PORTFÖY ANALİZLERİ ve Diğer Stratejik Araçlar Araş. Gör. Ali Rifat KAYA
Ansoff Matrisi PAZAR/ MAMUL Mevcut Yeni Pazara Nüfuz Etme Mamul Geliştirme Pazar Geliştirme Çeşitlendirme
Ansoff Matrisi Pazara Nüfuz Etme - Birincil Talebi Arttırmak a. Satın Alma Miktarını Arttırmak b. Satın Alma Sıklığını Arttırmak c. Ürünü Kullanmayanları Çekmek - Pazar Payını Arttırmak a. Başabaş Stratejisi b. Farklılaştırılmış Konumlandırma c. Marka Farklılaştırması - Pazarı Ele Geçirme
Ansoff Matrisi Mamul Geliştirme Stratejisi a. Yeni Özellikler Ekleme b. Mamulün Kalitesini Geliştirme c. Mamul Dizisini Geliştirme d. Mamul Dizisini Gençleştirme e. Tamamlayıcı Mamul Dizisi Oluşturma
Ansoff Matrisi Pazar Geliştirme Stratejileri a. Yeni Pazar Bölümlerine Ulaşma b. Yeni Dağıtım Kanalları Belirleme c. Yeni Coğrafi Pazarlara Açılma
Ansoff Matrisi Çeşitlendirme Stratejileri a. Aynı Üretim – Aynı Pazarlama b. Aynı Üretim – Ayrı Pazarlama c. Ayrı Üretim – Aynı Pazarlama d. Ayrı Üretim – Ayrı Pazarlama
Portföy Analizleri ?
Portföy Analizleri Stratejik Pazarlama Planlaması Pazarlama Amaçlarını Belirleme Büyüme Stratejisi Geliştirme Misyon/Vizyon Belirleme Durum/Fırsat Analizi Pazarlama Karmasının Dizaynı Sonuç Değerlendirme ve Geri Bildirim
SİB/SBU Kendisine ait bir pazarı vardır İşletmenin diğer bölümlerinden bağımsızdır Kendi pazar çevresinde rakipleri vardır Kendisine ait sorumlu bir yöneticisi vardır
BCG Matrisi YILDIZLAR SORU İŞARETLERİ NAKİT İNEKLERİ KÖPEKLER C B A Pazar Büyüme Oranı %10 F H E D G I 1.0 Nispi Pazar Payı
BCG Matrisi Pazar büyüme hızı (%) = (Cari yıl satışları - Geçmiş yıl satışları) Geçmiş yıl satışları x 100 Pazar Büyüme Oranı %10 Göreceli Pazar Payı = İşletmenin Satışları / Esas rakibin satışları 1.0 %0 Nispi Pazar Payı
BCG Matrisi SORU İŞARETLERİ YILDIZLAR KÖPEKLER NAKİT İNEKLERİ Pazar Büyüme Oranı Nispi Pazar Payı
BCG Matrisi YILDIZLAR Kendi nakit ihtiyaçlarını kendileri sağlarlar Az da olsa nakit akışına ihtiyaç duyabilirler İleride nakit ineklerine dönüşmeleri beklenir Rakipler için çekici bir alandadırlar
BCG Matrisi NAKİT İNEKLERİ Gereksinim duyduklarından daha fazla nakit akışı sağlarlar İleride köpekler grubuna düşebilir ya da problemli birimlere kayabilirler
BCG Matrisi SORU İŞARETLERİ Nakit akışına çokça ihtiyacı duyarlar Belirsiz bir alandadırlar Yıldız birimlere dönüşmeleri beklenir
BCG Matrisi KÖPEKLER Az nakit sağlarlar fakat çok nakde ihtiyaç duyarlar İstenmeyen bir pozisyondadırlar Karlılıkları şaşırtıcı olabilir
BCG Matrisi GELİŞME GİRİŞ OLGUNLUK DÜŞÜŞ Pazar Büyüme Oranı Nispi Pazar Payı
BCG Matrisi YILDIZLAR SORU İŞARETLERİ NAKİT İNEKLERİ KÖPEKLER
GE Matrisi Güçlü Orta Zayıf Pazar Çekiciliği Yüksek B A Orta C D E Düşük İşletme Rekabet Gücü
GE Matrisi Pazar Çekiciliği Pazar büyüklüğü Büyüme oranı Talebin bağımlılığı Talebin mevsimselliği Rekabet yoğunluğu Teknolojik gelişme oranı Giriş engelleri Ölçek ekonomisi Sermaye gerekliliği Yasal düzenlemeler
GE Matrisi İşletme Rekabet Gücü Pazar payı Ürün kalitesi Rekabetçi fiyat durumu Pazarlama becerileri Üretim gücü Finansal güç Dağıtım becerileri Satış etkinliği Kapasite kullanımı Teknolojik beceriler
Pazar Çekiciliği Değişkenleri Toplam Pazar Çekiciliği İçindeki % GE Matrisi Pazar Çekiciliği Değişkenleri Toplam Pazar Çekiciliği İçindeki % PAZARLAR A B Puan Değer Pazar Büyüme Oranı 0.40 100 40 70 28 Rekabet Yoğunluğu 0.20 75 15 50 10 Giriş Engelleri 0.15 7.5 80 9 Ölçek Ekonomileri 0.25 25 76 19 Toplam Değer 87.5 66
İşletmenin Güçlü Yanları İşletmenin Güçlü Yanları İçindeki% GE Matrisi İşletmenin Güçlü Yanları İşletmenin Güçlü Yanları İçindeki% İşletme Rekabet Gücü Puan Değer Pazar Payı 0.40 35 40 Üretim gücü 0.20 95 15 Dağıtım becerileri 0.15 85 7.5 Kapasite kullanımı 0.25 75 25 Toplam Değer 64.5
GE Matrisi A A A B B B
GE Matrisi Güçlü Orta Zayıf Pazar Çekiciliği Yüksek B A Orta C D E Düşük İşletme Rekabet Gücü
GE Matrisi YILDIZLAR SORU İŞARETLERİ NAKİT İNEKLERİ KÖPEKLER A B D Pazar Büyüme Oranı C E E Nispi Pazar Payı