(Competitive Learning)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Biyomedikal Sistemlerin Modellenmesi ve Kontrolü Neslihan Serap Şengör İ.T.Ü. Elektronik ve Haberleşme Bölümü, oda no:1107 tel no:
Advertisements

Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENMEYİ İSTİYORUM, FAKAT... BENİM STİLİM NE? Öğrenmeyi öğrenme Her yerde ve her zaman kendi.
Dinamik sistemin kararlılığını incelemenin kolay bir yolu var mı? niye böyle bir soru sorduk? Teorem 1: (ayrık zaman sisteminin sabit noktasının kararlılığı.
Çıkış katmanındaki j. nöron ile gizli katmandaki i. nörona ilişkin ağırlığın güncellenmesi Ağırlığın güncellenmesi Hangi yöntem? “en dik iniş “ (steepest.
Ansiklopedi (Encyclopedia) Tanım : Bütün konularda kısa ve öz bilgi içeren bir çalışmadır. Belirli bir konu ile sınırlı yada genel kapsamlı olabilir.
Determinant Bir kare matrisin tersinir olup olmadığına dair bilgi veriyor n- boyutlu uzayda matrisin satırlarından oluşmuş bir paralel kenarın hacmine.
Devre ve Sistem Analizi Neslihan Serap Şengör Elektronik ve Haberleşme Bölümü, oda no:1107 tel no:
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Verilen eğitim kümesi için, ortalama karesel hata ‘yı öğrenme performansının ölçütü olarak al ve bu amaç ölçütünü enazlayan parametreleri belirle. EK BİLGİ.
(Competitive Learning)
Metrik koşullarını sağlıyor mu?
A1 sistemi A2 sistemi Hangisi daha hızlı sıfıra yaklaşıyor ? Hatırlatma.
Biçimbilimsel Özniteliklerin Eş-Oluşumlarına Dayalı Doku Betimleme Okan Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü / İstanbul İzzet Özen Erchan Aptoula.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
Hopfield Ağı Ayrık zamanSürekli zaman Denge noktasının kararlılığı Lyapunov Anlamında kararlılık Lineer olmayan sistemin kararlılığı Tam Kararlılık Dinamik.
Bu durumda lineer sistemin çözümleri neler olabilir? Tüm bu durum portrelerinde ortak bir şey var, ne? S. Haykin, “Neural Networks- A Comprehensive Foundation”2.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Bilinçsiz zihnimiz Developed with the support.
Uyarlanabilir Yankılaşım Teorisi (Adaptive Resonance Theory- Grossberg ) A crucial metatheoretical.
Momentum Terimi Momentum terimi Bu ifade neyi anımsatıyor? Lineer zamanla değişmeyen ayrık zaman sistemi HATIRLATMA.
Dinamik Yapay Sinir Ağı Modelleri Yinelemeli Ağlar (recurrent networks) İleri yolGeri besleme.
Bazı kelimeler Pivot: that upon or around which something turns or depends; the central, cardinal or crucial factor, member, part, etc. Orthogonal: right-angled,
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ♦ ELEKTRONİK & HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ x1x1 x2x2 xmxm 1 w1w1 w2w2 wmwm w m+1 v y Hatırlatma.
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ♦ ELEKTRONİK & HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ Hesaplamalı Sinirbilim Modeller farklı zamansal ve konumsal ölçeklerde süreçleri ele.
Ortam Özdüzenlemeli Öğrenme Eğitilen Sistem Hatırlatma.
Doğrusal Olmayan Devreler, Sistemler ve Kaos Neslihan Serap Şengör oda no:1107 tel no: Özkan Karabacak oda no:2307 tel.
Program Tasarım Modelleri
Davranış durum Eğitilen sistem Değer Atama Ortam Kritik Ödül r δ Eğiticisiz Öğrenme Pekiştirmeli Öğrenme (reinforcement learning) Öğrenme işleminin her.
Çok Katmanlı Algılayıcı-ÇKA (Multi-Layer Perceptron)
Hatırlatma: Olasılık Tanım (Şartlı olasılık): A olayı olduğunda B olayının olma olasılığı Bir örnek: çalışan işsiz Toplam Erkek Kadın
Sözsüz İletişimin Özellikleri
F(.) y[n+1] Giriş Vektörü Giriş-Çıkış Eşleme Fonksiyonu Çıkış Mahmut Meral, Lisans Bitirme Ödevi, 2003 Giriş – Çıkış Modeline göre Dinamik Sistem Tanıma.
Hata Fonksiyonları Lojistik Fonksiyon ß ß Huber Fonksiyonu ß ß.
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ♦ ELEKTRONİK & HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ Bu hücrelerden oluşan bir başka ağ Elman Ağı Çıkış katmanı İçerik katmanı giriş Gizli.
Bölüm 3 : Yapay Sinir Ağları (MatLab) Artificial Neural Network
Uyarlanabilir Yankılaşım Teorisi
YÖNLENDİRME. Yönlendirme ● Statik ● Dinamik ● Kaynakta yönlendirme ● Hop by hop yönlendirme.
Ders notlarına nasıl ulaşabilirim
x* denge noktası olmak üzere x* sabit nokta olmak üzere
Elektrik Mühendisliğinde Matematiksel Yöntemler
(Self-Organizing Map- Kohonen )
Uyarlanabilir Yankılaşım Teorisi
Ayrık Zaman Hopfield Ağı ile Çağrışımlı Bellek Tasarımı
ASSURE Modeli.
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
Dinamik Yapay Sinir Ağı Modelleri
Öğrenme ve Sınıflama.
Elektrik Mühendisliğinde Matematiksel Yöntemler
İlk olarak geçen hafta farklı a değerleri için incelediğiniz lineer sisteme bakalım: MATLAB ile elde ettiğiniz sonuçları analitik ifade ile elde edilen.
Bazı sorular: Topolojik eşdeğerlilik ne işimize yarayacak, topolojik
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
Spektral Teori ters dönüşümler bunların genel özellikleri ve asıl
X=(X,d) metrik uzayında bazı özel alt kümeler
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
BİYOİNFORMATİK NEDİR? BİYOİNFORMATİKTE KULLANILAN SINIFLAMA YÖNTEMLERİ
“Bilgi”’nin Gösterimi “Bilgi” İnsan veya Makina Yorumlama Öngörme
• EDVAC (Electronic Discrete Variable Automatic Computer)
Eğiticisiz Öğrenme Amaç: Veri kümesinin belirli özelliklerini, özniteliklerini sadece veri kümesinden yararlanarak belirlemek Vektör Kuantalama Veri Tanımlama.
Eğiticisiz Öğrenme Hatırlatma
Self Organizing Map-SOM
Kemal AKYOL, Şafak BAYIR, Baha ŞEN
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Feminism, unlike the idea of ​​ mankind, is a trend that is prioritized to bring gender inequality to the agenda. The notion of feminism, which is not.
THE MYSTERIOUS ISLAND JULES VERNE. INFORMATION ABOUT THE BOOK  Name of the book: The Mysterious Island  Author: Jules Verne  Type: Adventure  Number.
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

(Competitive Learning) Yarışmalı Öğrenme (Competitive Learning) Hatırlatma Amaç: Verilen örüntüleri öbekleme Verilenler: n boyutlu p tane vektör Ağ Yapısı: Öğrenme Kuralı: Öğrenme kuralı amaca göre değişiyor; ancak kural nasıl konulursa konulsun yapılan iş: Kazananı bul Ağırlığını değiştir nöronlara ilişkin ağırlıklar Kazananı belirlemek için eğitim kümesindeki tüm veriler için hesaplanmalı Nasıl bir yapı?

Kazanan nöron’a ilişkin ağırlık Hatırlatma Kazanan nöron’a ilişkin ağırlık Ağırlıkları Güncelleme: diğerleri Bir uygulama Vektör Kuantalama: Amaç: Sınıflandırma için belirlenen bölgelerin düzenlenmesi Özdenetimli öznitelik belirleyici Vektör Kuantalama Eğitici Sınıflar http://www.dma.fi.upm.es/mabellanas/tfcs/fvd/images/voronoi.gif

Verilenler: Voroni vektörleri, giriş vektörleri Hatırlatma Verilenler: Voroni vektörleri, giriş vektörleri Voroni vektörü ‘ye ilişkin sınıf girişinin ait olduğu sınıf Öğrenme Kuralı: Kazananı bul Ağırlıkları güncelle Ağırlıkları Güncelleme: ve ‘ye en yakın Voroni vektörü ise ve ‘ye en yakın Voroni vektörü ise Diğer Voroni vektörleri aynı kalıyor

Yarışmalı Öğrenme Örnek 1: Adım 1: Birinci örüntü için nöronların ağırlıkları Adım 1: Birinci örüntü için Kazananı bul kim kime benziyor onu belirlemek gerek Kazanan hangisi? 3. nöron

3. nöronun ağırlıklarını güncelle diğerleri Adım 2: İkinci örüntü için 1. nöronun ağırlıklarını güncelle 1. nöron Kazanan hangisi?

Adım 3: Üçüncü örüntü için 2. nöron kazanıyor Adım 4: Dördüncü örüntü için 1. nöron kazanıyor Adım 5: Beşinci örüntü için 1. nöron kazanıyor

Adım 6: Altıncı örüntü için 3. nöron kazanıyor Adım 7: Birinci örüntü için 3. nöron kazanıyor Adım 8: İkinci örüntü için 1. nöron kazanıyor

Adım 9: Üçüncü örüntü için 2. nöron kazanıyor Adım 10: Dördüncü örüntü için 1. nöron kazanıyor Adım 11: Beşinci örüntü için 1. nöron kazanıyor

Adım 12: Altıncı örüntü için 3. nöron kazanıyor

Öğrenme hızının etkisi Yavaş ama salınım az Hızlı ama salınım çok Yakınsamıyor Metrik seçimi sonuçları değiştiriyor Taksi şöförü metriği seçilse idi: 2. örnek için 1. nöron yerine 2. nöron değişecekti İlk koşulların seçimi de sonuçları değiştiriyor 1. nöron 2,3,4 ve 5 2. nöron 1 3. nöron 6 örüntüleri için öbek oluşturuyor 1. nöron kazanıyor 2. ve 3. nöron kazanamıyor 3 öbek değil 1 öbek oluşuyor Ne zaman durdurulacak? Öbek merkezlerinde değişim olmamaya başladığında

Vektör Kuantalama Örnek 2: Adım 1: Birinci örüntü için S1 S2 Adım 1: Birinci örüntü için 3. nöron kazanıyor 1. örüntü birinci sınıfa ait, kazanan 3. nöron ise ikinci sınıfı temsil ediyor 3. nöronun ağırlıklarını güncelle ve ‘ye en yakın Voroni vektörü ise

(Self-Organizing Map- Kohonen ) Özdüzenlemeli Ağ (Self-Organizing Map- Kohonen ) Amaç: n boyutlu bir işareti bir veya iki boyutlu ayrık bir dönüşüme çevirmek Verilenler: n boyutlu p tane vektör nöronların konumları önemli Ağ Yapısı: Öğrenme Kuralı: 1. Yarışma: Her örüntü için ağdaki nöronlar aralarında yarışıyorlar 2. İşbirliği: Kazanan nöron komşu nöronlarla işbirliği yapıyor. http://www.sis.pitt.edu/~ssyn/som/kohonen1.gif

i. nöron ile j. nöron arasındaki mesafe 1. Yarışma: Toplam nöron sayısı ‘e en uygunu bulmak için ‘lere bak en büyüğünü seç En büyüğü bulmak neye denk? Nöronun konumunu belirlemek için önemli ‘e en uygunu nöronun indisini belirle 2. İşbirliği: Kazanan nöron işbirliği yapacağı nöronları komşularından belirleyecek i. nöron ile j. nöron arasındaki mesafe i. nöronun komşuluğu S. Haykin, “Neural Networks- A Comprehensive Foundation”, 2nd Edition, Prentice Hall, 1999, New Jersey.

Ağırlıkları Güncelleme: nasıl hesaplanacak? 2- boyutlu düzlemde kazanan nöronun konumu Komşu nöronun konumu Ağırlıkları Güncelleme: ‘nin değeri örüntüsü ile değiştirilecek Hebb öğrenme kuralı: eğiticisiz öğrenme için uygun hep artan veya azalan etkisi var Unutma terimi:

eğitim iki aşamalı özdüzenleme aşaması yakınsama aşaması

Uyarlanabilir Yankılaşım Teorisi (Adaptive Resonance Theory- Grossberg ) http://www.cns.bu.edu/Profiles/Grossberg/GrossbergInterests.pdf A crucial metatheoretical constraint is to insist upon understanding the behavioral data –which comes to us as static numbers or curves on a page – as the emergent properties of a dynamical process which is taking place moment-by-moment in an individual mind. One also needs to respect the fact that our minds can adapt on their own to changing environmental conditions without being told that these conditions have changed. One thus needs to frontally attack the problem of how an intelligent being can autonomously adapt to a changing world. Knowing how to do this, as with many other theoretical endeavors in science, is presently an art form. There are no known algorithms with which to point the way. Whenever we have attempted this task in the past, we have resisted every temptation to use homunculi, or else the crucial constraint on autonomous adaptation would be violated. The result has regularly been the discovery of new organizational principles and mechanisms, which we have then realized as a minimal model operating according to only locally defined laws that are capable of operating on their own in real time. The remarkable fact is that, when such a behaviorally-derived model has been written down, it has always been interpretable as a neural network. These neural networks have always included known brain mechanisms. The functional interpretation of these mechanisms has, however, often been novel because of the light thrown upon them by the behavioral analysis. The networks have also typically predicted the existence of unknown neural mechanisms, and many of these predictions have been supported by subsequent neurophysiological, anatomical, and even biochemical experiments over the years. Stephen Grossberg

Grossberg ‘e göre: Algılama ve Bilişe İlişkin Temel Problem: İnsanlar içinde bulundukları ortamın değişmez özelliklerini nasıl keşfediyor, öğreniyor ve tanıyor ? Yaşam boyunca sürekli öğrenmeyi nasıl başarıyoruz ?

Yöntem Psikolojik postülalar Daha ayrıntılı postülalar bulunur Bu postülaları gerçekleyen minimum ağ yapısı bulunur Gerçeklenen ağın psikolojik ve nöral yetenekleri test edilir Yapılamayanların bulunması, gereken yeni psikolojik temeli gösterecektir

Adaptif Rezonans Teorisi (ART) Klasik şartlanma çalışmalarına dayanır Sağlam matematiksel altyapı Gerçek zamanda gerçek dünya verileri ile çalışma yeteneği Temel düşünce birçok olayı açıklamak için genişletilerek yeni yapılar önerilmiştir

ART nasıl çalışıyor? Giriş Dikkat Altsistemi Yönlendirme Altsistemi F2 Kısa Süreli Bellek Uzun Süreli Bellek Kontrol Birimi Kontrol Birimi F1 Kısa Süreli Bellek Giriş Mete Balcı, 2005-2007 Nevroz Aslan, Bitirme Ödevi, 2003

Bir örnek Mete Balcı, 2005-2007 Nevroz Aslan, Bitirme Ödevi, 2003

Mete Balcı, 2005-2007 Nevroz Aslan, Bitirme Ödevi, 2003

Mete Balcı, 2005-2007 Nevroz Aslan, Bitirme Ödevi, 2003

Mete Balcı, 2005-2007 Nevroz Aslan, Bitirme Ödevi, 2003