Aktarma Organları. Günümüzde Senkronizasyon işlemi, senkronizasyon mekanizması tarafından gerçekleştirilmektedir. Bir mekanizma,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TOPRAĞIN HİKAYESİ HORİZON: Toprağı meydana getiren katmanlara horizon adı verilir. TOPRAK: Toprak taşların parçalanması ve ayrışmasıyla meydana gelen,
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Konu : Hız Kuralları – Takip Mesafesi Kuralları
GİRİŞ ETKİNLİĞİ Aşağıdaki sorularla ilgili düşünceleriniz nelerdir? Yağmur niçin yağar? Sıcak havalarda yağmur yağarken, soğuk havalarda kar yağmasının.
Mastarlar.
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
SAYISAL DEVRELER BÖLÜM-2 Sayı Sistemleri ve Kodlar
TÜRBİNLER Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL.  Türbinler; su, buhar veya gaz gibi akışkanların enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinelerdir. Türbinler;
BÖLÜM 11 FRENLEME PERFORMANSI VE FRENLER 11.1 FRENLEME PERFORMANSI Taşıtın güvenliğini etkileyen en önemli karakteristiklerden birisi de frenleme performansıdır.
İletkenlik Elektrik iletkenlik, malzeme içerisinde atomik boyutlarda “yük taşıyan elemanlar” (charge carriers) tarafından gerçekleştirilir. Bunlar elektron.
Yrd. Doç. Dr. Muharrem Aktaş 2009-Bahar
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
PAS PAYI ELEMANLARI Son yıllarda, “paspayı” olarak adlandırılan, donatı örtü tabakasının kalınlığının bazı ülkelerde (örneğin Almanya’da) 4-5 cm’ye kadar.
Lojik Kapılar ve Lojik Devreler (Logic Gates And Logic Circuits)
PNÖMATİK SİSTEM.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
FATİH MERCAN GÖKSU İ.Ö.O 5/B SINIFI ÖĞRENCİSİ SİLİFKE/MERSİN
Jominy (Uçtan Su Verme) Deneyi
JEOFİZİK ETÜTLERİ DAİRESİ
BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ. BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ.
YAKUP KAYA SABİT BAĞLANTILAR SABİT BAĞLANTILAR 1.MEKANİKSEL EKLER 1.MEKANİKSEL EKLER 2.FÜZYON EKLER 2.FÜZYON EKLER.
DİRENÇ. Cisimlerin elektrik akımını geçirirken gösterdiği zorluğa direnç denir. Birimi ohm olup kısaca R ile gösterilir. Devredeki her elemanın direnci.
TEMELLER.
KONULAR BÖLÜM: Kesirler, Ondalık Kesirler, Yüzde
3. ÜNİTE.
Makinede düz dikiş.
Hİjyenİk El YIkama Normal sabunlar ve antiseptik özellikli sabunlar kullanılabilir. Bu şekilde geçici mikroorganizmalar uzaklaştırılır ya da öldürülür.
BMET 262 Filtre Devreleri.
8.Hafta İşlemsel Yükselteçler 3
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Küresel ısınma.
-MOMENT -KÜTLE VE AĞIRLIK MERKEZİ
TEMEL GEOMETRİK KAVRAMLAR VE ÇİZİMLER
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
AKIŞKAN STATİĞİ ŞEKİLLER
BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR. BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR.
SAHA JEOLOJİSİ DERS 2 DOĞRULTU, EĞİM.
FIELD GEOLOGY Lecture 2 Strike, dip, compass.
Örnek-1 Bir milin A ve B uçlarındaki yataklara gelen radyal kuvvetler aşağıda verilmiştir. Mil üzerindeki eksenel kuvvet 3640N dur. A ve B noktalarındaki.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
C A B C D A y z x y x z Ø 101,197 Ø 85,134(Sol) (Sağ H)
PİM VE PERNO BAĞLANTILARI
10. SINIF: 3. ÜNİTE: DALGALAR-1
3.ÜNİTE TEMAS GEREKTİRMEYEN KUVVETLER MIKNATISLARLA OYNAYALIM
BÖLÜM 10 Dalga Hareketi. BÖLÜM 10 Dalga Hareketi.
Üç-fazlı transformatorlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK. BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK.
10. SINIF: 3. ÜNİTE: 3.2. Su Dalgası
Gelişim ve Temel Kavramlar
İşlemciler.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ZTM 316 Mekanizmalar 2.Hafta
2.KUVVET, İŞ VE ENERJİ İLİŞKİSİ
HIYARDA GÖRÜLEN BESİN ELEMENT NOKSANLIĞI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitsel Robotların Bileşenleri-2
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
A.Ü. GAMA MYO. Elektrik ve Enerji Bölümü
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Aktarma Organları

Günümüzde Senkronizasyon işlemi, senkronizasyon mekanizması tarafından gerçekleştirilmektedir. Bir mekanizma, 2 dişliyle bağlanabilir, ki böylece her mekanizma ile 2 vites oluşturulabilir. Aşağıda sol şekil monte halinde, sağ şekil ise patlak resim halinde senkronizasyon mekanizması elemanlarını göstermektedir. Sağ şekilde elemanlara bakacak olursak: 1- Silindirik helis dişli. (neden helis ?) 2- Kurt dişli ve konik sürtünme yüzeyi 1 ve 2 nolu parçalar yekparedir. Nitekim, solda ayrı gösterilen parçalar, sağ tarafta yekpare olarak gösterilmiştir. Ayrı gösterilmesi imalat açısından olup, ayrı imal edilen parçalar monte edilerek kullanır. 3- Senkromeç. Sarı renkli olup, pirinçten imal edilmiştir. Kavrama vazifesi yapar. Senkronizasyon esnasında dişliden tarafa itildiğinde iç kısmı 2 nolu parçanın konik yüzeyine basarak, oluşan sürtünme/kavraşma ile hız eşitlemesi gerçekleştirilir. 4- Göbek. Senkromeç mekanizmasının mile bağlı elemanıdır Kilit mekanizması. Manşonun, konumunun sabit kalması için kullanılır. 8- Manşon. Göbek üzerinde dönme yününde göbeğe sabittir. Eksenel yönde hareket edebilir. Kumanda mekanizması manşona bağlıdır. Vites kolundan verilen hareket manşona iletilir. Manşonun dişliye doğru itilmesiyle, kilit mekanizmasının direnci yenilerek, manşon itme doğrultusunda senkromeçi dişliye doğru iter.

OTOMATİK VİTES KUTULARI Tork Konverter ve vites kutusundan oluşan OVK’ları, 1-Mekanik ünite ve, 2- Beyin ünitesinden oluşur. Mekanik Ünite klasik olarak 1-Planet mekanizmalar ile 2-Fren ve İrtibat kavramalarından oluşmaktadır

Hidrolik Kavrama – Tork Konvertör :

Kavramlar: Planet mekanizmalarda hareket oluşumu için elemanlardan birinin frenlenmesi gerektiği gibi, planet mekanizmalardan oluşan OVK’larında da hareket oluşumu için elemanlarda bazılarının frenlenmesi, bazıları arasında da hareket iletimi için irtibat sağlanması gerekecektir. Dolayısıyla OVK’larında 1-Fren kavraması (fren) 2-İrtibat kavraması (kavrama) vazifesini gören 3 tip kavrama bulunmaktadır. Bunlar a)Tek yönlü kavrama b)Lamelli Kavrama c)Bant kavrama Bu kavramalarla frenleme ya da irtibat sağlanabilir

CVT

Şaft ve Mafsallar:

Bu tip mafsallar 1-Özellikle ağır hizmet için rahat kullanılabilirler. 2-Kirli ve pis ortamlar için ve 3-Yüksek moment iletimi için uygundurlar. 4-Müsaade ettikleri mafsal açıları çok fazla değildir (20 o gibi). Açı mafsal kollarına bağlı olup kol uzunlukları artırılırsa, elde edilebilir açı da artar, ancak iletilebilir moment azalır. 5-Uzun ömürlü olup, bakım kolaylığı vardır. 2-Sabit Hız Mafsalları: İsimlerinden de anlaşıldığı gibi, çevresel hızlarında bir değişim olmayıp, mafsal hatası bu tip mafsallar için geçerli değildir. Istavrozlu mafsallarla karşılaştırıldıklarında, 1-Daha ziyade hafif işler için uygundurlar. 2-Kirli ve pis ortamlar için uygun olmayıp, lastik körük içinde çalışırlar. 3-Yüksek moment iletimi için uygun değildirler. 4-Müsaade ettikleri mafsal açıları 30-40, hatta 48 o ’ye kadar çıkabilir. Benzer şekilde Açı mafsal kollarına bağlı olup kol uzunlukları artırılırsa, elde edilebilir açı da artar, ancak iletilebilir moment azalır. 5-Bu mafsallarda da bakım kolaylığı vardır. Ancak içinde çalıştıkları lastik körük yırtılırsa yağın akmasına bağlı olarak kısa zamanda bozulurlar.

3-Lastik mafsallar: Taşıtlarda kullanılan farklı lastik mafsallar bulunmakla beraber, asıl itibariyle 2 flanş arasına yerleştirilmiş bir lastik parçası da benzer bir işlev görebilir. Lastik mafsallar asıl itibarıyla küçük açısal sapma ve titreşimleri tolere etmek için kullanılır. Genel olarak şiu işlevleri görürler:

DİFERANSİYEL

Kilitli diferansiyeller Yukarıda bahsedildiği gibi, diferansiyelde tekerleklerden biri frenlendiğinde bütün tahrik diğer tekerleğe gider. Bu durum, mesela traktörlerde, dar alanda bir teker üzerinde manevra yeteneği sağlar. Ancak gevşek zeminlerde de istenmeyen durumlara sebep olur ve araç, tahrik tek tekerleğe gittiği için, hareketsiz kalır. Bu durumda karşımıza Kilitli Diferansiyel uygulamaları çıkmaktadır. Kilitli diferansiyellerde kısmi ya da tam kilitleme yapılarak çözüm üretilmiştir. Bazı uygulamalar: 1-Tam Kilitli Diferansiyel: Planet mekanizmalarda iki eleman birbirine bağlandığında, sistemin yekpare döneceğini biliyoruz. Diferansiyelde en kolay kilitleme, akslardan birinin kovana bağlanmasıyla yapılır.

Tork Artırımı- Takviye Diferansiyellerin ana kullanım amacı olmamakla beraber, konum ve yapı itibariyle aynı zamanda bir moment değiştirici olarak görev yaparlar. Ayna- mahruti arasında i dif = z mah./z ayna yazabileceğimiz bir çevrim oranı oluşur.Böylece, mesela bir otomobil için toplam çevrim oranı i top =i VK *i dif şeklinde hesaplanır. Ağır araçlarda ise ilave tork artırımları gerekebilir. Bu durumda yine diferansiyellerde ilave tork artırımı için farklı uygulamaların yapıldığı görülmektedir.