Prof Dr Süheyla ÜNAL
Hedefler Bu sunumun sonunda katılımcılar yakın geleceğin gerektirdiği öğrenme ortamı ve koşulları konusunda değişimin gerekliliğini farkedecek Yeni kuşağın öğrenme tarzına uygun olarak eğitim süreçlerinde yenilik yapmanın kaçınılmazlığı gerçeği ile yüzleşecektir…
Tarım Toplumundan Bilişim Toplumuna Tarım Toplumu: Ürün: Tarım Ürünleri Sermaye: Toprak Bilginin katlanma hızı:1000 yıl Endüstri Toplumu: Ürün: Endüstri Ürünleri Sermaye: Fabrika Bilginin katlanma hızı:100yıl Bilişim Toplumu:2009 Ürün: Bilgi Sermaye: İnsan Bilginin katlanma hızı:11 saat 1930 30 yılda 1970 7 yılda 2000 1 yılda (Bontis, 2002):
Akışlar Çağı - Ağ toplumu Teknoloji “akış”ı yarattı – yeni bir “zihin” – yeni bir “yaşam tarzı” – yeni bir “sosyal yapı” “hızlı, esnek, akışkan” Castels 2001
Akış çağının gençliği Bilgisayar ve internet ortamında, bilgisayar oyunlarıyla sanal ortamda büyüdüler O nedenle metinden okumak ya da anlatılanı dinleyerek öğrenmek yerine görsel örnekler, daha az metin, daha az dinleme istiyorlar 24/7 iletişim içinde (iletişim araçları ile) etkileşim halinde olmayı istiyorlar
Akış çağının gençliği Yavaş gidişten hoşlanmıyorlar, gecikmeye tahammülleri yok İstedikleri herşey hemen şimdi olsun istiyorlar, engeli tolere edemiyorlar Aşırı korunarak, kollanarak, değer verilerek, iyilikleri ön planda tutularak büyüdüler “Özel” olduklarına inanıyorlar Özgüvenleri yüksek Başarıya odaklılar
Akış çağının gençliği Daha fazla bilgi kaynağına ulaşabiliyorlar Daha hızlı karar alıyorlar Birden fazla işi aynı anda yapabiliyorlar Metinden çok grafikten anlıyorlar Gerçek yerine sanalı tercih ediyorlar Oyun aracılığı ile öğrenmeyi seviyorlar Dikkat süreleri çok kısa Kısa zamanda sıkılıyorlar
UNESCO’nun 21. yüzyıl eğitim hedefi Bilmeyi öğrenme Yapmayı öğrenme Olmayı öğrenme Birlikte yaşamayı öğrenme
21. Yüzyıl becerileri Bilgi ve medya okuryazarlığı İletişim becerileri Eleştirel düşünme ve sistem düşüncesi Problem belirleme, formülleştirme ve çözme Yaratıcılık ve entelektüel merak
21. Yüzyıl becerileri Kişiler arası ve işbirliği becerisi Kendi kendini yönetme Sorumluluk ve uyum becerisi Sosyal sorumluluk
Bilgi hızla artmakta olduğu için eğitimde bilginin aktarılmasından çok, – gerekli ve uygun bilgiye ulaşma, – sorun çözme, – yaratıcı, rasyonel ve eleştirel düşünmeyi geliştirerek – öğrenmeyi öğretmek günümüz eğitiminin temel ilkesi haline gelmiştir. Öğrenmeyi öğretmek
Bilgi çağında yaşayanların bilgiye erişme yollarını bilmeleri ve bu bilgileri kullanabilmeleri gereklidir
Yüksek öğretimde değişim Bilimi ve fakültelerin rollerini yeniden tanımlamak Müfredat reformu Toplumla işbirliği yapmak Kampüsü yeniden düzenlemek Zaman ve mekanı genişletmek/aşmak
Bilişim çağında tıp eğitimi Bilgi yönetimi Öğrenmeyi öğrenme Problem temelli Kanıta dayalı
Çağdaş tıp eğitimi Tıp eğitimi dinamik bir süreçtir Küçük grup eğitimlerine ağırlık verme Ayaktan hastalarla daha çok zaman geçirme Standardize ve simüle hastalarla eğitim Sanal hastalar ve bilgisayarlı maketler Toplumun ihtiyaçlarını takip etme Kanıta dayalı tıp uygulaması
Simulasyon
Üç boyutlu anatomi
Multiple users (players) One 3D space Sanal Acil Servis
Sonsöz Değişim kaçınılmaz, değişimi uygun bir şekilde “yönetmek” önem taşıyor Ya değişim karşısında proaktif davranacağız, ya da değişimin bizi yıkıma uğratmasını bekleyeceğiz Sosyal ve ekonomik değişimin “insanca” koşullarda gerçekleşmesi için değerlere ve etiğe bağlı kalacağız
“Eğer geleceğin bir parçası olmazsanız, tarih olursunuz” Abbott