Gülara Tırpançeker 2012-2013 Bilişim Etiği Kuramlar.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişim Etiği Kuramlar.
Advertisements

Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Yeni İletişim Teknolojileri ve (E- )Demokrasi Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
Siyaset Sosyolojisi.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
KONUŞMADA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
ÇOCUK VE AİLE EĞİTİM SEMİNERLERİ Psikolog Arzu Seven.
Program Tasarım Modelleri
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
SOKRATES VE İNSAN ANLAYIŞI. M.Ö yillari arasinda yasamis olan ünlü Yunanli düsünürdür Sokrates, M.Ö 470 – 399 yılları arasında yaşamış ünlü yunanlı.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Kişisel-Sosyal Rehberlik
HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
Tarım Hukuku 1.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ELİ ÖPÜLESİ CAN ÖĞRETMENLERİM KAÇ ALIŞKANLIĞIMIZ VAR DERSİNİZ?
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Adalet.
Program Tasarım Modelleri
Tanımlar-Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ayşe Kuzu.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Öğretim Görevlisi Emel ALTINTAŞ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitsel Rehberlik.
Ahlak Gelişimi.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
Bir Kurumda Öğrenme Merkezi (ÖMer) Nasıl Oluşturulur?
Okul Öncesi Eğitim.
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1. İnsanların kurduğu bireysel ve toplumsal ilişkilerin temelini oluşturan değerleri, normları, kuralları, doğru-yanlış ya da iyi-kötü gibi ahlaksal açıdan.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Başlangıç Hükümleri- 2. Hafta
REFAH SİSTEMLERİ DERS 1 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
Öğretmenlik Meslek Etiği
Etik.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
19.BÖLÜM GENÇLİK VE GENÇLİK SORUNLARI: DÜNYADA VE TÜRKİYEDE
HUKUK BAŞLANGICI 2.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KİŞİSEL REHBERLİK.
HUKUK BAŞLANGICI 4.
Oyunda kargaşa olur. Oyunda anlaşmazlıklar olur
Öğretmenlik Meslek Etiği
VERGİNİN YAPISI Devletin kamu hizmetlerini yerine getirmek üzere, vatandaşlarından zora dayanarak aldığı iktisadi değerler olarak tarif edilebilir. Kamu.
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Sunum transkripti:

Gülara Tırpançeker Bilişim Etiği Kuramlar

Konular Önermeler Ahlak sistemi Metod Faydacılık Deontoloji Toplumsal Sözleşme Erdem Ahlakı

Deskriptif Önermeler Tanım deskriptif önerme : durumun ne olduğunu söyler.  Sosyoloji, psikoloji, antropoloji, politik bilimlerin konusu Örnek Türkiye’de lisanssız yazılım kullanma oranı % 66’dır.

Normatif Önermeler Tanım normatif önerme: durumun ne olması gerektiğini söyler.  Felsefenin konusu Örnek Bilgisayar kullanıcıları lisanssız yazılım kullanmamalıdır.

Ahlak Sistemi Davranış Kuralları Değerlendirme İlkeleri ToplumsalBireysel Macro level Yazılımlar korunmalıdır Özel hayata saygı duyulmalıdır Micro level Hırsızlık yapmayın Başkalarına zarar vermeyin Sosyal fayda

Ahlak Sistemi Özellikleri  Açık : kurallar herkes tarafından bilinir  Resmi değil : kurallar kanunlar gibi resmi değildir  Akılcı : herkes tarafından mantıksal sorgular sonucu kabul edilebilir  Tarafsız : ahlak sistemi bireysel veya bir grubun parçası değildir. Bütün katılımcılar eşit.

Kuralların Oluşturulması  Temel değerler gözönüne alınarak :  özünde iyi : mutluluk, özerklik, mahremiyet,...  araç olarak iyi : araba, bilgisayar, para,...  Ahlak ilkelerinin dayandırıldığı zeminden yola çıkılarak :  din  hukuk  felsefe

Kuralların Oluşturulması Ahlakın Temeli Ahlak İlke ve Kuralları Ahlak Kurallarının Kaynağı DinFelsefeKanunlar Değerlendirme İlkeleri Davranış Kuralları Temel Değerler

Felsefe Metodolojisi Tanım diyalektik : çelişmelerle ilerleyen.  Tez  Antitez  Sentez Örnek Tez: Bardağın yarısı boş Antitez: Bardağın yarısı dolu Sentez: Bardağı oluşturan hacmin yarısı su ile, diğer yarısı hava ile dolu

Ahlak Sistemi felsefeciler ahlaki sorunların çözümünde anlaşamıyor  başka alanlarda da uzmanların anlaşamadığı konular var  bazı konularda anlaşma var  ilkelerde anlaşmazlık - durumlarda anlaşmazlık ahlaki normlar toplumdan topluma, hatta aynı toplumda zaman icinde değişir

Faydacılık Tanım faydacılık : bir davranış etkilenenlerin çoğunluğunu mutlu edecekse ahlaken doğrudur  Sonuca dayanıyor  Eylem faydacılığı  Kural faydacılığı Jeremy Bentham ( yy) Epikuros (İ.Ö yy)

Faydacılığın Eleştirisi  ahlak mutluluğa bağlanıyor  eylemi doğru ya da yanlış yapan şey eylemin dışında  sonuç önceden bilinmiyor : ahlak şansı  karar vermeye yardımcı değil  üretilecek mutlulukları kestirmek çok zor, çoğu zaman olanaksız  iyi sonuçların adil dağılımıyla ilgilenmiyor

Deontoloji  mutluluk için içgüdü yeterlidir  oysa insanı hayvandan ayıran akıl yürütme yeteneğidir  bu yetenek insana ahlaki bir ödev yükler  ödeve dayanıyor Immanuel Kant (18. yy)

Deontolojinin Eleştirisi  çelişen ödevler varsa ne yapılacak?  David Ross (20.yy) : ‘’duruma göre değerlendirilmeli’’ Örnek  arkadaşınıza buluşmak için söz verdiniz  buluşmaya giderken büyükannenizin hastaneye kaldırıldığını öğrendiniz  arkadaşınıza haber veremiyorsunuz

Toplumsal Sözleşme Kuramı  ahlak öncesi devlet : herkes kendi çıkarlarına göre davranıyor  bireyler özgür görünüyor ancak sürekli başkalarından gelecek tehditle mücadele gerek  özgürlüğümüzün bir kısmını egemen bir yetkiye devrederiz  sözleşmeye dayanıyor Thomas Hobbes (17. yy)

Toplumsal Sözleşme Kuramının Eleştirisi  sözleşme yoksa ahlaki sorun da yok  Kimsenin kimseye yardım etmesi gerekmiyor  yasaya aykırı olan ahlaka aykırı olmayabilir Örnek Irk ayrımına karşı sivil itaatsizlik

Haklar  negatif haklar : engellenmemek Örnek  Oy verme  Yüksek eğitim  pozitif haklar : desteklenmek Örnek  Temel eğitim  Sağlık ?

Erdem Ahlakı  iyi kişilik özelliklerinin geliştirilmesi  ‘’şu durumda ne yapmalıyım?’’ değil ‘’nasıl bir insan olmalıyım?’’  nezaket, doğru sözlülük, dürüstlük, güvenilirlik, yardımseverlik, cömertlik, adillik  kişiliğe dayanıyor Platon (İ.Ö. 4. yy) Aristoteles

Kaynaklar Chapter 2 : Ethical Concepts and Ethical Theories Tavani ninova.itu.edu.tr/tr/dersler/bilgisayar-bilisim-fakultesi/141/blg-412/ekkaynaklar?g28719