II. MAHMUT DÖNEMİ ISLAHATLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
3.SELİM - 2.MAHMUT DÖNEMİ ISLAHATLARI
Advertisements

B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
İSLAMİYETTEN ÖNCE TÜRKLERDE EĞİTİM
Konu 7: TARIM HUKUKU KONUSUNDA YURTTAŞLAR YASASI.
FP. TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GEÇMİŞİ Orta Asya Türkleri’nin Müslüman olmadan önce örgün eğitim kurumlarının olup olmadığı bilinmemektedir. Ancak Türk Kültürü’nün.
TÜRKİYE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ. TOBB nedir ? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (kısa TOBB) Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları,
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
MISIR UYGARLIĞI Mısır’da MÖ 3000 yıllarında Nil havzasında ortaya çıkmış bir uygarlıktır.
ESMA ŞAHİN &BENSU TAŞÇI 7.SINIF OLTU İMAM HATİP ORTAOKULU.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
YEN İ L İ KLER VE OSMANLI DEVLET İ YEN İ L İ KLER VE OSMANLI DEVLET İ Kazanım Osmanlı Devleti'nde ıslahat hareketleri sonucu ortaya çıkan kurumlardan.
CUMHURİYET DÖNEMİ TARIM Savaş Sonrası TÜRKİYE EKONOMİSİ VE AVRUPA BİRLİĞİ.
ERZURUM KONGRESİ (23 Temmuz-7 Ağustos 1919) TOPLANIŞ AMACI
Sosyal Yardımlaşma Türk-İslam devletlerinde vakıflar aracılığı ile birçok sosyal yardımlaşma kurumu yapılmıştı. Yolcuların özellikle tüccar kafilelerinin.
 Kurultay (Kongre) Detay : Bir konuyu görüşmek üzere çeşitli ülkelerden gelen delegelerin katılImıyla gerçekleştirilen uluslararası toplantılara veya.
YUNUSELİ HACI NACİYE KANALICI İLKÖĞRETİM OKULU
TÜRK TARİHİ Anadolu'ya İlk Türk Akınları Malazgirt Savaşı
D E V L E T Y Ö N E T İ M İ OSMANLI DEVLETİ KÜLTÜR VE UYGARLIĞI.
Osmanlı Padişahlarının yedincisi. İstanbul’un fatihi, II.Murad Han’ın oğlu. 30 Mart 1431 Pazar günü Edirne’de dünyaya geldi. Babası II.Murat, annesi Hümâ.
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN DEMOKRATİKLEŞME HAREKETLERİ
YENİLİKLER VE OSMANLI DEVLETİ
TÜRKİYE SELÇUKLU DEVLETİ’NİN KURULUŞ DÖNEMİ. Süleyman Şah Dönemi ( ): Türkiye Selçuklu Devleti’nin kurucusu Süleyman Şah’tır. Süleyman Şah,
NEDEN BANKA VAR? İlk çağlarda Din adamları Bankacı
AHMET ARSLAN OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPRAK YÖNETİMİ EKONOMİ TOPLUM YAPISI EKONOMİK HAYAT VE HUKUK SORU PROĞRAMI.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
 Düzenli ordunun kurulması sırasında Çerkez Ethem’in TBMM’ye karşı isyan etmesini fırsat bile Yunanlılar, İngilizlerin de desteğini alarak Bursa’dan.
Hazırlayan:Ümit TURGUT. Kapitülasyon: Yabancı devlet ve vatandaşlarının bir ülkede sahip olduğu ayrıcalıkları, imtiyazları veya muafiyetleri ifade etmektedir.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
TOPRAK ANA.
Atatürk'ün Öğrenim Hayatı
BİR KAHRAMAN DOĞUYOR / Mustafa Kemal Atatürk’ün Öğrenim Hayatı
GÜNEY CEPHESİ MARAŞ ANTEP URFA DESTANLAŞAN DİRENİŞ SÜTÇÜ İMAM
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
Milli UYANIŞ: Yurdumuzun İşgaline Tepkiler
MUSTAFA DOĞRU MALCILAR ANADOLU LİSESİ
II.BALKAN SAVAŞI (29-30 HAZİRAN 1913).
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Sevr Anlaşması
II.İnönü Savaşı Nedenleri I.İnönü Savaşı'nın üzerinden 3 ay geçmeden Yunanlılar tekrardan saldırıya geçtiler.
Osmanlı Eğitim Sistemi
BİRİNCİ MEŞRUTİYET'İN İLANI
Osmanlı Ordusunun Başlıca Bölümleri
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
Fransa Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE.
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
ATATÜRK’ÜN ÖNDERLİĞİNDE YAPILAN YENİLİKLER
YEŞİLAY.
Yrd.Doç. Dr. Mustafa ASLAN Harran Üniversitesi Kurum Koordinatörü
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PROJE YÖNETİM OFİSİ KOORDİNATÖRLÜĞÜ
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Osmanlı’da Eğitim-Öğretim
OSMANLI TARİHİ Osmanlı Ekonomisi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
UZMAN ASKERLİĞİN VE SADAKATİN ADI: KAPIKULLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
Sunum transkripti:

II. MAHMUT DÖNEMİ ISLAHATLARI 19. YÜZYIL OSMANLI DEVLETİ ISLAHATLARI II. MAHMUT DÖNEMİ ISLAHATLARI

Milli benliğini bulmayan milletler, başka milletlere av olurlar. Ecdadını, zannetme, asırlarca uyurdu; Nerden bulacaktın o zaman eldeki yurdu? Mehmet Akif ERSOY

II. Mahmut Islahatların amacı devleti dağılmaktan kurtarmaktır. (1808-1839) 2. Mahmut, yenilikler (ıslahatlar) yaparak devletin kötü gidişini durdurmak istedi. Fakat Rus savaşları, Sırp ve Yunan ayaklanmalarından dolayı hemen yeniliklere başlayamadı.

zayıflamasıyla birlikte ülkede otorite boşluğu oluştu. II.Mahmut’u Tahta Çıkaran Rusçuk âyanı Alemdar Mustafa Paşa’dır. Taht değişikliğinin ardından sadrazamlık makamına getirilmiştir. Osmanlı Devleti’nin zayıflamasıyla birlikte ülkede otorite boşluğu oluştu. Bu durum, ülkenin çeşitli yerlerinde âyan adı verilen derebeylerin türemesine yol açtı. - Sadrazam olan Alemdar Mustafa Paşa, Nizamıcedit’in yerine Sekbanıcedit adıyla yeni bir ocak kurdu. - Yeniçeri ocağını ıslah ederek, onlara talim mecburiyeti getirdi. - Âyanlarla Sened-i ittifak’ın imzalanmasını sağladı.

bu belge (Sened-i ittifak) ile Âyanlar merkezi dinlemiyor ve kendi başlarına hareket ediyorlardı. Alemdar Mustafa Paşa âyanları İstanbul’da bir konferansa davet etti. Toplantı sırasında Sened-i ittifak imzalandı (1808). 2. Mahmut, bu belge (Sened-i ittifak) ile âyanların varlığını resmen kabul etti.

âyanlara söz geçiremeyecek kadar zayıf durumda olduğunu Âyan: Bir bölgenin, şehrin, kasabanın ileri gelenlerine âyan denirdi. Osmanlı Devleti’nde yönetim ile şehir halkı arasında ilişkiler âyanlar aracılığıyla kurulurdu. Sened-i ittifak, Osmanlı Devleti’nin âyanlara söz geçiremeyecek kadar zayıf durumda olduğunu göstermektedir.

- Padişah, ilk defa kendi otoritesi dışında bir gücü kabul etmiştir. Sened-i İttifak Sözleşmesi’nin Önemi Âyanları padişaha bağlamayı, böylece padişahın gücünü artırmayı amaçlayan bu sözleşme Alemdar’ın ölümü ve merkezi otoritenin güçlenmesiyle unutulmuştur. Sened-i ittifak’a göre âyanlar; padişah, sadrazam ve devletin kanunlarına bağlı kalacaklar, halka haksızlık yapanları devlete bildirerek bu durumun önlenmesine çalışacaklardı. - Osmanlı Devleti, âyanların varlığını resmen tanımıştır. - Padişah, ilk defa kendi otoritesi dışında bir gücü kabul etmiştir. - İlk defa padişahın yetkileri sınırlanmıştır. Sened-i ittifak’tan amaç âyanların desteği ile merkezi otoriteyi güçlendirmektir.

3 ay 18 gün sadrazamlık yapmıştır. Alemdar Mustafa Paşa 3 ay 18 gün sadrazamlık yapmıştır. Kendisi Yeniçeri Ocağı’nda yetişmiştir. Bayraktar olarak katıldığı savaşlarda gösterdiği yararlılıktan dolayı Alemdar (Bayraktar) unvanı ile anılmıştır. Yeniçeri ayaklanması sonucu hayatını kaybetmiştir. II. Mahmut, bu ittifakı içinde bulunduğu şartlar ve Alemdar Mustafa Paşa’nın zoruyla imzaladığı için Sadrazama kin tutmuş, bu nedenle onun yeniçeri ayaklanması sonucu öldürülmesine ses çıkarmamıştır.

ISLAHAT YAPILAN ALANLAR II.Mahmut döneminde çeşitli alanlarda ıslahatlar yapılmıştır. ISLAHAT YAPILAN ALANLAR Yönetim Alanında Yapılan Islahatlar Askeri Alanda Yapılan Islahatlar Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan Islahatlar Ekonomi Alanında Yapılan Islahatlar

Yönetim Alanında Yapılan Islahatlar Eski Düzen Divanıhümayun Sadrazamlık Reisülküttaplık Sadaret Kethüdası Darphane Hazinesi Vakıflar Şeyhülislâmlık Yeni Düzenleme Nazırlıklar Başvekalet Hariciye Nezareti Dahiliye Nezareti Maliye Nezareti Evkaf Nezareti Babımeşihat Dairesi Günümüzdeki Karşılıkları Bakanlıklar Başbakanlık Dışişleri Bakanı İçişleri Bakanı Maliye Bakanı Vakıflar Genel Müdürlüğü Diyanet İşleri Başkanlığı -Divanıhümayun kaldırılarak yerine Bakanlıklar (Nazırlıklar) kurulmuştur. -Memurlar, dahiliye ve hariciye olarak ikiye ayrılmıştır. -Devlet hizmetinde çalışanların mallarına el konulması demek olan müsadere usulü kaldırılmış, böylece özel mülkiyet hakkının korunması konusunda bir adım atılmıştır.

Yönetim Alanında Yapılan Islahatların Devamı -Memurlar için rütbe ve nişan kabul edilmiştir. -İller merkeze bağlanmış, âyanlık kaldırılmıştır. -Tımar ve zeamet kaldırılmış, memurlara maaş bağlanmıştır. -Köy ve mahallelerde muhtarlıklar kurulmuştur.

Yönetim Alanında Yapılan Islahatların Devamı -Vergi ve askerlik işlerini düzenlemek amacıyla Anadolu ve Rumeli’de nüfus sayımı yapılmıştır. -İstanbul için vize uygulaması getirilerek, şehrin nüfusunun artmasıyla ortaya çıkacak sosyal ve ekonomik sorunların önlenmesi amaçlanmıştır.

Yönetim Alanında Yapılan Islahatların Devamı - Posta ve polis teşkilatları kurulmuştur. -Yurtdışı seyahatlerde pasaport uygulaması getirilerek yurda giriş ve çıkışlar kontrol altına alınmıştır.

Askeri Alanda Yapılan Islahatlar - II.Mahmut, Sekbanıcedit’in yerine yeniçerilerden seçilen askerlerle Eşkinci Ocağı’nı kurmuştur. Ancak yeniçerilerin ayaklanması sonucunda bu ocak da kaldırılmıştır. - Ulema ve halkın da desteği alınarak Yeniçeri Ocağı kaldırıldı (1826). Bu olaya Vakayıhayriye (hayırlı olay) denir.

Askeri Alanda Yapılan Islahatların Devamı - Yeniçeri Ocağı’nın yerine Avrupa tarzında bir ordu olan Asakirimansureimuhammediye (Hz. Muhammed’in yardımcı askerleri) adında bir ordu kurulmuştur. Ordunun eğitimi için Prusya’dan subaylar getirilmiştir. - Ordunun subay ihtiyacını karşılamak için Mektebi harbiye (Harp Okulu) kurulmuştur.

Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan Islahatlar - Medreselerin yanında Avrupa tarzında yeni okullar açılmıştır. - İlköğretim kız ve erkek çocuklar için İstanbul’da zorunlu hale getirilmiştir. - Yüksek öğretime öğrenci yetiştirmek için Rüştiye okulları (ortaokul) açılmıştır.

Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan Islahatların Devamı - Enderun’un yerine, devlet adamı yetiştirmek için Mektebimaarifiadliye açılmıştır. - Tercüme odaları kurulmuştur. - Mektebi Harbiye, Mektebi Tıbbiye ve Mızıkayıhümayun gibi yüksek okullar açmıştır. - İlk defa Avrupa’ya öğrenci gönderilmiştir.

Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan Islahatların Devamı - Takvimivakayi adıyla ilk resmi gazete çıkarılmıştır.(1831) - Kıyafet değişikliği yapılarak memurlara fes, ceket ve pantolon giyme şartı getirilmiştir.

Ekonomi Alanında Yapılan Islahatlar - Ticaret Nezareti kurularak tarım ve ticaret işlerinin düzenli işlemesi amaçlanmıştır. - Ülke dışına para çıkışını engellemek için yerli malı kullanımı teşvik edilmiş, yeni kurulan ordunun elbise ihtiyacını karşılamak için Bakırköy’de bez fabrikası, fes ihtiyacını karşılamak için fes hane kurulmuştur.

Ekonomi Alanında Yapılan Islahatların Devamı - Yerli tüccarların, kapitülasyonlar nedeniyle az gümrük vergisi ödeyen yabancı tüccarlarla rekabet edebilmeleri için gümrük vergilerinde kolaylık sağlanmıştır. Kapitülasyon; Bir devletin başka bir devlete vermiş olduğu ekonomik ayrıcalıklar demektir.

Ben Müslüman'ı camide, Hıristiyan'ı kilisede, Yahudileri havrada görmek isterim. ÖZET - Bu dönemde Osmanlı uyruğunda bulunanlar arasında din ve mezhep ayrımının yapılmaması karara bağlandı. II. Mahmut

FAYDALI OLMASI DİLEĞİMLE… HAZIRLAYAN BAŞARILAR DİLERİM. FAYDALI OLMASI DİLEĞİMLE… AHMET ARSLAN Beyşehir Mesleki Teknik ve Anadolu Lisesi