ŞARKI Divan şiirine Türklerin kazandır- dığı bir nazım şeklidir. Divan şiirinde bestelenmeye uy- gun ölçü kalıpları ile yazılan ve çoğunlukla 4 dizelik.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YUNUS EMRE ANMA GÜNÜNE HEPiNiZ HOŞGELDİNİZ…
Advertisements

Ağır ağır çıkacaksın bu merdivenlerden
ŞİİR BİLGİSİ.
NEDİM Asıl adı Ahmed'dir. İstanbul'da doğmuştur. İyi bir öğrenim görmüş; Arapça, Farsça öğrenmiştir. Nevşehirli Dâmâd İbrahim Paşa'nın özel kütüphanesinin.
RUBAİ.
AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
İzci Şarkıları 1.
Zaman Bırakır Seni Avuçlarıma Ben ne çabuk sen oldum, sarardı mevsimin tenindeki dokunuşu, Yağmurlarda üşüdüm, bekledim seni ey sevdiğim, Hasretine.
İSTANBUL 'da Gün Doğumu Tayfun AVINCA.
TÜRKÇE / Şiir.
ŞİİRDE YAPI Her edebi yapıtta bir "iç yapı " bir de "dış yapı" söz konusudur.Toplumların gelişim sürecinde sanata bakış açılarına göre, bunlardan bire.
RUBAI.
1.CÜMLELERDE YAKIN ANLAMLILIK CÜMLELER ARASINDAKİ ANLAM İLİŞKİLERİ
ŞİİR BİLGİSİ ZEHRA YOLCU 6-A.
ÖYLE BİRİNİ SEVİN Kİ.
İSTANBUL ŞİİRLERİ.
RAST MAKAMI Rast, Klasik Türk müziğinde bir makam. Çıkıcı bir makamdır. Durağı SOL sesi, güçlüsü beşinci derecesindeki RE sesidir. Dizisi şu şekildedir:
ŞİİR VE ŞİİR TÜRLERİ.
Parnasizm Realizmin şiire yansımış biçimine Parnasizm denir. Fransa'da 1860'ta "Çağdaş Parnas" adlı şiir dergisinin çevresinde toplanan sanatçılara "parnasyen" adı.
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
ŞİİRDE ŞEKİL.
Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.
SeNi SeVMeK BiR GüL KoKuSuYDu..
TÜRKÇE / Şiir Türleri ve Söz Sanatları
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
XVI. Yüzyıl Türk Edebiyatı
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
EY CAN, GİTME BENSİZ… SESLİDİR..SESİ AÇINIZ… OTOMATİK ÇALIŞIR..
ŞİİRDE ŞEKİL ÖZELLİKLERİ
Yalnızlık Çemberi Ruhumu Sardı
Hangi cümlenin yüklemi isim tamlamasıdır
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
NOKTALAMA İŞARETLERİ Tırnak İşareti (“ ”) Ünlem İşareti ( ! )
HALK EDEBİYATI.
NOKTALAMA İŞARETLERİ Eğik Çizgi ( / ) Yay Ayraç ( )
SES BİLGİSİ.
SÖZCÜKTE ANLAM Hazırlayan:Gökçe Hanım EMİR Numara:
. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "tehdit etme" anlamı vardır?
ANNELER GÜNÜ KUTLU OLSUN
GiTTiĞiN YeR.
AŞIK TARZI HALK EDEBİYATI
ŞİİR ÇEŞİTLERİ GEDİKLİ FURKAN TAHA. ŞİİR ÇEŞİTLERİ GEDİKLİ FURKAN TAHA.
UYAK (KAFİYE) KAFİYE ŞEMASI
ŞEHİT VE GAZİLERİMİZİN ANISINA..
BİR HATIRLATIŞTIR SONBAHAR
HOCA DEHHANİ GAZEL-XIII. YÜZYIL SAYFA:
KUM Ümit Yaşar Oğuzcan Lütfen emeğe saygı gösterelim… Teşekkürler…
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
Sevdiğime söyle Hazırlayan ::: SAHİN65.
GAZEL DİVAN EDEBİYATI.
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
ŞİMDİ EN AÇIK RENGİNDE GÖZLERİN
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.

Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
GENEL TEKRAR - 6 CÜMLE ÖĞELERİ - VURGU – ARASÖZ FEM DERSHANELERİ
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
AÖF 2016 Vize Eski Türk Edebiyatı 1 Soruları
CÜMLE TÜRLERİ: 2. YÜKLEMİM TÜRÜNE GÖRE CÜMLELER. CÜMLE TÜRLERİ: 2. YÜKLEMİN TÜRÜNE GÖRE CÜMLELER  Bir cümlenin yüklemi ya çekimli bir fiil ya da ek-fiille.
RUBAİ Divan edebiyatında dört dizede tam bir anlam ifade eden, kendine özgü vezni olan nazım biçimidir.İran kaynaklıdır.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
Pir Sultan Abdal.
HAZIRLAYAN: HAZIRLAYAN: FURKAN TAFLAN FURKAN TAFLAN 10-G G 265.
DİVAN ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ VE TÜRLERİ. Divan şiiri nazım biçimleri, İslâm uygarlığı etkisindeki ulusların şiirlerinde kullandıkları ortak biçimlerdir.
EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
Sunum transkripti:

ŞARKI Divan şiirine Türklerin kazandır- dığı bir nazım şeklidir. Divan şiirinde bestelenmeye uy- gun ölçü kalıpları ile yazılan ve çoğunlukla 4 dizelik bendlerden oluşan nazım biçimidir.

HAZAN BAHÇELERİ - Yahya Kemal Kalbim yine üzgün, seni andımda derinden Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden Yorgun ve kırılmış gibi en ince yerinden Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden Senden boşalan bağrıma gözyaşları dolmuş Gördüm ki yazın bastığımız otları solmuş Son demde bu mevsim gibi benzimde kül olmuş Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden

Aşk ve güzellik gibi lirik konularda yazılır. Bestelenmek üzere yazıldığı için bent sayısı azdır. Kafiye düzeni murabbaya benzer: aaaa bbba ccca...

Üçüncü dizeye meyan(miyan) adı verilir. Ve bu dizenin anlam bakımından daha özlü olmasına dikkat edilir. Dördüncü dizeye ise nakarat denir.

Sevdiğim canım yolunda hâke yeksan olduğum Iyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum Ey benim aşkınla bülbül gibi nâlân olduğum Iyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum Cümle yârân sana uşşâk olduğun bilmez misin Cümlenin tâkatlerin tâk olduğun bilmez misin Şimdi âlem sana müştâk olduğun bilmez misin Iyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum --- Sen açıl gül gibi zâr ile hezâr olsun Nedîm Bend bend olsun ham-ı zülfün şikâr olsun Nedîm Sen salın cânâ yolunda hâk-sâr olsun Nedîm Iyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum

Koşmaya özellikle nazım birimi bakımından benzer. Bazı koşmalar kafiye şeması bakımından şarkıyla özdeştir.

Sevdiğim arzımı demekçin sana Bülbül söylediği dil gerek bana Şu bağrım kül oldu hep yana yana Onu söndürmeğe sel gerek bana Yandım yakıldım ben bir ateşlere Vardım da takıldım ben bir neştere Delindi ciğerim kapandım yere Beni kaldıracak el gerek bana Haldan anlar isen haldaş olalım Gurbet gezdi isen yoldaş olalım Anasız babasız kardaş olalım Ucu yar zülfünde yol gerek bana Karac'oğlan der ki Bayburt elleri Esip esip bize gelir yelleri Burmalanmış yar yüzünün telleri Ona bağlayacak gül gerek bana KOŞMAŞARKI Dün kahkahalar yükseliyorken evinizden Bendim geçen, ey sevgili, sandalla denizden Gönlümle, uzaklarda bütün bir gece sizden Bendim geçen, ey sevgili, sandalla denizden Dün bezminizin bir ezeli neşesi vardı Saz sesleri tâ fecre kadar Körfez’i sardı Vaktâki sular şarkılar inlerken ağardı Bendim geçen, ey sevgili, sandalla denizden YAHYA KEMAL BEYATLI

Divan edebiyatının ilk şarkı yazarı Naîlî-i Kadîm’dir. Bu nazım biçimin en önemli şairleri şunlardır: Nedim, Enderunlu Vasıf, Yahya Kemal...

Bir safâ bahşedelim gel şu dil-i nâ-şâda Gidelim serv-i revânım yürü Sa’d-âbâd’a İşte üç çifte kayık iskelede âmâde Gidelim serv-i revânım yürü Sa’d-âbâd’a Gülelim oynayalım kâm alalım dünyâdan Mâ’-i Tesnîm içelim Çeşme-i Nev-peydâdan Görelim âb-ı hayât akdığın ejderhâdan Gidelim serv-i revânım yürü Sa’d-âbâd’a Geh varub havz kenârında hırâmân olalım Geh gelüb Kasr-ı Cinân seyrine hayrân olalım Gah şarkî okuyub gâh gazel-hân olalım Gidelim serv-i revânım yürü Sa’d-âbâd’a İzn alub Cum’a namâzına deyu mâderden Bir gün uğrulayalım çerh-i sitem-perverden Dolaşub iskeleye doğru nihân yollardan Gidelim serv-i revânım yürü Sa’d-âbâd’a Bir sen ü bir ben ü bir murib-i pâkîze-edâ İznin olursa eğer bir de Nedîm-i şeydâ Gayrı yârânı bugünlük edib ey şûh fedâ Gidelim serv-i revânım yürü Sa’d-âbâd’a Nedim