ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME İnsanlar öğrenme dürtüsüyle doğarlar. Öğrenmeye karşı merak ve bundan duyulan zevk insanın doğasında vardır. W. E. Deming (Deming) ÖĞRENMEK İÇİN ETKİN DİNLEMEK GEREKLİDİR.
Öğrenme; tekrar veya yaşantı sonucu davranışlarda gözlenen oldukça devamlı bir değişikliktir. Şimdi bu tanımdaki ögeleri, tek tek ele alalım. Öğrenme bir ara değişkendir: İnsan yaşamında çok önemli yeri olan öğrenme bir bilişsel süreçtir. Buna göre, öğrenme, uyarıcı ile davranış arasına giren bir ara değişkendir. Öğrenme; tekrar veya yaşantı sonucu davranışlarda gözlenen oldukça devamlı bir değişikliktir. Şimdi bu tanımdaki ögeleri, tek tek ele alalım. Öğrenme bir ara değişkendir: İnsan yaşamında çok önemli yeri olan öğrenme bir bilişsel süreçtir. Buna göre, öğrenme, uyarıcı ile davranış arasına giren bir ara değişkendir.
Tekrar ya da yaşantı: Büyüme veya olgunlaşma süreci içinde ortaya çıkan davranış değişiklikleri öğrenme değildir. Örneğin büluğ dönemindeki hormonal değişiklikler nedeniyle karşı cinse ilgi duymaya başlama, öğrenme değildir. Hastalık ve hasar sonucu meydana gelen değişiklikler de öyle. İçgüdüler öğrenme değildir. Bebekte emme davranışı doğuştan vardır, kimsenin bunu öğret- mesine gerek yoktur. Refleksler otomatik olarak yapftğımız doğuştan tepkilerdir. Siz “doğuştan” teriminin “doğduğunda” anlamına gelmediğini arftk biliyorsunuz. Doğuştan terimi, olgunlaşma süreci içinde sonradan ortaya çıkan davranışları (konuşma gibi) da içeriyordu.
Davranış: Psikoloji biliminin davranışları incelediğini artık çok iyi biliyorsunuz. Öğrenme bir ara değişkendir. Biz onun davranışa yansımasını gözlüyoruz. Davranışta değişiklik: Öğrenmenin ölçüsü, davranıştaki değişikliktir. Kısacası, öğrenme yararlı ve uyumlu, olumlu davranış değişikliğini içerebileceği gibi yararsız ve uyumsuz, yani olumsuz değişiklikleri de içerebilir. Davranış: Psikoloji biliminin davranışları incelediğini artık çok iyi biliyorsunuz. Öğrenme bir ara değişkendir. Biz onun davranışa yansımasını gözlüyoruz. Davranışta değişiklik: Öğrenmenin ölçüsü, davranıştaki değişikliktir. Kısacası, öğrenme yararlı ve uyumlu, olumlu davranış değişikliğini içerebileceği gibi yararsız ve uyumsuz, yani olumsuz değişiklikleri de içerebilir.
DAVRANIŞÖğrenmeRefleks/içgüdü Köpeğin, acıkınca yemek kabının başına gitmesi Özge’nin böcek görünce midesinin bulanması Yeni doğan bebeğin eline bir nesne verilince onu sıkıca tutması Gözüne hava püskürtülen Eda’nın gözünü kırpması Mert’in karanlıktan korkması Fenerbahçe’nin Galatasaray’a gol atınca taraftarının sevinmesi.
DAVRANIŞÖğrenmeRefleks/içgüdü Köpeğin, acıkınca yemek kabının başına gitmesi Özge’nin böcek görünce midesinin bulanması Yeni doğan bebeğin eline bir nesne verilince onu sıkıca tutması Gözüne hava püskürtülen Eda’nın gözünü kırpması Mert’in karanlıktan korkması Fenerbahçe’nin Galatasaray’a gol atınca taraftarının sevinmesi. X X X X X X
SORU-1 Öğrenme pek çok etmen doğrultusunda gerçekleşmektedir. Aşağıdakilerden hangisi öğrenmeyi olumlu yönde etkileyen faktörlerden biri değildir? A) Genel uyarılmışlık halinin yüksek olması B) Öğrenme ortamının gürültülü olması C) Tekrarlar yapılması D) Öğrenilecek konunun kişinin gereksinimini karşılaması E) Elde edilen sonucun bildirilmesi Öğrenme pek çok etmen doğrultusunda gerçekleşmektedir. Aşağıdakilerden hangisi öğrenmeyi olumlu yönde etkileyen faktörlerden biri değildir? A) Genel uyarılmışlık halinin yüksek olması B) Öğrenme ortamının gürültülü olması C) Tekrarlar yapılması D) Öğrenilecek konunun kişinin gereksinimini karşılaması E) Elde edilen sonucun bildirilmesi
SORU-1 Öğrenme pek çok etmen doğrultusunda gerçekleşmektedir. Aşağıdakilerden hangisi öğrenmeyi olumlu yönde etkileyen faktörlerden biri değildir? A) Genel uyarılmışlık halinin yüksek olması B) Öğrenme ortamının gürültülü olması C) Tekrarlar yapılması D) Öğrenilecek konunun kişinin gereksinimini karşılaması E) Elde edilen sonucun bildirilmesi Öğrenme pek çok etmen doğrultusunda gerçekleşmektedir. Aşağıdakilerden hangisi öğrenmeyi olumlu yönde etkileyen faktörlerden biri değildir? A) Genel uyarılmışlık halinin yüksek olması B) Öğrenme ortamının gürültülü olması C) Tekrarlar yapılması D) Öğrenilecek konunun kişinin gereksinimini karşılaması E) Elde edilen sonucun bildirilmesi
SORU-2 Öğrenme, yaşantı veya deneyimler sonucu davranışta meydana gelen kalıcı değişikliklerdir. Buna göre, aşağıdakilerden hangisi öğrenme yoluyla oluşmuş bir davranış biçimi değildir? A) Matematik problemlerini çözmede başarısız olan gencin, matematik çalışmaktan vazgeçmesi B) Pavlov’un köpeğinin, zil sesini duyunca salya salgılaması C) Misafir geldiğinde, çocuğun evi dağıtmaması D) Kaplumbağaların yılın belli zamanlarında yumurtalarını sahile bırakmaları E) Kediye karşı korkusu olan birinin, “kedi” denildiğinde ürpermesi Öğrenme, yaşantı veya deneyimler sonucu davranışta meydana gelen kalıcı değişikliklerdir. Buna göre, aşağıdakilerden hangisi öğrenme yoluyla oluşmuş bir davranış biçimi değildir? A) Matematik problemlerini çözmede başarısız olan gencin, matematik çalışmaktan vazgeçmesi B) Pavlov’un köpeğinin, zil sesini duyunca salya salgılaması C) Misafir geldiğinde, çocuğun evi dağıtmaması D) Kaplumbağaların yılın belli zamanlarında yumurtalarını sahile bırakmaları E) Kediye karşı korkusu olan birinin, “kedi” denildiğinde ürpermesi
SORU-2 Öğrenme, yaşantı veya deneyimler sonucu davranışta meydana gelen kalıcı değişikliklerdir. Buna göre, aşağıdakilerden hangisi öğrenme yoluyla oluşmuş bir davranış biçimi değildir? A) Matematik problemlerini çözmede başarısız olan gencin, matematik çalışmaktan vazgeçmesi B) Pavlov’un köpeğinin, zil sesini duyunca salya salgılaması C) Misafir geldiğinde, çocuğun evi dağıtmaması D) Kaplumbağaların yılın belli zamanlarında yumurtalarını sahile bırakmaları E) Kediye karşı korkusu olan birinin, “kedi” denildiğinde ürpermesi Öğrenme, yaşantı veya deneyimler sonucu davranışta meydana gelen kalıcı değişikliklerdir. Buna göre, aşağıdakilerden hangisi öğrenme yoluyla oluşmuş bir davranış biçimi değildir? A) Matematik problemlerini çözmede başarısız olan gencin, matematik çalışmaktan vazgeçmesi B) Pavlov’un köpeğinin, zil sesini duyunca salya salgılaması C) Misafir geldiğinde, çocuğun evi dağıtmaması D) Kaplumbağaların yılın belli zamanlarında yumurtalarını sahile bırakmaları E) Kediye karşı korkusu olan birinin, “kedi” denildiğinde ürpermesi
SORU-3 Aşağıdakilerden hangisi öğrenme İçin söylenemez? A) Tekrarlar sonucu elde edilir. B) Süreklilik gösterir. C)Davranış değişikliklerine yol açar. D) Kalıcıdır. E) Her organizmada aynı şekilde görülür. Aşağıdakilerden hangisi öğrenme İçin söylenemez? A) Tekrarlar sonucu elde edilir. B) Süreklilik gösterir. C)Davranış değişikliklerine yol açar. D) Kalıcıdır. E) Her organizmada aynı şekilde görülür.
SORU-3 Aşağıdakilerden hangisi öğrenme İçin söylenemez? A) Tekrarlar sonucu elde edilir. B) Süreklilik gösterir. C)Davranış değişikliklerine yol açar. D) Kalıcıdır. E) Her organizmada aynı şekilde görülür. Aşağıdakilerden hangisi öğrenme İçin söylenemez? A) Tekrarlar sonucu elde edilir. B) Süreklilik gösterir. C)Davranış değişikliklerine yol açar. D) Kalıcıdır. E) Her organizmada aynı şekilde görülür.
SORU-4 Heyecanlanınca adrenalin salgılamamız, korkunca kalp atışlarımızın hızlanması, utanınca yanaklarımızın kızarması öğrenilmiş davranışlar değildir. Çünkü bu davranışlar ne deneyim sonucu meydana gelmiştir ne de süreklidir. Buna göre, bir davranışın öğrenme olabilmesi için aşağıdaki unsurlardan hangisi olması gerekir? A) Aşırı heyecanlar sonunda yaşanması B) Davranış değişimlerinin yaşantı sonucu meydana gelmesi ve sürekli olması C) Doğuştan getirilmiş davranışlar olması D) Daha sonradan kazanılan anlık davranışlar olması E) İnsana özgü davranışlar olması Heyecanlanınca adrenalin salgılamamız, korkunca kalp atışlarımızın hızlanması, utanınca yanaklarımızın kızarması öğrenilmiş davranışlar değildir. Çünkü bu davranışlar ne deneyim sonucu meydana gelmiştir ne de süreklidir. Buna göre, bir davranışın öğrenme olabilmesi için aşağıdaki unsurlardan hangisi olması gerekir? A) Aşırı heyecanlar sonunda yaşanması B) Davranış değişimlerinin yaşantı sonucu meydana gelmesi ve sürekli olması C) Doğuştan getirilmiş davranışlar olması D) Daha sonradan kazanılan anlık davranışlar olması E) İnsana özgü davranışlar olması
SORU-4 Heyecanlanınca adrenalin salgılamamız, korkunca kalp atışlarımızın hızlanması, utanınca yanaklarımızın kızarması öğrenilmiş davranışlar değildir. Çünkü bu davranışlar ne deneyim sonucu meydana gelmiştir ne de süreklidir. Buna göre, bir davranışın öğrenme olabilmesi için aşağıdaki unsurlardan hangisi olması gerekir? A) Aşırı heyecanlar sonunda yaşanması B) Davranış değişimlerinin yaşantı sonucu meydana gelmesi ve sürekli olması C) Doğuştan getirilmiş davranışlar olması D) Daha sonradan kazanılan anlık davranışlar olması E) İnsana özgü davranışlar olması Heyecanlanınca adrenalin salgılamamız, korkunca kalp atışlarımızın hızlanması, utanınca yanaklarımızın kızarması öğrenilmiş davranışlar değildir. Çünkü bu davranışlar ne deneyim sonucu meydana gelmiştir ne de süreklidir. Buna göre, bir davranışın öğrenme olabilmesi için aşağıdaki unsurlardan hangisi olması gerekir? A) Aşırı heyecanlar sonunda yaşanması B) Davranış değişimlerinin yaşantı sonucu meydana gelmesi ve sürekli olması C) Doğuştan getirilmiş davranışlar olması D) Daha sonradan kazanılan anlık davranışlar olması E) İnsana özgü davranışlar olması