Sağlık PsikolojisiÖğr. Gör. Musa ŞAHİN 1 HASTA, YARALI VE YAKINLARININ TEDAVİ SÜRECİNE KATILIMI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

GERİATRİK HASTALARA PSİKOLOJİK DESTEK
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
EGE AÇIKDENİZ YAT KULÜBÜ. Mega Yatlar ve geleneksel yelkenli tekneler aynı denizlerde farklı iki oluşumdur. EGE AÇIKDENİZ YAT KULÜBÜ.
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
SOSYAL HİZMETE MUHTAÇ HASTA VE YARALILARA PSİKOLOJİK DESTEK
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
ODUNPAZARI ATATÜRK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
PSİKOLOJİK DANIŞMAN/REHBER ÖĞRETMEN SEMA GÖKDEMİR.
PNÖMONİ.
Acil Durum Yönetimi E ğ itimleri Galip USTA AFET PS İ KOLOJ İ S İ.
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
FRAJEL-X
SAĞLIK HUKUKU. GENEL OLARAK: Sağlık hukuku; tıbbın uygulanmasından kaynaklanan sağlık personelinin hak ve yükümlülükleri, yasal sorumluluğu, hasta hakları,
Yaşlara Göre Oyunda Görülen Değişim
TEMEL İLKYARDIM EĞİTİMİ
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TUTUMLARI
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
7-14 YAŞ DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
Bütünleştirme uygulamaları
İLK YARDIM.
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
MASTİTİSLERİN TEDAVİSİ
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Adalet.
Evlilik ve Aile Danışması
İş Sağlığı ve Güvenliği Çevre Güvenliği ve Kalite Müşteri Memnuniyeti
HASTALARI ZİYARET ETMEK
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Hasta Mahremiyeti (Gizlilik)
Okul Öncesi Eğitim.
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Kaçuv (kanserli çocuklara umut vakfı)
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
SIRADIŞI ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARI
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
Doktor, öğretmen, postacı, ve polis bunlardan bazılarıdır.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Sağlık PsikolojisiÖğr. Gör. Musa ŞAHİN 1 HASTA, YARALI VE YAKINLARININ TEDAVİ SÜRECİNE KATILIMI

Öğr. Gör. Musa ŞAHİN2 Sağlık Psikolojisi Kronik hastalığı olan hastalara, sağlık personeli ve yakınlarının tecrübeli ve güler yüzlü, rahat bir ortamda yaşam kalitelerini en yüksek düzeyde sürdürmeye yardımcı olmaları gerekmektedir.

Öğr. Gör. Musa ŞAHİN3 Sağlık Psikolojisi Kronik hastalığı olan hasta ve yakınları yaşam şeklini, değiştirmek durumundadır. Sadece hastanın yaşam şeklini değiştirmesi kuşkusuz yeterli olmaz. Doğal olarak hastaya eşlik edecek yakınının yeni duruma uyumu zaman alacaktır. Genellikle eşlik eden kişinin annelik veya iş hayatı gibi görevleri de vardır. Bu durum stresli ve hayal kırıcı olsa da manevi yönü çok olumlu olacaktır.

Öğr. Gör. Musa ŞAHİN4 Sağlık Psikolojisi Kronik Hastalıklar Kronik hastalığı olan hastaya psikolojik yaklaşımın temel prensibi hastanın var olan rahatsızlığı ile ilgili tedavi ve bakımını en iyi şekilde gerçekleştirip sağlık durumunu yüksek düzeyde tutmaktır.

Öğr. Gör. Musa ŞAHİN5 Sağlık Psikolojisi Kronik Hastalığı Olan Hastaya Psikolojik Destek  Hastanın kronik hastalığı konusunda bilgi sahibi olması, ailenin de hastalık konusunda yeterli bilgiye sahip olması sağlanmalıdır.  Hastanın tedavi ve muayenesinde hasta yakınları yanında olmalıdır.  Sevgi, şefkat, ilgi gösterilmeli ve empatik olunmalıdır. Hastalığı döneminde hastadan normal davranışlar ve sorumluluklar beklenemez.  Hastanın mahremiyetine saygı duyulup öz bakımına hoşgörü ile yardımcı olunmalıdır.

Öğr. Gör. Musa ŞAHİN6 Sağlık Psikolojisi Kronik Hastalığı Olan Hasta Yakınlarına Psikolojik Destek  Hasta yanında hasta yakınlarının da psikolojik olarak desteklenmesi hastanın iyileşme sürecini hızlandırır.  Hasta yakınlarının da hastalık hakkında bilgilenmesi endişeleri azaltır.  Hasta bakımında en az iki kişi arasında dönüşümlü refakat olmasına özen gösterilmelidir.  Hasta yakınları soğukkanlılık, sabır ve şefkat konusunda motive edilmelidir.  Hasta yakınlarının gerekirse psikiyatristle görüşmesine yardımcı olunmalıdır.

Öğr. Gör. Musa ŞAHİN7 Sağlık Psikolojisi Terminal Dönemdeki Hasta Terminal dönemde hasta ve yakınları çok farklı davranışsal, fiziksel ve duygusal tepkiler verir. Farklı yaşam evrelerinde kayba ve kayıp öncesi döneme verilen tepkiler de farklıdır.

Öğr. Gör. Musa ŞAHİN8 Sağlık Psikolojisi Terminal Dönemde Hasta ve Yakınlarında Görülen Tepkiler Hastanın yaşama olasılığı tıbben çok düşük olsa da hasta ve yakınları bu olasılığın tersine hastanın yaşayacağı ümidini şiddetle savunurlar.

Öğr. Gör. Musa ŞAHİN9 Sağlık Psikolojisi Tıbben en son, en modern uygulamalar da hasta ve özellikle yakınları tarafından yeterli bulunmayabilir. Bu nedenle hastayı daha donanımlı bir kuruluşa sevk etmek isteyebilirler. Bu olumsuz hava içerisinde sağlık personeline karşı suçlayıcı davranışlar içinde olabilirler. Bu aşamada sağlık personeli, durumu hızlı şekilde değerlendirip psikiyatrist veya güvenlik güçlerinden yardım alabilirler. Hastanın öz bakımı ile ilgili yakınlarının endişe ve isteksizliği olabilir, bu durum terminal dönemdeki hastaya olumsuz yansıyabilir.

Öğr. Gör. Musa ŞAHİN10 Sağlık Psikolojisi Terminal Dönemdeki Hastaya ve Yakınlarına Psikolojik Destek

Öğr. Gör. Musa ŞAHİN11 Sağlık Psikolojisi  Hastanın veya yaralının durumu, psikolojisi ve sağlığı hasta yakınlarına açık üslupla anlatılmalı, bu dönemdeki uygulamalarla ilgili hasta yakınlarının görüşleri dinlenmeli ve olumlu olanların uygulanmasına destek verilmelidir.  Terminal dönemdeki hastanın veya yaralı yakınlarının dramatik durumunu anladığımızı hissettirmek, hastanın bakımı konusunda yakınlarıyla işbirliği yapmak ve yardımcı olmak gerekir.  Bu dönemde olabilecek aksaklıkları hasta tamamen iyileşecekmiş gibi düşünüp acilen gidermek, ihmal etmemek etik davranmak gerekir.

Öğr. Gör. Musa ŞAHİN12 Sağlık Psikolojisi  Hasta yakınlarına da belli aralıklarla zaman ayırmak, onların bakım konusunda motivasyonunu sağlayıp gerekirse refakatçi değişimi tavsiye edilmelidir.  Bütün bu yaklaşımların yanında, hasta gerçekçi davranıp hayatının sonuna geldiğini belirterek, belli istekleri olduğunu ifade edebilir. Miras paylaşımı, itiraf, vasiyet veya sevdiği kişileri görmek gibi istekleri olabilir. Sağlık personeli bu durumların acilen yerine getirilmesine yardımcı olmalıdır.

Öğr. Gör. Musa ŞAHİN13 Sağlık Psikolojisi ?