FECR-İ ATİ DÖNEMİ (GELECEĞİN IŞIĞI)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
Advertisements

Servet-i Fünun Dönemi ANI(HATIRA).
Fecr-i Âtî Edebiyatı.
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI ( ) (EDEBİYAT-I CEDİDE)
AHMET HAŞİM (1885 – 1933).
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
Öykü ( Hikaye ).
Parnasizm Realizmin şiire yansımış biçimine Parnasizm denir. Fransa'da 1860'ta "Çağdaş Parnas" adlı şiir dergisinin çevresinde toplanan sanatçılara "parnasyen" adı.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908) ten sonra memlekette başlayan ve o devirde “Türkçülük” adı verilen milliyet hareketi, “edebiyatta milli kaynaklara.
FECR-İ ATİ EDEBİYATI(1909)
TOPLUMCU GERÇEKÇİLİK (Sosyal Realizm)
GARİP AKIMI (I. YENİ).
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
Sembolizm 19.yüzyılın ikinci yarısında parnasizme tepki olarak ortaya çıkmış bir akımdır.
Cumhurİyet dönemİ EdebİyatI.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Servet-i Fünun Dönemi Türk Edebiyatı
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
Tanzimat dönemi öğretici metinler
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
Servet-i Fünun Dönemi ( ) Siyasi, Sosyal Ve Kültürel Durum
Yahya Kemal Beyatlı HAYATI.
ÖĞRENCİ ; -BÜŞRA YILDIRIM -10/E -425
TÜRK EDEBİYATI.
NAMIK KEMAL.
11 Mart 1891'de İstanbul'da doğdu, 18 Ekim 1949'da Ankara'da yaşamını yitirdi. Hecenin Beş Şairi'nden biri. Selanik, Üsküp ve İstanbul idadilerinde öğrenim.
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ DERS:EDEBİYAT KONU:AHMET HAŞİM’İN HAYATI, EDEBİ KİŞİLİĞİ VE ESERLERİ HÜSEYİN AYDOĞAN 11/G 902.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Servet-İ fünun edebİyatI
KUŞADASI ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ BORA KAYAOĞLU KONU: FECR-İ ATİ VE AHMET HAŞİM.
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU
 Osmanlının yıkılı ş ına do ğ ru devleti ve milleti kurtarmak için birtakım fikir akımları olu ş mu ş tur.  Bunlar Osmanlıcılık, İ slamcılık, Batıcılık.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU ( )
ALİ CANİP YÖNTEM ( ).
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
İBRAHİM ŞİNASİ HAYATI VE ESERLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
YAKUP KADRI KARAOSMANOĞLU.  27 Mart 1889’da Kahire’de doğdu,  Babasının adı Abdulkadir Bey,  Annesinin adı İkbal Hanım’dır.
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
AHMET HAŞİM ( ).
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
SÜLEYMAN NAZİF ( ).
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ.

Hazırlayan:Ayşe Ulusoy
İBRAHİM ŞİNASİ.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
HÜSEYİN SUAT YALÇIN. ■Hüseyin Cahit Yalçın'ın ağabeyi. Tıbbiye'yi bitirdikten sonra (1886), bir süre Midilli ve İstanbul'da hekimlik yaptı. Uzmanlık.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
FECR – İ ÂTİ TOPLULUĞU ( 1909 – 1912)
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

FECR-İ ATİ DÖNEMİ (GELECEĞİN IŞIĞI) KUŞADASI ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ FECR-İ ATİ DÖNEMİ (GELECEĞİN IŞIĞI) NESLİHAN SAGIROĞLU

FECR-İ ATİ TOPLULUĞU’NUN ÖNEMİ Türk Edebiyatında ilk bildirgeyi yayımlayan topluluktur.

FECR-İ ATİ TOPLULUĞU SOSYAL DURUMU Hüseyin Cahit Yalçın’ın 1901’de Fransızcadan çevirdiği ‘Edebiyat ve Hukuk’ adlı makalenin Servet-i Fünun dergisinde yayımlamasından dolayı Servet-i Fünun dergisi 7 Ekim 1901’de mahkeme kararıyla kapatılır. Yine mahkeme kararıyla 22 Kasım 1901’de yayına başlar ama artık edebi bir dergi olmaktan uzaklaşmıştır.

1901’den sonra İzmir’de ‘Muktebes’, Selanik’te ‘Çocuk Bahçesi’, İstanbul’da ‘Mecmua-yı Edebiyat’ adlı dergilerde genç yetenekler seslerini duyurmaya çalışmıştır. Bu gençler Ahmet Haşim, Enis Avni, Ali Canip Yöntem, Tahsin Nahit, Mehmet Behçet’tir. 1908’den yani II. Meşrutiyetten sonra bu gençler arasına Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Cemil Süleyman, Mehmet Fuat Köprülü ve Şehabettin Süleyman gibi isimler de katılmıştır.

Bu genç sanatçılara Celal Sahir Erozan, Faik Ali Ozansoy ve Ahmet Samim de katılmış 20 Mart 1909’da Hilal gazetesinin matbaasında toplanarak Fecr-i Ati topluluğunu oluşturmuşlardır. Topluluk ‘Fecr-i Ati’ adında bir dergi kurmayı düşünmüş ama Servet-i Fünun dergisi, sayfalarını Fecr-i Ati sanatçılarına açtığı için bu kararından vazgeçmiştir.

Fecr-i Ati topluluğu kendini kamuoyuna tanıtmak için Servet-i Fünun dergisinde topluluğun kuruluş amaçlarını içeren bir bildiri yayımlamıştır. Topluluk daha sonra Servet-i Fünuncularla mücadeleye girmiştir. Onlar da buna karşılık vermiştir. Fecr-i Ati topluluğu özellikle Meşrutiyet’ten sonra toplumumuzun sosyal hayatına, yaşamın gerçeklerine, ülkenin içinde bulunduğu zor şartlara yönelmediği için kısa sürede dağılmıştır. Topluluk dağılınca üyelerinin büyük çoğunluğu Milli Edebiyat akımına katılmıştır. Bunların başlıcaları; Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Ali Canip Yöntem, Refik Halit Karay, Mehmet Fuat Köprülü’dür.

FECR-İ ATİ EDEBİYATI GENEL ÖZELLİKLERİ Servet-i Fünuncular gibi bireysel bir sanat anlayışına sahiptirler. Sanat şahsi ve muhteremdir, görüşünü benimsediler, amaçlarının sanat ve edebiyata hizmet etmek olduğunu belirttiler. Servet-i Fünuncuları, yeteri kadar Batı Edebiyatı yanlısı olmamakla suçladılar. Kendileri aşırı Batı yanlısıydılar. Servet-i Fünunculara tepki göstermişler ancak onların etkisinden de kurtulamamışlardır. Yani Servet-i Fünun ’un devamı niteliğindedir. Sanatı toplum yararına kullanmayı ısrarla reddettiler.

Kendilerine Fransız Edebiyatını örnek aldılar Kendilerine Fransız Edebiyatını örnek aldılar. Fransız sembolistlerini yakından tanımaya çalıştılar ve bunda bir miktar başarılı oldular. Aruzu kullandılar, serbest müstezat türünde yazdılar. Serbest müstezatı Fransız sembolizminin etkisiyle daha da serbest hale getirmişlerdir. Dili ağır ve süslüdür. Bu yönüyle Servet-i Fünunculara benzerler. Arapça, Farsça sözcük ve tamlamaları çok kullanmışlardır. Eserlerinde tabiatı ve duygulu, romantik bir aşkı işlemişlerdir. Tabiat tasvirleri gerçeklikten uzaktır.

Sadece şiir ön plandadır. Şiirde parnasizm, sembolizm ve empresyonizmden hikaye ve romanda ise realizm ve naturalizmden etkilenmişlerdir. Tiyatro türüne fazla ilgi göstermediler. İlgi gösterenlerin eserleri ise teknik yönden zayıftır, dili sahne diline uygun değildir. Tiyatroda daha çok yurtseverlik konularını işlemişlerdir. Fecr-i Ati, daha çok şiir alanında etkili olmuştur. Edebiyatın öteki türlerinde Fecr-i Ati döneminde pek önemli bir ça­lışma yoktur. Sadece şiir ön plandadır.

TOPLULUĞUN AMAÇLARI Batıdaki gibi Edebiyat ve sanatın gelişmesine katkıda bulunmak. Batı Edebiyatını tercümelerle Türk Edebiyatına tanıtmak. Türk Edebiyatını Batıya yaklaştırmak ve Türk Edebiyatını tanıtmak. Fikir tartışmalarıyla kamu oyunu aydınlatmak. Fecr-i Ati kütüphanesi ile bir yayım serisi oluşturmak.

DAĞILMA NEDENLERİ Siyasi ve sosyal yönden ortak yönleri bulunmadığı için dağılmışlardır.

KAPANMA NEDENLERİ Selanik'te Genç Kalemler dergisi ile Milli Edebiyatın ortaya çıkması. Balkan Savaşlarının patlak vermesi.

SANATÇILAR

AHMET HAŞİM (1884- 1933)

AHMET HAŞİM Şiirlerinde kullandığı dil ağırdır. Açıklığın nesre özgü olduğunu, şiirde ise güzelliğin kapalılıktan doğduğunu savunmuştur. Nesirleri açık, sade ve nüktelidir. O ‘Kelimelerin ses yani müzik değeri anlam değerinden üstündür, şiir duyulmak içindir. Gerçek şiir herkesin kendine göre yorumlayabileceği şiirdir.’ demiştir. Şiirlerinde yer yer ölçü ve kafiye kusurları görülmektedir. Genellikle aşk ve tabiat temalarını işlemiştir; ancak çocukluk anıları, annesinin anılarına bağlılık, gerçek hayattan kaçış temalarında da yazmıştır.

Nazım şekli olarak dörtlük ve serbest müstezatı tercih etmiştir. 1921 yılına kadar şiir dili Fecr-i Ati anlayışına uygundur; yani Arapça ve Farsça sözcükler fazladır. Bu yıldan sonra Milli Edebiyatın etkisiyle şiirlerinde Türkçe ağırlık kazanmıştır. Sembolizmden yararlanmıştır ama Batılı anlamda sembolist değildir. Kapalı şiiri savunması, ahengi ön plana alması, tabiat manzaralarını sembollerle betimlemesi yönüyle sembolistlere benzer; ancak dış dünyaya ait gözlemlerin iç dünyada yarattığı izlenimleri yansıtması bakımından da emprestyonistlere yakındır. Soyut, kapalı ve imgeye dayalı şiir anlayışıyla ‘II. Yeni Hareketini’ , etkilemiştir.

Şiirlerinde toplumsal düşüncelere ve olaylara yer vermiş, ‘Sanat, sanat içindir’ ilkesini benimsemiştir. Sadece aruzla yazmıştır, heceyle hiç yazmamıştır. ESERLERİ ŞİİR: GÖL SAATLERİ, PİYALE, BİR GÜNÜN SONUNDA , ARZU FIKRA VE SÖYLEŞİLER: GURABAHANE –İ LAKLAKAN, BİZE GÖRE GEZİ YAZILARI: FRANKFURT SEYAHATNAMESİ

MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ (1890- 1966)

MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ Edebiyat tarihçisi, araştırmacı, siyasetçi ve ordinaryüstür. Sanatçı kişiliğinden çok sanatçı ve bilim adamlığı ile tanınmıştır Türk Edebiyatının bilimsel yöntemlerle incelenmesini sağlayan ilk adamdır. İlk önemli eseri olan “Türk Edebiyatı’nda İlk Mutasavvıflar’ ı yayımladıktan sonra Edebiyat Fakültesi dekanı oldu, Türkiye Tarihi adlı kitabını çıkardı. Hece ölçüsüyle duygu yüklü şiirler yazmıştır. Önce Fecri Ati ’de yer almış, sonra Milli Edebiyat topluluğunda yer almıştır. Genç Kalemler dergisinin başyazarlığını yapmıştır.

ESERLERİ ARAŞTIRMA VE İNCELEME KİTAPLARI: TÜRK EDEBİYATINDA İLK MUTASSAVVIFLAR, TÜRK EDEBİYATI TARİHİ , TÜRK SAZ ŞAİRLERİ, DİVAN EDEBİYATI ANTOLOJİSİ, TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI HAKKINDA ARAŞTIRMALAR, MİLLİ EDEBİYAT CEREYANININ İLK MÜBEŞŞİRLERİ VE DİVAN’I TÜRK-İ BASİT, TÜRKİYE TARİHİ, OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞU

YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU (1889-1974)

YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU Fecr-i Ati ile başladı. Milli Edebiyatı benimsedi. Cumhuriyet’in ilanından sonra eserler verdi. Realizm etkisinde gözleme dayalı eserler yazmıştır. Eski- Yeni çatışması, Doğu- Batı çatışması konular olmuştur. Türk toplumunun meselelerini Tanzimat'tan Cumhuriyet döneminin ilk yıllarına kadar kronolojik sırayla ele alan Nehir roman yazmıştır. Yunanilik adı verilen Yunan ve Latin kaynaklarından yararlanmıştır.

ESERLERİ ROMAN: KİRALIK KONAK, YABAN, NUR BABA, HÜKÜM GECESİ, SODOM VE GOMORE, ANKARA, BİR SÜRGÜN, PANORAMA, HEP O ŞARKI