Cahit Erdem. Olgubilim Tarihçe Tanım ve Özellikler Araştırma süreci Konu Örneklem Veri toplama yöntemi Analiz Raporlaştırma.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
Deneysel Yöntem BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Program Geliştirme Modelleri
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
Varoluşçuluk (Egzistansiyalizm) Nedir, Ne Demektir?
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
DİYARBAKIR 2008.
S. R. Ranganathan ve Bilgi Hizmetlerinin Geleneksel İlkeleri
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
BENLİK ALGISI.
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İDEOLOJİ’DE YENİ TARTIŞMALAR
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Görev 1 31 Ekim e kadar Görev 1’i tamamlayıp ye göndermeniz gerekiyor.
Din Psikolojisinde Yöntem A.Ü.İ.F./Güz Dönemi 5. Hafta
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Program Tasarım Modelleri
Tanımlar-Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ayşe Kuzu.
TUTUM VE ALGILAR.
ANLAMA.
EMPATİK İLETİŞİM 1.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
KAVRAM HARİTALARI.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖĞRENME STİLLERİ.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
REFAH SİSTEMLERİ DERS 1 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Tezin Olası Bölümleri.
NİTEL VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
SOSYAL BİLİŞ VE SOSYAL DÜŞÜNÜŞ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
KİŞİSEL REHBERLİK.
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Nitel Araştırmalar.
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
ÇAĞDAŞ VARLIK GÖRÜŞLERİ VE BİR VARLIK OLARAK İNSAN
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Sunum transkripti:

Cahit Erdem

Olgubilim Tarihçe Tanım ve Özellikler Araştırma süreci Konu Örneklem Veri toplama yöntemi Analiz Raporlaştırma

Olgu: Birtakım olayların dayandı ğ ı sebep veya bu sebeplerin yol açtı ğ ı sonuç, vakıa (TDK, 2014). Evrende yer alan, do ğ rudan ya da dolaylı olarak gözlenebilen nesne, durum veya olaylar. Fenomen (kendisini göstermek, ortaya çıkmak, Yunanca): Kendini ve dış dünyayı kendine özgü bir biçimde algılayan kişinin öznel yaşantısına (subjective experience) verilen isimdir. Olaylar, deneyimler, algılar, yönelimler, kavramlar, durumlar Örnek: okulda başarısızlık, nitel araştırma, ö ğ retmen, okul, alkol ba ğ ımlılı ğ ı...

OLGUB İ L İ M FELSEFE

Olgubilimin kökleri hem felsefe hem de psikolojiye dayanır. Edmund Husserl hayatı anlamada insanların içinde bulundu ğ u ba ğ lamın merkezi rolüne dikkat çekmiştir. Husserl yaşam dünyası (lebenswelt) kavramını ortaya atmıştır. Bu kavram yaşadı ğ ımız ve üzerine düşündü ğ ümüz günlük yaşantılara işaret eder. Varsayım: mutluluk gibi kavramlar (olgular) sadece yaşamdünyası ba ğ lamında anlamlıdır (Bloor ve Wood, 2006). Olgubilim felsefesi deneyimin kendisine ve bir şeyi deneyimin nasıl bilinçlili ğ e dönüştürdü ğ üne vurgu yapar. Olgubilimciler modern bilimin sınıflandırma, basitleştirme ve soyut yasaların olguları azaltma çabasıyla ilgilenmez. Onlar bizim yaşanmış deneyimimizle ilgilenirler (Merriam, 2013).

Kurucular: Franz Brentano ( ) ve Edmund Husserl ( ) Devam ettiren: Martin Heidegger ( ) Katkı sa ğ layanlar: Karl Jaspers, Max Scheler Maurice Merleau- Ponty Jean Paul Sartre Gabriel Marcel… (Sanders, 1982)

Olgubilim deseni farkında oldu ğ umuz ancak derinlemesine ve ayrıntılı bir anlayışa sahip olmadı ğ ımız olgulara odaklanmaktadır (Yıldırım ve Şimşek, 2013). Olgubilim araştırması tümevarımsal ve betimleyicidir. Bu araştırma türünde deneyim yaşayan kişinin öznel bilişsel bakış açısı ve bu bakış açısının yaşanmış deneyim üzerindeki etkisi anlaşılmaya çalışılır (Omery, 1983, Akt. Flood, 2010). Bir olguyu akıl yoluyla kavramak ile onu içerden (esasından) anlamak birbirinden farklıdır (Van Manen, 1984, Akt. Flood, 2010).

Olgubilim çalışmaları çoklu gerçekliklerin bireylerin bakış açılarına dayandı ğ ı varsayımı ile başlar. Bu sebeple, bir yaşantı her bir kişi için ayrı bir anlama sahiptir. Araştırmacı ise kişilerin düşünce ve hislerini araştırır (Ary, Jacobs, Sorensen ve Razavieh, 2010). Olgubilim insan deneyimlerinin yapısını ve anlamını ortaya çıkarmaya çalışır. Sıradan gözlem ile ortaya çıkarılamayacak özlerin arayışındadır (Sanders, 1982). Olgubilim araştırması bir deneyimin bütününün yaşandı ğ ı gibi anlaşılmaya çalışılmasıdır (Borbasi ve Jackson, Akt.Cooper, Endacott ve Chapman, 2009).

Olgubilim yöntemi insan yaşamının deneyimlerinin anlamını betimlemeyi, anlamayı ve yorumlamayı amaçlar. Belirli bir durumu yaşamak nasıl bir şeydir gibi araştırma sorularına odaklanır (Bloor ve Wood, 2006). Olgubilim araştırmacıları bir takım katılımcıların görüşlerini toplarlar ve buna dayalı olarak bütün katılımcıların bu olguyu deneyimlerken ortak nelere sahip olduklarını belirlemeye çalışırlar. Olgubilimin temel amacı bir olguyu yaşayan insanların deneyimlerini evrensel bir betimleye dönüştürmektir (Cresswell ve di ğ erleri, 2007).

1. Araştırılacak bir olgu belirlenir (başarızlı ğ ın anlamı) ve bu olgunun anlamı üzerinde çalışmalar yapılır 2.Bu anlamı yakalamaya yönelik temel bir araştırma sorusu belirlenir. 3. Veri toplanır. 4. Veriler analiz edilir. 5. Çok sayıdaki önemli ifadeler birimlere ya da temalara indirgenir. 6. İ nsanların deneyim geçirdi ğ i ba ğ lam analiz edilir. 7. Bu olguya ilişkin araştırmacının kişisel deneyimleri üzerine yansıtma yapılır. 8. Katılımcılar için deneyimin özü hakkında detaylı bir rapor yazılır. Miller ve Salkind, 2002

Olgular yaşadı ğ ımız dünyada olaylar, deneyimler, algılar, yönelimler, kavramlar ve durumlar gibi çeşitli biçimlerde karşımıza çıkarlar. Bize tümüyle yabancı olmayan aynı zamanda da tam olarak kavrayamadı ğ ımız olgular araştırılır (Yıldırım ve Şimşek, 2013 ). Okulda başarısızlık, affetme, barışma, kıskançlık…

Tekli –çoklu katılımcılar olabilir (Lester, 1999). En fazla 10 kişi Amaçlı örnekleme (Kartopu veya ölçüt örnekleme) Söz konusu olguyu tecrübe etmiş ve dışa vurabilecek bireyler ya da gruplar (homojen gruplar) Çalışmaya katılma konusunda gönüllü kişiler

GÖRÜŞME GÖZLEM KATILIMCILARIN ANEKTODLARI NOTLARI DOKÜMAN ANAL İ Z İ ARAŞTIRMACININ ÖZ- YANSITMALARI

Yarı yapılandırılmış / yapılandırılmamış Açık uçlu sorular Sondalar Uzun görüşmeler Çok sayıda görüşme (Her görüşmeden sonra kapıyı açık bırakmak gerekir) Ses kayıt cihazı

Katılımcı gözlemci/Gözlemci katılımcı Görüşmeye hazırlık / Görüşme için sıçrama tahtası Görüşmeyi desteklemek

Günlükler, anılar, şiirler vb.

Araştırma Günlükleri

Araştırmacının bütün döküm metnini okuması. Ön yargılarını dışarıda tutar. Katılımcıların önemli ifadelerinin belirlenmesi. Bu tekrar tekrar okumayla başarılır. Önemli ifadelerin anlam ünitelerine/temalara dönüştürülmesi. Temaların sorgulanması ve nihai temaların oluşturulması. Temaların araştırma soruları ve çalışmanın ba ğ lamı ile ilişkisinden yola çıkarak fenomene ilişkin genel bir ifadeye ulaşma (Olgunun özü).

Hermeneutics metnin anlamının geçerli ve genel bir anlayışını elde edebilmek için metnin yorumlanması çalışmasıdır. Hermeneutic Döngü: 1. Naif Okuma 2. Yapısal Analiz 3. Kapsamlı Anlayış veya Yorumlanmış Bütün Flood, 2010

Verinin miktarından ziyade niteli ğ i önemlidir. 1. Araştımacı genelin anlamını edinebilmek için bütün metni okur (bracketing). 2. katılımcı tarafından ifade edilen do ğ al anlam birimlerini belirler. 3. Araştırmacı ikinci aşamada ortaya çıkan do ğ al birimleri ve merkezi temaların sorgular. 4. Bu sorgulamadan temaların son hali ortaya çıkar. (Flood, 2010)

Lester, 1999: Özet Tartışma Öneriler