ATATÜRKÇÜLÜK VE ATATÜRK İ LKELER İ ATATÜRKÇÜ DÜ Ş ÜNCE S İ STEM İ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
23 NİSAN 23 NİSAN NEDİR? 23 Nisan 1920′de Ankara’da Türkiye Büyük Millet Meclisi kuruldu.Türkiye Büyük Millet Meclisi 88 yıl önce.
Konu 7: TARIM HUKUKU KONUSUNDA YURTTAŞLAR YASASI.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
ERZURUM KONGRESİ (23 Temmuz-7 Ağustos 1919) TOPLANIŞ AMACI
 Kurultay (Kongre) Detay : Bir konuyu görüşmek üzere çeşitli ülkelerden gelen delegelerin katılImıyla gerçekleştirilen uluslararası toplantılara veya.
YUNUSELİ HACI NACİYE KANALICI İLKÖĞRETİM OKULU
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Demokrasinin Serüveni (Demokrasi İle)
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN DEMOKRATİKLEŞME HAREKETLERİ
K O N G R E L E R D Ö N E M İ Dersin adı :İnkılap Tarihi HAZIRLAYAN Mert ULUS Sınıfı :8/B No:8.
Çağdaş ve uygar bir Türkiye idealini taşıyan Mustafa Kemal hedeflerinden biride demokrasiyi yerleştirmekti… Bu sistemde oy verilecek herkesin bu hakkını.
Bayramlarımız Hikmet SIRMA.
Hikmet SIRMA.
5. SINIF SOSYAL BİLGİLER ATATÜRK İLKELERİ KONU ANLATIMI
Mustafa Kemal,Kurtuluş Savaşı ile yurdumuzu düşmanlardan kurtardı.
 Düzenli ordunun kurulması sırasında Çerkez Ethem’in TBMM’ye karşı isyan etmesini fırsat bile Yunanlılar, İngilizlerin de desteğini alarak Bursa’dan.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Atatürk ve Türk Kadını
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK DIŞ POLİTİKASI
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
TAM ÖĞRENME MODELİ.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Soyadı Kanunu’nun Kabulü
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Türkiye'de Sosyal Politikanın Gelişimi Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
TARİHDE BİLİM BİLİM VE SANAT ÖZGÜRLÜĞÜ
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
NİĞDE ÜNİVERSİTESİ YAŞAYAN DEMOKRASİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ATATÜRK’ÜN ÖNDERLİĞİNDE YAPILAN YENİLİKLER
MİLLİ BİLİNCİ OLUŞTURMAK İYİ İNSAN, İYİ VATANDAŞ YETİŞTİRMEK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
YÜRÜTME.
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
ATATÜRK İLKELERİ Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji.
ATATÜRK İNKILÂPLARI.
Terör Suçları ve Türkiye
ÇELTİKÇİ İLKÖĞRETİM OKULU ATATÜRK'ÜN HAYATI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
HIS 202 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILÂP TARİHİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HIS 202 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILÂP TARİHİ
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMU.
Sunum transkripti:

ATATÜRKÇÜLÜK VE ATATÜRK İ LKELER İ

ATATÜRKÇÜ DÜ Ş ÜNCE S İ STEM İ

ÖZELLİKLERİ;  Atatürkçü düşüncenin en belirgin özelliği, aklın ve bilimin ışığında gelişmeye açık bir yön göstermesidir.  Atatürk ilkelerini dogma halinden kurtaran, dogmatizm’den uzaklaştıran özelliği, işte bu noktada toplanmaktadır.

ATATÜRK İ LKELER İ

ATATÜRK İ LKELER İ N İ N DAYANDI Ğ I TEMEL ESASLAR NELERD İ R? Türk milletinin milli egemenliğe hâkim olma, sosyal, ekonomik, kültürel alanlarda modern bir toplum olma, çağı yakalama ihtiyacından doğan Atatürk ilkeleri önce kendini Milliyetçilik çerçevesi içerisinde göstermiş zamanla diğer ilkelerin oluşmasına temel teşkil etmiştir. Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar: Vatan ve millet sevgisi, Milli egemenlik, Bağımsız ve özgür düşünce, Ülke bütünlüğü ve bölünmezliği, Türk toplumuna inanma ve güvenme,

Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir yönetim biçimidir. Halkın kendi kendisini yönetmesi şeklidir. Milli egemenliğe dayalı devlet sistemidir. Hürriyet, eşitlik ve yönetime katılmanın güvencesidir. Cumhuriyetçilik ilkesi milli egemenlik, bağımsızlık, milliyetçilik ve halkçılık ilkeleriyle bir bütün oluşturur. Mustafa Kemal cumhuriyetçilik ilkesini tüm siyasi tartışmaların dışında tutmuştur. Bu durum aynı zamanda Anayasa’nın değişmez hükümleri arasında da yer almıştır.

Cumhuriyete geçiş için yapılan hazırlıklar:  Amasya Genelgesi’nin yayımlanması.  Erzurum ve Sivas kongrelerinde “ulusal  egemenlik” doğrultusunda kararlar alınması.  TBMM’nin açılması.  Teşkilat-ı Esasiye Kanunu’nun hazırlanması.  Saltanatın kaldırılması.  İkinci TBMM’nin açılması.

Cumhuriyetçilik ilkesi doğrultusunda yenilikler:  Cumhuriyetin ilan edilmesi.  Halifeliğin kaldırılması.  1924 Anayasası’nın hazırlanması.  Hukukta laikliğe geçilmesi.  Kadınlara seçme ve seçilme hakkı tanınması.  Çok partili hayata geçilmesi.

Milliyetçilik Fransız İhtilali ile ortaya çıkan bir düşünce sistemidir. Ulusal birlik ve bütünlüğü sağlama ve sürdürmeyi amaçlar. Dil, ülkü, kültür, tarih ve vatan birliğine dayanır. Milli varlığın korunması ve sürdürülmesi için dil, kültür ve vatan birliği olan tüm fertlerin birlikte, ortak hedefler doğrultusunda çalışmasını öngörür. Milliyetçilik ilkesinin gerçekleşebilmesi için tam bağımsızlığın sağlanması zorunludur. Bu nedenle bağımsızlık ilkesi milliyetçiliği bütünler.

Milliyetçilik ilkesi doğrultusunda yapılan yenilikler:  Türk Tarih Kurumu’nun kurularak, Türklerin kurdukları uygarlıkların araştırılması ve insanlık tarihine yaptıkları katkının açığa çıkarılması.  Türk Dil Kurumu’nun kurularak, Türk dilinin inceliklerinin ve öz kaynaklarının araştırılması.  Milli ekonomiye geçilerek, yabancı işletmelerin millileştirilmesi.

Halkçılık Toplumsal barışı sağlamayı, sınıf ayrıcalığını önlemeyi, halkın temel sorunlarını çözmeyi ve devlet yönetimine katılmada tüm bireylere eşit imkanlar tanımayı hedefler. cumhuriyetçilik ve milliyetçilik ilkelerinin doğal sonucudur.

Halkçılık ilkesinin gerekleri şunlardır:  Hukuk kurumlarının eşitlik ilkesine bağlılığı. Devlet imkanlarının kullanımında adaletin korunması.  Herkese eğitim ve yönetime katılmada fırsat eşitliği tanınması.  Gelir dağılımında denge sağlanması.  Toplumsal gruplar arasındaki ayrıcalıkların kaldırılması.  Köylüye üretim kolaylığı sağlanması.

Halkçılık ilkesi doğrultusunda yapılan yenilikler: Soyadı Yasası’nın kabulü. Kadınlara, yönetime katılma hakkı tanınması. Aşar vergisinin kaldırılması. Devlet yatırımlarının ve sosyal hizmetlerin yaygınlaştırılması. Vatandaşların tüm devlet hizmetlerinden faydalanmasında eşitlik sağlanması.

Laiklik  Hukuk kurallarının dine değil, akıl ve pozitif bilime dayanmasıdır.  Din ile devlet işlerinin ayrılmasını gerektirir.  Laiklik tüm siyasi tartışmaların dışında tutulmuş, bu durum Anayasa’nın değişmez maddeleri arasında da yer almıştır.

Laiklik ilkesi doğrultusunda yapılan yenilikler: Halifeliğin kaldırılması. Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun kabulü. Medreselerin kapatılması. Evkaf ve Şer’iyye Vekaleti’nin kaldırılması. Medeni Kanun’un kabulü Maarif Teşkilatı Hakkında Kanun’un kabulü. Kıyafet değişikliği. Tekke ve zaviyelerin kapatılması. Yeni alfabenin kabulü. Anayasa’daki “Devletin resmi dini İslam’dır” maddesinin kaldırılması. Laikliğin Anayasal hüviyete kavuşturulması.

Toplumsal kurumların ve devlet düzeninin belli bir süreçte değiştirilmesi ve modernleştirilmesi düşüncesine açık olmadır. İnkılapları koruma ve sürdürmeyi amaçlar. Mustafa Kemal’in inkılapçılık anlayışı durağan bir nitelikte değildir. Günün gereklerine göre değişmeye ve gelişmeye açıktır. Monarşiden cumhuriyete geçiş, Hukuk sisteminin yeniden düzenlenmesi, Dil ve yazıda yapılan devrim, Yaşam tarzının değiştirilmesi, Tarım, ticaret, sanat gibi alanlarda modern esasların alınması inkılapçılık ilkesinin göstergelerindendir. İ nkılapçılık

Atatürk ilkelerine sahip çıkmak ve devamlılığını sağlamak Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin varlığını sürdürmesi yönünden büyük önem taşımaktadır. Günümüzde de bu ilkelere sahip çıkıp devamlılığını sağlamak şu nedenlerden dolayı zorunludur: 1-Bağımsızlığımızı ve milli bütünlüğümüzü korumak ve sürekli kılmak. 2-Her alanda aklın ve bilimin egemenliğini etkin kılmak. 3-Halkın hayat seviyesini yükseltmek. 4-Gelişmiş ve ileri ülkeler arasına katılmak. 5-İnsan hak ve özgürlüklerinin gerçekleştirilmesini temel alan çağdaş demokrasiyi geliştirmek ve varlığını korumak. Neden Atatürk ilkelerine sahip çıkmak ve devamlılı ğ ını sa ğ lamak zorundayız?

M İ LL İ GÜÇ VE UNSURLARI Milli Güç; siyasi, askeri, ekonomik, nüfus, coğrafi, bilimsel, teknoloji, spiko – sosyal ve kültürel güçten oluşur. Bunlarda önem ve öncelik sırası yoktur, birbirlerinin tamamlayıcısıdır. Gelişen durum ve değerlere göre bazısı diğerlerinden ehemmiyetli ve öncelikli olabilir.

a) Siyasi Güç Bir devletin ulusal hedeflerine ulaşabilmek için ve ulaşabildiklerini korumak, milli menfaat sağlamak amacıyla kullandığı siyasal kuvvetlere denir. b) Askeri Güç Devletin fiziki gücüdür. Türkiye gibi kritik bir coğrafyada olan bir devlet için, milli politikaların uygulanması açısından “caydırıcılık” askeri gücün güçlü olması gereklidir.

c) Ekonomik Güç Bir devletin ekonomik gücünün iyi olması milletine karşı görevlerini hakkıyla yerine getirebilmesini sağlar. d) Nüfus Gücü (Demografik Güç) Bir ülkede yaşayan insanların toplamı nüfus gücünü oluşturur. Nüfusun çokluğu her zaman pozitif değildir. Ancak eğitimli ve nitelikli nüfus avantajlı ve pozitif değerdir.

e) Coğrafi Güç Bir devletin, canlı cansız, doğala – suni tüm değerleridir. f) Bilimsel ve Teknolojik Güç Milli gücün tüm unsurları doğrudan doğruya bilimsel güçle ve teknolojiyle desteklenmediği müddetçe geri kalmaya ve etkisiz olmaya mahkumdur.

g) Psiko – Sosyal Güç Devletlerin gerçek gücü toplumların huzurlu olmasına bağlıdır. Vatandaşların birlik ve beraberlik içerisinde olması ve saygı sevgi ortamında bulunması milli güç unsurlarının vazgeçilmezlerindendir. h) Kültürel Güç Bir toplumun geçmişten gelerek ortaya koyduğu maddi ve manevi değerler bütünüdür. Kültürel birliktelik milli gücün sarsılmadan devam etmesini sağlar.

Türkiye’ye Yönelik Tehditler a)İç Tehditler Yıkıcı Faaliyetler; Amacı mevcut rejimi yıkarak yerine silah zoruyla yeni bir rejim getirmektir. Bu strateji dört safhada yerine getirilmeye çalışılır. 1. Hazırlık 2. Örgütlenme 3. Eylem 4. İç Savaş

b) Bölücü Faaliyetler; Tarihi süreç içerisinde emperyalist güçlerin “Şark Sorunu” teorisi ile Osmanlı devletini parçalamaları ve Mondros Ateşkesi sonrası Anadolu coğrafyasını da işgal ettikleri görülmüştür. Rusya ve Batılı Devletlerin kışkırtmaları ile 19. yüzyıl Osmanlı Devletini bölmekle uğraşan etnik isyanlarla geçmiştir. Lozan Antlaşması’yla kurulan yeni devlet geçmişten gelen Ermeni iddialarıyla uğraşmak zorunda kalmıştır.

Dış Tehditler; Dış tehditler zamanına göre ve konjöktere göre değişim göstermektedir öncesi Sovyet Rusya’nın Boğazlara hakim olma ve ideolojisini yayma politikası gereği Türkiye’ye yönelik tehdit oluşturmuştur. Marksist – Leninist örgütleri desteklemiştir.

Hazırlayanlar Ceyda Cemali Elif Beyazkaz Bü ş ranur Günay Döndü Kuzu Raif Bakay

G