1 HASTA UYUMU UYUMU Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile hekimliği
Advertisements

Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
Yanık, Donma ve Sıcak Çarpması
/ 151 EğitimYöntemleri Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
ASTIM AKUT ATAK TEDAViSi
FAKÜLTEMİZ ÇOKTAN SEÇMELİ SINAVLARINDA YAPILAN ANALİZLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Ölçme-Değerlendirme Kurulu Ve Sınav Merkezi.
Beslenmede Anne Sütünün Önemi Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile hekimliği Anabilim Dalı Konya.
Ortak Karar Verme ve Hastayı Güçlendirme Yrd. Doç. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD, Konya 1.
MÜFREDAT PLANLAMA Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Konu; İşyeri Etiği 1.SORU 98 2.SORU 99 3.SORU SORU 98 2.SORU 99 3.SORU 100.
Lisans Müfredatı ve Erken Klinik Eğitim Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 201.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
TOPLUM İÇERİSİNDE TIP EĞİTİMİ (Topluma Dayalı Tıp Eğitimi – TDTE) Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 171.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
HEKİMLERDE SİGARA İÇME ve BIRAKMA DURUMU Dr. Tuba Duygu Yılmaz AÜTF Halk Sağlığı Anabilim Dalı 08 Nisan 2008.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
HASTA ODAKLı TEDAVI Doç. Dr. Hatice Camgöz Akda ğ İ stanbul Teknik Üniversitesi İş letme Mühendisli ğ i Bölümü.
FRAJEL-X
Ömer Birol DURUKAN mersin Şehir Hastanesi
Anti-IgE Tedavisinin 1. Yıldaki Etkinliği:
Zehra ASLAN AYDOĞDU KTÜ Aile Hekimliği AD
HASTANELER OLMASAYDI
Dışa Atım Bozuklukları
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Bugün Günlerden Asistan Hekim;
Kategorik Veri İki Bağımlı Grup
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Böbrek Nakli ve Etik Sorunlar
NÖROLOJİK HASTALIKLARA SAHİP BİREYLERİN VE BAKIM VERENLERİNİN AKTİVİTE YÖNÜNDEN TEDAVİ HEDEFLERİNE BAKIŞ Özge Buket Cesim*, Burcu Semin Akel*, Çiğdem Öksüz*
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
MEDİKOSOSYAL MERKEZİ.
YETERSİZ SÜT.
ENKOPREZİS Gelişimsel olarak sfinkter kontrolünün kazanıldığı yaşa gelinmesine karşın dışkının istemli ya da istem dışı olarak, yineleyen bir biçimde uygunsuz.
Sağlık Kurumlarında Kurum İmajı
Eğitim Bilimleri Fakültesi
MOTİVASYONEL GÖRÜŞME DOÇ.DR.GONCA POLAT.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SAĞLIK OKURYAZARLIĞI.
KORDOSENTEZ Doç. Dr. Başak Baksu.
Trabzon Arş.Gör.Dr. Cuma Ali ZOBA.
Tanımlar-Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ayşe Kuzu.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
ŞİZOFRENİDE AİLE EĞİTİMİ
Biyoinformatik.
KOÜ Hastanesİ’nde Akılcı İlaç Kullanımı Bİlİncİ
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
ŞİZOFRENİDE AİLE EĞİTİMİ
Etkili Öğretmen Kimdir?
UYGUN OLMAYAN İLAÇ KULLANIMLARI
Bütünleşik Bir Hastane Bilgi Sisteminin Fonksiyonları
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
UYGUN OLMAYAN İLAÇ KULLANIMLARI
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Kaçuv (kanserli çocuklara umut vakfı)
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

1 HASTA UYUMU UYUMU Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya

Amaç Hasta uyumu ve önemi hakkında bilgi vermek Hedefler:  Hasta uyumu tanımını yapabilmek  Hastanın tedaviye uyumsuzluğunu artıran faktörleri anlamak  Hastaların tedaviye uyumunu artırmak için iletişim stratejilerini anlamak  Hasta uyumunda iletişimin etkilerini tartışabilmek 2

Bir test…  İyi eğitilmiş hastalar daha uyumludur.  İçe dönük doktorların hastaları dışa dönük olanlara göre daha uyumludur.  Bir hastaya potansiyel yan etkilerin anlatılması, belirtilen yan etkilerin görülme ihtimalini artırır.  Doktor - hasta etkileşimi tedaviye uyumu artırır. 3

…Cevaplar  Doğru - İyi eğitilmiş hastalar daha uyumludur.  Yanlış - İçe dönük doktorların hastaları dışa dönük olanlara göre daha uyumludur.  Yanlış - Bir hastaya potansiyel yan etkilerin anlatılması, belirtilen yan etkilerin görülme ihtimalini artırır.  Doğru - Doktor - hasta etkileşimi tedaviye uyumu artırır. 4

Tedaviye uyumsuzluk: Eski görüş “Hastaların tedaviye uyum konusunda yalan söyleyebileceklerini göz önünde bulundur.” Hippocrates 5

Hasta uyumsuzluğunun sonuçları Tedavide başarısızlık Morbiditede artma Hastalığın alevlenmesi Hekimlere daha sık başvuru Hastaneye yatışlarda artma Ölüm 6

Hasta uyumu: Yeni tanımlama “Bir kişinin; ilaç kullanma, diyet, yaşam tarzı değişiklikleri gibi davranışlarının sağlıkla ilgili tavsiyelerle örtüşme derecesidir.” Sackett and Snow, 1979 WHO 7

Hasta uyumu Optimal tedavi sonuçları için önemlidir Hastanın yaşam kalitesini artırır 8

Uyum konusunda hastaların 4 tipi 1.Uyumsuz 2.Kısmen uyumlu 3.Yeterince uyumlu 4.Aşırı uyumlu 9

Hasta uyumu tıbbi bir uzlaşmadır Hasta hekimin talimatlarına uymalıdır. Bu uzlaşma sağlık hizmet sunucularının tavsiyelerine uymanın her zaman akıllıca olduğunu gösterir. Yeni yaklaşım, hastanın davranışlarını uyum kapsamında değerlendirir. 10

Hasta uyumu kompleks bir yapıdır Şunları içerir:  Kişi (hasta)  İlaç tedavisi  Yaşam tarzı değişiklikleri  Diyet  Eş, aile  Hasta-hekim ilişkisi 11

Hasta uyumu, kişi merkezli yaklaşımı destekler  Tedaviye uyum konusunda kişinin kendi düzenlemelerini yapmasını destekler  Tedaviye uyumsuzluğun bazen hastaya mantıklı gelebileceği ve bu tür şeylerin olabileceğini kabul eder.  Kişilerin doktoru yönlendirmeye çalışmalarındaki amaç tedaviden daha çok faydalanmaktır.  Hekim hasta için şartsız pozitif ilişkiye sahiptir.  Karşılıklı bir güven ve saygı vardır. 12

Hasta uyumu her zaman aşagıdaki durumlara bağlı değildir  Sosyal sınıf  Yaş  Cinsiyet  Eğitim  Medeni durum  Akıllılık  Hafıza  Kişilik bozuklukları 13

Hasta uyumsuzluğunu destekleyen faktörler Hastanın tedaviyi/reçeteyi test etmesi Sağlık inanışları Kötü iletişim Bilişsel faktörler 14

Uyumsuzluğun sebepleri: Hastanın tedaviyi/reçeteyi test etmesi  Hastalar reçetenin/tedavinin yararları ile maliyetini karşılaştırır ◦ Uyumsuzluk olmadan önce bu konuda hastaları bilgilendir  Kişiye sorun: tedavi ile herhangi bir problem olabileceğini düşünüyor musunuz? ◦ Bilgi verin ◦ Stratejileri sağlayın 15

Uyumsuzluğun sebepleri: Sağlık inanışları  Kişinin algıları ◦ Hastalığın ciddiyeti ◦ Tedavisiz sonuçlar  Tedavinin algılanan etkisizliği  Sosyal desteğin olmaması  Sosyal engel  Yan etkiler  Uzun/komplike tedavi 16

Uyumsuzluğun sebepleri: Bilişsel faktörler Unutkanlık Anksiyete 17

Uyumsuzluğun sebepleri: Kötü iletişim  Minimal tıbbi gözetim  Yetersiz eğitim  Kötü geribildirim  Sağlık profesyonelleri ile etkileşimler ◦ Dostça algılanmama ◦ Umursamaz gibi algılanma ◦ Az etkileşim ◦ Tek taraflı etkileşim 18

Etik olmayan iletişim hasta uyumunu azaltır Etik iletişim, bilinçli seçimler yapmak için kişiyi güçlendirir. “En acımasız yalanlar sıklıkla sessizlik içinde söylenir.” Robert Lewis Stevenson 19

Etik iletişim  Kişinin durumunu fark etmesine yardım eder  Kişinin kaynakların ve onlarla olan ilişkilerinin farkına varmasına yardım eder  Kişinin motivasyonunun artmasına ve anksiyetesinin azalmasına yardım eder  Profesyonel bir ilişki içinde sıcak, şefkatli bir ortam sağlar. 20

Hasta uyumunu artıran stratejiler Doktorla etkileşim, danışmanlık ve iletişim Multimedya eğitim kampanyaları Hasta eğitimi, yazılı bilgi, özel kartlar Kendisini takip edebileceği yöntemler öğretmek Hatırlatıcı (mail, telefon) 21

Özet Hasta uyumu nedir? Bir kişinin; ilaç kullanma, diyet, yaşam tarzı değişiklikleri gibi davranışlarının sağlıkla ilgili tavsiyelerle örtüşme derecesidir 22

Bir hastaya potansiyel yan etkilerin anlatılması, belirtilen yan etkilerin görülme ihtimalini artırır. a. Doğru b. Yanlış 23

Uyum konusunda hasta tiplerini nelerdir? 1.Uyumsuz 2.Kısmen uyumlu 3.Yeterince uyumlu 4.Aşırı uyumlu 24

Hasta uyumsuzluğunu destekleyen faktörler nelerdir? Hastanın tedaviyi/reçeteyi test etmesi Sağlık inanışları Kötü iletişim Bilişsel faktörler 25

Hasta uyumunda etik bir iletişimin hangi etkileri vardır? Kişinin durumunu fark etmesi Kişinin kaynakların ve onlarla olan ilişkilerinin farkına varması Kişinin motivasyonunun artması ve anksiyetesinin azalması Profesyonel bir ilişki içinde sıcak, şefkatli bir ortam 26