BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FİZİKSEL RİSK ETMENLERİ
Advertisements

ENERJİ: Bir cismin iş yapabilme yeteneğine enerji denir
Dalga Hareketi Genel Fizik III Sunu 8.
INVERTER NEDİR? NASIL ÇALIŞIR?
Deprem Muhendisliği Yrd. Doç. Dr. AHMET UTKU YAZGAN
Araç Dinamiği- 14 Geçici Rejim+ Kararlılık Analizi
IR Spektroskopisi.
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ
Ekleyen: Netlen.weebly.com.
Lineer Sistemlerin Deprem Davranışı
ENERJİ: Bir cismin iş yapabilme yeteneğine enerji denir
MÜZİK ALETLERİNDEN ÇIKAN SESLER
FEN ve TEKNOLOJİ / SES SESİN YÜKSEKLİĞİ.
RİJİT CİSİMLERİN DÜZLEMSEL KİNETİĞİ
EGEMEN ZENGİN PROBLEMİN VEYA UYGULAMANIN ANLASILMASI VE TANIMLANMASI Yol düzgünsüzlerinden meydana gelen kamyon kabini titreşimlerinin şoförlerde.
Yuvarlanma Direnci ve Yuvarlanma Direnci Ölçüm Teknikleri
Kavrama ve Transmisyon
ZORLANMIŞ TİTREŞİMLER
Bölüm 5: Sarmal Yayda Potansiyel Enerji Değişiminin ve Titreşim Hareketin İncelenmesi ZKÜ Fen-Ed. Fak. Fizik Bölümü.
LOGARİTMİK DEKREMAN (LOGARITHMIC DECREMENT) :
SES Ses Dalgaları.
DALGALAR Ses ve Depram Dalgaları.
FEN ve TEKNOLOJİ / SES GENLİK ve FREKANS.
RAYLEIGH YÖNTEMİ : EFEKTİF KÜTLE
AÇISAL YERDEĞİŞTİRME , HIZ ve İVME
BÖLÜM 6 NEWTON’UN YASALARI VE MOMENTUMUN KORUNUMU Doğrusal momentum:
MEKANİK SİSTEMLERİNİN TEMEL ELEMANLARI
AĞIRLIK MERKEZİ (CENTROID)
RİJİT CİSİMLERİN DÜZLEMSEL KİNETİĞİ
DALGIÇ POMPA MİL DİZAYNI
Titreşim Deney Düzeneği
Yapı Dinamiği Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ 1. GİRİŞ
YAPI DİNAMİĞİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ
MKM 311 Sistem Dinamiği ve Kontrol
MEKANİK Yrd. Doç. Dr. Emine AYDIN Yrd. Doç. Dr. Tahir AKGÜL.
Eşdeğer Sürekli Ses Düzeyi (Leq)
YAPI DİNAMİĞİ (İNS 307) Y.Doç.Dr. Yusuf SÜMER.
BASİT HARMONİK HAREKET
YAPI DİNAMİĞİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ
YAPI DİNAMİĞİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ
Çakmaklı Cumhuriyet Anadolu Lisesi
BÖLÜM 7 TEKERLEK VE LASTİK MEKANİĞİ. BÖLÜM 7 TEKERLEK VE LASTİK MEKANİĞİ.
BÖLÜM 14 TAŞIT KULLANIM KARAKTERİSTİKLERİ VE DİREKSİYON SİSTEMİ.
BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR. BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR.
BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI. BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI.
BÖLÜM 3 KAVRAMALAR. BÖLÜM 3 KAVRAMALAR 3.1 TRANSMİSYON SİSTEMİ Tasarımcıların çözmek istedikleri önemli bir problem de, motor hızını artırmadan yol.
BÖLÜM 8 TAŞIT AERODİNAMİĞİ. BÖLÜM 8 TAŞIT AERODİNAMİĞİ.
BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ. BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ.
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
Eşdeğer Noktasal Kütleler Teorisi Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki
BÖLÜM 2 ARAÇ SINIFLANDIRMA
Euapps4Us Elazig Ataturk Anatolian High School Physics.
Sismik Yorumlama Ders (4.Hafta) Doç.Dr. Hüseyin TUR.
Elazig Ataturk Anatolian High School
Bir İŞ YERİ Ne Zaman Ölçüm Yaptırır?
MKM 308 Makina Dinamiği Makinalarda Kütle ve Atalet Momenti İndirgemesi Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki Sakarya Üniversitesi.
Genel Fizik Ders Notları
Sismik Yorumlama Ders (4.Hafta) Doç.Dr. Hüseyin TUR.
YAPI-ZEMİN DİNAMİK ETKİLEŞİMİ
YAPI-ZEMİN DİNAMİK ETKİLEŞİMİ
Ör 1:. Ör 1: Ör 2: Ör 3: Soru 1: Yoğunluğu r, kesit alanı A olan l uzunluğundaki Çubuğun y eksenine göre kütle atalet momentini bulunuz. ( den )
RİJİT CİSMİN İKİ BOYUTTA DENGESİ
IR Spektroskopisi.
Bölüm 5: Sarmal Yayda Potansiyel Enerji Değişiminin ve Titreşim Hareketin İncelenmesi ZKÜ Fen-Ed. Fak. Fizik Bölümü.
KONTROL SİSTEMLERİ GİRİŞ YAYKÜTLE SİSTEMİ KONUM KONTROLÜ
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 12.hafta
1. Yakıt tasarrufu 2. Sürtünme 3. Aerodinamik 4. Konfor 5. Ergonomi maliyeti.
AÇISAL YERDEĞİŞTİRME , HIZ ve İVME
TEK SERBESTLİK DERECELİ SİSTEMLERİN PERİYODİK ZORLAMALARA CEVABI.
Sunum transkripti:

BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ

15.1 SÜRÜŞ KALİTESİ VE KONFORU Sürüş kalitesi, taşıttaki sürücü ve yolcuların duygu ve hisleri ile ilgili bir terimdir. Sürüş kalitesini belirleyen temel faktörler, taşıtın cevabı ve çevredir. Sürüş konforu; yüzey düzgünsüzlükleri, aerodinamik kuvvetler, motor ve transmisyon titreşimleri tarafından üretilen taşıt titreşimleriyle ilgili bir ifadedir.

15.2 TİTREŞİM KARAKTERİSTİKLERİ Genel olarak; 5 ... 13 Hz arasındaki taşıt titreşimleri “yüksek frekanslı titreşimler”, 0,8 ... 2 Hz arasındakiler de “düşük frekanslı titreşimler” olarak tanımlanmaktadır. Çoğunlukla yaysız kütleler yüksek frekanslı, yaylılar ise düşük frekanslı titreşimler yapmaktadır.

15.2 TİTREŞİM KARAKTERİSTİKLERİ Titreşimin frekansındaki değişme, insan vücudunu genliğindeki değişimden daha çok etkilemektedir. Bu sebeple, şiddetli titreşimler için genlik ve frekansın birleşik etkisini belirten ve "titreşim karakteristiği" olarak adlandırılan bir parametre kullanılmaktadır.

15.3 SÜRÜŞ MODELLERİ Taşıtlar, karmaşık titreşim sistemleridir ve titreşimleri çok serbestlik derecelidir. Titreşim frekans ve ivmesinin etkisi

15.3 SÜRÜŞ MODELLERİ Yedi serbestlik dereceli otomobil modeli

15.3.1 İki Serbestlik Dereceli Model Şekilde, taşıtın tekerlekleri ve ona bağlı elemanlarının yaylanmayan kütle, taşıt gövdesinin de yaylanan kütle olarak dikkate alındığı, iki serbestlik dereceli bir model görülmektedir. İki serbestlik dereceli sürüş modeli

ÖRNEK PROBLEM Yaylanan kütlesi 900 kg, yaylanmayan kütlesi 180 kg, süspansiyon katılığı 70 kN/m ve lastiklerinin eşdeğer yaylanma katılığı 600 kN/m olan bir otomobilin, her iki kütlesinin doğal frekanslarını belirleyiniz.

15.3.1 İki Serbestlik Dereceli Model Taşıt, bir tümseğe çarpacak olursa, oluşan darbe tekerlek salınımlarına neden olur. Taşıt, tümseği geçtiğinde, yaylanmayan kütleler Fnus doğal frekansıyla serbest salınım yaparlar. Yaylanan kütleler ise yaylanmayan kütle tarafından uyartılmaktadır.

15.3.1 İki Serbestlik Dereceli Model Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi, uyartım frekasının sistemin doğal frekansına oranının yüksek olduğu koşullarda, sistemin çıkış titreşiminin giriş titreşimine oranı demek olan iletim oranı (transmissibility), çok düşük olmaktadır. Yaylanan kütle için en yüksek titreşim yalıtımı, bu durumda elde edilmektedir.

15.3.1 İki Serbestlik Dereceli Model İletimin frekans oranına bağlı değişimi

15.3.2 Yunuslama Ve Sıçrama Hareketleri İçin İki Serbestlik Dereceli Model Yaylanan ve yaylanmayan kütlelerin doğal frekansları arasındaki belirgin fark nedeniyle; taşıtın düşey doğrultudaki yukarı-aşağı sıçrama hareketi, y eksenine göre olan açısal yunuslama hareketi ve tekerleklerin hareketlerinin, hemen hemen tamamen serbest olduğu kabul edilmektedir.

Yaylanan kütlenin, yunuslama ve sıçrama salınım merkezleri 15.3.2 Yunuslama Ve Sıçrama Hareketleri İçin İki Serbestlik Dereceli Model Yaylanan kütlenin, yunuslama ve sıçrama salınım merkezleri

15.3.2 Yunuslama Ve Sıçrama Hareketleri İçin İki Serbestlik Dereceli Model Tekerleklerdeki darbe girişleri her iki salınım merkezine göre de momentler oluşturacağından, yunuslama ve sıçrama hareketlerinin her ikisi bir arada oluşmaktadır. Bir başka deyişle, taşıtın hareketi bu iki merkeze göre olan taşıt salınımlarının toplamıdır.

ÖRNEK PROBLEM Bir otomobile ilişkin olarak aşağıdaki özellikler verilmiştir: Yaylanan kütle : 1050 kg Jirasyon yarıçapı : 1,1 m Ağırlık merkezinin ön dingile uzaklığı : 1,4 m Ağırlık merkezinin arka dingile uzaklığı : 1,6 m, Ön yay sertliği : 35 kN/m Arka yay sertliği : 40 kN/m Bu otomobilin, yunuslama ve sıçrama frekanslarını belirleyiniz.