FP. TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GEÇMİŞİ Orta Asya Türkleri’nin Müslüman olmadan önce örgün eğitim kurumlarının olup olmadığı bilinmemektedir. Ancak Türk Kültürü’nün.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
KALİTE ETİKETLERİ VE ÖDÜLLER Ayşe SAYLIK TR Ulusal Destek Servisi.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
23 NİSAN 23 NİSAN NEDİR? 23 Nisan 1920′de Ankara’da Türkiye Büyük Millet Meclisi kuruldu.Türkiye Büyük Millet Meclisi 88 yıl önce.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
Hüseyin Avni Sözen Anadolu Lisesi ( HASAL) eğitim-öğretime 4 Haziran 1984’te 108 öğrenciyle başladı.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
Konu: 12 Çiftçiyi Topraklandırma Yasası. İÇİNDEKİLER Yasanın Amacı Kamulaştırma Kamulaştırma Bedeli Toprak Dağıtımı Çiftçiyi Topraklandırma Yasasının.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
ERZURUM KONGRESİ (23 Temmuz-7 Ağustos 1919) TOPLANIŞ AMACI
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
KONU: ATATÜRK ÖNDERLİĞİNDE ÖLÇÜLERDE YAPILAN YENİLİKLER
D E V L E T Y Ö N E T İ M İ OSMANLI DEVLETİ KÜLTÜR VE UYGARLIĞI.
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN DEMOKRATİKLEŞME HAREKETLERİ
AKKUŞ İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BRİFİNG DOSYASI 2016.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Bayramlarımız Hikmet SIRMA.
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
AHMET ARSLAN OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPRAK YÖNETİMİ EKONOMİ TOPLUM YAPISI EKONOMİK HAYAT VE HUKUK SORU PROĞRAMI.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
Nurullah Ataç.  21 Ağustos 1898’de İstanbul Beylerbeyi’de doğdu. 1957’de Ankara’da yaşamını yitirdi. Türk edebiyatında modern anlamda deneme türünde.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANI’NDA YAPILAN İNKİLAPLAR 3 Mart 1924’te Tevhid-i Tedrisat Kanunu ilan edildi. Eğitim öğretim laikleştirildi. Bütün okullar Milli.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
İNGİLTERE.
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı
BİR KAHRAMAN DOĞUYOR / Mustafa Kemal Atatürk’ün Öğrenim Hayatı
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Atatürk ve Türk Kadını
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
“ekonomik, sosyal ve kültürel gereksinmelerini karşılayabilmek için
II.İnönü Savaşı Nedenleri I.İnönü Savaşı'nın üzerinden 3 ay geçmeden Yunanlılar tekrardan saldırıya geçtiler.
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Osmanlı Eğitim Sistemi
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Aile Atölyeleri Projesi
ESENLİ BİLAL ŞAHİN İMAM HATİP ORTAOKULU
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
Fransa Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE.
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
ATATÜRK’ÜN ÖNDERLİĞİNDE YAPILAN YENİLİKLER
MİLLİ BİLİNCİ OLUŞTURMAK İYİ İNSAN, İYİ VATANDAŞ YETİŞTİRMEK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
HAZIRLAYANLAR: Doç. Dr. Murat Gürkan GÜLCAN Zülfü TURAN
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
ATATÜRK İNKILÂPLARI.
Okul Öncesi Eğitim.
Osmanlı’da Eğitim-Öğretim
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
Sunum transkripti:

FP

TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GEÇMİŞİ Orta Asya Türkleri’nin Müslüman olmadan önce örgün eğitim kurumlarının olup olmadığı bilinmemektedir. Ancak Türk Kültürü’nün sağlam bir yaygın eğitimle oluşmuş olduğuna kuşku yoktur.

FP Türkler Müslüman olduktan sonra medrese denilen örgün eğitim örgütüyle tanıştılar. Anadolu’nun büyük kentlerinde özellikle de İstanbul’da Medreseler açılmıştı. Her Medresenin işleyişi ve verdiği eğitimin niteliği diğerinden farklıydı. Medreselerin kurucusu, kişiler veya vakıflardı. Her Medrese kendine özgü yapısı ve işleyişiyle örgüt oldukları için birer sistemdi.

FP OSMANLI EĞİTİM SİSTEMİNİN DOĞUŞU 18.Yüzyılın son çeyreğinden başlayarak Sübyan okulları, Medreseler çoğalmaya başlamıştı. Yaygın eğitim niteliğinde olan ve meslek eğitimi veren Ahi örgütleri etkililiğini azaltmakla birlikte çalışmalarını sürdürüyordu. Saray okulu Enderun henüz kapanmamıştı.

FP Osmanlı eğitim sisteminin doğmaya başlaması 1773’de yukarıda anılan okullara ilk defa devlet eliyle açılan askeri okullar ile kiliselerin açtığı azınlık ve yabancı okullarla olmuştur. Tanzimat ilanına (1839) gelinceye kadar Osmanlı Eğitim Sisteminin başlangıcı okullar üç kümede toplanmaktaydı. Din okulları Yeni okullar Kilise okulları

FP Din Okulları Sübyan okulları ve Medrese adını alan bu okullar kişi yada vakıflarca açılmıştı ve Müftülüklerce sınırlı olarak denetlenmekteydi. Orduya yüksek nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan askeri okullar ile İstanbul’da açılan Sübyan okullarıydı. Yeni Okullar

FP Kilise Okulları Müslüman olmayan milletlerce ve yabancı ülkelerce açılan amacı din eğitimi vermek olan ama genellikle sömürge eğitimi veren, yabancı dilli okullardı. Müslüman olmayan azınlıkların ve yabancı ülkelerin açtığı bu okullar din eğitimi vermek amacıyla açılmıştı. Zamanla bu amaçlarının dışına taşmış ve çağlarına uygun gelişmiş eğitim programları uygulayan, nitelikli insan gücü yetiştiren okullara dönüşmüştü.

FP 1845’te bir Eğitim Geçici Meclisi kuruldu. Bu meclis 1849’da Eğitim Genel Meclisi adını aldı. 1851’de okulların ders kitaplarını hazırlayacak bir başka meclis Encümen-i Daniş kuruldu ve 1902 yılına kadar görevini sürdürdü Islahat Fermanına göre Osmanlı ülkesindeki tüm milletler okul açma hakkı kazandı. Ayrıca Osmanlı devletinin açtığı tüm askeri ve sivil okulların kapısı, yalnız Müslümanlara değil Müslüman olmayanlara da açıldı. Osmanlı Devletinin eğitim işlerinin Müslüman ve gayrimüslim üyelerden oluşan bir karma ‘Meclis-i Maarif’çe denetlenmesi kabul edildi.

1869 Eğitim Genel Tüzüğü’ne göre her köyde ve her mahallede kurulacak Sübyan Okullarında 4 yıl süreli ev sayısı 500 ve daha yukarı olan yerleşim birimlerinde açılacak Rüştiye Okulları 4 yıl süreli olacaktı. Bu iki okul ilköğretimi oluşturacaktı ve Sübyan Okulu çağ çocuklarına zorunluydu. Tüzüğe göre Orta öğretimi İdadi Okulları oluşturacaktı. İdadi 3 yıllık birinci devreyle 3 yıllık ikinci devreden oluşacaktı. 2 devreli açılan İdadinin adı Sultani olacaktı. Ancak Cumhuriyete kadar bu sistem yalnızca İstanbul’da gerçekleştirilebildi. Osmanlı Eğitim Sistemi

FP 1869 Eğitim Genel Tüzüğü’ne göre İstanbul’da bir üniversite açılması öngörülmüştü. Tüzük ayrıca öğretmen yetiştirmeye, ders kitaplarına bütçeye, atamaya ilişkin kurallarda getirmişti. Merkezde bir Eğitim Büyük Meclisi (Meclis-i Kebir-i Maarif) ile illerde Eğitim Meclisleri kurulması isteniyordu Eğitim Genel Tüzüğünün getirmeye çalıştığı eğitim sistemi şimdiki Türk Eğitim Sisteminin temelidir. O yıldan günümüze kadar yapılan sistem çalışmaları bu tüzüğün getirdiği çerçeve içinde kalmıştır.

FP Meşrutiyet Dönemi 1876 Kanuni Esasi ile Osmanlı Devleti’ni oluşturan her milletin kendi geleneklerine göre okullar açmasına izin verildi. 1880’li yıllarda özel okulların sayısı hızla arttı açılan bu okulların kimi Batı türünde ve Fransızca, kimileri ise Arapça öğretim yapmaktaydı. Yine bu dönemde okul sayısını arttırmak için Maarif Vergisi de konulmuştu. (Eğitime Katkı Vergisi) Öğretim birliğini sağlamanın ilk girişimleri II. Meşrutiyet Döneminde yapıldı. Osmanlı ülkesindeki bütün devletleri bir devlet çatısı altında birleştirilemeyeceği anlaşılınca Türkçülük akımı güçlendi ve eğitimin millileştirilmesi çabaları arttı.

FP Latin Harflerinin Türk Diline uygulanabileceğine ilişkin görüşler verildi. Kadın eğitimine önem verilmeye başlandı de yürürlüğe konan ilköğretim geçici kanunu (Tedrisat-ı İbtidaiye-i Kanun-i Muvakkati) anaokulu ve ilkokulu düzenleyen hükümler getirmekteydi. Bu hükümler yılında kabul edilen ilköğretim ve Eğitim Kanununa kadar yürürlükte kalmıştır. İlköğretim geçici kanununa göre Anaokulları ilkokulların içinde yada ayrı olacaktır. İlkokul (Mekatib-i İbtidaiye-i Umumiye) 3 yılık sübyan ve 3 yıllık rüştiye okullarının birleşmesiyle 6 yıl süreli okul olarak kurulacaktı.Yasada ilköğretimin parasız verileceği kabul edilmişti.

FP Türkiye Eğitim Sisteminin Gelişimi Kurtuluş Savaşından sonra eğitim kurumlarında da yenileştirme çalışmaları yapıldı. Öğretimin birleştirme ve devletin denetimi altına sokmak için 3 Mart 1924 te 430 sayılı yasa (Tevhid-i Tedrisat Kanunu) çıkarıldı. Yasaya uygun olarak öğretim birliğini gerçekleştirmek yeni eğitim programlarına uygun okullar açmak ve bunları yaymak için bakanlık ve taşra örgütü güçlendirilmeye çalışıldı. 1921, 1923, 1924 ve 1925 te 4 kez kongre ve bilimsel kurul (Heyet-i İlmiye) toplandı. Bu kurullarda her düzeydeki okulun eğitim programlarının Cumhuriyet geleneklerine göre düzenlenmesine çalışıldı.

FP 1928 de 1353 sayılı yasa ile Türk Alfabesi kabul edildi da yurttaşlara okuma yazma öğretmek için Millet Mektepleri açıldı. Bilenlerin bilmeyenlere öğretmesi için okuma yazma seferberliği sürdürüldü de Türk Dili Tetkik Cemiyeti kuruldu. Sonradan Türk Dil Kurumu adını alan bu kurum 1938 e kadar Atatürk’ün önderliğinde çalıştı. Ülkeyi kalkındırmak ve ekonomik bunalımdan kurtarmak için 3 tür enstitü açıldı. Bunlar Köy Enstitüleri Kız Enstitüleri Erkek Sanat Enstitüleri

FP 1973 yılında kabul edilen 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu Türk Eğitim Sistemine yenilik getirmekten çok 1973 yılına kadar uygulanan durumu yasallaştırması yönünden önemlidir.

FP Milli Eğitim Bakanlığı; ten tarihine kadar ‘Maarif Vekaleti’ ten tarihine kadar ‘Kültür Bakanlığı’ den tarihine kadar ‘Maarif vekilliği’ dan sonra ‘Milli Eğitim Bakanlığı‘ den sonra ‘Maarif Vekaleti’ dan sonra ‘Milli Eğitim Bakanlığı’ ten sonra ‘Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı’ dan sonra ‘Milli Eğitim Bakanlığı’ adıyla örgütlenmiştir.