TARİHÇE Boeing (The Boeing Company), dünyanın en büyük sivil ve askeri uçak ve helikopter üreticilerinden bir tanesidir. William Edward Boeing tarafından 1916 yılında ABD'nin Washington eyaletinde kurulmuştur. Uluslararası Merkezi Chicago, Illinois'dadır. Ticari uçakların yanı sıra askeri uçaklar da üretmektedir. Savunma alanında ise Lockheed Martin' in ardından dünyadaki en büyük ikinci şirkettir.
BOEING 737 Boeing 737 kısa ve orta mesafe menzilli, tek koridorlu, dar gövdeli ve düşük fiyatlı, jet motorlu havayolu uçağıdır. Boeing'in diğer modelleri 707 ve 727'den türetilerek tasarlanmış olan Boeing 737'nin toplam dokuz versiyonundan -700, -800 ve -900ER versiyonları üretim halindedir. İlk olarak 1964 yılında tasarlanmış ve ilk uçuşunu 1967 yılında gerçekleştirmiştir. Havayolu seferlerine ise Şubat 1968'de başlamıştır. İlk teslimi Lufthansa havayolları ile birlikte hizmete girmiştir.
BOEING Kasım 1993 yılında ilk siparişini Southwest Havayollarından alan yeni nesil serisi den gelişirilmiştir, 1998 yılında hizmete girmiştir, doğrudan rakibi Airbus A319’dur. Ekonomik yapılandırma bir sınıfta 149, iki sınıfta 126 yolcu taşıya bilir.
BOEING TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: 125 M2 Kanat Açıklığı: M Maksimum Yakıt: / L Motor Gücü: Ibf/108 kN Yolcu Kapasitesi: 126 Y(iki sınıfta)/149 Y(bir sınıfta) Yerden Yükseklik: M Gövde Yarıçapı: 3.76 M Max. Payload: KG
BOEING Boeing ’ler,39.5 metre uzunluğunda, 162 ila 189 arasında yolcu taşırken, km’lik menzile ulaşıyor. uçabilmektedir. Kanat yüzeyi %25 genişletilerek 12,5 metreye çıkan ’lerin yakıt hacmi de %30 arttırılarak litreye ulaştırılmıştır feet’lik uçuş yüksekliğine sahip ’ler, hiç durmadan kilometre uçabilmektedir. Havayolu firmalarının bakım ve kullanım giderlerini azaltmak amacıyla tasarlanan ’ler, mevcut 737’leri uçurmaya eğitimli mürettebat tarafından da rahatlıkla kullanılabilmektedir.
BOEING
BOEING TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: 125 M2 Kanat Açıklığı: M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: lbf/121.4 kN Yolcu Kapasitesi: 189 Yerden Yükseklik: M Gövde Yarıçapı: 3.76 M Max. Payload: KG
BOEING ER Boeing, tek koridorlu uçak serisi 737 ailesinin en yeni modeli ER’yi 2005 yılında pazara sundu. Boeing ER, daha fazla yolcu ve daha uzun menzil özelliğiyle, Yeni Nesil 737 ailesinin kapasitesini artırıyor. İki ek çıkış kapısına sahip Boeing ER, farklı gövde tasarımı sayesinde, tek tip kabin konfigürasyonunda 220 yolcu taşıyabiliyor. Kıvrık kanat uçları, uçağa %3.5 - %4 oranında yakıt tasarrufu ve daha düşük karbon emisyonu sağlıyor.
BOEING ER
BOEING ER TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: 125 M2 Kanat Açıklığı: 35.8 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/121.4 kN Yolcu Kapasitesi: 220 Yerden Yükseklik: 12.5 M Gövde Yarıçapı: 3.76 M Max. Payload: KG
BOEING 747 Boeing 747 (Jumbo Jet), havayolu taşımacılığında kullanılan bir jet uçağıdır. İlk ticari uçuşunu 1970 yılında gerçekleştirmiştir. Büyüklük rekorunu Airbus A380'in hizmete girdiği 2006 yılına kadar elinde tutmuştur. Boeing Commercial Aircraft tarafından üretilen dört motorlu 747, çift katlı bir tasarıma sahiptir. İki-sınıf yerleşim planı 524 yolcu için yer sağlarken, tipik üç-sınıf yerleşim planı 416 yolcu için yer sağlamaktadır. Üst katın oluşturduğu kambur, 747'nin kolayca tanınabilmesini sağlar.
BOEING Genelde Londra-New York, Berlin-Male, Cape Town-Londra seferleri için uygundur. Aynı zamanda General Electric CF6- 80C2 motor serileri de gelmiştir. Uzun uçuşlarda son derece konforludur. Diğer 747'lerin aksine kısa pistlerden kalkıp inebilir. Kanat uçları takılmış, cam kokpit getirilmiştir. Bu uçuşu çok kolaylaştırır.
BOEING TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: 64.4 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/282 kN Yolcu Kapasitesi: 416/524 Max:660 Yerden Yükseklik: 19.4 M Gövde Yarıçapı: 6.49 M Max. Payload: KG
BOEING ER TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: 64.4 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/282 kN Yolcu Kapasitesi: 416 Yerden Yükseklik: 19.4 M Gövde Yarıçapı: 6.49 M Max. Payload: KG
BOEING Boeing geniş gövdeli bir jet uçağı olup Boeing tarafından üretilen ticari bir uçaktır uzatılmış gövde ile yeniden tasarlanmış kanatları, ve geliştirilmiş verimlililk sağlamaktadır dünyanın en büyük 747 sürümü olup, ABD'de inşa edilmiş en büyük ve en uzun ticari yolcu uçağı olduğunu kanıtlamıştır iki ana çeşit olarak sunulmaktadır. Kargo yolcular için ve Freighter’dır.
BOEING
BOEING TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: 68.5 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/296 kN Yolcu Kapasitesi: 467 Yerden Yükseklik: 19.4 M Gövde Yarıçapı: 5.79 M Max. Payload: KG
BOEING 757 Boeing 757 bir Tek koridorlu, çift motorlu, orta menzilli, hem yolcu, hem kargo taşımacılığında kullanılan: // ve F Kargo olmak üzere iki modeli vardır. normal seyir hızı her iki modelde de 0.8 mach’dır. Yolcu kapasitesi 200 ile 290 arası değişir. 757 kargo yolcu uçağının bir türevidir. 4’lü iniş takımına sahip olduğu ve bu sayede uçağın ağırlığını daha fazla noktaya dağıttığı için küçük pistlere de inebilen büyük yolcu uçağıdır.
BOEING TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/179 kN Yolcu Kapasitesi: 200-Max.239 Yerden Yükseklik: 13.6 M Gövde Yarıçapı: 3.76 M Max. Payload: KG
BOEING TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/193 kN Yolcu Kapasitesi: 243-Max.289 Yerden Yükseklik: 13.6 M Gövde Yarıçapı: 3.76 M Max. Payload: KG
BOEING
BOEING 767 Boeing 767, Amerikan yapımı, orta menzilli, geniş- vücutlu, iki motorlu yolcu ve kargo taşımacılığında kullanılan uçaktır: // ER // // ER // // ER // F Kargo olmak üzere 6 modeli vardır. Yolcu kapasitesi 181 ile 375 arası değişir. İlk hizmete 1982’de girmiştir. Ve aynı zamanda aletli uçuş kullanan ilk yolcu uçağıdır. İlk uçuşunu 26 Eylül 1981’de gerçekleştirmiştir.
BOEING 767
BOEING TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: 47.6 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/222 kN Yolcu Kapasitesi:181-3 sınıf/224-2 sınıf/ 255 opsiyonel sınıf Yerden Yükseklik: 15.8 M Gövde Yarıçapı: 5.03 M Max. Payload: KG
BOEING ER TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: 47.6 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: /282 kN Yolcu Kapasitesi: 181 Yerden Yükseklik: 15.8 M Gövde Yarıçapı: 3.76 M Max. Payload: KG
BOEING ER
BOEING Tasarımına ve Üretimine 1983'te başlanmıştır. İlk olarak, 14 Ocak 1986’ da uçtu ve 25 Eylül 1986’ da JAL İnternational (JAPON) havalolları'na teslim edildi. 1 Sınıfta maksimum 351 yolcu taşıyabilir, maksimum yüklü menzili km dir 'in direkt yarışmacısı, A dür.
TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: 47.6 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/220 kN Yolcu Kapasitesi: Sınıf/269-2 Sınıf/351-1 Sınıf Yerden Yükseklik: 15.8 M Gövde Yarıçapı: 3.76 M Max. Payload: KG
BOEING ER İlk olarak, 1986'da uçtu ve 19 Şubat 1988’ de Amerikan Airlines (ABD) havayoluna teslim edilerek hizmete girdi. 1995'te EVA AİR (ÇİN) havayolları ER ile ilk olarak Pasifik ötesi uçuş gerçekleştirmiştir ER’ de winglets (kıvrık kanat) modifiyesi yapılarak yakıt tüketimi %6.5 azaltarak ve daha uzun mesafe kat etmesi sağlanıştır. 1 Sınıfta maksimum 351 yolcu taşıyabilir, maksimum yüklü menzili km’dir.
BOEING ER TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: 47.6 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/282 kN Yolcu Kapasitesi: Max.351 Yerden Yükseklik: 15.8 M Gövde Yarıçapı: 3.76 M Max. Payload: KG
BOEING ER TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: 291 M2 Kanat Açıklığı: 51.9 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/282 kN Yolcu Kapasitesi: Sınıf/304-2 Sınıf/375-1 Sınıf Yerden Yükseklik: 16.8 M Gövde Yarıçapı: 5.03 M Max. Payload: KG
BOEING ER
BOEING 777 Boeing 777 Uzun menzilli, geniş gövdeli, çift koridorlu, çift motorlu yolcu uçağı. Boeing Ticari Uçaklar tarafından üretilmektedir. Dünyanın en büyük ve yaygın büyük çap turbofan motorlu, üç sınıfta 283 ve 368 arasında tek sınıf yapılandırmasında 550 yolcu taşıma olanağına sahip, 5235 ila 9380 deniz mili ( km)'ye kadar menzili vardır. 777'ye dışardan bakıldığında diğer uçaklardan ayırt edici özellikleri, yuvarlak gövde kesiti, bıçak-kuyruk konisi, altı tekerlekli ana iniş takımıdır. İlk uçuşunu 12 Haziran 1994’te gerçekleştiren 777’nin hizmete giriş tarihi ise 15 Mayıs 1995’tir.
BOEING başlangıçta yenilenen bir 767 olarak düşünüldü. Ama Boeing onun yerine, bütünüyle yeni bir tasarımı benimsedi. 777 ileri gelenleri özellikleri itibari ile benzersiz bir uçak gövdesi tasarladılar. Boeing'in ilk uygulaması, ileri bir teknoloji camı, bileşiklerin göreceli olarak büyük ölçek kullanımı ve aşırı derecede güçlü turbofan motorlar, yeni ana iniş takımları olmuştur. İlk modelleri 200,200ER ve 300’dür. Uzun menzil modelleri ise 200LR ve 300ER’dir.
BOEING TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: 60.9 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/343 kN Yolcu Kapasitesi: Sınıf/440-1 Sınıf Yerden Yükseklik: 18.5 M Gövde Yarıçapı: 6.19 M Max. Payload: KG
BOEING ER TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: 60.9 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/417 kN Yolcu Kapasitesi: Sınıf/440-1 Sınıf Yerden Yükseklik: 18.5 M Gövde Yarıçapı: 6.19 M Max. Payload: KG
BOEING ER
BOEING TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: 60.9 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/436 kN Yolcu Kapasitesi: Sınıf/550-1 Sınıf Yerden Yükseklik: 18.5 M Gövde Yarıçapı: 6.19 M Max. Payload: KG
BOEING LR Boeing tarafından üretilen, dünyanın en uzun menzilli yolcu uçağı LR, Amerikan Federal Havacılık Kurumu (FAA) ve Avrupa Havacılık Güvenliği Ajansı'ndan (EASA) 6 ay süren güvenlik ve uçuş testlerini başarıyla tamamlayarak uçuş sertifikası aldı. Uçak üzerindeki çalışmalar Ekim 2001'de durduruldu ancak Mart 2003'te yeniden başlatılmıştır. İlk uçuşunu Mart 2005'te gerçekleştirdi. 301 yolcu kapasitesine sahip LR, 18 saatte 9,450 deniz mili (17,501 km)'lik menziliyle dünyadaki herhangi iki şehir arasında aktarmasız uçuş yapabilmektedir. En uzun mesafede daha fazla yolcu ve yük taşıyabilen ve rakiplerine oranla yüksek yakıt verimliliği sağlayan Boeing LR uçaklarının ilk hizmete girişi 27 Şubat 2006 Pakistan Havayollarına (2) teslim edilmiştir.
BOEING LR
BOEING LR TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: 64.8 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/513 kN Yolcu Kapasitesi: Sınıf/440-1 Sınıf Yerden Yükseklik: 18.5 M Gövde Yarıçapı: 6.19 M Max. Payload: KG
BOEING ER Üstün yakıt tasarrufu, verimliliği ve güvenilirliğiyle bilinen bu uçaklar, kendi sınıfındaki en yakın rakibinden yüzde 19 daha hafif olan Boeing ER, bu özelliğiyle yakıt tüketiminde önemli avantaj sağlıyor. Uçak ayrıca, koltuk başına yüzde 22 daha düşük karbondioksit salınımı ve yüzde 20 daha düşük uçuş maliyeti sunuyor. Boeing ER, 3 sınıflı kabin konfigürasyonunda 365 yolcu taşıyor ve kilometrelik menzile ulaşıyor. Türk Hava Yolları (THY) filosuna katılan en uzun menzilli yolcu uçağıdır ve THY filosunda 25 adet bulunmaktadır.
BOEING ER
Bu uçaklar artık ekonomik ömürlerini yolcu taşımada tamamlamaya başlayan Boeing Jumbo Jet’lerin yerini alıyor. Menzili 14 bin 600 kilometre olan uçak, İstanbul çıkışlı duraksız ABD’de Los Angeles’a gidebiliyor. Doğuda ise Avustralya kıtasına ulaşabiliyor.
BOEING ER TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: 452 M2 Kanat Açıklığı: 64.8 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/513 kN Yolcu Kapasitesi: Sınıf/ Sınıf/550-1 Sınıf Yerden Yükseklik: 18.5 M Gövde Yarıçapı: 6.19 M Max. Payload: KG
BOEING 787 Boeing 787, 7 Temmuz 2007'de tanıtımı gerçekleştirilen Boeing firmasının 14 yıl aradan sonra üretime geçtiği yeni model yolcu uçağı. Boeing 787 Dreamliner'ın en önemli özelliği şimdiye kadar yapılmış yolcu uçaklarının en verimlisi olması; kendi sınıfındaki diğer uçaklardan %20 daha az yakıt tükettiği iddia ediliyor. Yolcu kapasitesi kişi arasından modeline göre değişmekte. Toplam 4 gövde modeli ile satışa sunulacak. Modeline göre menzili 2500 ile 8500 deniz mili arasında değişmektedir. Tam yüklü ağırlığı 165 ile 245 ton arası olan uçak 2011 yılında servise girmiştir. Boeing 787 ilk teslimatını, Eylül 2011 tarihinde All Nippon Airways yapmıştır. ILFC (International Lease Finance Corporation) 33'ü ve 41'i olmak üzere toplam 74 siparişle, en büyük Boeing 787 sipariş veren şirkettir.
BOEING TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: M2 Kanat Açıklığı: 60.1 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/236 kN Yolcu Kapasitesi: Yerden Yükseklik: 16.9 M Gövde Yarıçapı: 5.75 M Max. Payload: KG
BOEING DREAMLINER Boeing Dreamliner yeni yolcuya özel hoş özellikleri ile süper verimli bir uçak olarak tanımlanır Dreamliner başka uçaklara nazaran yüzde 20 daha az yakıt kullanarak, pazar ortasına büyük ekonomik fayda sağlamıştır.
BOEING DREAMLINER TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: 347 M2 Kanat Açıklığı: 60.1 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/285 kN Yolcu Kapasitesi: Sınıf/Max. 359 Yerden Yükseklik: 17 m Gövde Yarıçapı: 5.75 M Max. Payload: KG
BOEING Boeing Dreamliner, 787-8’in biraz daha büyük bir versiyonudur. Her ikisi de kendi boyutunda olan ve diğer uçaklara nazaran yüzde 20 daha az yakıt kullanarak, pazar ortasına büyük ekonomik fayda sağlamıştır. Süper verimli uçaklardır.
BOEING DREAMLINER TEKNİK ÖZELLİKLERİ Menzili: KM Max. Kalkış Ağırlığı: KG Kanat Alanı: 347 M2 Kanat Açıklığı: 60.1 M Maksimum Yakıt: L Motor Gücü: Ibf/316 kN Yolcu Kapasitesi: Sınıf Yerden Yükseklik: 16.9 M Gövde Yarıçapı: 5.75 M Max. Payload: KG
TEŞEKKÜRLER…