UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİNİN KÖKLERİ. AÇIKLAMALARIN KULLANIŞLILIĞI Kullanışlı bir kuram; ● Kapsayıcılık ● Doğrulanabilirlik ● Gözleme dayalılık ve ●

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
DİYARBAKIR 2008.
Program Tasarım Modelleri
Bilişsel ve Dil Gelişimi
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning) Programlama Dilleri 2.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
ÇOCUK GELİŞİMİNDE KURAMLAR VE KARŞILAŞTIRILMASI
Eylemsel Dönem (0-3 yaş):
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Performans Değerlendirme
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
PSİKOSEKSÜEL GELİŞİM KURAMI
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
Program Tasarım Modelleri
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Bir psikolojik yapı olarak "zeka" ve madde geliştirme süreci*
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Eğitsel Rehberlik.
KAVRAM HARİTALARI.
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Bilişsel Gelişim.
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRENME STİLLERİ.
Bedensel Büyüme ve Psiko-Motor (devimsel) Gelişme
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Arş. Gör. Dr. Gökçe Karaman Benli Erken Çocukluk Döneminde Gelişim II
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Öğrenme Güçlüklerinin Tanımı ve Nedenleri
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM YAŞ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİNİN KÖKLERİ

AÇIKLAMALARIN KULLANIŞLILIĞI Kullanışlı bir kuram; ● Kapsayıcılık ● Doğrulanabilirlik ● Gözleme dayalılık ve ● Kestirim gibi özelliklere sahip olmalıdır.

KAPSAYICILIK Yeterli sayıda davranışı açıklamalıdır. Açıklama, insan davranışının büyük kısmını açıklamalıdır. Yoksa faydası sınırlı sayıda olur.

DOĞRULANABİLİRLİK Yapılan açıklama doğrulanabilir olmalıdır. Açıklamanın davranışı açıkladığını test edebilmeliyiz.

KESTİRİM Kişinin belli şartlar altında hangi davranışları sergileyeceğinle ilgili güvenilir cevaplar vermelidir.

GÖZLEME DAYALILIK Gözleme dayalı bir açıklama, gözlemlene fenomeni açıklayan en sade açıklamadır.

BİYOFİZİKSEL AÇIKLAMALAR Bazı kuramcılar, insan davranışının fiziksel etkilerce kontrol edildiğini iddia ederler.

Bu kuramlar genetik veya kalıtsal etkenlere dayananları, biyokimyasal etkilerin altını çizenleri ve anormal davranışın beyindeki bazı hasarlardan kaynaklandığını öne sürenleri kapsamaktadır.

Genetik ve Kalıtsal Etkiler Otizmli bireylerin, beyin gelişimlerinde ve sinir kimyalarında anormallikler olduğu bunun nedeni genetik etkenlerin olabileceğidir.

BİYOKİMYASAL AÇIKLAMALAR ●Engelli bazı çocuklar biyokimyasal anormallikler gösterir.

●Bazı araştırmacılar belli davranışların vücutta bulunan çeşitli maddelerin fazlalığından veya eksikliğinden kaynaklanabileceğini önermişlerdir

Beyin hasarı Hiperaktivite’nin ille de beyin fonksiyon bozukluğundan meydana gelmesi gerekmez.

Beyin yaralanmasının varlığı görülse bile, bunun herhangi bir özel davranışa sebep olduğuyla ilgili kanıt yoktur.

Biyofiziksel ve Biyokimyasal Açıklamaların Kullanışlılığı İyi İdare eder Zayıf Kapsayıcı olma + Doğrulanabilirlik + Kestirimci özelliği + Gözleme dayalı olma +

GELİŞİMSEL AÇIKLAMALAR İnsanoğlunu incelemek, gelişimin birçok öngörülebilir modelinin meydana geldiğini doğrulamaktadır.

Birçok çocuk yürümeye, konuşmaya ve gülme gibi bazı sosyal davranışları gerçekleştirmeye öngörülebilir bir sırayla ve kronolojik yaşlarda başlar.

PSİKANALİTİK KURAM ●Hipotetik (Kuramsal) aşamalar; 1.Oral Dönem (Bağımlı ve saldırgan) 2. Anal Dönem (Atıcı ve tutucu) 3.Fallik Dönem (Cinsiyet farkındalığı) 5.Latent Dönem(Durgunluk ve sosyalleşme) 6.Genital Dönem (Ergenlik

Bilişsel Gelişmenin Evre Kuramı Jean Piaget’in çocuğun bilişsel ve manevi gelişiminin tanımları eğitimciler arasında geniş bir etkiye sahip olmuştur.Piaget, biyolojik olarak belirlenen belli güçlerin gelişime katkıda bulunduğunu kuramlaştırmıştır.

Özümleme:Yeni karşılaşılan nesne ve olayları, mevcut şema içine yerleştirmesidir. Uyumsama: Varolan şemaları değiştirip yeni şema oluşturmasıdır. Denge: Özümseme ve uyumsama arasında denge kurmasıdır.

Piaget’in Evreleri Duyusal Motor dönem(0-2 yaş) İşlem öncesi dönem(2-7 yaş) Somut işlemler dönemi(7-12 yaş) Soyut işlemler dönemi(12 yaş +)

Gelişimsel Açıklamaların Kullanışlılığı İyi İdare eder Zayıf Kapsayıcı olma + Doğrulanabilirlik + Kestirimci özelliği + Gözleme dayalı olma +

BİLİŞSEL AÇIKLAMALAR Eğitimde uygulanan bilişsel teori yapısalcılık (konstrüktivizm) terimi ile adlandırılmıştır. Bu yaklaşım şuna dayanır: öğretmenler öğrencilere bilgi sunmamalı; öğrenciler kendi bilgilerini kendi zihinlerinde yapılandırmalıdırlar. “Öğretimin amacı, davranışlar veya becerilerden ziyade kavram gelişimi ve derin anlama odaklanmaktır.”

Bilişsel Açıklamaların Kullanışlılığı İyi İdare eder Zayıf Kapsayıcı olma + Doğrulanabilirlik + Kestirimci özelliği + Gözleme dayalı olma +

DAVRANIŞSAL AÇIKLAMALAR ●Pozitif Pekiştireç ●Negatif Pekiştireç ●Cezalandırma ●Sönme (Tükenme) ●Öncül Kontrol

Diğer Öğrenme İlkeleri Modelleme: Davranışın gösterimidir. Şekillendirme: Yeni davranışı öğretmek için istenen bir davranışa peş peşe yaklaşımların güçlendirilmesini kullanır.

Davranış Bilimcinin Görevleri Davranış bilimciler, hem tipik, hem de atipik insan davranışı gelişimini tanımlanan ilkeler bakımından açıklarlar. Bir davranış olarak nitelendirmek için gözlenebilir veya ölçülebilir olmalıdır.

Davranışsal Açıklamaların Kullanışlılığı İyi İdare eder Zayıf Kapsayıcı olma + Doğrulanabilirlik + Kestirimci özelliği + Gözleme dayalı olma +

DAVRANIŞÇILIĞIN TARİHSEL GELİŞİMİ Davranışçılık, bir bilim olarak birkaç yüzyıl önce başlayan felsefi ve psikolojik köklere dayanmaktadır. Eğitimciler davranışsal ilkeleri, resmi olarak tanımlamadan çok önce kullanmışlardır.

Felsefi ve psikolojik Öncüler ●Tepki Şartlandırma ●Çağrışımcılık ●Davranışçılık ●Operant (Yönlendiricilik) Şartlandırma

TEŞEKKÜRLER…