Kritik ve Analitik Düşünebilir miyiz? Neden Olmasın! Biz insanız. Bizim işimiz bu! İşimizi iyi yapıyor muyuz? Yoksa başkalarına mı bırakıyoruz? Neden Olmasın!

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
S E L Ç U K Ü N İ V E R S İ T E S İ Kritik Analitik Düşünme Topluluğu
PROJE SINIFI.
proSuccess - Yaşam Değiştiren Organizasyon
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
ASIL EKSİKLİK Asıl eksiklik, eksik olduğumuzu düşünmekti. Asıl eksiklik, çareyi başkasında aramaktı.
Sınavlar; Öğrenci ve Veliler
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim
Tıklayınız lütfen Tüm çağların tüm büyük adamlarının en büyük müşterek sırları, bilinç altları ile iletişim kurabilmeleri ve bu güçlerini kullanabilmeleri.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
Düşündüren Resimler-I KRİTİK VE ANALİTİK DÜŞÜNME PLATFORMU
SATRANÇ KULÜP TANITIMI
Yapma İradesini Geliştirmek Prof. Dr. Ali ŞEN. İnsanların %90’ı Yapma İradelerini Geliştirmek için çaba göstermiyorlar, Yapma İradesi gelişmemiş insanlar.
İNANÇ BAŞARININ NERESİNDE ?
Kritik ve Analitik Düşünebilir miyiz?
Cömertlikte ve yardım etmede akarsu gibi ol.
Sevgili günlük, Bugün çok yoruldum. Neden mi bugün hem eğlendik hem öğrendik… Merak mı ediyorsun? Peki anlatayım…
Meslek Nedir? Kişinin geçimini sağlamak üzere yapmış olduğu sürekli işe meslek denmektedir. Hayatımızda en önemli seçimlerden birisi de uygun bir meslek.
10. Sınıf 9 nolu kazanım etkinliği
BEŞ ENGEL BENLİK BİLİNCİ MÜKEMMELLİYETÇİLİK AKIL İNANÇ ŞÖHRET OYUNU.
EMPİRİZM.
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
ZAMAN YÖNETİMİ Zaman nedir? Zaman yönetimi nedir?
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
STRATEJİK PLANLAMA.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
ALAN SEÇİMİMİMİZİ NELER ETKİLER?
Sınav Kaygısı Seminerine hepiniz hoşgeldiniz
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAZI ÖNERİLER
SINAV KAYGISIYLA BAŞETME YOLLARI
SINAV KAYGISI.
AMAÇ BELİRLEME.
NASIL BAŞARILI OLUNUR?.
SESLİDİR Beyin, insan vücudunun %2'si ağırlığında olmasına rağmen, geriye kalan %98'i yönetiyor. Başarının da mutluluğun da kaynağı beyin. Öğrenirken,
MESLEK NEDİR ? Meslek ,bir kimsenin hayatını kazanmak için yaptığı,kuralları toplum tarafından belirlenmiş ve belli bir eğitimle kazanılan bilgi ve becerilere.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ NEDİR ?
HANGİ ALAN-HANGİ MESLEK?
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
MESLEKLER.
DÜ Ş ÜNÜYORUM, OYNUYORUM Projenin Amaçları; Öğrencilerimizin akıl yürütme muhakeme etme becerilerini geliştirmek Off! Düşünmek ten başım ağırıyor.
ASIL EKSİKLİK.
İSTİKRARLI BİR HAYAT FELSEFESİ NASIL OLUŞTURULUR ?
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
Kişisel rehberlik kapsamında öğrencilerin iletişim becerilerini iyileştirmeye, sorumluluk bilinci kazanmalarını, farkındalıklarını artırmaya, problem.
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
Probleme Dayalı Öğrenme
TEOG (Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş)
Konu : Araçların Işıkları – Bozuk Araçların Çekilmesi
2 ZİYA IŞIK 3 4 eşyalara poşetleri AliMerve ZiyaVeli’ye Orhan Şu testi o testte Annemin 4 öğrenci.
Alan-Ders Seçimi Seminerine HOŞGELDİNİZ
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Gölgede kalmış yeterliliklerinizin farkında.
B TEMASI BENİM EŞSİZ YUVAM B TEMASI BENİM EŞSİZ YUVAM.
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
Zekâ Oyunları.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
KLASİK MANTIK.
Analitik Düşünme Analitik düşünmek  sofistike bir problemi/durumu/konuyu  alt problemlere/durumlara/konulara ayırdıktan sonra her bir alt konunun ana.
MESLEK NEDİR? Meslek , ‘bir kişinin hayatını kazanmak geçimini sağlamak için yaptığı iş’ olarak tanımlanmaktadır. Belli bir eğitimi gerektiren bilgi,
Zekâ Oyunları. Zekâ oyunları, boş zamanlarını değerlendirmek için aktivite arayanların, günlük yaşamın stresinden kurtulmak için biraz olsun soluk almak.
Sunum transkripti:

Kritik ve Analitik Düşünebilir miyiz? Neden Olmasın! Biz insanız. Bizim işimiz bu! İşimizi iyi yapıyor muyuz? Yoksa başkalarına mı bırakıyoruz? Neden Olmasın! Biz insanız. Bizim işimiz bu! İşimizi iyi yapıyor muyuz? Yoksa başkalarına mı bırakıyoruz?

Ne düşünüyorsak O’yuz Yaptıklarımız, hissettiklerimiz, isteklerimiz bile düşüncelerimizle belirleniyor. Düşüncelerimiz gerçekçi mi? Kötümser mi? Neleri düşünüyoruz? Nasıl düşünüyoruz? Nasıl düşündüğümüzün farkında mıyız?

Üniversitelerde Asıl Öğrenmemiz Gereken: Doğru Düşünmek Artık iş ilanlarında kritik – analitik düşünme becerisinden bahsediliyor. Normal bir eğitim müfredatı içinde kritik – analitik düşünme eğitiminin kendiliğinden oluşacağı düşünülürdü, öyle değilmiş… Özgür düşünce, sağlıklı düşünce, tenkidi düşünce, tahlili düşünce, ilmi-bilimsel düşünce, istemli düşünce, sistemli düşünce…

Düşünürüz de ne olur? ‘Gerçeğe’ ulaştıran araç Gözün görmediğini gösteren yetenek, akıl gözü Mevcut bilgilerden yeni bilgiler üretme Ön yüzünü gördüğümüzün arka yüzünü bilme Yüzümüze gülenin gerçek niyetini anlama Bayram değil seyran değil eniştem beni niye öptü!

KAD, seziden, önseziden farklı Düşünme delile dayanır, sağlam bilgilerle ulaşılan sonuçtur. Sağlam yapı taşlarını, iyi projelendirilmiş bir bina yapımında planlı bir şekilde, birbiriyle ilişkili olarak üst üste koymak gibi. Yetersiz bilgi  yanlış sonuç Yanlış bilgi  yanlış sonuç Yetersiz - Yanlış bağlantılar  Çürük bina

Doğru karar – İsabetli atış Yeterince sakin misin? Öfkeliysen elin titrer. Yeterince odaklandın mı? Rüzgarı iyi hesap ettin mi? Hedefin net mi?

Düşünme Üzerinde Düşünme Nasıl düşünüyoruz? ‘Aklın yolu bir’ diyoruz ancak farklı sonuçlara varabiliyoruz. Kritik ve analitik düşünmenin ilk aşaması düşünmemiz, düşünme yöntemimiz, düşünme keskinliğimiz, kapsayıcılığı, doğruluğu … üzerinde düşünmektir.

Önemli bir aşama da… ‘Akılları pazara çıkarmışlar,herkes yine kendi aklını almış’ Herkes kendi aklını beğeniyor, bu nedenle nasıl düşündüğünü sorgulamıyor. Eleştirilmekten rahatsızlık duyuyoruz. Doğru bir şekilde eleştirmeyi de başaramıyoruz.

Düşünmemiz Kaç Megapiksel Geniş açılı mı? Optik zoomu, uzak görüşü nasıl? Odaklaması, yakın çekimi nasıl? Titretme önleyicisi var mı? Yüzleri iyi tanıyor mu? Gece çekimi var mı, yetersiz ışıkta algılaması nasıl? Dışarıdaki gerçekliği beynimizde ne kadar doğru algılayabiliyoruz? Kuzey Afrika ülkelerinde ne oluyor mesela?

Tercihler, Seçimler Her düşünmede bir tercih, seçim var. Alternatif yok ise düşünmeye gerek var mı? Alternatifleri kontrol eden düşüncenizi kontrol eder! Alternatifleri mutlaka sorun! Kendinize de başkasına da!

Amaçsızlık Bir amacınız, hayat amacınız, ulaşmak istediğiniz hedef yok ise niye düşünesiniz ki? Amaçsız düşünmek hapishanede boş boş volta atarak yürümeye benzer. En kötü engel düşünceye çizilen sınırlardır. Engelinizin farkına bile varmazsınız. Akıl yürütürken engel tanımamalıyız!

Düşünmeni Kalibre Et En sağlam makinaya bile kalibrasyon gerekir. Gerçeği bulma aracı olan düşünmemizi de kalibre etmeliyiz. En ‘Gerçek’ olanı düşünerek bunu yapabiliriz. Nedir en gerçek olan? Herkes için, her an için, değiştirilemez, önlenemez gerçek: Ölüm – Game Over! Sağlıklı beden için  her gün yarım saat yürümek Sağlıklı düşünme için  her gün yarım saat ölümü düşünmek Hayatta ölümden başkası yalan!

İnsan Yürürken Yere Basar Akıl ise delillere, bilgilere basarak yürür Bilgi yoksa, bulur, üretir ve yürümeye devam eder. Yol bitse, dereye gelse köprü yapar, sağlam iki noktaya temel atarak… Bilgisiz fikir yürütmek: boşlukta yürümek! Yanlış-kesin olmayan bilgi, yaş, çürük tahtaya benzer.

Düşüncelerimiz Esnek mi? Sabit fikirli miyiz, açık fikirli mi? Kalıplaşmış düşüncelerimiz var mı? Yeni düşüncelere açık mıyız? Alternatif düşüncelere açık mıyız? Aklımıza nelerin yattığını, kafamıza nelerin oturduğunun farkında mıyız? Hepsi yerli yerinde mi? KAD zihnimizi yeniden hizaya sokmayı gerektirir.

Dünya Örneklerle Dolu Dünyada birbirinden farklı örnekler var (kişiler, okullar, meslekler, evler, arabalar, yollar …) Bunlardan birini seçmek için düşünürüz. Giderken sağ dan mı, soldan mı? Otururken, ön sıra mı, arka mı? Yerken muz mu, elma mı? Doktorluk mu, mühendislik mi, hukuk mu? Dahiliye mi, cerrahi mi, göz mü, KBB mi?

Asıl mı Sahte mi? Her örneğin sahtesi de olabilir. Örnekleri sahtelerinden nasıl ayırt edeceğiz? İkisi de sarı, hangisi gerçek altın? Ayinesi işidir kişinin, lafa bakılmaz!

Fark Etmez Hocam! Fark etmez mi yoksa kıyaslamayı mı bilmiyoruz?

Kıyaslama İyi düşünen iyi kıyaslama yapabilendir. İki şeyi birbiriyle kıyaslamak için ikisini de iyi tanımak gerekir. Nasıl tanırız? Kriterler lazım, ve Ölçmek…

Kıyaslama İle Sadece Farklar mı Ortaya Çıkarılır? Benzerlikler de Eğer fark aranacak olursa, parmak izi her insanda farklıdır.