAKTÖRE BAĞLANTI ŞEKLİ : Çekilir tip, Tek Akslı TAHRİK ŞEKLİ : Kuyruk mili ve Hidrolik motorlu FREN ŞEKLİ : Hidrolik Frenli olup ayrıca mekanik park frenlidir.
AYARLAR Götürücü paletlerin gergi ayarı: Her bir götürücü palette için iki adet gergi ayarı bulunmaktadır, gergi ayar şekli aşağıdaki resimlerde görüldüğü yay baskısı yoluyla yapılmaktadır. Mekanik park fren ayarı : Vagon iş bitimin de yıkanıp temizlendikten sonra makine park çekilip traktörden sökmeden park destek ayağı açılır ve aşağıdaki görüldüğü gibi mekanik park fren halatı iyice gerdirilerek tekerlerin kilitlenmesi sağlanır.
Lastiklerin Basınç Ayarı : Vagonda makas sistemi bulunmadığından makasın görevini lastikler üslenmektedir dolayısıyla hem iş konumunda hem de yol konumunda lastiklerin basıncı iyi ayarlanmış olması gerekmektedir.
İZLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM… NURULLAH DÜZENLİ