İletişim, propaganda ve tutum değiştirme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

KYF II. DÖNEM HİBE PROGRAMI ETKİ DEĞERLENDİRMESİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
ETKİN SUNUM YÖNTEMLERİ
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
BÖLÜM X HALKLA İLİŞKİLER.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
TUTUMLAR VE TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
DUYGULAR VE DUYGU DURUMLAR
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Nasıl Öğreniriz?. Hepimiz vücudumuza dışarıdan gelen etkileri içsel olarak ifade etmek amacıyla kullandığımız beş duyuya sahibiz.
İ L E T İ Ş İ M Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
Liderin Kendini İfade Etme Becerisi. Grup Lideri; Kabul edici olmalı Kendi ihtiyaç ve duygularının farkında olmalı ve diğerlerinin ihtiyaçlarından ayırt.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Halkla ilişkiler Tüm işletmelerin varoluş ve işleyiş amaçlarını topluma yeterince açıklayabilme arzularıdır.
Siyaset Bilimine Giriş
Mustafa Kemal YALINKILIÇ
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
Siyaset Bilimine Giriş 10. Hafta
KİŞİLİK SAHİBİ OLMAK A. Salih TAŞDELEN.
Kişilerarası iletişim çatışmaları
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK VE SINIF YÖNETİMİ
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin çevrelerindeki değişimleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ve bu değişimlere nasıl yanıt verebilecekleri.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
İletişim Bilimine Giriş
TUTUM VE DAVRANIŞLAR.
BÖLÜM 7 Motivasyon. BÖLÜM 7 Motivasyon Harekete geçiren, yönlendiren ve devam ettiren kuvvet. Motivasyonun Tanımı Motivasyon Harekete geçiren, yönlendiren.
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : İknaya Götüren Yollar Nelerdir? İkna Etmenin Temel Ögeleri Nelerdir? Sıra Dışı İkna: Tarikatlar Nasıl Beyin Yıkıyor?
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
DİĞER TUTUMLAR.
TARTIŞMA *Tartışma Türleri.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Tutumların değişimi-oluşumu
Toplumsal Sapma ve suç SOSY103.
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Çocukların kendilerine özgü bir dünya görüşü ve davranış biçimleri vardır. Henüz tam olarak gelişmemiş olmakla birlikte hızlı bir gelişme değişme.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
İLETİŞİM TÜRLERİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
PSİKOLOJİK TESTLER.
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
ERGENLİK DÖNEMİ VE DİN EĞİTİMİ. ERGENLİK Yetişkinliğe doğru büyüyen Bir geçiş dönemidir (biyolojik, psikolojik, toplumsal, ekonomik) Yaşam döngüsünün.
ÖRGÜTSEL SESSİZLİK VE STRES
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
Sağlık Bilimleri Fakültesi
KURUM KÜLTÜRÜ.
İKNA EDİCİ İLETİŞİM Dr.Saba Yalçın İkna Edici İletişim.
İKNA VE TUTUM DEĞİŞİMİ.
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
İLETİŞİM, PROPAGANDA: TUTUM DEĞİŞTİRME SÜRECİ
9. Hafta Tutumlar ve Tutum Değişimi
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
İKNA SÜRECİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

İletişim, propaganda ve tutum değiştirme Propaganda: Kişi ya da grupların fikir, tutum ya da davranışlarını etkileme amacına yönelik iletişim, tek yönlü haberleşme Klasik ve Modern yaklaşım 1. Mesajı Öğrenme Tezi 2. Bilişsel Tepki Tezi

MESAJI ÖĞRENME TEZİ Carl Hovland: İletişim ve Tutum değiştirme programı (Yale Üniversitesi) 2. d.s. Sonrası Öğrenme teorisi Etkili iletişim, tutum öğrenme, yeniden öğrenme (tutum değiştirme) Öğrenme olayı, ortamın hangi özelliklerine göre, ne şekilde değişmeler gösterir

MESAJI ÖĞRENME TEZİ Carl Hovland: İletişim ve Tutum değiştirme programı (Yale Üniversitesi) 2. d.s. Sonrası Öğrenme teorisi Etkili iletişim, tutum öğrenme, yeniden öğrenme (tutum değiştirme) Öğrenme olayı, ortamın hangi özelliklerine göre, ne şekilde değişmeler gösterir

MESAJI ÖĞRENME TEZİ Tutum değişimi şu süreçten oluşur. Mesaja dikkat etmek Mesajı anlamak Mesajı kabul etmek

MESAJI ÖĞRENME TEZİ Tutum değişimi Carl Hovland İkna edici mesaj Mesaja dikkat edildi mi? Hayır Tutum değişimi Hayır Mesaj anlaşıldı mı? Hayır Mesaj kabul edildi mi? Carl Hovland Tutum değişimi

MESAJI ÖĞRENME TEZİ (Pasif) İletişimin ne kadar etkili olabileceğini belirleyen 4 faktör Mesajın kaynağına ait nitelikler Mesajla (iletişimle) ilgili özellikler Hedef öğe Ortamın özellikleri

KİM, NEYİ, KİME, NASIL İLETİYOR? MESAJI ÖĞRENME TEZİ KİM, NEYİ, KİME, NASIL İLETİYOR?

BİLİŞSEL TEPKİ TEZİ (Aktif) İnsanlar etkileyici iletişim karşısında tutumlarını neden değiştiriyor? (Aktif) Kişi ikna olduğu zaman ne tür bilişsel süreçler işliyor?

İKNA ETMENİN İKİ YOLU AYRINTILANDIRILMA OLASILIĞI MODELİ Mesaj dikkatlice işlenir Tutum değişiminin derecesi mesajın kalitesine bağlıdır Merkezi yol Yüksek ayrıntılandırma AYRINTILANDIRILMA OLASILIĞI MODELİ (Petty ve Cacioppo) Mesajın dikkatlice işlenmesi Mesaj dikkatlice işlenmez Tutum değişimi çevresel ipuçlarının varlığına bağlıdır. Çevresel yol Düşük ayrıntılandırma

BİLİŞSEL TEPKİ TEZİ (Aktif) İnsanlar ikna edici iletişimle karşılaşınca ne düşünür? Süreç, tutumları değişip değiştirecek mi? Ne derece?

BİLİŞSEL TEPKİ TEZİ (Aktif) İnsanlar doğru tutum değiştirmeye güdülenmişlerdir. Önemli kabul ettiklerini… İncelerler ya da incelemezler Merkezi- Çevresel (Az çaba, çevresel İpuçları) (anlamasa da tutum değişir)

BİLİŞSEL TEPKİ TEZİ (Aktif) İkna etmenin merkezi ve çevresel yollarını anlamak (İlgi yüksekse dikkat-düşükse dolaylı kabul) Çevresel yollarla pazarlama

BİLİŞSEL TEPKİ TEZİ (Aktif) Düşünme eğilimli olduğumuz zaman merkezi yol, (Zor, kalıcı) düşünme tembeli olduğumuz zaman çevresel yol daha etkili olur. (Kolay, zayıf)

İLETİŞİMİN AMACI VE DİRENME Dinleyicide yeni bir tutum geliştirmek Dinleyicide var olan tutumun şiddetini arttırmak Dinleyicinin var olan tutumunu değiştirmek (olumluyu olumsuz ya da tersi) C(Taraftar) -------------- x ---------------- b (karşı)

DİRENMENİN 5 YOLU Propagandanın görüşünü bir karşı görüşle çürütmek Propagandanın görüşünü reddetmek (kabul etmemek) Propagandacıyı reddetmek (Kaynağı kötülemek) Propagandada verilen bilgiyi esas amacından saptırarak bozmak, yozlaştırmak Mantığa bürünme ve diğer savunma mekanizmalarına başvurmak

TEMEL İLETİŞİM VE TUTUM DEĞİŞİMİ MODELİ ORTAM Temel Öğeler Kaynak (Propagandacı) İletişim (Propaganda) Hedef (Dinleyici) Her öğe ile İlgili değişken etkiler Görüş farkı, Tek yönlü/Çift Yönlü Duygusal/akılcı (Korku etkisi) Te Kişilik Cinsiyet Bağlanma (Taahhüt) Zeka Eğitim Aynı görüşte Olma/olmama Ulaşma sorunu Seçici algı Grup etkileri (Saygınlık, Güvenirlik, Sevilmek

Kaynağın özellikleri İnanırlık: Saygınlık/Prestij, Güvenirlilik (amaç), Hoşa gitme, beğenme

Kaynağın özellikleri: Saygınlık Propagandacı, propaganda konusunda uzman mı? Saygınlık-Tutum değişimi doğrudan ilişkili (Hovland &Weis-1951) Teyp konuşmalarının dinletilmesi Atom denizaltıları mümkün mü? tanınmış fizik bilgini Oppenheimer (daha etkili) Pravda gazetesi (Sovyet yarı resmi organı)

Kaynağın özellikleri: Saygınlık Asch: (1952) Saygınlık iletişimin anlamını bir dereceye kadar değiştirir. Arada bir biraz başkaldırı bir dereceye kadar başkaldırı iyidir. Fiziki dünyada fırtınalar nasıl gerekli ise, siyasi dünyada o kadar gereklidir. Jefferson (ABD Cumhurbaşkanı) (fikir özg.) Lenin (Marksist çatışma ve toplumsal başkaldırma) Kaynağa bağlı olarak anlam değiştirme Aranson, Turner, Carlsmith (1963): Saygınlık iletişimin anlamı değişmese de etkili oluyor Şairi belirsiz modern dörtlükler dinletildi. Tanınmış şair T.S. Eliot Üniversite öğrencisi Saygınlık ne kadar yüksekse , inanırlık o kadar yüksek

Kaynağın özellikleri: Güvenirlik (Amaç) Uzman ama  Amaç: Tiyatro…. Dinleyici kandırmak Kişisel bir kazanç sağlama Walster, Aranson, Abrahams (1966) Teyp: Polis kuvvetleri ve mahkemelerde suçlulara daha sert davranılmalı Sabıkalı Savcı İletişim kaynağına dinleyici tarafından atfedilen amaç Aynı sabıkalı: Polis kuvveti azaltılmalı, cezalar hafifletilmeli (çıkarcı) ters sonuç

Kaynağın özellikleri Hangi propaganda kaynaklarına daha çok inanılır? İnanılır olmak için kaynak hangi özelliklere sahip olmalıdır? İnanılır kaynak-hedef kitlede daha fazla tutum değişimi Hovland ve Weis: Uzmanlık ve Güvenilirlik 1) Saygınlık (Prestij)

İletişimin özellikleri Görüş farkı, Tek yönlü/Çift Yönlü Duygusal/akılcı İletişimin sunum sırası Tekrar Te

Hedef kitlesinin özellikleri Taahhüt (bağlanma) Kendine güven Grup içi saygınlık farkları Zeka ve eğitim Cinsiyet farkı Düşünme ihtiyacı Dikkatin dağılması Kendini izleme Yaş Te

Ortamın özellikleri Ortamın özellikleri Kültürün Özellikleri Eşik Altı Mesajlar